Toon posts:

Aanpassen switching regulator van 5v naar 3,3v

Pagina: 1
Acties:

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 20:40
Ik wil mijn digitale camera gaan gebruiken om lange timelapse video's te maken. Ik gebruikte daarvoor een lineaire voeding (LMT317) die 12v naar 3,3 v omzette. In zo'n schakeling wordt veel energie verstookt wat weer jammer is van de accu omdat die dan minder lang meegaat. Nu wil ik een timelapse gaan maken van meerder dagen of zelfs weken. Dus dan is het handigere om die schakeling vervangen door een schakelende voeding.

Toevallig had ik een MAX748A liggen die dat zou moeten kunnen. Alleen op mijn zoektocht voor de overige onderdelen kwam ik erachter dat die niet heel erg goedkoop zijn. Via DigitalSpirit kwam ik er achter dat ze bij Dealextreme switching regulators verkochten die je in de sigarettenaansteker van je auto kunt stoppen en dan 5v leveren. Handig klein verpakt , smd en niet duur, $2 per stuk. Als het goed is zou je die met een paar weerstanden van 5v naar de gewenste 3,3v moeten kunnen krijgen. Dus besteld en een korte tijd later in de bus.

klikbaar

Ik kreeg een versie met een IC, een MC34063A, maar volgens het datasheet ook aan te passen naar het gewenste voltage.

Met het datasheet bij de hand de schakeling achterhaalt.
klikbaar

Volgens het datasheet wordt het voltage bepaald door R4 en R6 (R1 en R2 in de datasheet) met:

Vout = 1,25( 1 + R6/R4)

In de schakeling zijn R4 en R6 respectievelijk 1,5Kohm (smd 18B) en 4,7Kohm (smd 472). Dit komt neer op 1,25 ( 1 + 4,7 / 1,5) = 5,17 V. Circa 5v dus dat lijkt aardig te kloppen.

Nu heb ik uit een oud stuk electronica een smd weerstand met code 222 geplukt, 2,2 Kohm (ook nog ff nagemeten). Maar in plaats van 1,25 ( 1+ 2,2 / 1,5) = 3,08v komt er meer dan 10v uit. Niet helemaal wat ik in gedachten had.

Heeft iemand een idee waar ik de mist in ga? Dacht ik even iets te makkelijk over het geheel en is het helemaal niet mogelijk om ipv 5v 3,3v output te krijgen met deze schakeling? Wat zou een goede combinatie van weerstanden zijn om wel op 3,3v uit te komen?

Lekker belangrijk

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Probeer eens R4 (R1) 2.4Kohm, en R6 (R2) 3.9Kohm

(Bron: vergelijkbaar ICtje, met voorbeeld voor Vout van 3.3V in zn datasheet: http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCP3064-D.PDF )

volledige berekeningen staan in de application note http://www.intusoft.com/onsemipdfs/AN920-D.pdf

[Voor 79% gewijzigd door DJSmiley op 01-06-2011 14:17]

• Scout77
Al wel een 3,9K ohm gevonden helaas nog geen 2,4K ohm.

Wel een 5,1K ohm en 8,2K ohm, zou 3,27 v moeten opleveren .. maar doet ook 10.78 v.

* Scout77 zoekt nog even verder.

Lekker belangrijk

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Scout77 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 15:38:
Al wel een 3,9K ohm gevonden helaas nog geen 2,4K ohm.

Wel een 5,1K ohm en 8,2K ohm, zou 3,27 v moeten opleveren .. maar doet ook 10.78 v.

* Scout77 zoekt nog even verder.
meet je onbelast of met een (lichte) belasting?

2k4 = zoeken naar rood-geel-rood, of als je in de E12 serie wil blijven 2k2 (rood rood rood)

[Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 01-06-2011 15:42]

• Scout77
Met een 12v cpu ventilator eraan staat de teller op 8,9v. Lijkt er dus op dat er iets niet helemaal klopt. Kan er iets in de rest van het schema zitten?

Lekker belangrijk

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 23:58

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou er gewoon een kleine potmeter opgooien, afregelen en vastlijmen.

Klok is stuk :(

• Scout77
SA007 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 20:42:
Ik zou er gewoon een kleine potmeter opgooien, afregelen en vastlijmen.
Dat heb ik geprobeerd, eerst de oorspronkelijke weerstand weer gesoldeerd op R6 en een 20Kohm potmeter op R4. Helaas maakt het niet uit welke weerstand de potmeter heeft. Het geheel blijft 10,8 / 8,8 v onbelast / belast geven. Ik denk dat de fout ergens anders in zit. Misschien dat ik het schema niet goed heb.

Lekker belangrijk

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee