BSOD starten w7 (stop x116)

Pagina: 1
Acties:

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-02 18:52
Goedenavond,

Tijdens het spelen van een spel crashte mijn computer. Nu komt dat wel vaker voor bij de spellen van tegenwoordig, maar dit keer gebeurde het met vrij ernstig uitziende artifacts in het beeld. De videokaart (GTX460) is de enige die ik heb, en er zit geen integrated video op mijn mobo of in mijn cpu (955BE).

Bij opnieuw opstarten zie ik wel het bios scherm en de windows animatie. Hierna volgt echter een blue screen met de stop x116 code. Ik geloof dat dit een driver conflict is dus heb ik in safe mode de nvidia drivers verwijderd. Dan start de pc gewoon op, en alles werkt naar behoren, want ik kan zoals je ziet gewoon berichtjes typen en jullie lastig vallen :-p

Reverten naar een oudere image geeft identiek resultaat, net als een complete reinstall, bsod wanneer de nvidia drivers geinstalleerd zijn en het draait zonder de drivers wel.

Toch raar dat ik wel gewoon beeld en tevens een hogere resolutie kan weergeven. Misschien veroorzaakt een defect de crash wanneer de meer geavanceerde functies worden aangesproken bij starten van windows?

Wat denken jullie, is mijn videokaart kapot gegaan tijdens het spelen?

edit: wil er nog even bij zeggen dat het gebeurde in het menu van het spel doordat ik een invite wilde accepteren en de temps waren nog ok. De reden dat ik de vraag hier stel is omdat ik geen mogelijkheid heb deze kaart ergens anders te testen. Mensen hebben tegenwoordig alleen nog maar laptops zo lijkt het, en zeker geen towers met voedingen die genoeg plugs hebben voor dit soort kaarten ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door lampekap06 op 31-05-2011 01:02 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Wat meer informatie over je PC zou wel handig zijn, zoals moederbord, processor, geheugen, voeding, BIOS versie, besturingssysteem, temperaturen etc. Vooral de voeding is wel belangrijk bij dit soort videokaarten.

Maar zijn wel beide PCI-e stekkers aangesloten?

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 09:32
Andere drivers geprobeerd, aangezien je zelf al aangeeft dat het de drivers waren.

• lampekap06
Thx voor de replies. Ik heb inderdaad andere (zowel eerdere versie als de laatste beta) drivers geprobeerd. Deze zijn goed geinstalleerd enkel bij opnieuw opstarten laadt windows niet meer.

Punt is dat het al een paar maanden ok werkt met deze drivers. Ik heb de pc al bijna 2 jaar en het heeft altijd goed gewerkt op wat geklooi met een vertex 2 na.

Chimo, alles zit goed aangesloten de voeding is een Corsair 500W waarvan ik niet verwacht dat deze problemen geeft. Lijkt ook niet op een voedingsprobleem want alles draait wel, behalve als ik de nvidia drivers installeer. Overige specs kun je in mijn inventaris vinden.

Verwijderd

Kan je even testen met een andere Nvidia-kaart?
Ik heb al gevallen gezien waar kapotte kaarten perfect draaien zolang je in de 'veilige' zone van 640x480 blijft bv. Pas wanneer je de uitgebreide functionaliteit van de grafische processor gaat aanspreken (wat de nvidia drivers doen), wordt ook het defecte component aangesproken en krijg je een bsod.
Dit is theorie, dus best eerst even testen met een andere GPU.

Denis.

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 13:16
als ik jou was zou ik even met hirens boot cd mini xp proberen te booten en dan de minidump bestanden te kopieren. vervolgens lees je die bestanden uit dan kan je makkeljiker vinden waar precies de problemen liggen.
mischien ligt het namelijk wel aan andere software die conflicten geeft met je nvidia drivers

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
lampekap06 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 08:34:

Chimo, alles zit goed aangesloten de voeding is een Corsair 500W waarvan ik niet verwacht dat deze problemen geeft. Lijkt ook niet op een voedingsprobleem want alles draait wel, behalve als ik de nvidia drivers installeer. Overige specs kun je in mijn inventaris vinden.
Naja, als je maar 1 PCI-e stekker aansluit, doet ie het ook niet goed.

Maar welke drivers staan er nou op? En welke Windows is het? En is het alleen in het menu van dat ene spel?

Draai ook eens 3DMark ofzo om te kijken of het daar ook optreedt.

• lampekap06
Bedankt jongens.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 08:40:
Kan je even testen met een andere Nvidia-kaart?
Ik heb al gevallen gezien waar kapotte kaarten perfect draaien zolang je in de 'veilige' zone van 640x480 blijft bv. Pas wanneer je de uitgebreide functionaliteit van de grafische processor gaat aanspreken (wat de nvidia drivers doen), wordt ook het defecte component aangesproken en krijg je een bsod.
Dit is theorie, dus best eerst even testen met een andere GPU.

Denis.
Deze hoek zat ik zelf ook te denken. Zal kijken of ik iets kan ritselen want dan kan ik wel een hoop andere mogelijke problemen uitsluiten.
nickertNL schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 09:51:
als ik jou was zou ik even met hirens boot cd mini xp proberen te booten en dan de minidump bestanden te kopieren. vervolgens lees je die bestanden uit dan kan je makkeljiker vinden waar precies de problemen liggen.
mischien ligt het namelijk wel aan andere software die conflicten geeft met je nvidia drivers
Kan dit niet met W7? Zal anders eens uit moeten zoeken hoe eea werkt, zegt me zo even niets.
chim0 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:00:
[...]

Naja, als je maar 1 PCI-e stekker aansluit, doet ie het ook niet goed.

Maar welke drivers staan er nou op? En welke Windows is het? En is het alleen in het menu van dat ene spel?

Draai ook eens 3DMark ofzo om te kijken of het daar ook optreedt.
Bedankt, maar ik heb al deze info gegeven. Zoals gezegd, goed aangesloten en heb geen reden de voeding te verdenken. W7 ultimate en basic geprobeerd en de laatste twee drivers en de nieuwste beta driver geprobeerd. Geen drivers geinstalleerd want dan start windows niet. Ik kan dus geen spelletjes etc. draaien.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:14

Rick-Jan

always connected

probeer eens in veilige modus je oude drivers verwijderen, driver sweeper te draaien, opnieuw opstarten en dan de nieuwe te installeren.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• lampekap06
Rick-Jan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:13:
probeer eens in veilige modus je oude drivers verwijderen, driver sweeper te draaien, opnieuw opstarten en dan de nieuwe te installeren.
Ik heb al een clean install gedaan, opnieuw gestart, drivers geinstalleerd, opnieuw gestart, resulterende in dezelfde crash na het w7 logo.

Driver sweeper is tevens discontinued en in de laatste versie zit allerhande spy/adware. Naast goed uninstallen zit er tegenwoordig ook een clean install functie in de Nvidia drivers gebouwd dus een dergelijk programmatje zou ik zelf niemand aanraden. Maar toch bedankt voor het mee denken ;)

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:14

Rick-Jan

always connected

toch wordt het nog veel gebruikt hoor, en de clean install verwijdert wel veel, maar niet alles volgens mij. alleen je driver en profielen. toch maar met een andere kaart proberen denk ik.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Pagina: 1