Toon posts:

Stroomverbruik van molex meten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 14:16
Ik hoop dat ik hier goed zit met m'n vraag, maar het gaat wel over elektronica. Ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaatje waarmee je het stroomvebruik (in watt of amperes, boeit me niet welke) van wat er door een molex-connector gaat wanneer er bijv een harddisk op aangesloten is.

Om dat met een multimeter te doen, is nogal een gehannes, omdat je feitelijk een van de kabels moet onderbreken en de meter ertussen hagen. Vandaar dat ik zocht naar een apparaatje dat je tussen de molex-connector en de betreffende peripheral hangt. Dat moet toch bestaan? :)

Ik heb uiteraard al gegoogled, maar kom alleen multimeters tegen, en allerlei vage apparatuur die niet doet wat ik wil. Dealextreme kan ik ook niet echt makkelijk iets vinden, maar misschien gebruik ik ook gewoon het verkeerde keyword. Ik weet bijv niet hoe zoiets zou heten.

Kan iemand me hierbij helpen?

Het mag overigens een heel simpel ding zijn. Ik ben niet op zoek naar peperdure professionele spullen.

日本!🎌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 17:31

LauPro

Prof Mierenneuke®

Met zoiets kan het:

http://shop.conrad.nl/gereedschap/meettechniek/stroomtangen/

Alleen dan moet je er een hebben voor de 12V en de 5V. En hij moet heel gevoelig zijn (in de mA range).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Weerstand in de 12V- en 5V-lijn bouwen. Deze maakt mbv de wet van ohm U = I*R een spanning van de stroom die door de kabel loopt. Zo'n weerstand heet een shuntweerstand (kun je op internet ook meer dan genoeg over vinden). Om de spanningsval niet al te groot te maken wil je een hele kleine weerstandswaarde, bijvoorbeeld 0.01 ohm. Als er dan 1A door de lijn loopt, kun je met je multimeter 10mV meten over die weerstand.

Het is handig om meerdere kabeltjes met ingebouwde weerstand te maken, elk een andere waarde, zodat je zowel grote als kleine stroomsterktes redelijk nauwkeurig kunt meten (afhankelijk van hoe precies je multimeter spanning kan meten).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
- Molex connector female.
- 2 multimeters die de stroom meten in de 5V en 12V lijn
- Molex connector male

Zet de 2 multimeters in Ampere (stroom) stand in serie met de rode en gele (5V / 12V) draad.

molex male molex female

5V o--------- M ----------o
gnd o------------------------o
gnd o-----------------------o
12V o------- M ----------o

Klaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad, en die male en female connectors vind je bijvoorbeeld heel goedkoop bij ventilatoren. Vaak worden deze meegeleverd zodat je de ventilator aan een molex-aansluiting kunt aansluiten, zonder daadwerkelijk een aansluiting voor een ander apparaat te verliezen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Thanatos_
Van weerstanden heb ik te weinig verstand om het op die manier op te lossen... Bovendien is het een hoop gehobby wat allemaal mis kan gaan (en dat gaat het bij mij :P)

Twee multimeters zou een mooie optie zijn, maar het blijft gehobby met kabeltjes aan elkaar verbinden, kans op kortsluiting als ze niet uit elkaar houdt. Kweenie.

Is er niet een apparaatje te koop dat gewoon zegt "5W" ofzo, op een displaytje? Net als die dingen voor het stopcontact?

日本!🎌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 17:34

mace

Sapere Aude

Nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:34
niet zo op de markt voor op een molexconnector.

het makkelijkste is een stroomtang. maar dat is wel aan de dure kant.

het goedkoopste en nog steeds heel makkelijk is een weerstand opnemen in de lijn.
als je gewoon zo'n ding regelt:
http://www.mnm-computers....ex_power_verlengkabel.jpg

als je in de 5v en 12v lijn eentje opneemt ben je zo klaar

en het is ook wel 'foolproof' te maken.

aan beide kanten van de weerstanden ene draadje maken en aan het einde een geisoleerde connector zodat ze niet zomaar met elkaar in aanraking komen. (eigenlijk alleen interessant als je hem vaker wil gebruiken).

maar het nominale stroomverbruik staat toch gewoon gegeven (op de sticker of bij de fabrikant op de site oid)?
als je het piekvermogen oid zoekt bij bijvoorbeeld het opspinnen red je het niet met een multimetertje. die is veel te traag. dan heb je eigenlijk een scoop nodig om het verloop te zien. idealiter ook nog een storage scoop

dan kun je alleen de pennen erin steken, als je per ongeluk een connector van beide kanten pakt is er nog niks aan de hand. je gebruikt hem als spanningsmeter dus je meet gewoon 7v in dat geval

[Voor 15% gewijzigd door timberleek op 30-05-2011 21:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 19:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je hebt voor RC vliegtuigjes wel verbruiksmeters maar dat wordt waarschijnlijk weer te duur voor je. Kijk even bij hobbyking (site ligt er atm uit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 20:02
.

[Voor 108% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaatje waarmee je het stroomvebruik (in watt of amperes, boeit me niet welke) van wat er door een molex-connector gaat wanneer er bijv een harddisk op aangesloten is
Het gaat dus niet om een compleet systeem maar slechts om 1 device.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 20:02
.

[Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op maandag 30 mei 2011 @ 14:53:
Van weerstanden heb ik te weinig verstand om het op die manier op te lossen... Bovendien is het een hoop gehobby wat allemaal mis kan gaan (en dat gaat het bij mij :P)

Twee multimeters zou een mooie optie zijn, maar het blijft gehobby met kabeltjes aan elkaar verbinden, kans op kortsluiting als ze niet uit elkaar houdt. Kweenie.
Ik begrijp nu dat je kleurenblind bent en dat je rood en geel niet uit elkaar kunt houden.
Is er niet een apparaatje te koop dat gewoon zegt "5W" ofzo, op een displaytje? Net als die dingen voor het stopcontact?
Wat doe je eigenlijk hier op tweakers.net ?

Ik wil het wel voor je in elkaar zetten. Eens kijken, molex connectoren, 2 multimeters, wat bananepluggen. 25 euro aan materiaal. 4 Uurtjes om het in elkaar te zetten, testen, handleiding schrijven, alles in te pakken en te versturen. 175 euro. Complete oplossing voor jou speciaal custom-made: 199 euro.

Ok? Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:58
joopv schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 08:05:
[...]
Ik begrijp nu dat je kleurenblind bent en dat je rood en geel niet uit elkaar kunt houden.

[...]
Wat doe je eigenlijk hier op tweakers.net ?

Ik wil het wel voor je in elkaar zetten. Eens kijken, molex connectoren, 2 multimeters, wat bananepluggen. 25 euro aan materiaal. 4 Uurtjes om het in elkaar te zetten, testen, handleiding schrijven, alles in te pakken en te versturen. 175 euro. Complete oplossing voor jou speciaal custom-made: 199 euro.

Ok? Stuur maar een DM.
Het is ook voor een tweaker niet altijd zinnig om alles zelf te maken. Ook hier geldt dat kosten en tijd een rol spelen. Blijkbaar is het kunnen meten van stroom niet zijn primaire doel en wil hij gewoon weten hoeveel vermogen zijn apparaten verstoken. Voor iemand met niet al te veel elektronica kennis is het snel te veel om hier dagen onderzoek naar te doen. Ik vind dat het vragen naar een bestaand apparaat geen gekke of luie vraag.

Komt nog bij dat we het over meten hebben en als je zelf wat in elkaar prutst zal je je eigen meetcircuit moeten debuggen. Het ergste hierbij is als je gaat twijffelen over de nauwkeurigheid of correcte werking van je eigen brouwsel. Uiteraard valt het in dit geval wel mee met de complexiteit maar dat doet niet af aan mijn punt.

Jij hebt vast je multimeter ook kant en klaar in de winkel gekocht in plaats van zelf gemaakt ?

@TS: De enige kant en klare oplossing is een stroomtang. Deze klem je om een ader van je kabel.
Je hebt overigens twee tangen nodig om zowel de 5 als 12V tegelijkertijd te meten wat een dure grap is.
Verder heb je niet duidelijk gemaakt welke nauwkeurigheid je van de metingen verwacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Met een stroomtang kun je niet voldoende nauwkeurigheid behalen, of je moet de draad vele malen door de tang lussen. Bovendien is het een vrij dure oplossing. Een meetweerstand ertussen prutsen is de gemakkelijkste en goedkoopste optie, en werkelijk, elke tweaker kan het. Als je dat al te moeilijk vindt, tsja, dan ben je wel heel erg bang bezig imo.

Als je je een beetje inzet om zoiets te doen, zijn we meer dan bereid te helpen met het uitleggen hoe je dit precies moet doen en hoe je vervolgens moet meten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

_Thanatos_ schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:05:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaatje waarmee je het stroomvebruik (in watt of amperes, boeit me niet welke) van wat er door een molex-connector gaat wanneer er bijv een harddisk op aangesloten is.
Ik denk dat er inmiddels al genoeg mogelijkheden zijn geoppeerd.

Ik vraag me alleen af; waarom zou je die stroom eigenlijk willen meten? Wat wil je met dat meetresultaat bereiken?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Thanatos_
De enige kant en klare oplossing is een stroomtang. Deze klem je om een ader van je kabel.
Je hebt overigens twee tangen nodig om zowel de 5 als 12V tegelijkertijd te meten wat een dure grap is
Ik heb wel ooit zo'n ding gekocht, maar geen idee eigenlijk hoe exact dat ding meet :)
Maar ik kan toch eerst de ene ader meten, en dan de ander? Tenminste gegeven dat het verbruik lang genoeg constant te houden is ;)
Verder heb je niet duidelijk gemaakt welke nauwkeurigheid je van de metingen verwacht.
Een nauwkeurigheid van een halve watt lijkt me afdoende. Maar liever heb ik eentiende watt. Meer nauwkeurigheid hoef ik niet per se, omdat ik toch wel zou gaan afronden.
Ik vraag me alleen af; waarom zou je die stroom eigenlijk willen meten? Wat wil je met dat meetresultaat bereiken?
Ik ben wel een soort van tweaker, dus een stukje nieuwsgierigheid. Ik vind het ook leuk om te weten wat losse peripherals zoal kosten per jaar.

Misschien anders ook es kijken naar die shunt-weerstanden. Het klinkt niet heel moeilijk, dus misschien kan iemand me verwijzen naar geschikte types (bij conrad ofzo?) ;)

[Voor 8% gewijzigd door _Thanatos_ op 31-05-2011 12:17]

日本!🎌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:34
bij kosten per jaar zijn opstartstromen en andere raarheden niet echt belangrijk.

als je dan simpel wilt doen zou je ook kunnen bijhouden in je os hoeveel hij stdby en aan staat enzo. die verbruiken zijn wel te vinden op inet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Hier nog een alternatief recept:
- Koop een Cresta RCE-1106 bij de kijkshop (10 euro)

- sluit je pc aan via die Cresta

- meet het idle verbruik van je pc. Let er wel op dat de machine helemaal niks aan het doen is.
start het liefste op in de BIOS of gebruik safe mode of een opstart cd

- Kijk wat de Cresta aangeeft aan momenteel verbruik

- sluit je HD aan

- en kijk wat de Cresta nu aangeeft

- Trek die 2 van elkaar af, en vermenigvuldig het resultaat met ca. 0,8 (rendement van voeding). Je hebt nu het verbruik van de HD.

Als je het gebruik van de HD onder load wilt meten, start dan van een recente hirens bootcd en doe een disk performance test.

Mocht je nog een losse voeding hebben liggen dan kun je die ook via de Cresta aansluiten en op die manier een meting doen.

[Voor 8% gewijzigd door joopv op 31-05-2011 17:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee