Toon posts:

MSI N560GTX-Hawk op 2100MHz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-04 11:48
Vandaag moest ik voor een nieuwe voeding de deur uit, mijn oog was gevallen op de XFX 650Watt voeding door de prijs en kabel management.
Eenmaal aan het bestellen dacht ik, laat ik nu eens een nieuwe videokaart meenemen, eentje die ik al een tijdje op het oog had was de in de titel vernoemde videokaart.

Zo gezegd zo gedaan, ben ik nu dus de troste bezitter van deze.

Nu is mijn probleem/vraag als volgt, de specificaties op internet en ieder ander zeggen dat deze kaart op 4200MHz kan/moet draaien. Dit verwachte ik dus ook toen ik deze had ingebouwd.
En zoals je misschien al zou verwachten doet deze dat dus niet, Neee hij draait op 2100MHz.
Al meerdere dingen geprobeerd maar alle programma's (Afterburner, Nvidia control center, GPU-Z) zeggen dus 2100MHz.

Dus kon ik ook niet raar opkijken toen mijn score in 3dmark vantage ietsjes lager uitviel dan de rest.

Hier onder mijn systeem in geheel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS, 500GB€ 31,-€ 31,-
1Western Digital Caviar Green WD7500AARS, 750GB€ 36,65€ 36,65
1Cooler Master Centurion 5 Window€ 45,-€ 45,-
1Asus P5N32-E SLI€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Duo E6850 @ 3GHz€ 0,-€ 0,-
1XFX 650W XXX Edition€ 69,90€ 69,90
1Kingston ValueRAM DDR2 4GB€ 65,56€ 65,56
1MSI N560GTX-Ti Hawk€ 216,01€ 216,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,12

De voor de hand liggende reactie is dus, ow je hebt een bottleneck. Dat begrijp ik, ik heb namelijk deze kaart gekocht met oog op de toekomst. Van plan om dus een heel nieuw systeem aan te schaffen (maar op het moment even de financiele middelen niet)

Eigenlijk is mijn vraag dus meer: Komt een lagere memory clock snelheid door een bottleneck en zo ja welk onderdeel is hier dus hoofdverantwoordelijk voor?
Zo nee wat is dan het probleem ?

Alvast hartelijk bedankt voor eventuele antwoorden :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De Geheugen-klokfrequentie = 2100 MHz, dat is 4200 MHz effectief (double data rate). Je kunt geen bottleneck hebben die het geheugen op halve snelheid laat draaien. Hij werkt zoals het hoort!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 11:07
wat... dat is gewoon de helft zo werkt dat bij programma's hij draait dus wel op 4200. check gpu-z die doet1/4 = 1025 (alleen als hij hier lager is moet je je druk maken.)

Edit:
Bah beaten to the punch..

Maar klopt dus gewoon.

[Voor 32% gewijzigd door Jasper 99 op 31-05-2011 01:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
Ow ok ik begrijp het, heel erg bedankt.

Nog iets anders ik krijg dus wel een iets lagere (target: 12000 geloof ik / score: 10500 afgerond) Graphic Score in 3dmark vantage dan de target score.
maar ik neem aan dat dit wel komt omdat de andere componenten wat aan de mindere kant zijn?

Ook vind ik de koeler heel goed draaien in Idle, maar als ik een beetje een redelijk spel speel lijkt hij wel op te stijgen. Dat is wel wat anders dan mijn 8800GTS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jasper 99
  • Laatst online: 30-05 11:07
Ja dat kan komen door andere componenten, is niet heel erg. Vaak worden die dingen getest in een sterk systeem wat dus zeker niet bottlenecked. Wat je kan proberen is je processor overclocken en kijken wat voor verschil dat maakt voor je graphic score.

Het klopt dat de koeler goed lawaai kan maken, al zou hij stiller moeten zijn dan veel van zn andere broertjes. Maar dat hoort er helaas een beetje bij, je kan fanspeed vast zetten of een custom schema er voor aanmaken maar dat raad ik niet aan. Factory settings zijn daar vaak prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 11:36
Leon90 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 01:23:
Ow ok ik begrijp het, heel erg bedankt.

Nog iets anders ik krijg dus wel een iets lagere (target: 12000 geloof ik / score: 10500 afgerond) Graphic Score in 3dmark vantage dan de target score.
maar ik neem aan dat dit wel komt omdat de andere componenten wat aan de mindere kant zijn?

Ook vind ik de koeler heel goed draaien in Idle, maar als ik een beetje een redelijk spel speel lijkt hij wel op te stijgen. Dat is wel wat anders dan mijn 8800GTS
O.A doordat je C2D een bottleneck is. En doordat velen deze kaart OC'en voordat ze hun resultaten uploaden. Zo haal ik met mijn videokaart (HD5770) maar een paar punten meer als het gemiddelde. Terwijl hij wel stevig (15 - 20%) overgeklokt is 8)7 .

Je halve frequentie komt trouwens doordat het GDDR5 geheugen is. DDR staat voor Double Data Rate. Bij GDDR5 gaat dit effectief x4 (Mijn HD5770 heeft in de ATI software bijv geheugen van 1200Mhz. Terwijl dit effectief 4800Mhz is). Maar dit is hierboven al aangegeven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLoona
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Zelfde hier, met een E6750 oc-ed op 3.44GHz en mijn GTX470 op 850/1700/3720 (~40% oc t.o.v. standaard GTX470), kom ik niet eens boven mijn oude score van mijn vorige GTS250's in SLi.
Die oudere C2D/C2Q zijn gewoon een beetje underpowered voor de huidige graka's, thats all en niks om je druk over te maken.

[Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 31-05-2011 12:51]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
Ik vind om te beginnen dit forum echt geweldig, nog nooit zulke snelle reacties gehad.

En niet alleen snel maar ook goed en duidelijk, hartelijk bedankt daarvoor :D

gelukkig ga ik over een tijdje voor een ander systeem, dus dan is het dag C2D :)

Anoniem: 245699

Hier ook een oud gebruiker van een E6750 (nu i5 2500K), deze had ik overclockt tot ~3.6-3.8Ghz en het mooiste voorbeeld van meer cpu kracht zag ik in 3dMark06. I.c.m. een overclockte GTX280 haalde ik met de E6750 (OC) 16.479. Met de i5 2500K (stock) zat ik 22.608. Meer dan 6k alleen door cpu! Toont trouwens ook gelijk aan dat 3dMark06 totaal geen goede gpu test was... ;)

Ander voorbeeld had ik bij games zoals Battlefield BC2. Bij de E6750 @ 3.6Ghz zat het gpu gebruik vaak op 60-85%. Met de i5 2500K constant op 96-100%. Duidelijk geval dat de E6750 de bottleneck was. Ook met een HD5850 (die ik nu heb) is het gpu gebruik constant bijna 100%, dan benut je iig alle gpu kracht. Je zou het voor de grap eens moeten checken hoe het bij jou is. Gpu gebruik kan je in MSI Afterburner bekijken.

Ook kan je met MSI Afterburner een ander fan-profiel aanmaken. Je zou er dus voor kunnen kiezen om de fan onder load iets minder hard te laten draaien. Krijg je natuurlijk wel iets hogere temps, maar met de Hawk hoeft dat geen probleem te zijn, want je temps. zullen toch wel vrij laag zijn. Iets hoger zou dus geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
Mooi, dan heb ik weer vertrouwen in mijn kaartje :D

kon niet geloven dan een CPU zoveel performance boost zou geven.

Maar nu even over de temperaturen, deze zijn bij mij lang niet zo laag.
Ik stond ook even raar te kijken dat mijn GPU zo warm werd als hij werd.

Voorbeeld: (waarschuwing groot plaatje)
http://impulzstudios.com/images/tweakers/test1.jpg
http://impulzstudios.com/images/tweakers/test2.jpg
http://impulzstudios.com/images/tweakers/test3.jpg

nou is het nu niet goed te zien, maar op Idle ben ik zeker te spreken over deze kaart alleen onder load is het soms echt zo dat hij gemakkelijk de 80 graden bereikt.
Dit ben ik zeker niet gewend van mijn andere kaarten die ik gehad heb. Maarjah ik neem het een bbeetje voor lief omdat ik weet dat deze kaart OCed is.
Maar het kan nooit goed voor een materiaal zijn dat het hele tijd warm/koud wordt.

Maar zoals je wel kan zien haalt hij bij mij wel 90%+ load, en ook mijn CPU draait gewoon standaar overal 100% nu wat ik wel wat minder vindt maar wel te verwachten is met de nieuwere games of benchmarks.

EDIT: na nog eens de plaatjes te hebben bekeken, laten ze het niet echt goed zien wat ik bedoel
maar in iedergeval valt er wel te zien dat de rest wel lekker cool blijft :D

[Voor 7% gewijzigd door Leon90 op 03-06-2011 15:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
80c is niet bijzonder voor een GPU. Onder normale omstandigheden moet je 85~90c aanhouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
Ik heb nog niet zoveel ervaring met de nieuwere kaarten, en zeker niet zo met het overklokken.

(hardware algemeen weet ik alleen de basis :D , ben meer van de software)

maare ik ben nu wel een beetje gerust gesteld, zeker als je zegt dat hij 90 graden mag zijn

thx again

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LijpeDude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-12-2022
Ik heb een vraagje over dezelfde videokaart.

Afgelopen week heb ik m'n nieuwe systeem geïnstalleerd met daarin:
i7 2600
12GB ram
2 x MSI GTX 560 Ti Hawk in SLI dus

Als ik zware games aan het spelen ben, wordt de bovenste kaart 99 graden en de onderste 96
Ik heb voorderest geen framedrops of iets dergelijks, alles draait als een zonnetje.

Mijn vraag is alleen of het goed is voor de levensduur van de kaarten dat ze zo warm worden ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
99c/96c is erg hoog ja. Ik zou toch kijken of je niet voor een betere koeling kan zorgen door bijv een ventilator toe te voegen, of zelfs een betere kast te kopen (geen idee wat je huidige koelsituatie is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
Wilde net gaan vragen wat voor een kast je had idd, maar iemand is me voor zo te zien :D

worden alleen je videokaarten zo heet of ook misschien andere componenten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Test eens met het zijpaneel eraf, eventueel ook nog eens platleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LijpeDude
Ik heb een Chieftec kast.
De CPU wordt 65 graden.

Ik zal het eens proberen zonder het zijpaneel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon90
Er zijn een hoop chieftec kasten, dus misschien even naar het type kijken

http://www.chieftec.com/products.html

En idd een vriend van mij (welliswaar geen CF or SLI) had ook warmte problemen en zijpaneel eraf hielp enorm.
Alleen lijkt het mij geen goede permanente oplossing, misschien toch even kijken of je airflow genoeg is.

• LijpeDude
Gianni Rombios schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:10:
Test eens met het zijpaneel eraf, eventueel ook nog eens platleggen.
Zonder zijpaneel worden de kaarten 80 en 82 graden.
Ik heb nog ruimte voor 2 80mm fans in het zijpaneel, kan iemand mij hier een paar goede fans aanraden ?

• Leon90
ik heb goede verhalen gehoord over de Papst 8412/N2GH.

Is niet heel stil maar verplaatst wel aardig wat lucht voor een 80mm fan
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee