• Amazon62
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 12:52
Hallo,

Omdat ik een 1-op-1 backup wil maken van mijn laptop (HP Elitebook 8730w), ben ik op zoek gegaan naar een andere harde schijf die ik, mocht het systeem crashen, zo kan omruilen met de huidige schijf.

De huidige harde schijf is een FUJITSU Mobile MJA2250BH/SATA-300/250Gb/8mb cash/5400 rpm
De nieuwe: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT/750GB/SATA-300/16MB/7200 rpm

Mijn vraag: Is het verstandig om een sneller draaiende HDD erin te stoppen? Of zal dit teveel energie vreten en/of teveel lawaai maken..

Alvast bedankt.

Groet, Maarten

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36

lier

MikroTik nerd

Spannendste is waarschijnlijk de warmteproductie. Maar kan je geen gegevens vinden van beide disks en deze met elkaar vergelijken!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik zou doen is gewoon een flinke externe schijf kopen en een programma als Ghost of Acronis driveimage op je interne HDD loslaten.
Dan heb je altijd een image backup (die moet je van tijd tot tijd toch maken) die je terug kunt zetten, scheelt je een reinstall.
Bovendien: als de HDD zelf echt crasht, wil je ws toch een schijf die op dat moment recent is. Tegen die tijd zijn SSD's mogelijk wel mainstream. Dus waarom nu die inverstering doen alleen als spare voor je lappie, terwijl je ook gewoon een externe schijf kunt kopen waar je imagebackups en nog een hoop andere zooi op kwijt kunt, en ook nog eens niet aan een bepaalde aansluiting / fysieke dimensies (2,5") gebonden bent?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Amazon62
K heb Acronis True Image Home waarmee ik de 1 op 1 kopie ga maken.. Verder heb ik mijn backups op 2 externe harde schijven staan. Het is de bedoeling dat ik de nieuwe schijf die dus groter is, in mijn laptop ga stoppen en die eruit komt bewaren als een soort backup.. Ik ga een half jaar naar Japan en ik wil niet gaan zeulen met externe schijven. Gewoon m'n laptop met genoeg opslagcapaciteit om wat bestanden van hier mee te kunnen nemen..

Maar om op mijn vraag terug te komen: Is het verstandig of niet om een 7200rpm schijf erin te doen, terwijl de huidige 5400rpm is?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:16
Als ik zo in de pricewatch kijk is dezelfde laptop ook met 7200rpm schijf geleverd.
Mijns inziens moet het dan ook gewoon kunnen.

http://tweakers.net/price...JrsmVKsZBWtZGQB1G6sFFsLAA

Ik verwacht niet dat ze met een andere schijf ook gelijk andere aanpassingen hebben gedaan.
(voor de zekerheid anders HP raadplegen)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Amazon62 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 16:04:
Maar om op mijn vraag terug te komen: Is het verstandig of niet om een 7200rpm schijf erin te doen, terwijl de huidige 5400rpm is?
Je moet met een aantal dingen rekening houden, waarvan:

A. Verbruik -> Hoeveel (meer) verbruikt de 7200RPM schijf? Je accuduur kan flink achteruitgaan (Tot enkele uren) als er een veel hoger verbruik is.
B. Warmte (belangrijkste nog). Hoeveel graden (warmer) word de 7200RPM schijf? Anders kunnen componenten eromheen (CPU, GPU, RAM, Chips en onderdelen op het Mobo zelf) te warm worden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Amazon62
Gezien de reacties ga ik toch maar voor de veilige optie, dus een schijf aanschaffen met dezelfde specificaties. Bedankt allemaal!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met externe schijven hoef je niet te zeulen. Gewoon een 2,5" USB diskje in reisverpakking. Is niet groter als een portefeuille, die stop je zo in je koffer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee