Ik ga binnenkort een extra server aanschaffen en zit te overwegen om ook direct een SAN aan te schaffen. Op het moment draait 1 server op 2x1TB raid(1) en zijn er geen IO problemen.
Ik begrijp wel dat dure SANs en Storage Arrays veel betrouwbaarder zijn dan dat je ook zelf zou kunnen maken met zelf-bouw, maar ik vind het echt dramatisch om te zien dat je bij €1000 en €1500 gewoon bijna geen SAN-apparaten vind die raid10 ondersteunen en raid-5 ervaar ik niet meer als betrouwbaar met meerdere terabyte schijven. Ook valt het me op dat de specificaties vna de SAN's echt erg matig zijn, door aanhangers van ZFS/FreeNAS wordt mij aanbevolen om minstens 8GB te plaatsen, bij voorkeur 16 of 32GB voor goede caching, maar de Qnaps e.d. doen het met Atom(!)-processoren en 1 of 2GB geheugen. Op die manier kun je in een RAID-array toch nooit een through-put realiseren van meer dan 120MBps.
Voorbeelden van SANs waar ik naar heb gekeken:
En dan zie ik dat deze jongen 4000 dollar heeft geinvesteerd in een NAS en nog matige prestaties haalt, terwijl hier iemand zijn €1500 Synology SAN vervangt door een zelf-bouw machine t.w.v. €1000. Ik zou best wat extra geld willen neerleggen voor een betrouwbare SAN, maar indien ik 4, 6 of 8 schijven in RAID10 zet, dan zou ik toch hopen op een hogere throughput dan 120MBps.
Een voorbeeld set-up zou er dus zo uit kunnen komen te zien, maar ik weet niet of ik de SSD nog zou gebruiken, ik heb deze voor mijn thuiscomputer gekocht, maar deze bleek te klein te zijn, dus ik zou hem verkopen 2e hands of in een server gebruiken indien de compatibiliteit goed blijkt te zijn. FreeNAS komt op een flashdisk te draaien, net als de ESXi servers:
Ik begrijp wel dat dure SANs en Storage Arrays veel betrouwbaarder zijn dan dat je ook zelf zou kunnen maken met zelf-bouw, maar ik vind het echt dramatisch om te zien dat je bij €1000 en €1500 gewoon bijna geen SAN-apparaten vind die raid10 ondersteunen en raid-5 ervaar ik niet meer als betrouwbaar met meerdere terabyte schijven. Ook valt het me op dat de specificaties vna de SAN's echt erg matig zijn, door aanhangers van ZFS/FreeNAS wordt mij aanbevolen om minstens 8GB te plaatsen, bij voorkeur 16 of 32GB voor goede caching, maar de Qnaps e.d. doen het met Atom(!)-processoren en 1 of 2GB geheugen. Op die manier kun je in een RAID-array toch nooit een through-put realiseren van meer dan 120MBps.
Voorbeelden van SANs waar ik naar heb gekeken:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Netgear ReadyNAS 2100 RNRX4420 | € 1.201,90 | € 1.201,90 |
| 1 | QNAP TS-459U-SP Turbo NAS | € 949,- | € 949,- |
| 1 | Synology Rack Station RS-810RP+ | € 1.520,- | € 1.520,- |
En dan zie ik dat deze jongen 4000 dollar heeft geinvesteerd in een NAS en nog matige prestaties haalt, terwijl hier iemand zijn €1500 Synology SAN vervangt door een zelf-bouw machine t.w.v. €1000. Ik zou best wat extra geld willen neerleggen voor een betrouwbare SAN, maar indien ik 4, 6 of 8 schijven in RAID10 zet, dan zou ik toch hopen op een hogere throughput dan 120MBps.
Een voorbeeld set-up zou er dus zo uit kunnen komen te zien, maar ik weet niet of ik de SSD nog zou gebruiken, ik heb deze voor mijn thuiscomputer gekocht, maar deze bleek te klein te zijn, dus ik zou hem verkopen 2e hands of in een server gebruiken indien de compatibiliteit goed blijkt te zijn. FreeNAS komt op een flashdisk te draaien, net als de ESXi servers:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1220 Boxed | € 165,08 | € 165,08 |
| 4 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 45,22 | € 180,88 |
| 1 | Intel 320 40GB | € 72,88 | € 72,88 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G | € 96,50 | € 96,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 515,34 | |
- In de praktijk, zijn deze goedkope Qnaps dan ook echt zo extreem betrouwbaar dat je de beperkte prestaties voor lief neemt?
- Wat is de reden dat zelf-bouw meestal als onbetrouwbaar wordt ervaren?
- Hoe betrouwbaar is RAID-Z en hoe snel? Het is nog vrij nieuw en ik mis helaas de benchmarks, daarbij leek het alsof ik al een bug had ontdekt, omdat bij een disk-replace de RAID array zichzelf niet automatisch ging rebuilden. Ik heb getest met RAID-Z in 2 schijven en dat net zo snel als raid-1, terwijl raid-0 2x zo snel was. Dus ik vraag me af of dit tegen raid-10 op kan.
- Zou ik NFS of iSCSI moeten gebruiken indien ik voor FreeNAS kies?
- Hoe belangrijk is netwerksnelheid? Het lijkt mij dat netwerk-bandbreedte alleen van invloed is op back-ups naar een externe server? Netwerk-bandbreedte is toch een stuk minder belangrijk, gezien de opslag toch wel op de SAN blijft, hoogstens gekopieerd of verplaatst wordt.