gigabit over Cat5 kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4614

Topicstarter
Ik heb Cat5 kabels in m'n huis liggen, die ik op den duur wil gaan vervangen door Cat6 kabels, ivm toekomstbestendigheid en een upgrade naar gigabit. Inmiddels heb ik wel al m'n router vervangen door een gigabit model (Netgear WNDR3700), maar gebruik nog de bestaande Cat5 kabels. Volgens de theorie zou dit dus niet sneller moeten gaan dan 100mbit, maar hij maakt nu wel netjes een gigabit verbinding. Nou is de kabel niet heel erg lang (ca. 10m) en de doorvoersnelheid (op z'n JBF getest vanaf een 100mbit machine) lijkt ook nog vrij constant te blijven.

Loop ik nou het risico doordat het geen Cat6 kabel is dat ik veel verstoringen (packetloss, haperende verbinding etc) ga krijgen als ik 'm toch lekker op gigabit laat draaien? Alternatief is dat ik 'm voorlopig nog fixeer op 100mbit totdat de Cat6 er ligt, just to be sure.

Wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waarschijnlijk ligt er Cat 5e, wat gigabit in theorie mogelijk maakt. dus zo vreemd is het niet hoor :). Cat 6 kan langere afstanden aan en zo gigabit blijven garanderen afaik.

http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html
What is the general difference between category 5e and category 6?

The general difference between category 5e and category 6 is in the transmission performance, and extension of the available bandwidth from 100 MHz for category 5e to 200 MHz for category 6. This includes better insertion loss, near end crosstalk (NEXT), return loss, and equal level far end crosstalk (ELFEXT). These improvements provide a higher signal-to-noise ratio, allowing higher reliability for current applications and higher data rates for future applications.

[ Voor 63% gewijzigd door Notna op 30-05-2011 14:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Volgens mij gaat cat5(e) gewoon tot 1000mbit...

Wat ^ gezegd wordt dus

[ Voor 21% gewijzigd door TripleQ op 30-05-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 14:15
heb je Cat5 of Cat5e liggen, maakt nogal een verschill Cat5e kan gewoon gigabit leveren tot lengtes van 90 meter

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:23

BrammT

The one and only!

Cat5e kan gewoon 1000mbit aan. Als je echt bang bent voor storing kun je beter voor FTP gaan i.p.v. UTP. :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Wij hebben hier thuis Cat5 (zonder e dus) kabels liggen. De kabels hebben echter wel 8 aders, wat volgens Wikipedia nodig is voor gigabit.. Een half jaar geleden hebben we de 100Mbit switches door 1Gbit switches vervangen en dit werkt tot nu toe perfect. Snelheid ligt rond de 100MB/s en dat met goedkope onboard Realtek netwerkkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

CAT5e verzekert 1Gb/s (Mits goed aangesloten). CAT5 niet. Als 1Gb/s (Of IIG hoger als 100Mb/s) stabiel is op je huidige kabel. Waarom blijf je dit niet draaien?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 15:58
hier staat het CAT5 = 100mb
CAT5 cable contains four pairs of copper wire. It supports Fast Ethernet speeds (up to 100 Mbps). As with all other types of twisted pair EIA/TIA cabling, CAT5 cable runs are limited to a maximum recommended run length of 100m (328 feet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Wikipedia: Category 5 cable
10BASE-T and 100BASE-TX Ethernet connections require two cable pairs. 1000BASE-T Ethernet connections require four cable pairs.
Wikipedia moet je niet altijd vertrouwen ;) .. De ene pagina spreekt de ander namelijk tegen.
En:
Wikipedia: Gigabit Ethernet
Each 1000BASE-T network segment can be a maximum length of 100 meters (328 feet), and must use Category 5 cable or better. Category 5e cable or Category 6 cable may also be used.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
Echte risicos loop je niet. In het allerergste geval blijkt de bekabeling niet toereikend voor gigabit en zul je allerhande re-transmissies krijgen. Daarmee zal de netto snelheid dan behoorlijk inzakken en mogelijk slechter zijn dan de oorspronkelijke 100 Mbit. In dat geval is vervangen van kabels of terugschakelen naar 100Mbit de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is echt Cat5 (dus zonder e). Ik veronderstelde dan ook dat het geen gbit aan zou kunnen, maar blijkbaar lukt het in sommige gevallen wel. Probleem is dat ik liever wat moeite doe om de garanties te krijgen (heb nog de nodige meters Cat6 liggen) dan dat ik het risico loop dat ik (op den duur) verstoringen ga krijgen. In elk geval komt die kabelvervanging er sowieso.

Vraag is dus eigenlijk of ik m'n netwerk nu moet forceren op 100mbit of dat ik het lekker op gbit kan laten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
Je geeft aan dat de kabellengtes niet zo heel erg lang zijn (~10m). Als het nu goed lijkt te werken, dan zou ik het mooi zo laten en meteen de voordelen van Gbit plukken. Je kunt eerst ook nog grote bestanden van a naar b kopieren. Als dat een beetje efficient gebeurt, dan zou ik verder geen rare verassingen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Uit praktijk kan ik je vertellen:

Cat5 = 100 mbit MAAR bij korte afstanden kan er ook 1000 mbit over heen. cat5 max is 100 meter
Cat5e = 1000mbit tot max 100 meter, backwards compatible (dus ook 100mbit)
Cat6 = 1000mbit MAAAR heeft meer bandbreedte dan cat5e en is beter afgeschermd tegen storing van buitenaf (folie) én beter bescherm voor interferentie (storing binnen de aders op elkaar).

Cat6 kabel zal dus stabieler zijn maar als het werkt, dan werkt het ;). Als je echt wilt gaan upgraden, dan gewoon cat6 kabeltjes leggen, dan ben je er van af. Zo heb ik het ook gedaan.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
De TS moet gewoon even kijken of er 4 of 8 aders door de kabel heenlopen. Bij het tweede geval heb je gewoon 1000Mbit en zou ik mezelf nergens druk om maken. Maar goed, nu lijk ik wel een papegaai :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:41
Volgense de officiele IEEE standaard (en mijn eigen ervaring) is cat5 gewoon geschikt voor gigabit tot 100 meter. Uiteraard met als voorwaarde dat je 4 aderparen (8 aderen dus) hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door FatalError op 30-05-2011 15:54 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235502

de cat6 is wel wel dikker/stugger...dus hou rekening dat je grotere gaatjes moet boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Anoniem: 235502 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 15:46:
de cat6 is wel wel dikker/stugger...dus hou rekening dat je grotere gaatjes moet boren
En soms ook andere rj-45 stekkers met bredere ingang ;)

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat. 5 bestaat niet meer, dat is gesupersede door Cat. 5e.

1000BASE-T is gespecced om 100 meter over cat. 5e te werken.

De meeste Cat. 5 kabels (toen dat nog bestond) voldeden ook aan de specs voor cat. 5e, mits voorzien van 8 aders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

BCC

D4NG3R schreef op maandag 30 mei 2011 @ 15:08:
Wikipedia moet je niet altijd vertrouwen ;) .. De ene pagina spreekt de ander namelijk tegen.
[...]
Klopt, maar deze legt het volgens mij prima uit:
Wikipedia: Twisted pair
Cat geeft je een garantie over de minimum snelheid die je in bepaalde omstandigheden kan halen. Meer is altijd mogelijk. Minder ook, in slechte omstandigheden :)

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 30-05-2011 16:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, kijk... en ik maar denken dat het simpel was. Kortom, als het werkt, dan werkt het. Het verklaart in elk geval wel dat ik gbit haal over Cat5. Dat biedt perspectieven voor een kabel die ik eigenlijk niet zou willen vervangen, en die laat ik dan ook maar zo als die ook gbit gaat halen.

Thanks for the replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

D4NG3R schreef op maandag 30 mei 2011 @ 15:08:
Wikipedia: Category 5 cable

[...]

En:
Wikipedia: Gigabit Ethernet

[...]
Niks wat elkaar tegenspreekt,

De ene pagina zegt dat er 4 paren nodig zijn voor 1 gbit, de andere pagina dat voor 1gbit minimaal cat 5 nodig is. Aangezien cat 5 4 paren heeft kloppen ze allebei.
CyBeR schreef op maandag 30 mei 2011 @ 16:31:
De meeste Cat. 5 kabels (toen dat nog bestond) voldeden ook aan de specs voor cat. 5e, mits voorzien van 8 aders.
Nog zo een leuke... als het geen 8 aders heeft (4 paren) is het geen CAT 5......

CAT 5 is ontwikkeld om 1 gbit te ondersteunen, echter bleken de marges te krap, en daarom is snel CAT 5e opgesteld. CAT 5 kan dus gewoon gebruikt worden voor 1 gbit verbindingen, alleen is de kans op problemen groter als CAT 5e, en daarom is CAT 5e aangeraden.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Pagina: 1