Toon posts:

Asus aftersales zijn belachelijk slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 2.008 views

Onderwerpen

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 19:11
Ronduit een respectloze en belachelijke behandeling van klanten houdt Asus er op na. De laptop is voor de derde keer in reparatie gegaan en lijkt het nu eindelijk technisch vol te houden.

Gemakshalve heeft de 'engineer' van de reparatie-afdeling echter in al zijn wijsheid eenzijdig besloten DE VOLLEDIGE HARDESCHIJF INCL. ALLE PARTITIES TE FORMATTEREN. Ik ben hierdoor AL MIJN DATA van de afgelopen jaren inclusief backups kwijtgeraakt.

Na contact met het servicecenter blijkt dat er 3 verschillende opties zijn, uit welke de engineer naar eigen inzicht mag kiezen ZONDER CONTACT MET DE KLANT:
- Formatteer en restore systeemschijf C:
- Formatteer alle partities + restore systeemschijf C:
- Formatteer volledige hardeschijf + restore systeemschijf C:

Ik leg uit dat ik me niet voor kan stellen dat een gerenommeerd bedrijf als Asus een dergelijke praktijk erop na houdt.

Vervolgens lijkt het me logisch dat ik met enerzijds een leidinggevende kan spreken om 1. de procedurefout aan te kaarten 2. een oplossing voor mijn probleem te vinden. De medewerker verschuilt zich namelijk achter de voorwaarden, waarin zou staan dat ten behoeve van de reparatie Asus is gelegitimeerd om o.a. dit soort keuzes te maken zonder verder overleg met de klant. Leidinggevenden zijn niet bereikbaar en ook niet aangesteld voor dit soort zaken. Terugbellen is ook geen optie, immer 'ik kan alles met u afhandelen' waren zijn letterlijke woorden; een aanfluiting.

Anderzijds probeer ik toch een oplossing te vinden en ben ik benieuwd naar de mogelijkheid om de engineer te spreken om beter te begrijpen wat voor handelingen met mijn data zijn uitgevoerd, om deze mogelijk nog terug te kunnen krijgen. Dit is niet mogelijk 'want de engineers bevinden zich in een afgesloten ruimte, waar telefonie niet mogelijk is'. Dit kan niet anders dan regelrechte nonsens te zijn, het is 2011 en iedereen beschikt over een (mobiele) telefoonaansluiting.

Ik ga dit zeker aankaarten bij Asus (nb per post!), maar ik wilde ook hier in de community melding van maken. Op basis van de goede verhalen o.a. hier op GoT heb ik indertijd voor Asus gekozen, maar ik word hier nu keer op keer in teleurgesteld. Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben, aangezien er dan een (veel te) positief beeld van Asus rechtgezet moet worden?

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 07:27

Raphaelo

boeiend!!

flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:02:
VOLLEDIGE HARDESCHIJF INCL. ALLE PARTITIES TE FORMATTEREN. Ik ben hierdoor AL MIJN DATA van de afgelopen jaren inclusief backups kwijtgeraakt.
Volgens mij zit hier het probleem, niet bij asus. Het is algemeen (of iig bij mij) bekend dat bij reparaties je data niet altijd bewaard wordt. Zeker als dit ook in hun voorwaarden staat zie ik hier geen problemen mee.

Tuurlijk zou het netter zijn als ze je hiervan van te voren op de hoogte zouden hebben gesteld, maar echt uitzonderlijk is deze werkwijze niet.

[Voor 8% gewijzigd door Raphaelo op 01-06-2011 11:11]

originele signatures zijn top!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:32

Terrestraeon

END OF LINE

Wel, en toch vind ik het begrijpbaar wat de engineer heeft gedaan.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je data en backups. Backups maken is een must en backups op dezelfde schijf zijn geen backups.

En vooral als je je computer binnendoet of opstuurt zou je toch met wat gezond verstand weten dat je eerst een backup maakt van alles wat je dierbaar op een externe schijf (of dergelijke) die je zelf bijhoud. Je kan kan Asus toch niet verwijten dat je data weg is? Moesten zij misschien een backup maken in jou plaats?

Er is maar 1 ding waarover je mag klagen of vragen over stellen: is er met die data nog iets anders gebeurd? Want zij hadden er toegang tot.

[Voor 8% gewijzigd door Terrestraeon op 01-06-2011 11:12]

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:06
Klopt wat Raphaelo zegt.

Plus, je hebt je backups blijkbaar naast de bestanden zelf staan? Wat doe je dan als letterlijk de hardeschijf gecrashed was, en je daardoor niet meer bij je data kon. Dan was je ook alles kwijt.

Het is natuurlijk jammer dat het niet even gecheckt wordt door Asus, maar dat is op zich wel te verwachten. Mijn advies voor de toekomst: externe USB disks, en daarop je backups wegzetten. Dan mag Asus, of welke reparateur ook, doen met dat ding wat ze moeten doen zonder dat jij iets kwijt bent. Daarnaast ben je gelijk beschermt tegen hardeschijf-schade.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021

Gemakshalve heeft de 'engineer' van de reparatie-afdeling echter in al zijn wijsheid eenzijdig besloten DE VOLLEDIGE HARDESCHIJF INCL. ALLE PARTITIES TE FORMATTEREN. Ik ben hierdoor AL MIJN DATA van de afgelopen jaren inclusief backups kwijtgeraakt.
Waarom stuur je dan in vredesnaam ook je backups op? Wat kan Asus repareren aan backups?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Haha, pakkende topic titel hoor, maar ik ben het er net als de mensen voor mij niet mee eens :) Backups op dezelfde harde schijf als de originele zijn niet echt backups te noemen. Het is niet netjes wat Asus gedaan heeft, maar om ze nu meteen belachelijk slecht te noemen is wel erg overdreven. Je bent zelf ook niet echt heel handig geweest

Home Assistant configuratie

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 09:40

mickjuh

Wubalubadubdub!

Raphaelo schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:07:
[...]

Volgens mij zit hier het probleem, niet bij asus. Het is algemeen (of iig bij mij) bekend dat bij reparaties je data niet altijd bewaard wordt. Zeker als dit ook in hun voorwaarden staat zie ik hier geen problemen mee.

Tuurlijk zou het netter zijn als ze je hiervan van te voren op de hoogte zouden hebben gesteld, maar echt uitzonderlijk is deze werkwijze niet.
Waarschijnlijk heeft hij die backups op een andere partitie bewaard maar dan nog is het geen back-up. Als je hele harde schijf crashed ben je ook alles inclusief back-ups kwijt. Als je back-ups maakt kun je deze het best ook op andere media bewaren.

Maar het is ontzettend vervelend dat dit gebeurd is. Bij mij is eens een harde schijf kapot gegaan waardoor ik 10 jaar aan foto´s, muziek en andere bestanden kwijt ben geraakt. Heb die schijf nog wel bewaard maar kan er helaas niets meer mee. Begrijp dus goed hoe je je voelt.

Als een engineer voor iedereen de back-ups moet wegschrijven kost ze dit waarschijnlijk veel te veel tijd. Ze kunnen misschien wel beter aangeven dat men beter back-ups moet maken voordat er iets wordt opgestuurd.

127.0.0.1 sweet 127.0.0.1

• Strikertje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:25
Backups ben je zelf verantwoordelijk voor.. Altijd en Altijd, ook al maak je die op je pc/laptop (wat onhandig is)
Ik werk zelf bij Computerland en we raden iedereen aan om een backup te maken op een externe HDD, DVD of USB stick, want bij elke reparatie kan het dus zijn dat de HDD leeg gaat.

Ook al vervangen ze alleen het moederbord, soms is een herinstallatie aangeraden (en dus ook uitgevoerd door de fabrikant) om het systeem weer fatsoenlijk te laten werken. Ik geloof dat er in vrijwel alle RMA voorwaarden van de fabrikanten staat dat altijd je Data er af gehaald kan worden.

Ook al snap ik je frustratie, op software heb je geen garantie! Bij Toshiba is het zelfs dan weer dat ze niet eens Windows voor je installeren als ze je HDD vervangen...Dit topic heeft naar mijn idee niets te maken met Asus (fabrikant), maar met jou (klant)

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:10
Ik sluit me aan bij alles wat er gezegd is.
Volgens mij is er geen enkel computermerk/bedrijf dat een backup maakt voor jou van je data bij reparatie.
Daar moet je toch echt zelf voor zorgen.
Eerlijk gezegd vind ik het vrij naïef om een pc op te sturen zonder backup van je data te maken (backup op zelfde schijf is geen backup).
Misschien hadden ze even kunnen waarschuwen dat je een backup moet maken, maar goed, dit soort informatie staat gewoon in de voorwaarden.

[Voor 17% gewijzigd door Arjant2 op 01-06-2011 11:23]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
3 Backup Data

Please backup your data to an external device or media (i.e. flash drive, SD card) before sending your product for service or before performing any troubleshooting procedure. (ASUS is not liable for any data loss incurred during the service).ASUS is solely responsible for service and examination. We apologize for not providing any forms of data recovery or back-up solution in the process of servicing.
Repair Information

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:52

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Heeeeeeeel vroeger toen ik op een TD werkte van een computerzaakje belde je wel de klant eerst even op voordat je alles formatteerde, zodat je soms nog even een mapje op een cd branden voor de klant.
Maar dit was natuurlijk een kleinschalig winkeltje in de tijd van enorme marges op pc's :)

Daarbij, als je een notebook opstuurt kan hij al totaal sneuvelen tijdens het vervoer, dus een eventuele derde backup was al erg slim geweest... ik vrees dat je helaas niemand anders kwalijk kan nemen dan u zelf..

• gwystyl
  • Laatst online: 22:28

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zo te zien ben je (begrijpelijk) erg gefrustreerd dat je data weg is, maar zoals hierboven ook al genoemd is, zou je met een beetje gezond verstand er van uit kunnen gaan dat dit zou kunnen gebeuren en backups op een externe harde schijf, DVD of andere computer moeten maken voor je iets opstuurt. Wat mij betreft heeft dit niets te maken met een belachelijke houding van Asus.

• FranzDJ
  • Laatst online: 19-07-2022
Dit is gewoon standaard bij deze bedrijven, als je de voorwaarden doorgelezen had, had je gezien dat ze hier gewoon het recht toe hebben. Niets vreemds aan de hand.

Service van ASUS heb ik meerdere keren een hele goede ervaring mee gehad.

( werkzaam in computershop )

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij vrijwel elk bedrijf is het zo dat als je je PC opstuurt, je een backup moet hebben van je data. Lijkt me ook logisch. Anders moet een groot bedrijf zoals Asus een heel team hebben om personen te vragen of de data gewist mag worden of niet.

• flipjevandejam
Interessant om te zien hoe hier vanuit een technisch perspectief ipv een klant/gebruikersvriendelijk perspectief geredeneerd wordt :).

Om nog wat extra context te geven, de reparatie die uitgevoerd is, had in het geheel niets met de harde schijf te maken. Dat men voor de zekerheid een Asus image terugzet op de systeemschijf, kan ik nog inkomen, omdat het systeem dan in een gecontroleerde status afgeleverd word.

Dat echter de andere partitie met daarop de prive-data ook aangeraakt word, zonder overleg, is voor mij onbegrijpelijk.
Een dergelijk telefoontje kost 1 a 2 min en is niet meer dan logisch gezien het effect dat gesorteerd word.

In mijn beleving is het precies dit soort communicatie waarmee een bedrijf zich als professioneel en klantvriendelijk kan onderscheiden tov technisch en egocentrisch georiënteerd.

[Voor 12% gewijzigd door flipjevandejam op 01-06-2011 11:30]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mocht het nou daadwerkelijk verwijderd zijn, zorg dan dat je een datarecovery tool gebruikt. Misschien is de data nog terug te halen. Anders kan je altijd nog je schijf naar een professioneel bedrijf sturen die het kan terughalen (mocht dat lukken).

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Ook is het zo dat bedrijven en het hele ITIL systeem werkt met het SPOC (o.t.w. SinglePointOfContact) dat wil zeggen dat de helpdesk / servicedesk de enige persoon is waar zowel jij als de techniche dienst mee in contact staan, de helpdesk medewerker is op dat moment jouw woord voerder en niet de reperateur. Dit is af en toe zeer vervelend maar neemt niet weg dat hier inderdaad een standaard procedure is gehanteerd en helaas het gevolg hiervan een boze klant is. Verder zie ik weinig over het werkelijke hardware probleem dus blijkbaar is dat verder niet van belang en is dit topic alleen bedoeld als flame richting Asus. Als het goed is heeft de helpdesk je ook uitgelegd dat als je het er niet mee eens bent je het recht hebt een aangetekende brief naar de directie te sturen waarop jij een rechtzaak kan aanspannen etc. Dit is naast de helpdesk of een servicebalie de enige ingang om ernstige problem op te lossen maar zoals het nu klint is het allemaal ""comstomer expectation"" ofw een verwachtings patroon. Ook is het zo dat voor veel problem een OS reinstall onderdeel is van basic trouble shooting dus helaas voortaan eerst het service contract lezen en een backup maken. Of voor zeer belangrijk werk een Highend notebook kopen :)

Edit: Een bedrijf kan je toch niet egocentrich noemen omdat het de vast gestelde procedures volgt. Het is pas egocentrisch als de klant denkt dat het allemaal wel goed komt en de procedures negeerd. Misschien is de nieuwe KPN " op afstand werkplek" iets voor jou? Nooit meer je data op een draagbaar medium, just a hint

[Voor 11% gewijzigd door larsiano op 01-06-2011 11:34]

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:50
Met alle respect, maar je moet er gewoon zelf voor zorgen dat jouw data veilig is opgeslagen, externe hardeschijf, andere pc of gebruik van cd/dvd's maar nooit dezelfde hardeschijf gebruiken uiteraard, deze kan kapot gaan of geformatteerd worden dan had je hetzelfde probleem gehad.

Ik heb voorheen in een computerwinkel gewerkt, en je wilt niet weten hoe schijtirritant het is dat mensen zo lui als de pest zijn, en als het dan fout helemaal in paniek raken, maar andere de schuld gaan geven ( ook in dit geval, ASUS dus ) etc.

Formatteren is niet meer dan normaal voor grote bedrijven, op deze manier kunnen ze gewoon heel makkelijk en snel softwareproblemen of virusproblemen oid uitsluiten, wat de reparatieduur aanzienlijk kan verkorten.

Verder zal Asus hier inderdaad echt niet op in gaan, laat staan de moeite nemen jou te helpen hoe hard het ook klinkt, en dit kan ik alleen maar begrijpen.

Wat je als oplossing nog eventueel kan proberen is een programma zoals Recuva ( www.piriform.com ) gebruiken om je data proberen terug te halen.

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:55
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:26:
Interessant om te zien hoe hier vanuit een technisch perspectief ipv een klant/gebruikersvriendelijk perspectief geredeneerd wordt :).

Om nog wat extra context te geven, de reparatie die uitgevoerd is, had in het geheel niets met de harde schijf te maken. Dat men voor de zekerheid een Asus image terugzet op de systeemschijf, kan ik nog inkomen, omdat het systeem dan in een gecontroleerde status afgeleverd word.

Dat echter de andere partitie met daarop de prive-data ook aangeraakt word, zonder overleg, is voor mij onbegrijpelijk.
Een dergelijk telefoontje kost 1 a 2 min en is niet meer dan logisch gezien het effect dat gesorteerd word.
Hier ga je de mist in met je denkwijze. Je verschuift nu de verantwoordelijkheid van de data naar Asus, terwijl je ten allen tijde zelf verantwoordelijk blijft voor je data. Dat je zelf niet de verantwoordelijkheid hebt genomen om een backup te draaien op een extern medium, zoals hierboven al meerdere malen is aangegeven, is je eigen fout, en niet die van Asus.

Goede les in ieder geval voor de volgende keer, zorg dat je backups maakt op een andere plek dan je laptop, en zorg dat je de voorwaarden leest voordat je akkoord gaat met reparatie. Had je de voorwaarden gelezen, en niet blindelings de laptop opgestuurd, had je je data nog gehad, en had je nu deze ellende niet gehad.

Begrijp me niet verkeerd, het is vervelend op het moment dat je je data kwijt bent, maar om dan maar de schuld op een andere partij te schuiven ipv op jezelf....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Raphaelo schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:07:
Volledig mee eens. Een apparaat opsturen waar al je data op staat, zonder te zorgen voor backups, is gewoon heel erg dom. Maar goed, het leed is al geschied dus aan die wijsheid heb je nu weinig.

Probeer eens of je hier wat mee kunt: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Het heeft mij al een keer werk uit handen genomen door een partitietabel te fixen. Iets wat met veel meer werk ook handmatig had gekund, maar het is een erg fijn stukje gereedschap.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Asus laat duidelijk in hun voorwaarden weten dat ze geen data backuppen. Dat het klantvriendelijker is om dat wel te doen of om te bellen als ze zien dat er data opstaat is een 2e maar er is je nergens beloofd dat je data heel bleef.
Die engineer heeft jouw data overigens nooit gezien, is gewoon een volledige image over je disc gedaan 'to be sure'. Vrij normale gang van zaken bij reparatie (nogmaals, los van het feit of dat al dan niet klantvriendelijk is).

• Anoniem: 395864
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
LOL _O-

Iemand die net komt kijken en zelf nog niet begrijpt hoe zaken in de praktijk werken en die nu iets te hoog van de toren blaast. :')

• flipjevandejam
IceStorm schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:33:
[...]

Asus laat duidelijk in hun voorwaarden weten dat ze geen data backuppen. Dat het klantvriendelijker is om dat wel te doen of om te bellen als ze zien dat er data opstaat is een 2e maar er is je nergens beloofd dat je data heel bleef.
Die engineer heeft jouw data overigens nooit gezien, is gewoon een volledige image over je disc gedaan 'to be sure'. Vrij normale gang van zaken bij reparatie (nogmaals, los van het feit of dat al dan niet klantvriendelijk is).
En precies deze klantvriendelijkheid wil ik aan de kaak stellen met dit topic. Dit is in mijn beleving een van de voornaamste redenen waar de IT-industrie zijn slechte naam vandaan haalt. Nogmaals, het is precies deze communicatie waarmee je de vertrouwensrelatie maakt of breekt.

Ook al staan je voorwaarden nog zo vol met afschuivende claims, dit betekend niet dat een positieve klantrelatie van twee kanten komt. Goed communiceren is daarin essentieel.

Immers, hoeveel moeite was het geweest om mij luid en duidelijk van deze procedure te informeren tijdens het telefoongesprek vooraf, waarin de reparatie aanvroeg? Ook ITIL kan hier prima in voorzien.

@All, bedankt overigens voor de softwaretips.

• phosporus
  • Laatst online: 12-05 13:43
Dit klopt niet echt. Je kan geen backups maken op dezelfde hdd. Wannneer je je disk weer hebt hang hem dan eens aan een ubuntu live systeem en probeer dan te kijken of je hem terug kan krijgen.

• FranzDJ
standaardprocedúre, JIJ bent in gebreke gebleven, en voor een bedrijf als ASUS is het ondoenlijk om boven de perfecte service ( tegenover andere fabrikanten ) bieden, ook nog is een "personal repair plan" per gebruiker op te stellen. Ja kan wel, ben jij je laptop 2 maanden kwijt.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-05 22:42
Hoeveel moeite was/is het om duidelijk te lezen en niet iemand anders de schuld te geven. Indien ze wel iedereen gaan bellen en/of backups maken, dan begint iedereen weer te stijgeren waarom het zo duur is.

Anderen kunnen het dus nooit goed doen. De enige manier voor een leverancier om vast te stellen of iets een hard- of software probleem is door de machine terug te brengen naar aflever toestand. Alleen dan kunnen ze goed testen of een machine goed is c.q. goed gerepareerd is.

Ik word een beetje moe van al dat gepamper.

[Voor 4% gewijzigd door Rieverst op 01-06-2011 11:44]

• Niet online
TS heeft een punt dat zaken beter kunnen. Maarja, zaken kunnen altijd beter, dus dat is geen argument.

TS is gewoon dom geweest om z'n belangrijke(?) data (inclusief "backups" :')) zomaar uit handen te geven, zonder even vantevoren te informeren wat daar allemaal mee zou kunnen gebeuren.

Natuurlijk had iemand van het bedrijf de TS ook vantevoren kunnen waarschuwen. Maar dat zou extra dienstverlening zijn waartoe het bedrijf niet verplicht is en die je dus ook niet op hoge poten kunt eisen.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Om nog wat extra context te geven, de reparatie die uitgevoerd is, had in het geheel niets met de harde schijf te maken.
Ik ben benieuwd wat de reparatie dan betrof.

Overigens is heb bij Medion bijv. zo dat je voordat je 'm opstuurt zelf een recovery naar het fabrieksimage moet doen! Heb 'n keer m'n laptop opgestuurd (inmiddels voorzien van Windows 7), maar die moest terug naar het Medion vista image.

Dell doet ook niets met data, tenzij 't de Latitude reeks is met Keep-Your-Harddisk garantie

Dus zo gek is de handeling van Asus niet.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Niet online
FranzDJ schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:42:
standaardprocedúre, JIJ bent in gebreke gebleven, en voor een bedrijf als ASUS is het ondoenlijk om boven de perfecte service ( tegenover andere fabrikanten ) bieden, ook nog is een "personal repair plan" per gebruiker op te stellen. Ja kan wel, ben jij je laptop 2 maanden kwijt.
... en betaal je 2x zoveel voor je laptop.

• flipjevandejam
Rieverst schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:43:
Hoeveel moeite was/is het om duidelijk te lezen en niet iemand anders de schuld te geven. Indien ze wel iedereen gaan bellen en/of backups maken, dan begint iedereen weer te stijgeren waarom het zo duur is.

Anderen kunnen het dus nooit goed doen. De enige manier voor een leverancier om vast te stellen of iets een hard- of software probleem is door de machine terug te brengen naar aflever toestand. Alleen dan kunnen ze goed testen of een machine goed is c.q. goed gerepareerd is.

Ik word een beetje moe van al dat gepamper.
Dat had ik ook prima gevonden, immers dat is de reden waarom er meerdere partities zijn, waarbij ze met de systeemschijf C: hun gang konden gaan. Ik had niet voor niets mijn data op de D: partitie gezet.

Als er dan in hun ogen toch een valide reden is om aan de gang te gaan met de D: partitie, dan lijkt het me logisch dat men even contact opneemt.

In dit geval was er totaal geen reden om die partitie ook maar aan te raken, laat staan te formatteren! Er stond alleen maar prive-data van mij op, totaal geen (systeem)software.

• _Buran_
In dit geval was er totaal geen reden om die partitie ook maar aan te raken, laat staan te formatteren! Er stond alleen maar prive-data van mij op, totaal geen (systeem)software.
De engineer van Asus doet geen "herinstallatie" op de C schijf. Hij gooit een schone image over de HELE hardeschijf heen. Installatie's duren 20 minuten (of langer natuurlijk), een image overpompen kost een stuk minder tijd voor hen.

Vandaar dat ook je D schijf leeg is nadat de engineer ermee klaar is.

[Voor 24% gewijzigd door _Buran_ op 01-06-2011 11:51]

• FranzDJ
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:48:
[...]

Dat had ik ook prima gevonden, immers dat is de reden waarom er meerdere partities zijn, waarbij ze met de systeemschijf C: hun gang konden gaan. Ik had niet voor niets mijn data op de D: partitie gezet.

Als er dan in hun ogen toch een valide reden is om aan de gang te gaan met de D: partitie, dan lijkt het me logisch dat men even contact opneemt.

Dit is nou eenmaal gewoon een logische standaard bedrijfspolicy, die elke leverancier standaard handhaafd, kun je over door blijven zeuren maar ASUS heeft in ieder geval geen fouten gemaakt.

• flipjevandejam
De reparatie betrof overigens de vervanging mouse-trackpad en de wifi-kaart, aangezien die ondanks 2 eerdere reparaties niet goed functioneerden.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sorry hoor maar dit heb je toch echt helemaal aan jezelf te danken. Een backup op dezelfde schijf, of zelfs op een andere schijf in hetzelfde apparaat is geen backup. Dus ja laat dit vooral een goede les zijn om vanaf nu wel degelijke backups te maken. En erg zwak dat je Asus je eigen domheid probeert aan te rekenen.

Bedrijven als Asus en alle andere merken zetten gewoon een image over de hele schijf terug. Dat gaat op schijf niveau en niet op partitie niveau. Na een dergelijk image restore is dus ook de partitie structuur terug zoals de laptop uit de fabriek komt. En ja dat is iets wat ze standaard doen na elke reparatie.

[Voor 4% gewijzigd door ik222 op 01-06-2011 11:54]

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:48:
[...]

Hoe kan een engineer nu weten wat prive data is, en wat software is. Verwacht je dat hij al je prive spullen even gaat doornemen om te kijken wat er precies tussen staat.

Zelf zou ik juist eerst mijn laptop schonen voor hem ook maar in te sturen voor reparatie, juist om te voorkomen dat iemand aan mijn prive data zit...

• Niet online
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:51:
De reparatie betrof overigens de vervanging mouse-trackpad en de wifi-kaart, aangezien die ondanks 2 eerdere reparaties niet goed functioneerden.
Logisch dat men er dan een nieuw image op zet. En ook logisch dat de D: er dan af gaat. Die lui hebben echt wel betere dingen te doen dan uit te zoeken waar jouw "te bewaren data" precies staat, en hoe men die koste wat het kost kan behouden.

• flipjevandejam
_Buran_ schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:50:
[...]

De engineer van Asus doet geen "herinstallatie" op de C schijf. Hij gooit een schone image over de HELE hardeschijf heen. Installatie's duren 20 minuten (of langer natuurlijk), een image overpompen kost een stuk minder tijd voor hen.

Vandaar dat ook je D schijf leeg is nadat de engineer ermee klaar is.
Dat blijkt dus niet te kloppen. Ik ben al even met Recuva aan de slag geweest. Ik heb hiermee mijn data niet terug gevonden, maar ik heb op die manier wel tientallen voor mij totaal onbekende afbeeldingen op de D: schijf kunnen achterhalen. Dit is ook de reden waarom ik graag met de engineer wilde spreken om te zien wat voor handelingen er precies hebben plaatsgevonden.

Dit blijkt niet mogelijk, door de keuzes die Asus heeft gemaakt in het vormgeven van de procedures, waarbij klanten dus afgepoeierd worden.

• _Buran_
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:51:
Ik snap ook waarom die engineer de image terug heeft gezet bij dit soort problemen. Stap 1 is kijken of het niet veroorzaakt wordt door custom software of data binnen de installatie. Dus wil je beginnen met een schone OS.

• flipjevandejam
Anoniem: 395864 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:54:
[...]

Logisch dat men er dan een nieuw image op zet. En ook logisch dat de D: er dan af gaat. Die lui hebben echt wel betere dingen te doen dan uit te zoeken waar jouw "te bewaren data" precies staat, en hoe men die koste wat het kost kan behouden.
Men hoeft helemaal niets uit te zoeken, het zijn twee partities, een voor het systeem: C:, een ander voor zaken die hen helemaal niets aangaat: D:. Je blijft met je handen van af van zaken waar je niets van weet en waar je niets mee te maken hebt.

• FranzDJ
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:54:
[...]

Dit blijkt niet mogelijk, door de keuzes die Asus heeft gemaakt in het vormgeven van de procedures, waarbij klanten dus afgepoeierd worden.
De laptop is uiteindelijk naar tevredenheid gerepareerd toch?
dat is de service die ze horen te bieden en niets meer.

• Niet online
ik222 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:53:
Sorry hoor maar dit heb je toch echt helemaal aan jezelf te danken. Een backup op dezelfde schijf, of zelfs op een andere schijf in hetzelfde apparaat is geen backup. Dus ja laat dit vooral een goede les zijn om vanaf nu wel degelijke backups te maken. En erg zwak dat je Asus je eigen domheid probeert aan te rekenen.

Bedrijven als Asus en alle andere merken zetten gewoon een image over de hele schijf terug. Dat gaat op schijf niveau en niet op partitie niveau. Na een dergelijk image restore is dus ook de partitie structuur terug zoals de laptop uit de fabriek komt. En ja dat is iets wat ze standaard doen na elke reparatie.
Er is natuurlijk ook een hele goede reden dat dit op schijfniveau gebeurt, en niet op partitieniveau. Alleen dan weet je zeker dat de schijf clean is en dat deze geen invloed meer kan uitoefenen op de rest van het systeem, hoe klein de kans daarop ook is. Bij het troubleshooten van problemen wil je nu eenmaal zoveel mogelijk liefst vantevoren uitsluiten.

• Niet online
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:57:
[...]

Men hoeft helemaal niets uit te zoeken, het zijn twee partities, een voor het systeem: C:, een ander voor zaken die hen helemaal niets aangaat: D:. Je blijft met je handen van af van zaken waar je niets van weet en waar je niets mee te maken hebt.
Staat dat erop dan, met een stickertje ofzo, "blijf met je handen van de D:-partitie af!!!"? :')

Je bent grappig.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Anoniem: 395864 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:57:
[...]

Er is natuurlijk ook een hele goede reden dat dit op schijfniveau gebeurt, en niet op partitieniveau. Alleen dan weet je zeker dat de schijf clean is en dat deze geen invloed meer kan uitoefenen op de rest van het systeem, hoe klein de kans daarop ook is. Bij het troubleshooten van problemen wil je nu eenmaal zoveel mogelijk liefst vantevoren uitsluiten.
Inderdaad en daarom zeg ik ook, dit is iets wat gebeurt bij zo'n beetje elke reparatie.

Je moet gewoon nooit een laptop opsturen met al je data erop waarvan je geen backups hebt. En sowieso moet je backups buiten je systeem maken natuurlijk want wat als de harddisk gecrasht was bijvoorbeeld? ;)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:08

Umbrah

The Incredible MapMan

De reden dat we goedkope laptops hebben is niet alleen een schaalvergroting, maar ook een standaardisatie in processen. Gezien je linkedin profiel is dat iets wat je wel zou moeten weten, eigenlijk.

Doordat Asus hun support proces hoogst procedureel heeft uitgevoerd kan het goedkoop zijn: je reparatie is niet een unieke reparatie, nee, het is een ingrediëntenlijst van standaard processen, gericht op kosten reductie. En dan kom je ook wel eens tegen dat een productlijn (zoals: een laptop) met toch wat hardware variatie wordt uitgerust. Hoe garandeer je dat software geen probleem is? Juist... een image er op knallen. En dat is niet een image zoals jij of ik hem kent, nee, dat is een image wat idealiter zelfs buiten de behuizing gedraaid wordt. Sterker nog: het zal me niets verbazen als die schijf die je er in hebt niet eens je originele schijf is (had je er een potlood streepje opgezet?), maar die van een andere laptop. Engineer haalt jouw schijf er in en hangt hem in een image-systeem wat constant images draait, en trekt er een vanaf die klaar is en bouwt die in.

Sorry dat ik het zeg, maar natuurlijk is klantvriendelijkheid een nobel streven. Het moet een factor zijn bij de beslissing om een laptop of ander systeem te kopen (dit geld ook voor smartphones, tablets en wat dan ook!), maar als je dit niet wou hebben, dan had je niet bij een Asus moeten kopen, maar bij een xxodd of een andere barebone-fabriek. Of bij een merk, als het bestaat, wat dit als kosten meelevert. Engineers, zoals ze ze noemen, zijn vaak goedkope krachten. Wil je een specialistische reparatie die "uniek" is, oftewel: maatwerk, dan heb je duurder personeel nodig. Vaak duurder dan de laptop even naar kazachstan of polen te vervoeren en daar te laten repareren via een goedkope procedure werker.

De klant wil dat niet en de klant bepaalt. Als jij laptop A zag voor €2000 met persoonlijke, op maat service en reparatie, of laptop B voor €1000 met procedure-reparatie en een hoop standaard dingen, tsja... ik zou zelf voor B gaan. Naast de reden dat ik backups maak en voor mijn eigen data verantwoordelijk ben (sowieso zal ik mijn data echt niet naar Asus sturen) kan ik het geld goed gebruiken!. En zo denken meer mensen, vandaar dat er een paar fabrieken failliet zijn gegaan en de machine-werkende OEM's winst blijven maken.

Jammer voor jou, maar ALS je dit in IT wereld wilt veranderen, dan is er niks wat je tegen houd: je kunt zelf een fabriek beginnen, zou je dat willen. Kapitalisme kan zijn werk doen!

Anoniem: 176826

Ronduit een respectloze en belachelijke behandeling van klanten houdt Asus er op na. De laptop is voor de derde keer in reparatie gegaan en lijkt het nu eindelijk technisch vol te houden.

Na contact met het servicecenter blijkt dat er 3 verschillende opties zijn, uit welke de engineer naar eigen inzicht mag kiezen ZONDER CONTACT MET DE KLANT:
- Formatteer en restore systeemschijf C:
- Formatteer alle partities + restore systeemschijf C:
- Formatteer volledige hardeschijf + restore systeemschijf C:

Ik leg uit dat ik me niet voor kan stellen dat een gerenommeerd bedrijf als Asus een dergelijke praktijk erop na houdt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel bedrijf ken dat deze voorwaarde NIET in haar voorwaarde heeft staan. Ook een gerenommeerd bedrijf als Apple mag (als ze een reparatie uitvoeren) gewoon je harde schijf er uit halen en er een nieuwe in zetten.

Sterker nog in de aanwijzingen van eigenlijk iedere webwinkel en dergelijke staat dat je bij een RMA of reparatie zelf verantwoordelijk bent voor het hebben van degelijke back-ups, zodat je eventueel dataverlies dat door de reparatie optreedt, zelf kan herstellen. Veelal staat ook in de voorwaarden dat het in bepaalde gevallen noodzakelijk kan zijn de harde schijf te vervangen en als dit zonder extra kosten voor jou kan, dat dan ook zonder overleg zal gebeuren.

Kortom de service van Asus is niet belachelijk, maar jouw verwachtingspatroon strookt totaal niet met wat er gebruikelijk is.

• larsiano

larsiano

-=XTRA=-

Mogelijk heb je mijn vorige bericht nooit gelezen maar alle vragen en antwoorden horen thuis op de helpdesk mits persoonlijk door de monteur afgesproken. Dus vragen stellen kan altijd echt is het de vraag of het antwoord ook iets bijdraagt of toevoegt aan het geheel.
Wat je ook nog kan doen is volgende keer de HDD met toestemming van de helpdesk verwijderen voordat je hem opstuurt, met als gevolg dat als je na een reparatie nog problemen hebt je eerst zelf de herinstallatie mag doen natuurlijk.
Of je neemt een modulair apparaat zoals een PC en stuurt alleen het defecte onderdeel terug zodat je met een tijdelijke vervanging altijd een werkende PC in huis hebt. Kan ook!

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• phosporus
ik222 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:00:
[...]

Inderdaad en daarom zeg ik ook, dit is iets wat gebeurt bij zo'n beetje elke reparatie.

Je moet gewoon nooit een laptop opsturen met al je data erop waarvan je geen backups hebt. En sowieso moet je backups buiten je systeem maken natuurlijk want wat als de harddisk gecrasht was bijvoorbeeld? ;)
Persoonlijk vind ik dat je een back-up moet maken die beschermt is tegen huisbrand(huis brandt volledig af en alle machine's/hdd's zijn verwoest). Zet dus belangrijke dingen op dropbox en/of op een usb-stick die je buiten huis hebt liggen of altijd bij je hebt.

• gidion1987
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 13:33
Ik begrijp Asus wel! Om fouten die door software komen te vermijden, word de hele hdd leeg gehaald. Ik heb niet anders meegemaakt met Asus, Toshiba, Acer etc etc etc.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen data. Jammer maar helaas ben je alles kwijt, maar dan had je een goede backup moeten maken.

Naar mijn weten staat het op je RMA formulier, dat ze alle data wissen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:08

Umbrah

The Incredible MapMan

flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:54:
[...]

Dat blijkt dus niet te kloppen. Ik ben al even met Recuva aan de slag geweest. Ik heb hiermee mijn data niet terug gevonden, maar ik heb op die manier wel tientallen voor mij totaal onbekende afbeeldingen op de D: schijf kunnen achterhalen. Dit is ook de reden waarom ik graag met de engineer wilde spreken om te zien wat voor handelingen er precies hebben plaatsgevonden.

Nogmaals: procedure-reparatie. Jij hebt nieuwe, andere hardware gekregen, dus krijg je een nieuw image om software fouten te voorkomen. Het is sowieso sneller dan drivertjes installeren waarbij de 'engineer' uit z'n neus vreet en oude drivertjes fixen.

Hij trekt je schijf er uit, gooit hem in een postvak uit of hangt hem in een joekel van een image systeem waar zo'n 20 schijven aan kunnen, en trekt een schijf die al klaar is van het systeem af.

Het spijt me om je te moeten zeggen dat je eigen schijf mogelijk nu ergens anders in de wereld voorzien van een nieuwe image in iemand anders z'n gerepareerde laptop zit.

Nee, het is echt geen maatwerk. Ja: je had de voorwaarden moeten lezen. Ja: het is klantvriendelijk, want de user is vaak de fout, en ja: het zorgt er voor dat jij een betaalbare laptop hebt.

Sorry dat ik het zeg, maar dat je GEEN backup gemaakt hebt en dan vervolgens je data kwijt bent heb je aan jezelf te danken. Je kunt zeuren op Asus wat je wilt, maar je data krijg je er niet mee terug. Zij hebben gedaan wat ze moesten doen: een werkende laptop afleveren. Je data is van jou. Je gaat toch ook niet miepen omdat de doos die je er om heen had gedaan niet mee terug is gekomen?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03 21:03

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Bij herstelling ben je vaak alles kwijt - vandaar de nood aan backups. Niets aan te doen: dit is normaal en zeker in hun voorwaarden vermeld.

• InFamous
  • Laatst online: 23:50

InFamous

excommunicado

Dit is eerder een rant topic richting ASUS, die hier geheel netjes te werk is gegaan. Had je zelf maar je back-ups moeten verzorgen en hun voorwaarden moeten lezen, dit heb je niet gedaan en nu moet je op de blaren zitten. Kan enigzins wel begrijpen dat je gefrustreerd ben maar om dit op een fabrikant af te schuiven( exact hetzelfde als wat jij over ASUS zegt) is niet netjes. ASUS is in mijn inziens keurig te werk gegaan. Zelf ben je nalatig geweest en zie dat dan ook onder ogen. Tuurlijk hadden ze kunnen bellen, maar denk is van ASUS uit, als jij 300 reparaties(misschien wel meer) hebt dan ben je langer aan het bellen dan dat je het probleem oplost. Maar ach leer voor de volgende keer back ups maken.

Formerly known as Ragdoll

• Niet online
InFamous schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:12:
Tuurlijk hadden ze kunnen bellen, maar denk is van ASUS uit, als jij 300 reparaties(misschien wel meer) hebt dan ben je langer aan het bellen dan dat je het probleem oplost.
Zeker als je dan van die bijdehandjes als TS aan de lijn krijgt, die moeilijk gaan zitten doen en ingewikkelde vragen stellen over de interne procedure. :')

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:57:
[...]

Dude. Die engineer interesseert het geen zak. Die heeft geen idee wat jij met je installatie hebt uitgevroten, of je aan drivers hebt lopen morrelen, of er virussen/troep op staan die correcte werking kunnen verstoren. Dus wat doet die na de reparatie: een schone image terugzetten omdat dat de enige manier is om zonder extreem veel meerwerk te kunnen verifieren dat de reparatie goed is geslaagd. Dat had je kunnen weten en is al zolang ik werk met PC's en/of laptops procedure bij dergelijke bedrijven, om bovenstaande reden.

Je loopt verschrikkelijk te steigeren, maar het is je eigen onervarenheid ("backups" op dezelfde fysieke schijf een "backup" noemen bijvoorbeeld) die je das om doen. Niet boos zijn op Asus, boos zijn op jezelf dat je daar nooit aan hebt gedacht. En volgende keer gewoon je data backuppen naar bijvoorbeeld een externe schijf.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:12

itsalwaysme

Graast voor DB

flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:39:
[...]En precies deze klantvriendelijkheid wil ik aan de kaak stellen met dit topic. Dit is in mijn beleving een van de voornaamste redenen waar de IT-industrie zijn slechte naam vandaan haalt. Nogmaals, het is precies deze communicatie waarmee je de vertrouwensrelatie maakt of breekt.
Welke slechte naam van de IT? IT is wat anders dan een helpdesk. Volgens mij ligt de slechte naam vooral bij de communicatie bedrijven.

EDIT: ik zie overigens dat ik wel erg laat reageer. Misschien moet ik zo nu en dan eens refreshen, voordat ik reageer.

[Voor 11% gewijzigd door itsalwaysme op 01-06-2011 12:51]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• larsiano

larsiano

-=XTRA=-

EDIT: ik zie overigens dat ik wel erg laat reageer. Misschien moet ik zo nu en dan eens refreshen, voordat ik reageer.
Als je het mij vraagt kan dit topic dus ook op slot, het is na 53 berichten in 2 uur wel duidelijk dat het volgens de gemiddelde (ervaren) Tweaker hier op Tnet meer aan de klant ligt dan aan de producent, wat wil je er nog meer aan toevoegen?

• Trommelrem
Wat in deze wel interessant is, is of de data aan te merken is als een zaak zoals bedoeld in het goederenrecht.

Als de gegevens op de harde schijf namelijk wel aan te merken zijn als een zaak, dan is Asus eigenlijk niet gerechtigd om de data te verwijderen als dat niet nodig is voor de reparatie. Als men het electriciteitsarrest er bij zou betrekken, dan zou je kunnen zeggen dat de data een zaak is omdat de data uit stroompjes bestaat.

Als je je auto inlevert bij de garage voor een A.P.K., dan mogen ze niet jouw goudstaven die in de kofferbak liggen zomaar in de prullenbak gooien. Maargoed, goud is een zaak. Data volgens mij niet.

Als je hard kunt maken dat data een zaak is, dan zou je nog iets kunnen beginnen. Maar ik denk niet dat dat gaat lukken.

[Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 01-06-2011 13:29]

• phosporus
Trommelrem schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:27:
Wat in deze wel interessant is, is of de data aan te merken is als een zaak zoals bedoeld in het goederenrecht.

Als de gegevens op de harde schijf namelijk wel aan te merken zijn als een zaak, dan is Asus eigenlijk niet gerechtigd om de data te verwijderen als dat niet nodig is voor de reparatie. Als men het electriciteitsarrest er bij zou betrekken, dan zou je kunnen zeggen dat de data een zaak is omdat de data uit stroompjes bestaat.

Als je je auto inlevert bij de garage voor een A.P.K., dan mogen ze niet jouw goudstaven die in de kofferbak liggen zomaar in de prullenbak gooien. Maargoed, goud is een zaak. Data volgens mij niet.

Als je hard kunt maken dat data een zaak is, dan zou je nog iets kunnen beginnen. Maar ik denk niet dat dat gaat lukken.
Ten eerste staan er geen "stroompjes" in een hardeschijf die de data vast houden.
Ten tweede zijn de bits blijven staan in de hdd maar in een andere opzet neergezet als je het zo zou willen noemen/zien.
Ten derde staat er in de rma overeenkomst wat er te wachten valt met data.

De data op de hardeschijf is niet te vergelijken met goud staven in de kofferbak, maar met motorolie die vervangen is om er zeker van te zijn dat de problemen niet daar aan kunnen liggen. Er is niks van hem gestolen en wat er gewijzigd is aan zijn hdd is besproken in de rma overeenkomst. Daar ga je mee akkoord op het moment dat je hun een apparaat toestuurt ter reparatie.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:07
larsiano schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:25:
[...]

Als je het mij vraagt kan dit topic dus ook op slot, het is na 53 berichten in 2 uur wel duidelijk dat het volgens de gemiddelde (ervaren) Tweaker hier op Tnet meer aan de klant ligt dan aan de producent, wat wil je er nog meer aan toevoegen?
Topic's gaan zelden dicht tenzij het uit de hand loopt of een mod het genoeg vindt verder laten ze het gewoon open zodat iedereen het kan volgen.

Altijd krijg je het apparaat terug met fabrieksinstellingen, zelfs als de reparatie niet eens de harddisk betreft.
Zelfde geval als je bijvoorbeeld je XboX opstuurt ben je ook al je settings etc kwijt, tenzij je natuurlijk alles bakupped.
En backkup's bewaar je niet op de zelfde computer waarvandaan je het backupped.
Over de Engineer waarvan je bedoeld de gene met een shaggie en een schroevendraaier die er 40 van dit soort dingen per dag erdoor heen jast, waarvan er ook nog is een peleton aan lui van lopen.
Krijg je nooit personeel te spreken of gaan ze vliegen voor je als ze niks fout's gedaan hebben.
het geen je kan proberen is data recovery en hopen ze niet weer een andere disk erin hebben gezet, want dan ben je het gewoon kwijt.

edit :

En voor waar je de naam ASUS heb neer gezet kan je elk willekeurige computernaam neer zetten en bedrijf want allemaal is het het zelfde, want 90% gaat het naar een bedrijf die het IN naam van ASUS doet en helemaal niet ASUS zelf.

[Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 01-06-2011 13:51]

• Trommelrem
phosporus schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:39:
[...]

Ten eerste staan er geen "stroompjes" in een hardeschijf die de data vast houden.
Ten tweede zijn de bits blijven staan in de hdd maar in een andere opzet neergezet als je het zo zou willen noemen/zien.
Ten derde staat er in de rma overeenkomst wat er te wachten valt met data.

De data op de hardeschijf is niet te vergelijken met goud staven in de kofferbak, maar met motorolie die vervangen is om er zeker van te zijn dat de problemen niet daar aan kunnen liggen. Er is niks van hem gestolen en wat er gewijzigd is aan zijn hdd is besproken in de rma overeenkomst. Daar ga je mee akkoord op het moment dat je hun een apparaat toestuurt ter reparatie.
Ik ben het volledig eens met iedereen die zegt "backups houd je thuis, los van je computer." Asus heeft mijns inziens volledig correct gehandeld door gewoon een standaardimage terug te zetten en de privedata te verwijderen.

Toch is het niet zo dat elke voorwaarden in een overeenkomst automatisch meteen rechtsgeldig is. Bovendien vind ik niet dat je de data kan vergelijken met motorolie. Een vakantiefoto op de harde schijf is net zo vakantiefoto als de papieren vakantiefoto in een opberglade in de auto. Toch is de digitale vakantiefoto geen zaak, de papieren vakantiefoto wel, want de digitale vakantiefoto is geen stoffelijk object voor menselijke beheersing vatbaar en dus heeft Asus feitelijk geen zaken vernietigd.

Het OS is wellicht te vergelijken met motorolie die vervangen dient te worden, de vakantiefoto's absoluut niet.

Nogmaals, ik vind nog steeds dat het altijd de verantwoordelijkheid is van de klant om goede backups te maken en deze ook thuis te houden. Asus kan hier mijns inziens niet zomaar op worden aangesproken. Bovendien zou het buitenproportioneel veel werk zijn voor Asus als zij backups zouden moeten maken en het is slechts een minimale inspanning voor de gebruiker om een backup te maken.

En voor de uberluie user: Verwijder de harde schijf voordat je je laptop ter reparatie aanbiedt. Dan weet je zeker dat de data bij jou blijft.

[Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 01-06-2011 13:52]

• flipjevandejam
larsiano schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:25:
[...]

Dit is misschien nog wel de meest interessante constatering. Wat ik namelijk aan probeer te kaarten is het gebrek aan klantgerichtheid van de producent, wat in dit geval voor mij verstrekkende gevolgen heeft. Het feit dat er 50 berichten geplaatst worden die door de bank genomen allen mee gaan in de redenatie van dit gebrek is voor mij onbegrijpelijk, maar ook alleszeggend, ik vraag het immers aan tweakers :).

Blijkbaar zijn tweakers zo gewend geraakt aan deze klantonvriendelijkheid, dat we het voor normaal aannemen. Sterker nog, ik word erop beoordeeld in allerlei vormen, omdat ik het aankaart en hier vraagtekens bij zet.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14
Trommelrem schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:49:
[...]

Ik ben het volledig eens met iedereen die zegt "backups houd je thuis, los van je computer." Asus heeft mijns inziens volledig correct gehandeld door gewoon een standaardimage terug te zetten en de privedata te verwijderen.

Toch is het niet zo dat elke voorwaarden in een overeenkomst automatisch meteen rechtsgeldig is. Bovendien vind ik niet dat je de data kan vergelijken met motorolie. Een vakantiefoto op de harde schijf is net zo vakantiefoto als de papieren vakantiefoto in een opberglade in de auto. Toch is de digitale vakantiefoto geen zaak, de papieren vakantiefoto wel, want de digitale vakantiefoto is geen stoffelijk object voor menselijke beheersing vatbaar.

Het OS is wellicht te vergelijken met motorolie die vervangen dient te worden, de vakantiefoto's absoluut niet.

Nogmaals, ik vind nog steeds dat het altijd de verantwoordelijkheid is van de klant om goede backups te maken en deze ook thuis te houden. Asus kan hier mijns inziens niet zomaar op worden aangesproken. Bovendien zou het buitenproportioneel veel werk zijn voor Asus als zij backups zouden moeten maken en het is slechts een minimale inspanning voor de gebruiker om een backup te maken.
Daarom moeten voorwaardens altijd gelezen worden voordat je een (reparatie)overeenkomst aangaat. Als de TS dat had gedaan, was er sowieso al geen probleem geweest, want ik weet zeker dat hij dan zijn data netjes had gebackupt.

Als er iets illegaals in een overeenkomst staat, vraag je van te voren om opheldering, niet achteraf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is geen klantonvriendelijkheid. Klantonvriendelijkheid zou zijn als ze je notebook een half jaar in het repararatiecentrum hebben liggen omdat ze voor iedere klant bestandjes moesten backuppen.
De andere kant is dat als ze er niet een goede image opzetten ze niet goed kunnen testen of het ding werkt, en op die manier misschien nog meer problemen veroorzaken als de klant een niet werkend product terugkrijgt.
Het is jouw data en daar ben jij verantwoordelijk voor. Als de HDD stuk was gegaan was je ook alles kwijtgeraakt, en wie zegt dat er niet iets mis was (software- danwel hardwarematig) waardoor het re-imagen gewoon nodig was om (goed) te kunnen testen?

Imho ben je erg onrealistisch, en kun je het wel klantonvriendelijk noemen, maar het is gewoon je eigen schuld.

• Anoniem: 293393
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ze hebben je op de hoogte gebracht, dit alles stond namelijk ook in de overeenkomst van de reparatie. Als je zelf akkoord gaat zonder iets goed gelezen te hebben is dit jouw fout, en niet die van Asus.

En waarom zouden zij bellen als je zelf akkoord gegaan bent? Dit heeft totaal niks te maken met klantvriendelijkheid of iets dergelijks, dit is gewoon een fout van jou.
Natuurlijk is dit erg vervelend, maar wellicht bied Linux of een andere tool nog een mogelijkheid..

• phosporus
Ik denk eerder dat veel mensen, waaronder ik, denken dat jij hoopt dat mensen werk voor je gaan verzetten waar ze niet voor betaald worden.

• _Buran_
Jij noemt het klantonvriendelijkheid. Ik (wij?) noem het te verwachten. Inderdaad, het wordt voor normaal aangenomen, omdat het niet meer dan redelijk is. Je post op tweakers, (nagenoeg) iedereen weet hoe hij backups maakt, en hoe hij deze goed bewaard. Dat jij vindt dat het niet moet kunnen wat Asus doet betekend maar een ding: geen Asus meer kopen en voortaan kopen van een leverancier die wel de service bied die je zoekt. Wees dan trouwens wel bereid om een flinke zak geld open te trekken.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:51:
[...]

Dit is misschien nog wel de meest interessante constatering. Wat ik namelijk aan probeer te kaarten is het gebrek aan klantgerichtheid van de producent, wat in dit geval voor mij verstrekkende gevolgen heeft. Het feit dat er 50 berichten geplaatst worden die door de bank genomen allen mee gaan in de redenatie van dit gebrek is voor mij onbegrijpelijk, maar ook alleszeggend, ik vraag het immers aan tweakers :).

Blijkbaar zijn tweakers zo gewend geraakt aan deze klantonvriendelijkheid, dat we het voor normaal aannemen. Sterker nog, ik word erop beoordeeld in allerlei vormen, omdat ik het aankaart en hier vraagtekens bij zet.
Het veronderstelde gebrek aan klantgerichtheid van de producent is niet de oorzaak van de door jou genoemde verstrekkende gevolgen. Het niet maken van backups, hetgeen je eigen verantwoordelijkheid is, is de oorzaak. Dat is nogal een verschil.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:07
flipjevandejam schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:51:
[...]

Ja en nee, ik ben het helemaal met je eens ze kunnen wat meer PRO klant denken en oplossingen hiervoor bedenken.

Maar nogmaals tijd is geld en alles wat ze kunnen doen om problemen in te korten zoals gewoon standaard elke computer die langs komt een image te geven van de basic instellingen is gewoon dingen uitsluiten en simpel oplossen en het snelste, Vervolgens is het 90% van de tijd ook nog is door een Bedrijf die het ook voor meneer Medion / Acer / HP / etc doet.

En ik denk de rede dat de meeste Tweakers zich zo opstellen.
Is niet omdat gewent zijn klantonvriendelijk behandelt te worden maar om eerst zelf te denken en dan pas de vinger te wijzen.
Hun voorwaarden zijn vrij standaard wat bij elke fabrikant zo is en niet alleen bij laptops, waarvan je toch wel uit mag gaan dat je je eigen backups niet op de Computer bewaard waar de data vanaf komt ?.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:40
Damn TS, backups op een harde schijf?

Excuses maar het is niet de probleem van de leverancier, het is jouw probleem. Deze risico's zijn bekend bij elke man/dame die verstand heeft van IT. Mijn klanten wijzen mij vaak erop dat de harde schijf leeg kan raken bij een reparatie.

• Rieverst
  • Laatst online: 26-05 22:42
In denk dat hier voor de TS een prachtige kans ligt. Start een onderneming die laptops voor klanten naar reperateurs stuurt. Je bied dan aan om er eerst een backup van te maken en hem dan pas te versturen.

Overigens maak ik voor mijn klanten op verzoek eerst een diskimage voor ik de laptop verstuur en dat heeft al menig klant gered.

• Trommelrem
Rieverst schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:11:
Overigens maak ik voor mijn klanten op verzoek eerst een diskimage voor ik de laptop verstuur en dat heeft al menig klant gered.
Ik ook. Is namelijk makkelijk verdienen. Ghost aanzetten en wachten maar. Hoe meer data, hoe meer uren.

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 07:32

Ed_L

Crew Council
Hier is CSL dus niet voor bedoeld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee