Toon posts:

Bandbreedte/datakosten India

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 36409

Topicstarter
Druk bezig om een businessplan uit te werken, ben ik erg benieuwd naar jullie kennis over het volgende:

- Zijn de knooppunten (Chennai/Mumbai) in India inmiddels dusdanig ver ontwikkeld om high capacity dataverbindingen op te zetten?
- Wat zijn momenteel de kosten om een datalijn van India naar Nederland voor ongeveer 100Mbit continu open te zetten.
- Hoe ontwikkelen die kosten zich naar jullie verwachtingen in de komende jaren (mede gebaseerd om kostontwikkeling van dataverkeer in de afgelopen 2 jaar)

Hoop dat er mensen zijn met inzicht op dit vlak. Ik kan slecht concrete informatie hierover vinden op het web.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ik zocht hier :
http://www.google.nl/sear...spell=1&biw=1176&bih=1038

en vond dit :
http://webcache.googleuse...l=nl&source=www.google.nl
en
http://www.mplsvpn.bsnl.co.in/mplspp.ppt

Die laatste komt uit 2004. Dus weet niet hoe recent het moet zijn, maar misschien kom je hier wat verder mee.

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41
Anoniem: 36409 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:04:
Hoop dat er mensen zijn met inzicht op dit vlak. Ik kan slecht concrete informatie hierover vinden op het web.
Dat komt omdat het maatwerk is met verschillende manieren van opleveren wat per land anders kan zijn.

KPN (International) kan STM-1 / SDH (155Mbit) end-to-end leveren zover ik weet maar of je vrolijk wordt van de kosten is een tweede.

Voor een 1Mbit 1:50 verbinding met India betaal je "slechts" $ 399,- per maand (ter indicatie).

Ik denk dat je eerst eens voor jezelf moet nagaan wat je met die 100Mbit (beter gezegd de verbinding) wil gaan doen voor je dit soort informatie wil hebben. Er zijn bijvoorbeeld hele mooie producten van o.a. Riverbed die ervoor zorgen dat je eenzelfde verbinding veel efficiënter kan benutten.

Zoals gezegd: maatwerk, ga eerst voor jezelf na wat je nodig hebt door bijvoorbeeld te inventariseren wat voor data je over je lijn gaat slingeren.

edit: En India is niet meer zo'n achtergesteld gebied als vroeger; er gaat meer dan genoeg glas vanaf hier die kant op om Afrika heen, zowel links- als rechtsom.

[Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 31-05-2011 22:48]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe de situatie in India is weet ik niet.
Maar een paar weken ben ik in Kenia geweest.
Een vriend woont daar tijdelijk en hij heeft gewoon een 4 Mbps Kabel internet abonnement.
Deze verbinding was overigens wel redelijk instabiel. (Als je al stroom had in het appartement.)
Hou er rekening mee dat zaken als elektriciteit, en warm / koud stromend water niet vanzelfsprekend zijn.
Dus reserveer een extra bedrag voor redundant lijnen en UPSen, enzo.

Wat wel grappig was, is dat hoe arm het ook land is, iedereen daar loopt met een mobieltje.
Vaste lijnen slaan ze daar redelijk over. Midden in de Masai Mara National Park stond een als boom verklede UMTS mast. Midden op de savanne kan je daar gewoon internetten :P

Safaricom is redelijk groot daar. ( Onderdeel van Vodafone. )
Mocht de vaste lijn uitvallen, dan hadden we in Kenia een USB stick als backup internetlijntje.

Hou er verder rekening mee dat landen als India en China als eerste op IPv6 only zullen draaien.
Doe je zaken met India, dan zijn er misschien ook aanpassingen nodig aan het netwerk hier in Nederland.

Met WAN optimalisatie zoals Riverbed Steelhead of Cisco WAAS kan je een WAN lijn veel efficiënter gebruiken.
Alleen wijzigingen aan bestanden gaan over de lijn. Applicatie lopen er ook soepeler door, omdat TCP verkeer zich meer UDP gaat gedragen.

Dit is er bijvoorbeeld een topic over.
Hier is een technisch achtergrond verhaal over WAN optimalisatie.
Een video is hier te vinden.

WAN optimalisatie is een éénmalige investering. Meer bandbreedte zijn periodiek terugkeren kosten.
Meer bandbreedte lost niet de problemen op van latency op de lijn en aplicaties die daardoor stroperig worden.

Hoeveel winst men kan behalen is hier te vinden.
Hou er rekening mee, dat de hoeveelheid winst sterk afhankelijk is van het type verkeer wat over de lijn gaat.

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee