Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 392481
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hallo mede-Tweakers,

Ik zit met een zeer irritant probleem. Ik heb in mijn jacht naar meer en meer opslag ruimte, een WD20EARS harde schijf gekocht. Na het installeren van deze is mijn Windows (alle dingen: Word, Muziek (zowel YT als Windows Media Player) maar ook games) gaan haperen.

Onder haperen versta ik in dit geval dat alles voor ongeveer 3 sec freezed, en daarna weer opgepakt word.
Dit lijdt natuurlijk tot de nodige irritatie.

Na wat research op internet kwam ik op een paar dingen uit waar het aan kon liggen: virus, voeding of schijf kapot.

Ik heb de HDD in een andere pc gestopt, om kapot uit te sluiten. In deze pc (die dan ook 2 HDD's heeft) werkt alles gewoon naar wens, kapot lijkt de schijf mij dus niet. Ik heb een grondige scan over m'n hele pc gehaald, dit leverde 4 dingen op, maar van deze dingen wist ik af, toch verwijdert; hielp niet. Ook heb ik dus de HDD uit de pc gehaald waar hij in hoort, dan doet de pc het gewoon, ik typ dit nu op die pc, met muziek en geen haperingen.

Voor het voeding probleem zal ik eerst ff 2 lijstjes maken met mijn configuratie:

PC die hapert als de HDD erin zit

CPU: Intel Q8200, niet overclocked (was wel overclocked, maar teruggeclocked; hielp ook niet)
Mobo: Asus P5KPL/1600 (ook overclocked maar voor nu teruggeclocked)
PSU: OCZ ModXStream Pro 500W
GPU: Nvidia XFX GTS250 512MB
RAM: OCZ Platinum DDR2 PC2-8500 Dual Channel
HDD's: WD Caviar Green 500GB (o.a. OS staat hierop)
WD20EARS (na installatie haperen)
2 120mm fans
Een DVD-lezer/brander

PC waar de HDD inzit en geen haperingen

CPU: Intel Pentium E6300 (niet overclocked)
Mobo: Asus P5KPL/1600 (niet overclocked)
PSU: Corsair HX450W
GPU: Nvidia XFX GTS250 512MB
RAM: 2GB DDRII 800Mhz (geen merk :/ )
HDD's: WD Caviar Green 320GB
WD20EARS (na installatie geen haperingen)
3 80mm fans
Een DVD-lezer

Ik hoop dat jullie me willen en kunnen helpen.

btw: dit is de eerste keer dat ik op het forum een post open, dus verbeteringen altijd welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:21
Hallo,

Heb je je hdd al getest (in de pc die hapert) met bijvoorbeeld seagate seatools?
Daar heb je een windows versie van en een dos versie, de dos versie staat op de hirens boot cd.
(gebruik de long generic test)
Verder draai eens hdtune, en post een print screen van de bencmark dan kunnen we zien of daar rare dippen in voorkomen.

verder neem ik aan dat je al een andere s-ata kabel + poort op mobo hebt geprobeert?

[Voor 3% gewijzigd door Axewi op 01-06-2011 18:57]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je de SMART-waarden hier posten? Een mogelijkheid is een kabelprobleem wat ervoor zorgt dat je hardeschijf naar PIO mode wordt gedegradeerd. Dat zou je haperingen verklaren, die zelfs je muis kunnen vertragen.

SMART kun je inzien met bijvoorbeeld HDTune en dan de Health tab aanklikken. Als je een screenshot maakt zorg dan dat het venster groot genoeg is zodat alle SMART waarden zichtbaar zijn.

• Niet online
Bedankt voor jullie snelle reacties,

ja ik heb een andere mobo poort geprobeerd, en ook een andere s-ata-kabel

Ik zal die programma's die jullie beiden noemen morgen over de betreffende pc halen en dan zo snel mogelijk de uitslagen posten.

Misschien klinkt dit een beetje dom, maar zouden jullie me dan eerst even willen uitleggen hoe ik afbeeldingen kan posten?? Voel me erg dom 8)7

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 392481 op 02-06-2011 10:41]

• Axewi
Je kan je afbeelding uploaden naar een image hosting (tinypic), en dan hier invoegen doormiddel van de [img] tags.

Als je niet weet hoe dat gaat kan je ook gewoon de link van tinypic posten kunnen we ze ook zien :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Hier is zowel benchmark als het SMART van CiPHER

k hoop dat jullie er wat uit kunnen opmaken. Ik doe het maar ff met de link, als iemand zich verveeld zou k het op prijs stellen om dat van die tag ff wat uitgebreider te horen, (alleen als je echt niks anders te doen hebt, het is namelijk niet erg belangrijk).

http://i54.tinypic.com/aa8749.png de benchmark

http://i53.tinypic.com/10qw3mc.png de SMART (dingen)

Misschien niet irrelevant, maar het lijkt nu niet meer voor-te-komen dat Windows hapert, heb nog een andere s-ata kabel gebruikt om hem nu weer aan-te-sluiten, maar het kan natuurlijk weer terugkomen dus voor de zekerheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Hoe zit het met je (Intel) storage/chipset drivers?
Die al eens geupdate naar de meest recente versie?
Al eens een andere SATA poort geprobeerd op je mobo?
Al eens een andere Power stekker geprobeerd (die aan een andere tak zit van de kabelboom die uit je PSU komt).

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is je voeding wel sterk genoeg ? Misschien krijgt je andere HDD niet genoeg stroom als hij je andere drive accessed. Ik zou zeggen, haal je andere schijf er even uit, installeer windows op je nieuwe, en kijk of alles nog hapert.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Axewi
Als ik de foto's zo bekijk is er met je schijf niets aan de hand.
Als het probleem zich nu niet meer voordoet nadat je van s-ata kabel verwisselt hebt, is de kans groot dat dat het probleem is.

[Voor 28% gewijzigd door Axewi op 06-06-2011 18:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
dat zou betekenen dat k hier 2 kapotte s-ata kabels heb liggen, lkkr dan, iig bedankt voor jullie hulp en hopen dat het nu niet meer voorkomt, zit nu al 3 uur zonder belemmeringen te gamen, internet, muziek en dergelijke te doen.

oh en Mavamaarten ik denk dat een 500W PSU wel genoeg is voor zo'n configuratie (staat vermeld in post)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 22:42
Het vreemde is dat ik precies hetzelfde probleem heb. Ik heb ook onlangs deze schijf aangeschaft en heb sindsdien ook last van haperingen. Even een 3 seconde freeze en daarna kan ik weer verder.

Ik dacht ook dat het eerst aan mijn eigen systeem lag.

Ik gebruik deze schijf puur voor de opslag. Windows staat op een andere schijf.

Heb je toevallig al een oplossing gevonden voor dit probleem?

Bij twijfel? dubbele dosis!

Acties:
  • 0Henk 'm!

De SMART-waarden zien er goed uit, een foutieve kabel is dus uitgesloten. Als je kabel niet goed zou zijn, zou je hoge waarden bij de "UDMA CRC Error Count" zien, die zijn bij jou gewoon 0 dus helemaal geen errors.

Je kunt nog met AS SSD (google) kijken of je partitie goed aligned is, zo niet kan de performance daarvan ook flink afnemen. Echter ik zie niet goed hoe je hele systeem daarvan kan haperen dat lijkt me toch eerder een driverprobleem onafhankelijk van de hardeschijf. Doet het probleem zich ook voor als je de schijf eventjes afkoppelt?

@Mils: heb je dezelfde tips geprobeerd als in dit topic?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:49
Even over een andere boeg, zou het misschien iets met een sleep mode en/of powersafe settings te maken kunnen hebben? Je zou deze even kunnen uitzetten om dit testen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mils
@CiPHER

Ik heb alle tips uit dit forum ook geprobeerd. Mijn SMART waardes komen overeen met die van de SP.

Mijn power save settings stonden al op altijd aan.

[Voor 19% gewijzigd door Mils op 07-06-2011 09:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Je partitie is ook goed aligned? AS SSD zegt "OK" in plaats van "BAD"? De 'haperingen' verdwijnen op het moment dat je de schijf afkoppelt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mils
Ik de wd20ears gealiëneerd met de speciale software van WD zelf: Arcronis True Image for WD

Verder krijg ik gewoon een OK bij AS SSD.

Voordat ik deze schijf had aangesloten haperde het systeem niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Bij mij doet hij het nu niet meer, ik heb gewoon nog een andere kabel gebruikt (liggen nu 2 kapotte s-ata kabels naast me), was trouwens per ongeluk dat ik deze pakte, nu geen last meer van haperingen

vreemd.

Ik heb net het probleem voorgelegd aan de crew van Western Digital zelf, kijken of die wat weten, wat wij misschien niet weten.

Wat zij voor advies geven was dit:

Hartelijk bedankt voor het contact opnemen met de Western Digital Klantenservice. Mijn naam is Gerben.

We vinden het zeer vervelend dat u problemen ondervindt met ons produkt.

Omdat u problemen heeft gehad met de Caviar Green, misschien is het allicht verstandig om de schijf eventueel in GPT te formatteren en uw Windows opnieuw te installeren.
De mogelijkheid bestaat dat de Master Boot Record (MBR) moeite heeft om de schijf te blijven overzien en aangezien uzelf met Windows 7 64bits werkt, zal dat een oplossing kunnen bieden en dan zal uw schijf zich beter kunnen gedragen.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u op deze email reageren en we zullen u spoedig verder helpen.

Hoogachtend,
Gerben V.
Western Digital Service and Support

Mijn schijf is als GPT geformatteerd, en het is ook niet m'n boot schijf.

[Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 392481 op 09-06-2011 16:36]

• Axewi
het fijne weet ik er niet van dat gpt en mbr format, het eenige wat ik wel weet is dat mbr niet groter kan dan 2TB per partitie dus als je groter wilt per partitie moet je GPT gebruiken.
En voor zover ik weet kan je een gpt partitie alleen als boot schijf gebruiken als je die nieuwe EUFI bios hebt (correct me if i am wrong).

Dus ik kan de link niet leggen tussen een stotterende pc, en een schijf geformateert als mbr.
Maargoed als WD het zegt dan zal er wel een rede achter zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik heb ze dus weer teruggemaild, dat het niet mijn boot schijf is en dat hij als GPT is geformatteerd, krijg ik dit terug:

Heeft u de schijf al eens getest met de Data Lifeguard Diagnostic tool?
http://support.wdc.com/pr...asp?groupid=608&sid=3〈=en

Test de schijf eens in de extended test en kijk of er fouten gemeld worden. Het is wel aan te raden om de computer dan even met rust te laten, zodat de test op geen enkel manier beinvloed kan worden.
Houdt u er rekening mee dat dit enkele uren kan duren eer de test is afgelopen?

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee