Toon posts:

5.1 set met losse decoder ipv receiver

Pagina: 1
Acties:

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 12:54
Ik wil graag een 5.1 set kopen om die op een htpc aan te sluiten. Normaliter zou ik een av receiver kopen en een 5.1 speakerset. Maar door plaatsgebrek gaat zo`n " bakbeest" er niet komen. Ik red het gewoon niet qua breedte.

Ik weet dat er speakersets zijn met losse kleinere decoders ( teufel en logitech) maar die spelen dan weer niet
de hd varianten af. Ik heb de sites van de meest bekende audiomerken wel afgestruind naar dit soort set-ups, maar nog zonder resultaat.

Heeft iemand misschien nog tips???

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Je zou naar actieve monitoren kunnen kijken. Alleen wordt 5.1 dan wat lastig aangezien die speakers veelal per stuk gaan en echt gemaakt zijn voor links en rechts. Een center heb ik nog niet gezien in actieve variant (maar kan best dat ze er dus wel zijn). Een beetje monitor heeft ook wel een uitgang waar je een subwoofer op aan kan sluiten. Op die manier kan je snel een 4.1 set-up maken.

Overigens kunnen speakers met losse decoders wel de HD formaten afspelen. Je moet dan alleen alles analoog aansluiten en de HTPC de HD Audio al laten decoderen. Dan stuur je LPCM naar de speakers in plaats van bitstream wat je met een receiver veelal zal doen. De vraag is alleen of iets als HD Audio echt meerwaarde heeft op een set als de Z-5500 of welke set bestaande uit melkpakjes dan ook.

Maar zit je echt met de breedte van een receiver dat je dat niet kwijt kan of de hoogte? Want dat laatste hoor je vaker. En er zijn wel wat receivers welke lager zijn dan gemiddeld dan wel iets smaller dan gemiddeld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• peppie71
Bedankt voor je reactie!

Ik heb even gemeten: Ik heb 39 cm in de breedte en 17 cm in de hoogte over voor een av receiver. Ik heb net naar de Marantz NR1501 gekeken, dat leek me een van de platste, maar die is 42 cm breed. Beetje jammer!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18

DjVe

Hatsaflats!

wellicht een hele stomme opmerking, maar je zou ook kunnen gaan zoeken naar setjes die geen losse receiver/decoder nodig hebben (helemaal geïntegreerd in de sub) . Ik weet dat Sony ze in het verleden heeft gehad.

Onkyo heeft ze nog wel: http://www.nl.onkyo.com/en/products/htx-22hdx-35463.html

[Voor 6% gewijzigd door DjVe op 02-06-2011 11:20]

• peppie71
Ja zeker een goede optie, maar die kan ik zo 1 2 3 niet vinden in 5.1 uitvoering met de ondersteuning van hd audio formats

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18

DjVe

Hatsaflats!

peppie71 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:45:
Ja zeker een goede optie, maar die kan ik zo 1 2 3 niet vinden in 5.1 uitvoering met de ondersteuning van hd audio formats
Je gaat het verschil niet horen tussen HD en SD audio formaten op dit soort setjes. Ik hoor amper het verschil tussen die twee en heb niet de minste set.

Teufel heeft trouwens ook schitterende setjes met een ingebouwde decoder:

http://www.teufelaudio.nl...ulen-komplettanlagen.html

[Voor 16% gewijzigd door DjVe op 02-06-2011 11:56]

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je gaat het verschil tussen HD audio en gewone audio toch niet horen, waarom deze moeite vraag ik mij af?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peppie71
Ok, mede door bovenstaande argumenten laat ik mijn eis van het ondersteunen van hd formats varen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00
FeaR schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:49:
Overigens kunnen speakers met losse decoders wel de HD formaten afspelen. Je moet dan alleen alles analoog aansluiten en de HTPC de HD Audio al laten decoderen. Dan stuur je LPCM naar de speakers in plaats van bitstream wat je met een receiver veelal zal doen. De vraag is alleen of iets als HD Audio echt meerwaarde heeft op een set als de Z-5500 of welke set bestaande uit melkpakjes dan ook.
Analoog aansluiten is inderdaad een optie. De Z-5500 ondersteunt dit gewoon. Ik heb dit ook een tijdje gedaan, zodat ik mijn 5.1 DVD-V/DVD-A/SACD-albums (ripped naar flac) kon afspelen. Werkte prima. Ik deed dit zelf dus niet zozeer voor de kwaliteit, maar meer voor het überhaupt in 5.1 kunnen afspelen van muziek.

Overigens is het niet zo dat als je alles analoog aansluit, dit per definitie betekent dat je slechter geluid hebt. Als bijvoorbeeld de DAC uit je nieuwe geluidskaart beter is dan die in de Z-5500 (wat alles behalve ondenkbaar is), kun je in principe beter analoog aansluit dan digitaal.

@FeaR: als je het zaakje analoog aansluit wordt er niks als LPCM verstuurd. LPCM is een digitaal formaat. En over die line-kabeltjes worden natuurlijk gewoon analoge geluidssignalen verstuurd.

Verder maakt dit overigens niks uit voor het al dan niet kunnen afspelen van HD-audio. Zowel met hdmi (LPCM/bitstream) als analoog (analoog) kun je multichannel HD afspelen. Ik zou analoog serieus overwegen.

[Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-06-2011 00:48]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• peppie71
Bedankt voor jullie info.
Maar ik heb geen idee of de dac in mijn geluidschip (htpc is amd fusion based) beter is dan die in de z-5500.
Ik heb ook naar de Teufel concept e-400 gekeken. Maar daarbij zit je weer met een kabelboom tussen de decoder en de subwoofer.

Iemand enig idee hoe lang en hoe dik die kabelboom is?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00
Ik neem aan dat je de Concept E 400 digital bedoelt? Bij de gewone zit namelijk geen decoder. Zo te zien moet je de decoder op de subwoofer aansluiten dmv 6 RCA-aansluitingen. Dat valt qua dikte toch wel mee? Dat hoeft niet dikker te zijn dan de kabel die tussen de Z-5500 Control Pod en de Subwoofer loopt. Bovendien ben je met de Teufel meer upgradeable, omdat je de subwoofer ook nog kunt blijven gebruiken zonder de bijgeleverde decoder. Bij de Z-5500 kan dat simpelweg niet. Sowieso heeft de Teufel een beter geluid dan de Logitech en heeft hij meer aansluitingen (4 x S/PDIF ipv 2). Maar goed, hij is ook wel iets prijziger.

Volgens mij kun je de volgende kabels gebruiken tussen de decoder en de subwoofer:

3 x deze:

Of eventueel 6 x digitale coax-kabels met RCA-connectoren.

De kabel tussen de Control Pod en de Sub van de Z-5500 is ongeveer zo dik als een VGA-kabel. Iets dikker misschien.

[Voor 95% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-06-2011 10:18]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee