Acties:
  • 0Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 21:28
Ik denk eraan om binnenkort een 32" LCD aan te schaffen. Deze zou hoofdzakelijk gebruikt worden om media te streamen vanaf een linux server (oude pc omgebouwd tot NAS).

Nu heb ik wel in de verste verte geen idee hoe ik dit praktisch zou moeten aanpakken. De meesten zullen waarschijnlijk via HDMI zo aan hun media bestanden geraken, maar dit is praktisch niet haalbaar aangezien deze linux server in een andere kamer staat.

Kan ik via WiFi (of eventueel ethernet) zo de media bestanden naar de TV "verzenden"? Moet ik dan ook nog XMBC draaien op mijn linux server om deze in een soort van mediaplayer te veranderen, of begin ik nu zaken door elkaar te slaan? Ik neem aan dat de TV in kwestie bepaalde zaken zal moeten ondersteunen.. zoals DLNA en WiFi. De WiFi-ontvangst in mijn kamer is trouwens nogal slecht.

PS: Ik hoop dat het mogelijk is om dit te doen via mijn linux server, aangezien ik van plan ben om deze te voorzien van 6TB (RAID-5). Een mediaspeler kopen doe ik dus liever niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je hebt een apparaat nodig dat de media afspeelt. Je televisie zou ik hier niet voor gebruiken aangezien support voor codecs en bestandsformaten (en ondertiteling) vaak gebrekkig is, terwijl je met het afspelen via een willekeurig OS vanaf een PC hier zo vrij in bent als je zelf wil.

Je server hiervoor gebruiken wil je niet, geef je al aan, want een hdmi-kabel leggen zou lastig worden. Is dat wel zo? Gaatje boren, kabel van vijf meter erdoor, kost je een tientje en een keer stofzuigen. Wireless video streamen naar je televisie gaat lastig worden, aangezien dit een gigantische bandbreedte kost en gewoon duur is. Daarnaast moet je wel je server kunnen bedienen, dus mag je naast de kabel ook zorgen dat de signalen van een (wireless?) toetsenbord en muis terug bij de server komen.

De ultieme oplossing zou dus gewoon een mediaspeler zijn zonder harddisk (of wellicht een kleine voor het cachen), en verder via bekabeld netwerk streamen vanaf je server. Kost nog geen honderd euro en speelt alles. Blijft als enige issue de netwerkverbinding naar die mediaplayer over... :P

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SanderH_
Dus ik kan eigenlijk gewoon nog steeds genoeg storage (6TB) in mijn server voorzien. Dit dan in combinatie met mediaspeler die enkel zorgt voor het afspelen en waar ik me geen zorgen moet maken om opslagcapaciteit. Een schijfje erin van 80 GB bvb?

Dus even een overzicht:
  • Server (staat aangesloten op het netwerk)
  • Mediaspeler (2e ethernetkabel trekken)
  • TV (met..DLNA? Of maakt dit niets uit aangezien ik de mediaspeler via HDMI aan de TV hang?)
  • Gigabit netwerk
Met de mediaspeler erbij zal het wel iets duurder uitkomen, maar er is echt geen andere manier?

[Voor 33% gewijzigd door SanderH_ op 31-05-2011 00:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je een mediaspeler neemt heeft je TV natuurlijk geen DLNA nodig. Als je DLNA wilt gebruiken moet je TV dit ondersteunen, je server snel genoeg zijn en je moet de juiste software hebben.

Ik zou persoonlijk voor een HTPC gaan, dat kan al vrij goedkoop en het geeft je de meeste vrijheid. Moet je echter natuurlijk wel het budget (er voor over) hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SanderH_
Een HTPC doe ik liever niet aangezien ik al een server heb draaien. Deze server ombouwen tot een HTPC zie ik ook niet direct zetten aangezien hij echt bedoeld is als (RAID) NAS.

Zou de aankoop van een simpele mediaspeler (zoals in mijn vorige reply beschreven) geen geschiktere oplossing zijn?

[Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 31-05-2011 00:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SanderH_ schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 00:18:
Met de mediaspeler erbij zal het wel iets duurder uitkomen, maar er is echt geen andere manier?
Als je binnen jouw budget een televisie kunt vinden met DLNA die kan streamen over de aanwezige (!) netwerkpoort, moet je kijken welke bestandsformaten en codecs die televisie ondersteunt. In dat geval is een netwerkkabeltje trekken genoeg; dan moet je alleen iets als uShare installeren op je server.

Het probleem is echter dat je niet weet of de televisie jouw materiaal afspeelt voordat je 'm hebt staan, en ik heb nogal eens problemen gezien (op internet en IRL) bij televisies die over DLNA beschikken. Weigeren DTS af te spelen, geen ondertiteling laten zien, enzovoorts.

Met een HTPC ben je inderdaad een stuk flexibeler (en kun je alsnog streamen vanaf je Linux-server maar dan gewoon vanaf een SaMBa-share), maar dat is weer iets duurder (denk aan prijsklasse vanaf 250 euro) dan een mediaspeler die simpelweg zo'n beetje alles kan afspelen via het netwerk (en dat kan vanaf een tientje of vijf).

[Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 31-05-2011 00:42]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mediaspeler kan prima, echter zijn de goedkopere wel vrij beperkt en bagger.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SanderH_
Dus de TV maakt op zich niet veel uit qua netwerkfuncties. Ik dacht aan Sony Bravia of een gelijkaardig Samsung model. Deze komt in mijn kamer en heeft geen ethernet nodig.

De linux server zal dan instaan voor de opslag van de media. Deze staat eigenlijk in een donkere kamer, naast de router, uiteraard verbonden via ethernet.

Een simpele mediaplayer (deze bijvoorbeeld), deze komt naast mijn TV en wordt verbonden via HDMI. Daarnaast moet ik wel een 2e (er loopt al één voor mijn PC) ethernetkabel trekken naar mijn kamer.

Met bovenstaande onderdelen kan ik dus perfect media afspelen op mijn TV, zonder enige haperingen aangezien alles netjes via mijn gigabit netwerk loopt? Enigste minpunt is wel dat ik steeds bestanden zal moeten overzetten van mijn server naar de mediaplayer. Of bestaat er een optie om de mediaplayer een netwerklocatie te laten herkennen?

[Voor 10% gewijzigd door SanderH_ op 31-05-2011 00:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat moet je anders met een netwerkaansluiting? ;) Dat ding (zie ook de reviews) kan gewoon vanaf een share afspelen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SanderH_
Mooi. Ik lees net dat die Playon HD2 Mini niet eens een extra HD nodig heeft. Voor een kleine 90 EUR kan dat ding dus zonder problemen media vanaf mijn server streamen :o.

Dit is eigenlijk perfect wat ik zoek. Alvast bedankt voor de hulp.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee