Toon posts:

[Cisco] QoS priority of trafic via TCP/UDP ports

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 391579

Topicstarter
Hallo Tweakerss,

Ik heb als afstudeeropdracht het configureren van QoS op een 24poorts Cisco Catalyst 2960 switch.

Het is de bedoeling dat bijv. FTP voorrang krijgt over POP3. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is om op een fastethernet poort in te stellen dat bijv. tcp poorten 21 en 20 voorrang krijgen op poort 110.

Op het moment met ik bezig met het maken van ACL's die koppel ik aan een class-map en deze weer aan een policy-map, die ik vervolgens koppel aan een fa/e poort. Hier heb ik bijvoorbeeld mee berijkt dat via een bepaalde fastethernet poort, poort 80 (www) is afgesloten en er geen verkeer mee word toegelaten. Bij andere poorten kan dat dan nog wel. Maar hier sluit ik dus enkel poorten mee af terwijl het de bedoeling is dat er juist prioriteiten worden gesteld. Tevens heb ik ook temaken gekregen met het commando bandwidth bij het instellen van een class-map maar dit commando werkte niet :S

Iemand ENIG idee hoe dit gedaan moet worden? Of kan iemand me iig de goede kant insturen. Is het uberhaupt wel mogelijk??

Mvg,

Sebastian

ps. Google bied me wel het een en het ander aan, maar kom dan steeds op expert-exchange.com tereecht. Die blijken een gelijkmatig probleem te hebben met een antwoord, maar daar moet je voor betalen :S

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 391579 op 30-05-2011 16:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:55

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:53
Anoniem: 391579 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:40:
Tevens heb ik ook temaken gekregen met het commando bandwidth bij het instellen van een class-map maar dit commando werkte niet :S
Bandwidth stel je in per class-map onder een policy-map. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
class-map match-any blaat-class
 match access-group 101
 match access-group 102

policy-map blaat-map
 class blaat-class
  bandwidth 500
ps. Google bied me wel het een en het ander aan, maar kom dan steeds op expert-exchange.com tereecht. Die blijken een gelijkmatig probleem te hebben met een antwoord, maar daar moet je voor betalen :S
Scroll maar eens helemaal naar onderen ;)

[Voor 17% gewijzigd door Mior op 30-05-2011 18:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 16:07
Mior schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:02:
[...]

Dat werkt maar 1 keer (!)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Deze heb ik gelezen, maar hier stel je toch alleen in welk verkeer binnen mag?? En niet of het voorrang krijgt op ander verkeer?
Mior schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:02:
[...]
Bandwidth stel je in per class-map onder een policy-map. Bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
class-map match-any blaat-class
 match access-group 101
 match access-group 102

policy-map blaat-map
 class blaat-class
  bandwidth 500

[...]
Dit heb ik ook gedaan maar de switch blijft aangeven dat het commando bandwidth niet klopt...
Ik heb zelfs tutorials exact overgenomen en dan nog geeft hij aan dat dat commando niet werkt :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
DiedX schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:10:
[...]

Dat werkt maar 1 keer (!)
Afaik werkt het gewoon elke keer als je vanaf google komt hoor...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Komt de IOS versie overeen?
http://www.cisco.com/go/fn

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja . . .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

http://www.cisco.com/en/U...uide/swqos.html#wp1372578

veel plezier er mee
Anoniem: 391579 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:34:
[...]

Deze heb ik gelezen, maar hier stel je toch alleen in welk verkeer binnen mag?? En niet of het voorrang krijgt op ander verkeer?
Je moet het verkeer eerst classificeren en dan een bepaalde bandbreedte aan de twee input queues toekennen. Het staat uitgelegd in deze links alleen het is niet het meest eenvoudige wat er is.

[Voor 60% gewijzigd door TrailBlazer op 30-05-2011 22:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 19:41
TrailBlazer schreef op maandag 30 mei 2011 @ 21:57:
Het staat uitgelegd in deze links alleen het is niet het meest eenvoudige wat er is.
Het is een afstudeeropdracht dus zelf moeite in je opdracht steken lijkt mij wel het minste wat je dan kan doen aangezien het een gevalletje RT(f)M is. Wat voor opleiding doe je eigenlijk TS?

Als toevoeging omdat bovenstaande misschien een beetje lomp klinkt. Als je met een afstudeeropdracht bezig bent dan moet je toch wel geleerd hebben dat er meer is dan Google en dat er voor de meeste zaken documentatie bestaat. Vrijwel geen vendor heeft zo een uitgebreide documentatie als Cisco. :)

[Voor 33% gewijzigd door Uberprutser op 31-05-2011 10:05]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Daarom heb ik de oplossing ook niet voorgekauwd voor hem. Het blijft een klere opdracht :p
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee