Toon posts:

Vraagjes brommer electra(tomos)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 09:25
Ik weet dat het niet echt computer relateerd is maar op de relevante fora verwacht ik niet teveel input aangezien daar meer mechanische masterminds zitten dan electro slimmerds ;)

ik heb 2 2e hands digitale tellers gekocht van dit type: Koso XR-RS

mijn plan is om deze op een Tomos(flexer model 1998-2002) brommer te zetten voor mn vriendin. Maar nu loop ik tegen een probleem: daar zit geen accu op en die is dus eigenlijk wel nodig ;) ik geloof dat er wel een printje inzit om de stroom netjes 12v te maken(spanningsregelaar) (zal ik vd week eens nakijken) maar zou ik hier de teller op aan kunnen sluiten? ik weet dat dit niet heel ideaal zou zijn omdat je dan gevoelig bent voor storingen/ weinig spanning door lage toeren

een ander plannetje is om een battery pack te kopen/ maken van oplaadbare batterijen (ik neem aan dat modelbouw battery packs teveel stroom bleeden voor deze toepassing?) Ik dacht zelf aan cr123 lithium cellen van 3 V of eventueel een batterijhouder van 1 X aa(a).

als jullie mijn verhaal zo lezen wat denken jullie dan dat de beste oplossing zou zijn? ik weet helaas niets over stroomverbruik anders had zo'n 12v batterij misschien ook wel leuk geweest :P

ps ik overweeg geen scooter accu omdat ik gelezen heb dat deze niet instaat zijn om lang stroom vast te houden.

verdere info:

ik heb thuis opladers voor modelbouw accu packs
aa - aaa - 9v blokken
lithium 18650 en cr123 batterijen
scooter / auto accu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 10:09
Is een kleine gel accu niet iets?

Uit een alarmcentrale?

http://www1.conrad.nl/scr...&p_catalog_max_results=20

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
met die link kom ik niet zover :P wat voor gel accu bedoel je? gewoon een gel scootaccu?

maar is het niet gewoon mogelijk dan de teller na de spanningsregelaar aan te sluiten? is het dan gelijkspanning? of nogsteeds wisselspanning?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
dat is natuurlijk simpel te meten.

multimetertje op dc spanning (meetbereik 20v oid). meet je (bijna) niks. dan op ac zetten. meet je dan wel wat dan is het ac. dan zul je het moeten gelijkrichten en afvlakken om een mooie spanning te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
dan ga ik van de week eens aan de slag met mn multometer en mn vriendin dr tomos :P ik ben erg benieuwd in hoeverre ik dat ding aan de praat ga krijgen haha :P

[Voor 78% gewijzigd door Hrugnir op 30-05-2011 22:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Niet zelden is de verlichting onderdeel van de spanningsregeling op brommers. Dat betekent dus dat je rekening moet houden met een (soms veel) hogere spanning dan normaal op het moment dat de verlichting niet brandt. Zorg er dus voor dat de voeding van je dashboard daar mee overweg kan.

Daarnaast is er ook een beperking aan het extra vermogen wat je uit de dynamo kunt trekken, aangezien die bij gebrek aan een accu enkel bedoeld is om de verlichting van stroom te voorzien. Nou verwacht ik niet dat een dashboardje als dit veel stroom trekt, maar toch nuttig om te weten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien ben je er met een dikke elco ook al wel, om de pieken en dalen een beetje op te vangen.

Dan heb je ook niet dat als je bij het stoplicht staat dat de kilometerteller ineens wegvalt omdat het blokje minder toeren maakt, en er dus een lagere spanning uit je lichtspoel komt.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:17
Ik heb bij mij aan de hand van een draadschema wel alles op de ontsteking aan kunnen sluiten.
Je hebt wel een spanningsregelaar nodig, om te zorgen dat je verlichting niet doorbrand.

Is in principe niet moeilijk te maken, en wil morgenavond wel eens kijken voor je of ik dat makkelijk kan maken door een draadschema voor je te maken.

Vanuit je ontsteking loopt er een of meerdere kabeltjes naar je bobine. Van daaruit kun je je elektriciteit 'aftappen' en naar een spanningsregelaar sturen, en van daaruit stuur je je verlichting aan.
Ik weeet het zo ook niet precies meer, is al dik 3 jaar geleden dat ik dat gemaakt heb, maar mijn brommer staat hier nog, en kan morgen precies kijken hoe het hier zat, en of het op je tomos ook zo makkelijk te maken is. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

SgtElPotato schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:27:
Vanuit je ontsteking loopt er een of meerdere kabeltjes naar je bobine.
Tenzij je bobine geïsoleerd is van het frame (wat vrij ongebruikelijk is) loopt er slechts 1 draadje naar toe. Dit ene draadje is niet geschikt om spanning van af te tappen, aangezien het gevoed wordt door je ontstekingsspoel via de contactpuntjes (of elektronische ontstekingsunit).
Dat betekent dat je ten eerste enkel pulsen op het draadje hebt, ten tweede dat dit circuit totaal niet berekend is op extra belastingen (je kunt je ontstekingsspoel ermee om zeep helpen) en ten derde dat het ten koste kan gaan van het voor je bobine beschikbare vermogen (waardoor je een zwakkere of helemaal geen vonk aan je bougie hebt).

TL;DR: voeding betrekken van het verlichtingscircuit, niet het ontstekingscircuit.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
ThinkPadd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:23:
Misschien ben je er met een dikke elco ook al wel, om de pieken en dalen een beetje op te vangen.

Dan heb je ook niet dat als je bij het stoplicht staat dat de kilometerteller ineens wegvalt omdat het blokje minder toeren maakt, en er dus een lagere spanning uit je lichtspoel komt.
hoe zou ik zo'n elco moetten schakelen eigenlijk? ik snap wel wat een elco(condensator) doet maar blaast hij zichzelf niet op als je hem er gewoon tussen schakeld doordat hij zichzelf steeds voller wil laden? heb ik dan geen beperkend printje nodig?

@real[b]art volgens mij zit er bij de tomos een los component die spanningsregelaar genoemd wordt(helaas is hij van de meeste exploded views geschrapt omdat hij niet meer verkocht wordt) maar in principe zit er dus een printje voor. Dan zou dit toch betekenen dat de spanningsregeling niet perce door de verlichting geregeld wordt? (al kan ik me voorstellen dat hij misschien een hogere spanning geeft als de verlichting geen belasting vormd)

maar hoe zet je eigenlijk de wisselstroom van de ontsteking af om in gelijkstroom voor mn teller? een elco werkt toch ook vaak een beetje hetzelfde als een accu(en vangt in principe de spanningswisselingen op?) dus zou een condensator er voor zorgen dat ik gelijkstroom krijg? of zou mn spanningsregelaar hier ook al voor zorgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtElPotato
real[B]art schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:37:
[...]

Tenzij je bobine geïsoleerd is van het frame (wat vrij ongebruikelijk is) loopt er slechts 1 draadje naar toe. Dit ene draadje is niet geschikt om spanning van af te tappen, aangezien het gevoed wordt door je ontstekingsspoel via de contactpuntjes (of elektronische ontstekingsunit).
Dat betekent dat je ten eerste enkel pulsen op het draadje hebt, ten tweede dat dit circuit totaal niet berekend is op extra belastingen (je kunt je ontstekingsspoel ermee om zeep helpen) en ten derde dat het ten koste kan gaan van het voor je bobine beschikbare vermogen (waardoor je een zwakkere of helemaal geen vonk aan je bougie hebt).

TL;DR: voeding betrekken van het verlichtingscircuit, niet het ontstekingscircuit.
Ik zeg al, het is voor mij weer 3 jaar geleden dat ik mijn eigen kabelboom heb gemaakt op mijn brommert.
Oke, bij mij zitten de CDI en de Bobine in een, en daarom lopen er dus meerdere draadjes naar toe, en komen er meerdere uit ofzo, hoe het precies zit weet ik zo niet, heb hem hier niet naast me staan.

De mijne was wel geisoleerd, maar dan komt dan wss omdat de CDI en Bobine in een zitten.
LlamaWereldOver schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:54:
[...]

hoe zou ik zo'n elco moetten schakelen eigenlijk? ik snap wel wat een elco(condensator) doet maar blaast hij zichzelf niet op als je hem er gewoon tussen schakeld doordat hij zichzelf steeds voller wil laden? heb ik dan geen beperkend printje nodig?

@real[b]art volgens mij zit er bij de tomos een los component die spanningsregelaar genoemd wordt(helaas is hij van de meeste exploded views geschrapt omdat hij niet meer verkocht wordt) maar in principe zit er dus een printje voor. Dan zou dit toch betekenen dat de spanningsregeling niet perce door de verlichting geregeld wordt? (al kan ik me voorstellen dat hij misschien een hogere spanning geeft als de verlichting geen belasting vormd)

maar hoe zet je eigenlijk de wisselstroom van de ontsteking af om in gelijkstroom voor mn teller? een elco werkt toch ook vaak een beetje hetzelfde als een accu(en vangt in principe de spanningswisselingen op?) dus zou een condensator er voor zorgen dat ik gelijkstroom krijg? of zou mn spanningsregelaar hier ook al voor zorgen?
De spanningsregelaar zorgt dat de wisselstroom die uit je ontsteking komt word omgezet in gelijkstroom voor je verlichting e.d.
Hier uit zou je draadjes kunnen trekken en je verlichting van je teller op aansluiten, maar dan zou je toch de pinout van de spanningsregelaar moeten zoeken, of je kabelboom uitelkaar trekken en de draadjes volgen.

Standaard kabelboom bestaat uit weet ik hoeveel draadjes, en die van mij was dan ook stuk gegaan na een klein ongelukje. Toen hen ik er zelf een gemaakt uit een kwart van de draden die er zaten. Uiteraard wel nieuwe kabels gebruikt.

Wat misschien nog makkelijker is is om gewoon stroom af te tappen voor de verlichting. Alleen de kans is wel groot dat je net wat te veel stroom vraagt dan wat hij kan leveren, en alles knapt, of als je gelukt hebt minder gaat branden, wat ook niet bevorderlijk is voor de elektronica.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
ik kan me haast niet voorstellen dat het zo nauw komt dat ik er geen teller bij kan zetten. dit soort apparaten kan je ook met een kleine accupack met een flut hoeveelheid energy kopen en dr moet wel wat extra zijn. besides je kan toch ook met groot licht rijden en nog de toeter gebruiken zonder dat er ietws springt?

het beste kan ik niet voor de verlichting aftappen want dan heb ik alleen een teller wanneer die ook aanstaat;)

maar als iemand me aan een schema kan helpen voor die elco dan graag :P

• SgtElPotato
Kan je helaas niet helpen hiermee.

Probeer het af te tappen voor de lichtschakelaar. Misschien dat dat lukt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb jaren geleden zo'n display gehad op een Zenith, einde van de rit zijn deze displays gemaakt voor scooters (met accu) en niet bepaald voor 'brommers' (puch, tomos). Goed, ik had een 'ouderwetse' puch maxi zonder maar iets van printplaatjes of dergelijke, dus weet niet hoe ze vandaag de dag zijn :P Zelfs met die spanningsregelaar heb je al verschil in iets simpels zoals je toeter en licht.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
volgens mn fietsenmaker moet het goed te doen zijn op een tomos met gelijkrichter. Ik zal zoiezo eerst nog een puch moetten repareren als reservebrommer voordat ik mn vriendin dr tomos even uit de roulatie kan nemen(moet meer onderhoud gebeuren dan alleen een tellertje instaleren maar is het best als alles in 1 keer gaat)

maar kunnen jullie me op weg helpen voor een schema om een condensator aan te sluiten? ik ben bang als ik zelf wat probeer dat de condensator een mooie doffe knal geeft en dat niets het meer doet haha XD zou ik niet een simpel laad circuitje kunnen maken voor een 12v oplaadbare kleine accu? daarmee moet je denk ik zeker een kwartier mee stil kunnen staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
ik heb geen idee of de tomos daarvoor genoeg spanning levert, voor het gelijkrichten moet je dit hebben:

http://www.uploadarchief....chema%20gelijkrichter.jpg

voor de condensatorwaarde wordt normaal gesproken ca 2200uF/A gebruikt, maar ik weet je verbruik niet.
ga wel voor een 25v model. een 16v is aardig krap (uitgaande van ca 12v uit je dynamo).

om een 12v loodaccu op te laden heb je tenminste 13.8v DC nodig.
de dynamo moet dan tenminste 10.8Veffectief leveren aan de wisselspanningskant
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee