• heilige geit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07-2022
Hallo,

Ik ben hier bezig met een klein vakantie projectje namelijk het bouwen van een NAS.
Nou heb ik daar het volgende probleem mee: hij liep perfect lekker snel niets geen problemen.
Maar ik zou graag zien dat ik de hdd uit kon schakelen maar aangezien hier tot nu toe ook het os nog op staat is dit uiteraard niet handig. Dus ik vervolgens aan de slag en geprobeerd hem(freenas 7.2) op een usb pen drive te installeren. Installatie verliep zonder problemen, maar nou wil hij dus niet booten van de pen drive.
Het betreft hier een vrij oud moederbord namelijk een MSI 865PE neo-2 fis2r. Hij boot zover dat hij checked wat er allemaal aan de ide en sata aansluitingen hangt maar daar blijft hij hangen. vervolgens kan ik niets meer met het ding en word je dus gedwongen om hem opnieuw op te starten. Ik kan op het hang punt ook niet in de bios of het bootmenu komen. Ook als ik meteen van het moment van de schakelaar in drukken op delete druk(om bij dit moederbord dus in de bios te komen) kom ik niet in de bios terecht maar blijft hij op hetzelfde punt hangen. Ik moet er wel bij vermelden dat als er absoluut niets op de pen drive staat, dat hij hem dan overslaat en van de hdd probeert op te starten(wat dus ook niet de bedoeling is maar hij boot dan dus wel met een een pen drive erin). En ik kan de boot sequence dus niet aan passen aangezien ik zolang er een usb drive in zit ik niet in de bios kan komen
Ik heb het volgende al geprobeerd:

1 Een andere flashdrive.
2 Beide hdd's loskoppelen en alleen de usb drive laten zitten, vervolgens een verse installatie op de usb drive
3 usb legacy uit en aan geprobeerd.
4 bios update naar versie 2.5

De setup betreft een 2.4ghz pentium 4 768mb ddr ram een sata2 schijf van 1 tb en een 120 gb ide schijf.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
USB Legacy zul je ws iig aan moeten hebben staan als je er vanaf wilt kunnen booten. Je kunt nog even testen met de HP usb format tool of de bios specifiek moeite heeft met bootable usb sticks die zich voordoen als superfloppy of zich voordoen als hdd. Test verder ook even met wat kleinere sticks (<2GB) als je die hebt. Als je het helemaal niet aan de praat krijgt kun je eventueel freenas gewoon booten van cd, configuratie wordt dan geladen van floppy of usb.

• heilige geit
heb het uitgeprobeerd beiden hebben niets geholpen hij blijft nog steeds op het zelfde stuk hangen.
iemand nog andere suggesties?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:57

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ik snap m niet helemaal, die usb legacy optie staat toch in de bios ? je zegt dat je niet in de bios kan komen als je (beschreven) usb stick aangesloten is.
Zonder stick opstarten en in de bios je boot opties bekijken, staat daar dan ook iets van usb device / usb fdd / usb hdd bij ?

Verder zoals Nielson zegt, heb je de usb stick als hdd drive gemaakt ? (dan is het dus pas bootable als usb hdd)

• heilige geit
oke nou ik heb nog een andere usb stick gevonden en hier met de hp flash tool een boot sector op aangemaakt.
Vervolgens kom ik(met de stick aangesloten) wel in de bios. Hierop heb ik geprobeerd of als ik er data opzet of hij dan als nog wil starten, en ja dat deed hij. De stick staat nu in de bios als rmd-fdd. Maar wat heb ik hier nu aan aangezien ik er nu geen freenas op kan installeren.. (en legacy heb ik uiteraard aan of uitgezet als de stick er dan niet in zit vervolgens rebooten stick er weer in en kijken wat het beestje doet).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee