Toon posts:

[Radeon 6770] GPU Load blijft 0%

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 12:14
Onlangs heb ik een systeem aangeschaft met de volgende specificaties:

Dell XPS 8300
  • Processor: Intel Core i7 2600
  • Geheugen: 6GHz DDR3
  • Moederbord: Dell 8300 (Intel H67 chipset)
  • Grafische kaart: AMD (ATi) Radeon 6770 (5770 rebrand)
Hierop heb ik zelf Windows 7 Professional geïnstalleerd met bijbehorende drivers. Daarbij heb ik ook de drivers voor mijn videokaart geïnstalleerd, jullie allen wel bekend, Catalyst 11.5. Alles werkt(e) naar behoren en ik krijg van Windows 7 dan ook een nette grafische rating van 7.4 (voor gaming en desktop use).

Alleen heb ik afgelopen week DiRT3 gekocht op Steam waarbij ik tegen het probleem aanloop dat het lijkt alsof mijn grafische kaart geen load krijgt. Als ik namelijk het spel opstart dan loopt het maar met een aantal frames per seconde en is het dus duidelijk dat mijn CPU de load voor z'n kiezen krijgt. Dit heb ik nogmaals bevestigd door de settings op het allerlaagst te zetten, wat overigens niet mocht baten.

Om te troubleshooten heb ik daarvoor GPU-Z en MSI Afterburner gedownload. Als ik het spel dan opstart, dan zie ik in GPU-Z wel mooi de clocks omhoog springen (en naar beneden bij afsluiten), maar de load bij consistent 0%. Hetzelfde geld overigens voor MSI Afterburner.

Het lijkt er dus gewoonweg op dat mijn grafische kaart 'niet' geactiveerd wordt. Nu ben ik benieuwd of meer mensen een soortgelijk probleem en eventuele oplossing kennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:23
Wat gebeurt er als je de kaart stressed met Furmark? En welke voeding heb je daarnaast?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
Met de tussenpatch/hotfix 11.5b heeft ATi verbeteringen doorgevoerd voor de aansturing van DiRT 3.

http://support.amd.com/us...MDCatalyst115ahotfix.aspx

Heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
D4NG3R schreef op maandag 30 mei 2011 @ 17:43:
Wat gebeurt er als je de kaart stressed met Furmark? En welke voeding heb je daarnaast?
Ik geloof 450W...
-The_Mask- schreef op maandag 30 mei 2011 @ 17:45:
Heb je het beeldscherm op het moederbord aangesloten of op de videokaart?
Bedankt dat je het vraagt, maar ik ben niet helemaal dom :+. Natuurlijk op de videokaart.
Helixes schreef op maandag 30 mei 2011 @ 17:57:
Met de tussenpatch/hotfix 11.5b heeft ATi verbeteringen doorgevoerd voor de aansturing van DiRT 3.

http://support.amd.com/us...MDCatalyst115ahotfix.aspx

Heb je die al geprobeerd?
Nee, die zal ik eens gaan uitproberen. Jammer dat zoiets dan niet zichtbaar is bij het gedeelte "Software updates" in CCC.

Overigens ben ik er net achtergekomen - nogal drukke week gehad... - dat wanneer ik GPU-Z open heb staan en dan tegelijk DiRT start, het spel dus wel mijn GPU lijkt te gebruiken. Dan werkt het op High met 2x MSAA op 1920x1200 uitzonderlijk goed en lijkt het zo rond de 45 - 60 fps te lopen.

Dus het lijkt echt op een software issue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Welk merk?

En heb je nu al een keer gestressed met Furmark :+?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 10:00
D4NG3R schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:37:
[...]

Welk merk?

En heb je nu al een keer gestressed met Furmark :+?
Hij heeft een standaard Dell PC dus de voeding zou gewoon voldoende moeten zijn ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
Ik heb net met Furmark getest op twee settings. De eerste was Benchmark Preset 720, en de andere de aanbevolen instellingen.

Bij deze tests kreeg ik de volgende resultaten:

(links 720, rechts aanbevolen)

Als ik die scores vergelijk met bijvoorbeeld deze scores dan schrik ik daar wel van en ben ik toch bang dat er iets mis is :|. Ook merkte ik overigens op dat de clocks van mijn grafische kaart constant terugsprongen op de idle-stand, en dat het maximale GPU verbruik 'maar' 10% is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Geen apart lage score tbh. Op mijn HD5770 (HD6770 = Rebranded HD5770) haal ik identieke scores.

Mijn HD5770 is wel stevig OC'd (960/1350). Maar mijn CPU is de bottleneck. vandaar dat de scores amper hoger liggen als die van jouw :+ .

Edit: Dirt3 speelt hier heerlijk op 1920x1080..

[Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 30-05-2011 19:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
alex3305 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:21:
Nee, die zal ik eens gaan uitproberen. Jammer dat zoiets dan niet zichtbaar is bij het gedeelte "Software updates" in CCC.
Tja, het is een echte patch; als je de drivers probeert te downloaden via het menuutje op de site dan verwijst hij nog steeds naar 11.5 "unpatched".

Voor zover het DiRT betreft is de patch wel een echte aanrader. Ik ben op 4x MSAA van ~40 naar ~55 fps gegaan op mijn HD5770/i7 860 combo - en 8x MSAA gaat een stuk makkelijker met deze patch, daarmee heb ik nauwelijks frames verlies.

• alex3305
Ik heb inmiddels de patch toegepast (11.5b), maar merk nog weinig verschil.

Wel heb ik gemerkt dat wanneer ik DiRT3 windowed opstart mijn grafische kaart wel correct geactiveerd wordt. Uiteindelijk vind ik het maar een vreemd probleem. Stap ik een keer over naar AMD krijg ik zoiets :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee