Toon posts:

W7 opstart herstel na cpu upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Na een CPU upgrade (e8400 naar Q9650) krijg ik wel normaal BIOS en POST, maar windows normaal opstarten lukt niet meer. Hij adviseert meteen opstartherstel. Na dit geselecteerd te hebben blijft hij maar herstellen met lopend voortgangsbalkje, maar er gebeurt niets en ik moet handmatig rebooten. Kies ik normaal opstarten da komt er na "windows opstarten" met de draaiende bolletjes superkort een BSOD en dan een reboot.

Ik heb een Asus P5Q, bios 2102 (ondersteunt q9650). 2x2GB 1066 DDR2, 600W Scythe stronger voeding, windows 7 ultimate 64 bit. De bios is zelfs netjes gereset met de jumper. De bios instellingen zijn heel conservatief.

Iemand een idee? heb gezocht maar kom er niet uit nu. :( Ik heb nergens andere maatregelen dan bios instellingen voor het upgraden van een Duo naar quadcore CPU gezien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je het ding herinstalleert? Loop je dan nog tegen problemen aan?

Voor een upgrade van dual naar quad hoef je in je bios op zich niets te veranderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Heb je niet per abuis iets aan de hdd settings in je bios gewijzigd, dat wil zeggen: AHCI uit of aangezet, soms ook wel compatibiliteits (IDE) modus i.p.v. SATA modus. Waarschijnlijk boot hij gewoon weer als je die setting andersom instelt. Een andere boosdoener is een bios update, dat vindt windows ook niet altijd fijn. Zover ik weet is het vervangen van de processor geen mogelijke oorzaak. Of de nieuwe processor zou stuk moeten zijn, misschien even memtest laten lopen. Ook kan het zijn dat activeren van windows opnieuw nodig is. Wat dat betreft was het vroeger eenvoudiger. Als je een harddisk met windows 98 in een compleet andere computer inbouwt, start windows gewoon normaal op. Wel staat hij een tijdje nieuwe hardware te detecteren, maar als je even wacht doet hij het gewoon.

[Voor 6% gewijzigd door cjdijk op 30-05-2011 15:59]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

werkt opstarten met Boot log nog in windows 7 , zodat je kunt vaststellen wat hij las laatste doet voor het vastlopen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
@Terw_Dan: na herinstallatie van de e8400 is alles weer normaal.

@cjdijk: De ahci instelling is het niet. Bios instellingen kloppen wel denk ik, er zijn nu wel een aantal nieuwe CPU functies, zoals C-state, maar het omzetten daarvan werkt ook niet.

Misschien iets met windows activatie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Initial G schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:25:
@Terw_Dan: na herinstallatie van de e8400 is alles weer normaal.

@cjdijk: De ahci instelling is het niet. Bios instellingen kloppen wel denk ik, er zijn nu wel een aantal nieuwe CPU functies, zoals C-state, maar het omzetten daarvan werkt ook niet.

Misschien iets met windows activatie?
Dat laatste kan het niet zijn, dan start hij gewoon normaal op, maar krijg je een melding dat windows geactiveerd moet worden, en dat je anders windows nog maar 3 dagen kunt gebruiken.

Ik denk dus dat jouw nieuwe processor gewoon stuk is. Probeer eens op te starten met zo'n live-cd, met bijvoorbeeld Linux of BartPE. Of met memtest86. Als dat allemaal ook niet werkt ligt het duidelijk niet aan windows. Opnieuw windows installeren zal je probleem waarschijnlijk niet oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik heb op een USB stick memtest86+ gedraaid, dat doet hij dan weer wel goed. w7 geeft BSOD, een oude XP install op een andere schijf ook.

[Voor 0% gewijzigd door Initial G op 30-05-2011 18:03. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
update.

Na verhogen van de vcore en NB voltage tot resp. 1.35 en 1.40 kom ik nu wel tot de desktop. Meteen zijn er wel veel errors (kan dit programma niet correct opstarten e.d.). Gek genoeg kan ik wel prime 95 draaien, geen fouten tijdens small FFT's. Met blend crasht hij wel na enige seconden.

Arelaxed dit, iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 12:38
Voor mij zou dit heel simpel zijn, alles wat je lief is (muziek, films, etc en andere bestanden) overzetten naar een andere (externe?) hardeschijf en Windows herinstalleren.

Overigens doet het herstel vermoedelijk wel wat maar duurt het erg lang, als hij Windows probeert te herstellen moet je je hardeschijf lampje zien branden/knipperen wat aanduidt dat deze bezig is.

Een herinstallatie zorgt er waarschijnlijk ook gelijk voor dat je geen vreemde voltages hoeft te runnen om te kunnen booten.

ps: download een live cd van een linux distributie en boot hier mee om te kijken of hij dan wel boot.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

how to
https://help.ubuntu.com/c...#How-To%20LiveCD%20Ubuntu

[Voor 18% gewijzigd door dedicated1 op 30-05-2011 20:13]

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat Terw_dan misschien bedoelde is dat je windows opnieuw moet installeren.
Dat is namelijk de oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:39

Quad

Doof

BIOS reset heeft niet geholpen?
Staat CPU wel op de 'QVL' van het moederbord?
Trekt de voeding de CPU wel?

Edit: OP beter lezen 8)7 .

[Voor 30% gewijzigd door Quad op 30-05-2011 22:11]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik hoop dat een reinstall uitkomst biedt, nu geen tijd meer voor helaas. Ik heb een bootable USB stick met w7 ultimate SP1 die normaal werkt, ik kan alles doen in die omgeving, maar wil hem dus nog niet reinstallen. Die ubuntu livecd heb ik op een andere USB stick gezet en hij boot er wel van. Als ik dan kies voor een van de opties is hij niet verder gekomen dan een keer een paars scherm met ubuntu. (misschien toch ongeschikte USB stick)

Een ander iets is dat ie na elke vastloper niet meer POST, moet dan steeds een clear CMOS met jumper doen. (normaal na een slechte overclock herstelt het BIOS zichzelf na uit/aan) Ik kan wel in windows safe mode starten en dan start hij wel goed opnieuw op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
Wil je hem nu wel of niet herinstalleren?

[Voor 90% gewijzigd door dedicated1 op 31-05-2011 10:24]

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ja, maar door mijn dubbelleven met 2 vrouwen heb ik niet zoveel tijd. Ga vanavond kijken of ik een HDD tje kan vinden om proef te installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
hou ons op de hoogte ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
het werkt nog steeds niet.

-heb w7 getracht te installeren op een andere hdd, hij komt een heel eind maar uiteindelijk weer bsod.
-heb een oude biosversie geflashed, omdat p5q en quads bios issues kunnen hebben. geen effect
-vele bios instellingen combis

volgende stap nog meer volts? begin serieus te twijfelen aan de quad. iemand een leen quad? :)

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
ik krijg hem maar niet stabiel, dit moet toch een kapotte CPU zijn dan? Ik dacht nog even ik heb het, want ik was vergeten alle 8-pins van de CPU power connector te gebruiken 8)7 , maar deze bijsteken had geen effect. (de e8400 liep zonder ook op 4GHz.)

-BIOS 0703, 2101 en 2209 (laatste) geven identieke symptomen.
-1 stick ram ipv 2, geen effect
-voltages omhoog heeft wel enig effect, want anders start hij windows niet eens op
-cpu margin enhancement instellingen veranderd (was bug bepaalde bios versies), geen effect

iemand nog een lumineus idee?

[Voor 13% gewijzigd door Initial G op 01-06-2011 12:29]

• cjdijk

cjdijk

cjdijk schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:49:
[...]

Jouw nieuwe processor is gewoon stuk.
Mijn advies is om wel de nieuwste bios te gebruiken. Die doet het ook prima in combinatie met je oude processor en jouw oude windows. Dat jouw nieuwe processor het wel doet in veilige modus zegt niet zo heel veel. Blijkbaar is hij voor een deel bruikbaar, maar niet 100%, dus in feite gewoon stuk.

• Initial G
  • Nu online

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ik heb het eigenlijk ook opgegeven. Van de verkoper krijg ik iets meer dan de helft van het geld en verzendkosten terug. Hij is ervan overtuigd dat de processor goed was bij versturen. Als hij weer een krijgt kan ik hem voor een zacht prijsje overnemen. Voor mij is dit beter dan met helemaal lege handen staan.

Ik wil alleen nog de processor testen in een ander moederbord, of gelijke (of q9550, q9450) processor in die van mij testen. Dus als er imand in de buurt van Amersfoort bereid is om mee te werken? :)

[Voor 42% gewijzigd door Initial G op 02-06-2011 11:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee