Hallo,
Ik beschikte ooit over een mooie 5.1 speakerset die aangesloten werd op een receiver. Helaas is laatst de receiver overleden en heb ik dus geen 5.1 surround sound meer.
Mijn oplossing: Sweex externe 5.1 geluidskaart
Ik blijf alleen met een aantal vragen zitten omdat ik hier meer op wil aansluiten dan alleen mijn laptop:
Wat ik wil aansluiten is:
Welke manier van aansluiten is het beste?
Verder zou ik graag nog iets willen weten (maar ik besef dat dit wel een heel erg aparte manier van aansluiten wordt): Ik heb nog een passieve versterker staan, mocht ik deze in de toekomst willen gaan gebruiken, is het dan mogelijk om deze aan te sluiten op een versterker, en de versterker op de geluidskaart?
Ik beschikte ooit over een mooie 5.1 speakerset die aangesloten werd op een receiver. Helaas is laatst de receiver overleden en heb ik dus geen 5.1 surround sound meer.
Mijn oplossing: Sweex externe 5.1 geluidskaart
Ik blijf alleen met een aantal vragen zitten omdat ik hier meer op wil aansluiten dan alleen mijn laptop:
Wat ik wil aansluiten is:
- Laptop (gebeurt via USB en levert dus geen problemen op)
- TV (zou dit via de optische S/PDIF kunnen? of werkt dit niet goed? Kun je überhaubt meerdere apparaten gelijktijdig aansluiten op de externe geluidskaart?)
- Mengpaneel (Dit zou dan via Line in moeten gebeuren)
- Het liefste zou ik de TV en de laptop op het mengpaneel willen aansluiten en dit dan vervolgens op de line in van de externe geluidskaart, omdat dit veel minder kabelzooi oplevert. Ik vraag me alleen af of ik op deze manier surround sound kan krijgen omdat dit geen ''digitaal'' geluid is?
[Edit] Ik snap dat ik op deze manier nooit ''echt'' surround sound kan krijgen, mijn vraag is of de geluidskaart in staat is om surround sound na te bootsen met het stereo-signaal van het mengpaneel. - De laptop via HDMI op de TV aansluiten (want ik gebruik deze ook als monitor) en vervolgens de TV via S/PDIF aansluiten op de geluidskaart (scheelt toch weer een kabeltje, en zo kan ik nog steeds het volume van de apparaten via het mengpaneel regelen, wat ik graag zo zou willen houden)
- En de minst geliefde optie: de TV en mengpaneel apart aansluiten
Welke manier van aansluiten is het beste?
Verder zou ik graag nog iets willen weten (maar ik besef dat dit wel een heel erg aparte manier van aansluiten wordt): Ik heb nog een passieve versterker staan, mocht ik deze in de toekomst willen gaan gebruiken, is het dan mogelijk om deze aan te sluiten op een versterker, en de versterker op de geluidskaart?
[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 385761 op 31-05-2011 19:18]