Toon posts:

Sandisk Cruzer 16 GB doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 286128
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Gisteravond heb ik mijn USB (Sandisk Cruzer 16 GB) in mijn pc gestopt.
Nu wilde ik de kat een schop geven maar heb ik per ongeluk óók mijn
USB stick een klein schopje gegeven, heel minimaal. Eigen schuld dikke..?

Het is dit type:

Nu heb ik de stick zojuist voorzichtig geopend, namelijk op meerdere poorten
geprobeerd, lampje brandt niet meer oranje, kortom klote want er staat voor
16 GB aan belangrijke data op.

Ja, ik heb geregeld backups gemaakt maar enige recentelijke bestanden dus
nog niet.

Goed, opengeschroef en met een loep dat er 1 pinnetje een beetje 'boven' het
oppervlak (printplaat) zweeft.

Hoe kan ik dit het beste doen? Solderen? Moet ik nog ergens op passen?

Kleine impressie van dit 'overlijden' :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 22:44

M2M

medicijnman

klein stukje alu folie tussen prutsen, heel voorzichtig in een USB slot drukken (USB hub?), data er vanaf halen en een nieuwe aanschaffen / garantie claimen.

Of solderen, als je het aan durft.

edit: beetje gemist dat de schade zelf veroorzaakt is. Geen garantie dus :)

[Voor 17% gewijzigd door M2M op 30-05-2011 16:25]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Garantie? Voor iets dat hij zelf gesloopt heeft. Lijkt me eerder verzekeringswerk (maar goed, dat lijkt me de moeite niet).

Maar als ik dat zo zie is dat met een drupje soldeer nog wel op te lossen, zolang je maar zorgt dat je geen sluiting maakt met de pinnetjes die ernaast zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik heb zo ook mijn stick gerepareerd, hierbij waren 3 van de 4 pinnetjes los. Gewoon wat tin er tussen en het ding werkt weer prima!

Overigens werd die stick wel nog gewoon herkend als ik de stick een beetje bewoog (dus dat de pinnetjes weer contact maakte)

Daarnaast ging het bij mij om een 256MB model en stond er geen belangrijke data op ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Dank voor jullie input.

Garantie is een no-go, zeker niet omdat IK het gesloopt heb en mijn kat geen aansprakelijkheidsverzekering heeft ;-).

Vanavond maar even een soldeerbout uit de schuur trekken, kijken of het me lukt.

• Niet online
Het 'kapotte' pinnetje best-effort proberen te solderen maar
tevergeeft, krijg m nog niet aan de praat.

Iemand nog dingen, sorry heb geen knowledge van hoe nou
stroom loopt / data loopt op zo'n printplaatje, dingen die ik nog
kan testen?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:06

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Doet ie het op een andere pc ook niet ? (altijd ff kijken, kan zomaar een hoop moeite schelen)

Misschien is het contact verbroken in de usb behuizing zelf, je zou dan een usb kabel kunnen strippen en deze direct op de pinnetjes te solderen. Zoek even op internet naar usb pinout om te zien welk draadje waar moet komen. (oh en wel ff opletten dat je de goeie kant van de usb kabel stript ;)

[Voor 27% gewijzigd door Hippocampus op 10-06-2011 13:21]

• Nielson
  • Laatst online: 18:33
De buitenste 2 connectors zijn voor de +5V of GND. Kijk anders eens of je het spoortje kunt volgen naar een punt (bv ic-pootje) waar je misschien een heel dun draadje kunt solderen naar het connector pootje. Kijk ook even naar de onderkant van de print, soms zit er een doorvoer tussen beide kanten.

• Niet online
Heren, nee op een andere pc/laptop doet deze ook echt niet.
Heb ook een beetje geprobeerd de sporen te volgen.

Zojuist een seconde terug alleen een zwaar #fail momentje
gehad aan deze kant en het pinnetje dat dus eerst loszat
pardoes afgebroken:

|:(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ach, een goede druppel tin kan dat prima oplossen (tijdelijk).

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03 21:03

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Eigen schuld: je moet geen katten schoppen. Zij hebben trouwens negen levens, in tegenstelling tot je USB stick.

Op je stick lijkt niet zozeer de soldering naar de knoppen maar wel de bovenste laag van de PCB. Lijkt me sterk dat je dat nog zelf kan herstellen. Je kunt proberen een tijdelijke verbinding te maken om je data er op te redden zo nodig, maar echt herstellen zit er m.i. niet in.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Probeer eens met een kleiiiiiin stukje draad en soldeer die er voorzichtig op. Of zoek op je PCB waarnaar dat pinnetje gaat en soldeer het van het afgebroken stukje naar het volgende punt... Al is dat wel lastiger...

Offtopic : wat had de kat je misdaan ? :+

Android developer & dürüm-liefhebber

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:45
YellowOnline schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:46:
Eigen schuld: je moet geen katten schoppen. Zij hebben trouwens negen levens, in tegenstelling tot je USB stick.
_/-\o_

• Niet online
Mavamaarten schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:50:

Offtopic : wat had de kat je misdaan ? :+
Niks, af- en toe gewoon een zwaar irritante pers, nog vrij jong en al meteen
geleerd niet aan de kabeltjes te komen, maar soms :+.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kan ik begrijpen ja, zolang het maar niet te hard is kan het (hopelijk) geen kwaad, toch :P
Is het je al gelukt om een nieuw draadje te solderen ?

[Voor 46% gewijzigd door Mavamaarten op 10-06-2011 14:56]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Niet online
Nee, dat ga ik eerst maar eens even doen straks, denk vraag eerst
hoe- en wat voor ik nog meer sloop :(.

En nee, doe m geen pijn ;).
Die kat is sowieso _/-\o_ .

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 10-06-2011 15:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee