Toon posts:

5.1 externe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 385761

Topicstarter
Hallo,

Ik beschikte ooit over een mooie 5.1 speakerset die aangesloten werd op een receiver. Helaas is laatst de receiver overleden en heb ik dus geen 5.1 surround sound meer.

Mijn oplossing: Sweex externe 5.1 geluidskaart

Ik blijf alleen met een aantal vragen zitten omdat ik hier meer op wil aansluiten dan alleen mijn laptop:

Wat ik wil aansluiten is:
  • Laptop (gebeurt via USB en levert dus geen problemen op)
  • TV (zou dit via de optische S/PDIF kunnen? of werkt dit niet goed? Kun je überhaubt meerdere apparaten gelijktijdig aansluiten op de externe geluidskaart?)
  • Mengpaneel (Dit zou dan via Line in moeten gebeuren)
Ik heb zelf diverse manier van aansluiten bedacht:
  • Het liefste zou ik de TV en de laptop op het mengpaneel willen aansluiten en dit dan vervolgens op de line in van de externe geluidskaart, omdat dit veel minder kabelzooi oplevert. Ik vraag me alleen af of ik op deze manier surround sound kan krijgen omdat dit geen ''digitaal'' geluid is?
    [Edit] Ik snap dat ik op deze manier nooit ''echt'' surround sound kan krijgen, mijn vraag is of de geluidskaart in staat is om surround sound na te bootsen met het stereo-signaal van het mengpaneel.
  • De laptop via HDMI op de TV aansluiten (want ik gebruik deze ook als monitor) en vervolgens de TV via S/PDIF aansluiten op de geluidskaart (scheelt toch weer een kabeltje, en zo kan ik nog steeds het volume van de apparaten via het mengpaneel regelen, wat ik graag zo zou willen houden)
  • En de minst geliefde optie: de TV en mengpaneel apart aansluiten
Samenvatting: Kun je meerdere apparaten gelijktijdig aansluiten op de geluidskaart?
Welke manier van aansluiten is het beste?

Verder zou ik graag nog iets willen weten (maar ik besef dat dit wel een heel erg aparte manier van aansluiten wordt): Ik heb nog een passieve versterker staan, mocht ik deze in de toekomst willen gaan gebruiken, is het dan mogelijk om deze aan te sluiten op een versterker, en de versterker op de geluidskaart?

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 385761 op 31-05-2011 19:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:05

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Welke set had je staan? Want als je een receiver hebt/had dan zijn de aangesloten speakers passief en krijgen ze vermogen via de receiver. Die receiver ga je niet kunnen vervangen met die Sweex. Of had je een receiver waarop je actieve speakers aan had gesloten via de pre-outs?

Verder beantwoord de handleiding van de Sweex - welke je van de site kan halen - enkele van je andere vragen:
U kunt een S/PDIF-bron aansluiten op deze ingang voor opnemen. Let wel: het is niet mogelijk om
de geluidskaart als ontvanger te gebruiken. U kunt uw DVD-speler, Xbox® of ander apparaat niet
aansluiten op de kaart om het geluid af te spelen op de luidsprekers.
Deze geluidskaart stuurt dus puur het geluid van het met USB aangesloten apparaat door naar de aangesloten speakers. Je kan dus niet net als bij een receiver meerdere ingangen gebruiken en dan wisselen.

[Voor 68% gewijzigd door FeaR op 31-05-2011 19:24]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor het snelle antwoord.
Het type kan ik zo snel niet zeggen (set staat op de zolder, en ik zou graag mijn vragen beantwoord willen hebben voordat ik ze eraf ga halen, want ze staan namelijk nogal ver weg geduwd)

Laten we het zo stellen: Indien ze actief zijn, is het dan mogelijk ze op één van bovenstaande manieren aan te sluiten?

[Edit] Ik heb helaas je latere toevoeging gemist, hierin worden eigenlijk al mijn vragen wel beantwoord :) Bedankt!

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 385761 op 31-05-2011 19:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:05

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik zou toch eerst kijken of je speakers passief of actief zijn, want anders ga je je op heel verkeerde producten concentreren. Indien het actieve speakers zijn dan kan je ze inderdaad op die set aansluiten. Echter zie je niet veel 5.1 setjes met actieve speakers én receiver. Actieve speakers zie je veelal in een stereo set-up. Als het passieve speakers zijn wordt het gewoon een kwestie van een nieuwe receiver kopen. Mits het niet geen kant en klare set was van LG, Sony, Philips, en dergelijke met aparte connectoren of andere moeilijkheden zoals een passieve subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb trouwens nog wel een oude versterker staan, hierop zijn 4 speakergroepen aan te sluiten.
Het is als volgt weergegeven op de versterker:
Groep 1: R G G L
Groep 2: R G G L
Hierbij kun je op R en G 1 speaker aansluiten en op G en L 1 speaker aansluiten.

Kan ik via de versterker misschien op de één of andere manier nog surround sound creëren (hetzij geen 5.1, maar dan met 4 speakers?)

[Edit] Sorry dat ik een beetje van het één naar het ander ga: Mijn vraag is dus of, mochten de speakers inderdaad passief zijn, ik ze op deze manier kan aansluiten

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 385761 op 31-05-2011 19:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
En zo'n geluidskaart wilde ik al langer kopen, zodat (zoals je het zelf al aangaf) ik de signalen van mijn mengpaneel kan opnemen op mijn laptop. Vandaar dat ik het liefste mijn opties wil combineren op deze manier.

(en natuurlijk zo min mogelijk geld hoef uit te geven :p)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor vragen over hardware dat niet in andere fora van GoT thuishoort. Geluidskaarten zijn audiodevices, sommigen pretenderen zelfs om HiFi-te zijn. Dat hoort dus vierkant in Audio & HiFi :o

Move OH -> AH

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee