Ik heb Cat5 kabels in m'n huis liggen, die ik op den duur wil gaan vervangen door Cat6 kabels, ivm toekomstbestendigheid en een upgrade naar gigabit. Inmiddels heb ik wel al m'n router vervangen door een gigabit model (Netgear WNDR3700), maar gebruik nog de bestaande Cat5 kabels. Volgens de theorie zou dit dus niet sneller moeten gaan dan 100mbit, maar hij maakt nu wel netjes een gigabit verbinding. Nou is de kabel niet heel erg lang (ca. 10m) en de doorvoersnelheid (op z'n JBF getest vanaf een 100mbit machine) lijkt ook nog vrij constant te blijven.
Loop ik nou het risico doordat het geen Cat6 kabel is dat ik veel verstoringen (packetloss, haperende verbinding etc) ga krijgen als ik 'm toch lekker op gigabit laat draaien? Alternatief is dat ik 'm voorlopig nog fixeer op 100mbit totdat de Cat6 er ligt, just to be sure.
Wat is aan te raden?
Loop ik nou het risico doordat het geen Cat6 kabel is dat ik veel verstoringen (packetloss, haperende verbinding etc) ga krijgen als ik 'm toch lekker op gigabit laat draaien? Alternatief is dat ik 'm voorlopig nog fixeer op 100mbit totdat de Cat6 er ligt, just to be sure.
Wat is aan te raden?