Acties:
  • 0Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 10:45
Dag tweakertjes allemaal,
(zit ik in het juiste subforum?)

Mijn huidige setup voldoet niet meer (vaio fw41) en ben dus op zoek naar een uitbreiding. Uitbreiding, want de laptop doet het nog wel (handig voor op school enzo). CAE, gaming, Photoshop, After Effects en andere gimmicks vragen echter net iets te veel van het beestje.
De oplossing? Een desktop. Echter, ik zit met een plaatstekort :X .
Hierbij dacht ik aan een mogelijke oplossing (zie pic's). Mijn vraagstelling is nu: voldoet deze oplossing of ga ik een lokaal brandje opstarten?
Dit is mijn huidige situatie:

bureau_1 by freelh, on Flickr
Waar heb ik ruimte? Enkel op dat scheve boekenplankje (boven de buizen van de centrale verwarming is te weinig plek, vooral in de hoogte). Dus heb ik wat getekend:

bureau_2 by freelh, on Flickr
Voorontwerp kast (mdf, 10mm):

case_1 by freelh, on Flickr
Het is al snel duidelijk: airflow enkel langs achter en opzij. Ik maak me alleen zorgen over het hinderen van die extra hindernis van die mdf. In onderaan en vooraan lijkt me geen probleem, maar out vanachter en opzij?
Hier heb ik al een eindige elementen op los gelaten (100kg) en dat houdt ze ruimschoots. Nu is slechts 1 zijde niet dragend.
Dit is de set-up die ik voor ogen had:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom Micro Adapter Bluetooth 2.1 USB CN-523€ 13,95€ 13,95
1Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N€ 33,40€ 33,40
1Samsung SH-S223C Zwart€ 22,28€ 22,28
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 79,50€ 79,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,65€ 79,65
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 240,90€ 240,90
1Cooler Master Silent Pro M700€ 89,-€ 89,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 74,80€ 74,80
1Sharkoon Media Reader III€ 7,55€ 7,55
1MSI N560GTX-Ti Hawk€ 214,33€ 214,33
1Asrock P67 Extreme4 (B3)€ 128,21€ 128,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,57

Wat denken jullie? Best gewoon de voor- en achterzijde openlaten met de nodige dwarslatjes? Hoewel ik graag de voorzijde dicht had gehad, desnoods met extra grills. Het is een voorontwerp en ik heb nog geen euro uitgegeven, ik wil eerst zeker zijn dat ik hierin slaag.
Of de nodige extra fans aanschaffen?
Vanachter toch maar een extra flow voorzien voor de bovenkant van de CM690II?

->pc-setup-opmerkingen zijn trouwens steeds welkom!
(HDD heb ik nog. OS misschien, maar nog niet zeker)
(Heb zelf al het RAM-probleem gezien: is geen 1,65V, maar is dat werkelijk zo erg?)

edit: RAM-issue

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

hm opzich is je ontwerp niet zo slecht :)
en een pc in een kast zetten is alleen slecht als je alle kieren en dingen dicht doet. dan heb je geen airflow. als je alle openingen van je kast maar goed hebt (of in ieder geval de low front fan en je achterste bovenste fan), kan er niets mis gaan en dat heb je dus zo voor mekaar :) (heb je je fans ook al hangen aan de zijkant of dat niet?) nog 1 klein dingetje: het is wel handig dat je eventueel ook fans aan de buitenste kast hangt, of de openingen van je pc kast zo dicht mogelijk bij de openingen van de buitenste kast zet. anders krijg je warme lucht 'pockets'
(Heb zelf al het RAM-probleem gezien: is geen 1,65V, maar is dat werkelijk zo erg?)
nope, DDR3 ram werkt gewoon netje op 1,5.
als je 1,65 volt op je ram hebt, is het wss zon luxere versie ram met een heatspreader erop (een stuk metaal waardoor je de chips niet meer ziet). die heeft iets meer prestatie maar niet nodig voor een doorsnee pc die ram geheugen zuigen. het is denk ik genoeg voor video bewerking e.d. die meer vraagt van je processor dan ram.

enige opmerkingen aan je set up heb ik niet, maar wil ik je er wel aan herinneren dat je ook al bluetooth 3.0 hebt.

nog vraagjes? :)

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-02 15:13

Kain_niaK

Ik ben

Je moet gewoon zien dat er genoeg airflow is en dan is het geen enkel probleem.

weer helemaal terug

• freelh
Even uit het hoofd: er is 1cm speling tussen de 2 kasten, langs de 4 zijden. bovenaan is er 8cm ruimte tussen de 2 kasten. Ik heb de voetjes ook wat hoger gezet (8cm), voor een betere flow.
Ik heb ook al gedacht om, waar mogelijk, de openingen in mdf groter te maken dan die van de CM690.
Ingaande flow: 1 front & 1 bottom
Uitgaande flow: 1 back & 1 side (links)
-> moet ik dus nog een extra fan aanschaffen, eerst de doorsnede bepalen. Er zijn voldoende topic's en reviews daarvoor ;).
De kast zal best dichtgekit worden, ik zou ze met ter tijd graag mooi afwerken met een leuk lakje. Enkel de voorziene openingen blijven dus.
Maar dus: die frontfan is kritiek, zou deze veel gehinderd worden door zo'n grilconstructie?

Trouwens, wat ik doe: Adobe-software (PS, AI, AE, PR), Een spelletje hier en daar, CAD/CAM/CAE (vooral voor 't school ;)).

De verlanglijst is ondertussen al weer out-of-date: MoBo enzo. Die accessoires zoals BT worden uiteindelijk besteld bij de goedkoopste leverancier op dat moment :-). Wel er nog bij vermelden dat ik zoveel mogelijk bij dezelfde (voorlopig: Alternate.be) ga bestellen.

Ik hou jullie op de hoogte :-). De verwezenlijking is nog niet voor de komende week, trouwens.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Open deur:

Je monteert een kast in een kast, doe niet moeilijk en monteer moet moederbord gewoon direct op je stuk hout. Gat maken voor het i/o panel en een deurtje voor de voorkant en gaan met die banaan.

• freelh
Heb ik ook al gedacht hoor :-). Uiteindelijk heb ik gekozen voor die extra kast omdat ik eigenlijk niet veel tijd heb om een leuke uitwerking te realiseren. Noem het plankenkoorts of koudwatervrees als je wil :). Maar inderdaad, dat geniet zeker de voorkeur!
Als ik mijn kameraad-medeknutselaar in beweging krijg, dan wordt het dat ;).

edit: maar ik hou jullie op de hoogte! Vrijdag zie ik die beruchte jongen :) (hij heeft namelijk ook meer materiaal :)).

[Voor 15% gewijzigd door freelh op 01-06-2011 22:50]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

is idd ook wel een goed idee en zo tijdrovend is het ook weer niet. als je een ruime kastvan hout heb is het denk ik bijna net zo makkelijk om het in te bouwen in een houten kast, als een computerkast.
je hebt alleen andere schroefjes en een boormachine nodig.

klein dingetje: de grill voor je front fan is geen enkel probleem, zolang hij er maar redelijk strakl tegenaan zit. 1 cm is voldoende :)

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 17:29

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Ik lees de titel en denk: 'Kastception'

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freelh
Als in 'Conception', als je daarmee op 'concept' doelt, OK, maar naar het fertiele? Komop, denk je dat bij elk stopcontact dan?
Verder: Heb nog eens nagedacht over de DIY:
-Solderen is geen probleem, maar weet iemand pinconnectors om aan een led of switch te solderen? Wil mijn moederbord niet verminken met de solderbout :p.
-Verder nog tips? Nuttige sites? In de faq van Casemodding vond ik niet meteen nuttige info aangaande het inbouwen (uitbouwen?) van de I/O enzo ;).

Anyways: het wordt geen [CiP] waardige build hoor :p. Maar zou wel het resultaat tonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09

Sorbo

Uw hulp in huis!

freelh schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:24:
Als in 'Conception', als je daarmee op 'concept' doelt, OK, maar naar het fertiele? Komop, denk je dat bij elk stopcontact dan?
Hij doelt op Inception, de film waarin het concept van dromen in dromen in dromen in dromen centraal staat. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:54

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

zou aan de achterkant zou hoog mogelijk nog een gleufje maken zodat de warme lucht die daar bovenkomt nog een weg naar buiten heeft ipv daar blijft hangen. Misschien 2 uitgaande 40mm fannetjes plaatsen

[Voor 13% gewijzigd door NLKornolio op 03-06-2011 10:45]

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
freelh schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:24:
Verder: Heb nog eens nagedacht over de DIY:
-Solderen is geen probleem, maar weet iemand pinconnectors om aan een led of switch te solderen? Wil mijn moederbord niet verminken met de solderbout :p.
-Verder nog tips? Nuttige sites? In de faq van Casemodding vond ik niet meteen nuttige info aangaande het inbouwen (uitbouwen?) van de I/O enzo ;).

Anyways: het wordt geen [CiP] waardige build hoor :p. Maar zou wel het resultaat tonen.
Pinconnectors, leds en switches kan je strippen uit een oude ATX kast, net als USB-2 aansluitingen. Vraag gewoon eens bij een computerboer of ze nog een oude kast hebben staan, vaak krijgen ze oude meuk als inruil terug, en dat wordt vaak gewoon weggegooid als het ouder dan 3 jaar is. Of op grofvuil dag even een rondje door de buurt fietsen levert soms ook wel eens leuk spul op. :)

Ik heb anders ook nog wel een frontje van een lian-li met power en reset knop, power en hdd led en alle connectors er aan. Als je de verzendkosten wilt betalen stuur ik die naar je op. Stuur maar een DM.

Wat betreft tips: lees gewoon eens een aantal CIP's in het casemodding forum. Er zijn zat die een kast bouwen van mdf, dus er zal genoeg te zien zijn op ideeen op te doen. :)

Mn 3D printer blogje..

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:47

OMD

Mand!

Misschien is een kast die het moederbord heeft gekanteld een idee zoals de Raven?
( heb um net zelf maar lijkt me wel handig in deze situatie )

Die haalt zn lucht van onderaf, wat makkelijker te maken is. De exhaust zit boven.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freelh
OMD schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 20:15:
Misschien is een kast die het moederbord heeft gekanteld een idee zoals de Raven?
( heb um net zelf maar lijkt me wel handig in deze situatie )

Die haalt zn lucht van onderaf, wat makkelijker te maken is. De exhaust zit boven.
De lucht onderaan halen is een pluspunt, maar de exhaust bovenaan minder. Vooral die exhaust bovenaan lijkt me een minder goed punt.
Dan ga ik toch nog liever voor de horizontale/schuine airflow :D .

Trouwens, het direct inbouwen in de mdf is de wereld nog niet uit: ik ben het nog aan het uittekenen en bedenken. Update volgt wel ter zijner tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 19:49

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Anoniem: 303530 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:42:
Open deur:

Je monteert een kast in een kast, doe niet moeilijk en monteer moet moederbord gewoon direct op je stuk hout. Gat maken voor het i/o panel en een deurtje voor de voorkant en gaan met die banaan.
freelh schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:47:
Heb ik ook al gedacht hoor :-). Uiteindelijk heb ik gekozen voor die extra kast omdat ik eigenlijk niet veel tijd heb om een leuke uitwerking te realiseren. Noem het plankenkoorts of koudwatervrees als je wil :). Maar inderdaad, dat geniet zeker de voorkeur!
Als ik mijn kameraad-medeknutselaar in beweging krijg, dan wordt het dat ;).

edit: maar ik hou jullie op de hoogte! Vrijdag zie ik die beruchte jongen :) (hij heeft namelijk ook meer materiaal :)).
Het zal je net zoveel tijd kosten als het maken van je huidige ontwerp hoor. En het hoeft niet per se leuk uitgewerkt te worden, binnen zie je er toch niks van. En als je netjes werkt zal je het sowieso leuk uitgewerkt zijn. Eig. net zo leuk als je plannen nu zijn. Daarnaast zal je zo ook minder lawaai hebben én het is koeler. Het is zelfs goedkoper ook.

Ik zou het toch nog eens overwegen hoor. Je moet misschien iets nauwkeuriger plannen maar het is het waard.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Inbouwen direct in de kast is meer werk, maar wellicht beter result. Als je wilt, ik heb hier een eenvoudige midi-ATX kast staan, al wat ouder beestje, die kan je zo gratis komen ophalen. Is op een zijplaat verminkt maar die heb je toch niet nodig: frame en mobo backplane zijn gewoon goed. (zie nu dat je in belgië woont, dus kan m ook verzenden tegen verzendkosten). Stuur maar DM als je interesse hebt. Voel je niet bezwaard, ding gaat toch binnenkort richting kliko.

Mocht je geen zin hebben in zelfbouw kan je ook een platte kast (serverkast, liefst 1, mag ook 2 U) kopen en daar alles inbouwen, vervolgens die onder aan je bureau hangen.

[Voor 8% gewijzigd door noes op 08-06-2011 15:37]

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee