Toon posts:

Dutch Power Walk! Deel 3: De Stal

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Als intro wil ik graag even verwijzen naar mijn afgelopen blogs, om een idee te krijgen wat hier speelt.

Jejking: Dutch Power Walk? - 2: Feedback van jullie, welkom!
Jejking: Dutch Power Walk? - 1: Het idee

_________________________________________________________________________________

In het kort samengevat: ik wil 100km lopen binnen 24 uur en daarmee geld ophalen voor een DPC-PC #2 (Tweakers.net Wenslijst-URL). Een monsterkoe die zijn weerga niet kent en waar perfect mee te crunchen is! Hetzelfde is misschien iets minder van toepassing op het alternatief hier: DPC-PC #1. Naar mijn mening is vooral de eerste een zéér goed gebalanceerde set gezien de relatief lage aanschafkosten versus hoge output versus een relatief laag stroomverbruik. Commentaar is altijd welkom natuurlijk, mochten jullie nog verbeterpunten zien!

Alle aangebrachte wijzigingen nav forumfeedback t.o.v. het origineel (#2) zijn te vinden in wenslijst: DPC-PC Forumconfig.

Verklaring van de onderdelen:
  1. Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB € 31,32
  2. Sharkoon Scorpio 2000 € 62,75
  3. Thermalright Silver Arrow € 56,-
  4. Prolimatech Red Vortex 14 LED, 140mm € 10,35 €
  5. Intel Core i7 2600K Boxed € 240,90 €
  6. Nexus RX-1.1K GOLD (1100 Watt) € 147,95 €
  7. Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 € 75,40
  8. Sapphire HD 6950 1GB GDDR5 PCI-E € 192,-
  9. Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 € 111,95 €
1. Snelle HDD, compact formaat, meer ruimte niet nodig, lijkt me obvious als er toch weinig datatransfer nodig is.
2. Sharkoon maakt leuke kasten, deze is ruim genoeg om alles in te huisvesten en heeft al een aantal fans. De prijs is ook mooi.
3. Goed koelblok, stel 'm nét of gelijk aan de Noctua D14. Scheelde een tientje en potentieel minder kans op gezeik met geheugenmodules. Wil max koeling omdat de zaak getweakt gaat worden en daarnaast is koelte wel gewenst als deze superkoe 24/7 staat te draaien. Hoge temps, ik vermijd ze liever.
4. Veel luchtverplaatsing bij lage RPM, low-noise. En LEDs... sja. Need I say more?
5. Getwijfeld tussen i7 970 (hexacore op S1366) en deze. De laatste komt gegarandeerd over de 4.6GHz waar het bij de 970 een goeie kans is op hit 'n miss. Op hoge snelheden maakt de 2600K het verlies aan cores door HT en een iets hogere IPC in Sandy Bridge behoorlijk goed voor een acceptabel stroomverbruik. Daarnaast, het is een klap goedkoper dan 1366 en de laatste is zelfs een dood platform zonder extra voordelen. Meerkosten voor 1366 zijn ongeveer 260 euro (mobo + CPU).
6. Imho een behoorlijke PSU. Gold dus erg zuinig. Scheelde maar een tientje tov een Silver 850W en hoe groter de range is waarin de efficiëntie hoog is, hoe beter voor het stroomverbruik en levensduur. IMHO. En wellicht een opening voor een vervolgactie om de zaak uit te breiden. Maar dat is iets voor de toekomst :)
7. 8GB geheugen, lage prijs, kan nog wat opgepookt worden if needed. Sommige projecten verstoken achterlijk veel geheugen en 8GB is logischer op SB dan 6GB voor een 'workstation'.
8. 6950, te unlocken naar 6970 en Vapor-X-koeling is erg goed. Betaalbaar en verbruiksvriendelijk. Houd een slag om de arm ivm Folding@Home-prestaties die mogelijk beter worden, anders toch nVidia.
9. Z68-mobo ipv P67/H67. Less bugs than with its predecessor (I hope), fatsoenlijk bordje met zat aansluitmogelijkheden, 2x PCI-e 8x aanwezig voor Crossfire. Verschil met 16x is minimaal maar dat is de enige relevante concessie bij SB, met élk bord.

Anyhoo, dit is mijn eigen ludieke manier om iets extra's terug te geven aan alle onderzoekers die zich bezighouden met wereldwijde research-dilemma's. Dat is gewoon hoe ik ben :)
_________________________________________________________________________________

Het grote struikelblok van de vorige keer (lees hiervoor de reacties op Deel 1), daar heb ik van geleerd. De PC komt niet bij mij thuis te staan vanwege een eventuele belangenverstrengeling. Wat mij betreft is er geen probleem maar er zijn boze tongen die beweren dat ik het voor eigen gewin doe. Criticasters op de kust zeg maar. Daarnaast is het voor een student per definitie lastig om de stroomrekening te voldoen, ook al woon ik all-in... er zijn uiteraard grenzen ;) Daarnaast zweet mijn eigen werkpaard al genoeg peentjes elke dag voor het goede doel voor zo'n 250w per uur.

Een kleine note: binnen een maand krijg ik door een zeer drukke studie mijn voorbereiding zéér waarschijnlijk niet rond om 100km non-stop te lopen, anders was het uiteraard gaaf geweest om mee te doen aan Trailwalker 2011. De suggestie is al besproken! In: Jejking: Take this to heart: training voor 100km, FYI.

Helaas zit m'n planning behoorlijk vol, gezien alle opleidingsperikelen en ook de training voor mijn allereerste Vierdaagse. Op m'n onlangs aangeschafte, lieve Lowa's, ze zijn erg goed! O+ Die 100km trekken ze wel, alleen zijn m'n voeten nu de zwakste schakel. Das wird lang laufen :P

Die Nijmeegse wandeltocht wordt sowieso al een avontuur, daarom wil ik ook niet teveel hooi op mijn vork nemen. Dat begrijpen jullie uiteraard wel.

Gráág zie ik dat deze blog niet wordt gebruikt om gal te spuien over het nut van projecten als World Community Grid of Folding@Home. Ik weet 100% zeker dat dit goed zit, online zijn er ook genoeg bewijzen te vinden in de vorm van papers en artikelen! Daarom is dat imho geen onderwerp van discussie hier, mocht je daar toch over in discussie willen dan ben ik per DM te bereiken. Nogmaals: niét hiér :)

Het doel van deze blog: een onderdak vinden voor deze krachtkoe, wat betreft de sponsoring heb ik redelijk wat vertrouwen in eigen kunnen om dit rond te krijgen ;) De eisen voor een droge stal zijn:
  • - een veilige, inbraakvrije omgeving.
  • - een permanente internetverbinding voor de aanvoer van *een shitload* WU's.
  • - stroom. Uiteraard wel gewenst, 24/7. Duh, logica 8)7
  • - fervente aanhang van het DPC-anisme.
  • - koeling. Het doet de stabiliteit uiteraard geen goed als de computer in een sauna staat.
Een plek in een serverpark (met een 19" case?) voldoet in principe aan de beschrijving, zat ik zo te denken. Wie o wie heeft een mening, ideeën of suggesties? Jullie zijn nu al een geweldig publiek! Peace out, home cow }:O }:O }:O

Een kleine note voor lock-happy mods, dit plan is een tijdje terug al besproken met zeef. De bottom line van het gesprek was: leuk idee, echter mag ik de uitvoering helemaal zelf uitvechten met de community. No interference from above.

[Voor 21% gewijzigd door Jejking op 31-05-2011 11:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Ik zou nog wat tijd aan je setups besteden. Wat heb je bijvoorbeeld aan een SSD, en fancy fans.

Voor 70 euri koop je een ruime 19" kast incl fans. de ssd kan ook een usbstick zijn.
Ook is de CPU veel te lomp als je een gpu project wilt gaan doen. en een cpu project er naast doet je score niet veel hoger uitkomen. ook hier zijn dus flinke bezuinigingen mogelijk. (voor mem is het ongeveer het zelfde verhaal, ware het niet dat de kosten nihiel zijn :) )

naar mijn idee moet je kiezen, of voor een CPU cruncher (en dan denk ik aan dual socket, of misschien zelfs een cluster zoals http://bhs.broo.k12.wv.us...taff/seti/setishoot1m.jpg) of een gpu cruncher (wat veel interesanter is kwa scores).
Mooi voorbeeld voor een echt monster is de fastra (http://fastra.ua.ac.be)
ook zou je eens naar een tesla setup kunnen kijken...

just my $0.02

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24

jpiwf

licenced pepernootaddict

Tevens moet je met een aantal projecten tegenwoordig rekening houden met een shitload aan geheugengebruik, denk aan 1-2 gig per wu. ivm HT (*8) moet je er toch wel minstens 12 gig ingooien om er een beetje op verschillende projecten mee uit de voeten te kunnen. En waarom een 970? De 2600K is tegenwoordig qua performance per watt veruit superieur. Zijn ook een aantal DPCers (Bold_Seeker geloof ik) die hem op 4 ghz+ hebben lopen met een verbruik van onder de 200 Watt.

en als hij in een datacenter/serverpark moet komen moet hij natuurlijk in een 19" case, dat past makkelijker in een rack ;)

Verder leuk initiatief, houd m in de gaten. ben alleen zelf ook maar een arme student en heb niet nog ergens een serverparkje rondzwerven (oh wat zou dat mooi zijn :+ )

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Bastiaan V schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:16:
Ik zou nog wat tijd aan je setups besteden. Wat heb je bijvoorbeeld aan een SSD, en fancy fans.
Ik denk, hoe sneller de data van de HDD getrokken kan worden, hoe beter. Wat gaat hier volgens jou de bottleneck zijn, de CPU eerder dan de HDD? Opslag hoeft niet groot te zijn, vandaar de 60GB :)
Voor 70 euri koop je een ruime 19" kast incl fans. de ssd kan ook een usbstick zijn.
Ook is de CPU veel te lomp als je een gpu project wilt gaan doen. en een cpu project er naast doet je score niet veel hoger uitkomen. ook hier zijn dus flinke bezuinigingen mogelijk. (voor mem is het ongeveer het zelfde verhaal, ware het niet dat de kosten nihiel zijn :) )
Hier zitten fans in plus twee om de CPU koud te houden. Lijkt mij toch wel belangrijk als ie 24/7 draait, dan vermijd ik in een datacenter het liefste hoge temperaturen als ik er de baas was. Bovendien, in feite wil ik dat het een multiple projectmachine wordt, bv. WCG voor de CPU en twee cores die de GPU's aan F@H houden.
naar mijn idee moet je kiezen, of voor een CPU cruncher (en dan denk ik aan dual socket, of misschien zelfs een cluster zoals http://bhs.broo.k12.wv.us...taff/seti/setishoot1m.jpg) of een gpu cruncher (wat veel interesanter is kwa scores).
Naja, wetenschappelijke output en data > scores wat mij betreft.
Mooi voorbeeld voor een echt monster is de fastra (http://fastra.ua.ac.be)
ook zou je eens naar een tesla setup kunnen kijken...

just my $0.02
Tesla setup weet ik nog weinig van. De Fastra ken ik wel, daar zit een clusterfuck van 24 nVidia dual GPU-kaarten in geloof ik?
jpiwf schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 00:07:
Tevens moet je met een aantal projecten tegenwoordig rekening houden met een shitload aan geheugengebruik, denk aan 1-2 gig per wu. ivm HT (*8) moet je er toch wel minstens 12 gig ingooien om er een beetje op verschillende projecten mee uit de voeten te kunnen. En waarom een 970? De 2600K is tegenwoordig qua performance per watt veruit superieur. Zijn ook een aantal DPCers (Bold_Seeker geloof ik) die hem op 4 ghz+ hebben lopen met een verbruik van onder de 200 Watt.

en als hij in een datacenter/serverpark moet komen moet hij natuurlijk in een 19" case, dat past makkelijker in een rack ;)
Ik had vanmiddag al besloten om van 6GB naar 8GB te verhuizen, extra kosten waren nil. 19" case, goed punt net zoals je buurman boven je. Ik zal er eens naar kijken. De 2600K leek mij inderdaad ook een betere keuze omdat SB net wat slimmer in elkaar zit dan een 970 waarbij 't nog maar de vraag is of ie fatsoenlijk ergens komt met wat tweaking, sommige samples gaan voor geen meter en de 2600K is in feite 4.5GHz+ gegarandeerd. Daarom trek ik dus set 2 naar voren, scheelt ook nog eens iets van 250-300 euro.
Verder leuk initiatief, houd m in de gaten. ben alleen zelf ook maar een arme student en heb niet nog ergens een serverparkje rondzwerven (oh wat zou dat mooi zijn :+ )
Wacht even, wat probeer je hier te zeggen? :P

[Voor 6% gewijzigd door Jejking op 31-05-2011 00:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Jejking schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 00:45:
[...]

Ik denk, hoe sneller de data van de HDD getrokken kan worden, hoe beter. Wat gaat hier volgens jou de bottleneck zijn, de CPU eerder dan de HDD? Opslag hoeft niet groot te zijn, vandaar de 60GB :)

[...]
Ik ken geen enkel DC project (of iig waar DPC zich mee bezig houdt) waar veel data van of naar de harde schijf snel nodig is. In de meeste gevallen zijn de WU's niet groter dan een paar MB. Een 1TB HDD heeft die binnen een tiende van een seconde ingelezen en de pc hoeft daarna weinig met de schijf te doen. Tijdswinst die je pakt door een SSD te gebruiken is nihil in zo'n geval en derhalve zinloos van het geld. Voor de helft ervan heb je 1TB opslagruimte waarmee je je in geen enkel geval druk hoeft te maken over ruimtetekort. Denk er namelijk aan dat een kale windows7 installatie met zo'n sloot geheugen al gauw tussen de 20 en 30 GB opslagruimte inneemt (page file/hibernate file ter grootte van je geheugen), dan krijg je nog geregeld updates binnen, waardoor automatisch over de tijd heen opslagruimte verloren gaat. BOINC projecten hebben nog wel eens de neiging veel ruimte in beslag te nemen. Niet direct 10GB of meer ofzo, maar better safe than sorry. Zeker als je rekenbak in een serverruimte komt te staan is het onhandig als je SSD vol zit en je wilt wat extra bij plaatsen.

Samenvatting: HDD is bij DC (vrijwel) nooit de bottleneck, dat is eerder de CPU/GPU of RAM

Edit:
Nuttige toevoeging: Is er een speciale reden dat je Ati/AMD videokaarten gebruikt? Ik weet namelijk van een paar projecten dat NVidia daar heel veel beter op scoort. Momenteel zit er bij F@H in ieder geval wat verschil. Wel iets om in het achterhoofd te houden. Weet niet meer zeker of jij dat was of iemand anders, maar ik heb wel eens wat geklaag gezien in de F@H topics dat Ati/AMD zo beroerd liep ten opzichte van NVidia en dan stop je er nu toch (weer) Ati in.

[Voor 13% gewijzigd door Bubbles op 31-05-2011 07:51]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Goeie input, thanks. Ik had zoiets van als er een bottleneck zou moeten zijn, dan wordt het in ieder geval niet de HDD => SSD. Als de access times maar zo laag mogelijk liggen, dan zou alles wel goedkomen. Lichtelijk kortzichtig want veel bewijs heb ik daar niet voor. Sterker nog: geen :$ Maar goed, er kan dus nog wat geld vanaf door een normale schijf. Een Samsung F3/F4 zou wel eens wat kunnen zijn. Sowieso, al gebruiken BOINC, Windows 7 en gerelateerde software een sloot aan ruimte....... 60GB was al ruim zat, right :)

Voor AMD koos ik omdat er meer GPU-projecten zijn dan F@H alleen. Als we besluiten dat het alleen een 'medische' bak wordt ( = F@H GPU3), dan moeten we kijken hoe de scores zitten tegen die tijd. Vooralsnog houd ik met de nieuwe GPU3-clients wat vertrouwen in de Pande Group-bakkers dat de scores en bruikbaarheid nog omhoog gaan ;) Op 't moment dat ze nu nog op GPU2 (Brook, niet OpenCL) hadden gezeten, dan had ik er per definitie nVidia ingestopt. De 6950 is een goeie bang per buck-kaart die ook relatief weinig stroom verbruikt én unlockbaar is. Scheelt weer zo'n 10-15%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Jejking schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 00:45:
[...]

Mijn koeien lezen/schrijven gemiddeld 5 (!) Mb per uur van de hdd. Al was het een tapedrive, dan zou je nog geen verschil in output zien.
[...]

Hier zitten fans in plus twee om de CPU koud te houden. Lijkt mij toch wel belangrijk als ie 24/7 draait, dan vermijd ik in een datacenter het liefste hoge temperaturen als ik er de baas was. Bovendien, in feite wil ik dat het een multiple projectmachine wordt, bv. WCG voor de CPU en twee cores die de GPU's aan F@H houden.
Dan valt je score voor WCG natuurlijk in het niets. Ik blijf er bij, je bent beter af met kiezen voor 100% GPU (Ik zit op 100% CPU, maar als het kon zou ik ook naar 100% GPU gaan). dan kan je af emt een el-ceapo plankje en proc.
[...]

Naja, wetenschappelijke output en data > scores wat mij betreft.
nee natuurlijk niet. wetenschappelijke output en data == scores (zo lineair als maar kan)
[...]

Tesla setup weet ik nog weinig van. De Fastra ken ik wel, daar zit een clusterfuck van 24 nVidia dual GPU-kaarten in geloof ik?
Ik zou het linkje nog eens aanklikken ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Bastiaan V schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 09:40:
[...]

Mijn koeien lezen/schrijven gemiddeld 5 (!) Mb per uur van de hdd. Al was het een tapedrive, dan zou je nog geen verschil in output zien.

[...]
Kijk, DAAR hebben we wat aan d:)b Die SSD kan ook weg dus, will fix.
Dan valt je score voor WCG natuurlijk in het niets. Ik blijf er bij, je bent beter af met kiezen voor 100% GPU (Ik zit op 100% CPU, maar als het kon zou ik ook naar 100% GPU gaan). dan kan je af emt een el-ceapo plankje en proc.

[...]
nee natuurlijk niet. wetenschappelijke output en data == scores (zo lineair als maar kan)

[...]
Nogmaals: het gaat om de wetenschappelijke output. Ik bedoelde het anders dan het hier staat. Het gaat me er niet om een puntjesmonster te creëeren maar ervoor zorgen dat het ding in een constante stroom WU's blijft crunchen op zo'n rap tempo dat het je als toeschouwer voor de ogen gaat draaien. That's my point, en alle andere 'points' kunnen me behoorlijk gestolen worden :)
Ik zou het linkje nog eens aanklikken ;-)
Will do!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Kleine note: zou het veel zin hebben om twee kleine HDD's (Samsung F4 320's) in RAID1 te zetten voor precautions? Als 't toch gaat om datacenterachtige praktijken, dan is er in ieder geval 1 reden minder waarom de boel zou kunnen ploffen, imho. Scheelt 31 euro in ieder geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:18

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als de boel ploft is de rest van je computer ernstiger denk ik... De resultaten worden toch redelijk vlotjes verstuurd naar het hoofdkwartier (off-site), waarna je dataverlies beperkt blijft tot het laatste halfuur, waarvan je ook nog eens niet weet of je data inmiddels corrupt is ook. Bespaar je dat geld, en overweeg eventueel om het in een zuiniger voeding te steken ;) Gold is bepaald betaalbaar, en in die categorie komt langzaam Platinum ook beschikbaar... Aangezien elk wattje op jaarbasis je een ruime euro kost, denk ik dat je het er snel uit hebt. (assuming 24/7)

[Voor 0% gewijzigd door FreezeXJ op 31-05-2011 10:33. Reden: Diamond bestaat nog niet, 't ware Platinum :P]

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Je hebt gelijk. 1 HDD dus.

Daarnaast, ik meende op basis van budget (niet belangrijkste argument) en reviews gezien te hebben dat deze PSU er anders toch aardig van afkwam? Maar ik sta altijd open voor een alternatief uiteraard. Eens zoeken :)

Even een reservelijstje aangemaakt, ook voor in TS.

wenslijst: DPC-PC Forumconfig

Edit: zo'n 19" serverrack is geen heel slecht idee, 66 euro inclusief 1x120 en 2x80. Houd 't in gedachten ;)

[Voor 45% gewijzigd door Jejking op 31-05-2011 10:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Whoops ja, HX850 doet z'n werk goed zo te zien (ik was een beetje geflipt door z'n Silver-labeltje, maar hij komt aardig in de gouden buurt, zo lang je em geen 700+ watt laat verstoken... en dat lijkt me met 2x 200W-verbruikende GPUs en een 200W voor de rest van de PC (maximaal!) nog prima within limits. De Superflower-bende van tegenwoordig schopt het net ietsje verder, maar is 'maar' 550W, en slecht verkrijgbaar :( (ik ben nog op jacht naar zo'n voeding, maar nog niks gevonden)

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Np.

Er wordt wel het eea getweakt aan de PC, zoals je in de TS nu ziet. Die Superflower-bende vind ik overrated, zéker als het maar aanwezig is in enkel 550W. Wat vind je vd Nexus 1100? Zie uitleg TS ook.

[Voor 4% gewijzigd door Jejking op 31-05-2011 10:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

De enige review die ik kan vinden doet z'n tests op 230V, wat inderdaad een schitterende 93% efficiency geeft ;) (80+ wordt meestal getest op 115V, wat zo'n 2% scheelt in efficiency). 80+ zelf zegt 91%. Op de PSU zelf is niet veel aan te merken, alleen vraag ik me af of het geen gruwelijke overkillkillkillllllll is... Maximaal verbruikt je PC 600W, en waarschijnlijk gewoonlijk minder, waardoor een 800-900-ish watt PSU een beter idee is. Ook die zijn op dat punt heel efficient, en storten minder in als de load toch lager uitvalt. Dan zou ik de Corsair HX850 toch een beter idee vinden, alhoewel ongeveer alle voedingen in dat segment elkaar afmaken waar ze kunnen. 't scheelt geen biet.

(ben ik trouwens de enige die de cijfers in de TweakTown review heel erg op elkaar vind lijken?)

[Voor 9% gewijzigd door FreezeXJ op 31-05-2011 11:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Daar weet je meer vanaf dan ik dus :P

Voor mij was het een twijfelmomentje welke kant we opgingen met de PSU. Ik denk er nog even over na. Competitief is het er zeker ja, de prijzen verschillen niets onderling.

O ja: de Gigabyte-mobo is eruit na wat nagevraagd te hebben mbt 24/7 load. Plastic rommel. Geen goed idee mogelijk problemen met die borden. Dus: pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3)

Edit: heb je een linkje, welk deel vd review je precies bedoelt?

Edit 2: wacht...

Deze? Wel beetje toevallig ja.

[Voor 17% gewijzigd door Jejking op 31-05-2011 11:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:48

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

FreezeXJ schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 11:09:
De enige review die ik kan vinden doet z'n tests op 230V, wat inderdaad een schitterende 93% efficiency geeft ;) (80+ wordt meestal getest op 115V, wat zo'n 2% scheelt in efficiency). 80+ zelf zegt 91%. Op de PSU zelf is niet veel aan te merken, alleen vraag ik me af of het geen gruwelijke overkillkillkillllllll is... Maximaal verbruikt je PC 600W, en waarschijnlijk gewoonlijk minder, waardoor een 800-900-ish watt PSU een beter idee is. Ook die zijn op dat punt heel efficient, en storten minder in als de load toch lager uitvalt. Dan zou ik de Corsair HX850 toch een beter idee vinden, alhoewel ongeveer alle voedingen in dat segment elkaar afmaken waar ze kunnen. 't scheelt geen biet.

(ben ik trouwens de enige die de cijfers in de TweakTown review heel erg op elkaar vind lijken?)
Voordeeltje van die Corsairvoeding t.o.v. de meeste andere merken: 7 jaar garantie. Ik heb in mijn eigen bak de 750watt variant zitten (default verbruik van ~450 watt). Prima ding! Ohja, nog een pluspunt: 1 12V rail waar het volle vermogen over kan. Heb je dus ook geen gedonder met voorzichtig zijn dat je iedere videokaart z'n eigen rail geeft omdat die het anders niet trekken.

Wat betreft RAID1 config: dat is zinvol voor kritieke data waarvan je weet dat die HDD het zwaar te verduren heeft (veel I/O). Bastiaan V heeft wel duidelijk gemaakt dat dat niet het geval is. Laat maar lekker zitten dus. Ik heb bij mij thuis 2 bakken staan die 24/7 aanstaan en folden. De HDD's daarin variëren in leeftijd van anderhalf tot 5 jaar en dat zijn alleen maar uitbreidingen geweest, geen vervangingen. Een beetje cosumenten HDD met zulk gebruik haalt rustig die 5 jaar. Tegen die tijd is de rest van de pc wel afgeschreven.

[Voor 5% gewijzigd door Bubbles op 31-05-2011 12:33]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hmm. Convinced. Dan pakken we meteen een modulaire PSU, 80+ Gold, 850w :)

Overigens, ik vind 1150 euro geen gekke prijs voor deze PC!

[Voor 33% gewijzigd door Jejking op 31-05-2011 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 16:55
Volgensmij hebben we hier eerder een nee tegen gezegd. Gaat voorlopig dicht voor overleg.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Na intern overleg is besloten dit topic dicht te laten. Graag de discussie verplaatsen naar Jejking's blog.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee