Toon posts:

Per ongeluk mijn backup hd ge-herpartitioneerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-01 15:49
(opmerking, dit draadje staat ook op One More Thing omdat ik dit echt zo snel mogelijk opgelost moet hebben, want hiervan ga ik echt niet slapen)

Hallo,

Ik heb net onder stress een van de meest erge fouten gemaakt die je kunt maken, toen ik een noodbackup van een Macbook wilde maken waar vloeistof overheen was gegaan (waarschijnlijk geen problemen verder) heb ik per ongeluk een (was met 2 externe schijven bezig) de verkeerde schijf ge-herpartitioneerd.

Dit betekent dat ik nu dus mijn backup schijf hebt ge-herpartitioneerd waar ALLE vakantiefoto's, backups, films, muziek, software etc. op stonden.

Nu wil ik uiteraard deze data proberen terug te halen (downloads interesseert me nu nog het minste, maar de foto's zijn een ramp als ik die kwijt ben).

Ik heb verder de schijf niet meer gebruikt en uiteraard geen data er op gezet.

Nu had ik het programma Data Rescue 3 nog op mijn MacBook staan maar dat programma geeft aan dat de rescue ongeveer 48 uur estimated is. Kortom, dit duurt veeeeel te lang voor het ongeduld wat ik nu heb.

De info:
De schijf is een USB schijf en is 2 TB groot, voorheen stonden er 2 partities op als ik me niet vergis, hiervan was eentje al verwijderd (die moest ook weg).

De partitie die hersteld moest worden was een MacOSX Journaled, en nu de nieuwe partitie die eroverheen staat is ook van ditzelfde type.

Wat kan ik nu doen hieraan? Dit is echt zeer dringend want ik weet nu al dat ik vannacht hierdoor geen oog dicht zal doen (en ja, ik heb mijn les hieruit geleerd en ga backups op meerdere plaatsen opslaan).

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:46
Je zult toch wat geduld moeten opbrengen. Die rescue programma's duren gewoon lang. Ik moest 8 uur wachten op herstel van een interne 3.5" 500GB HDD waarbij ik een NTFS systeem geformatteerd had.

Hint: zorg ervoor dat je een legale versie van de software hebt, geen trail Meeste programma's die ik geprobeerd had zullen eerst uren herstellen en uiteindelijk melding geven dat je moet dokken als je herstel wilt doorzetten.

Via USB zal aanzienlijk langer duren. Als je de mogelijkheid hebt, plaatst de HDD in een computer.

[Voor 18% gewijzigd door Gamebuster op 30-05-2011 01:33]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als het je backup disk was, waarom dan niet gewoon een nieuwe backup maken van de originelen?

En daarnaast, heb geduld want met zulke dingen kan het alleen maar erger worden als je gaat zitten stressen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jdumeez
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:44
Als je ergens nog windows hebt staan op een computer download dan het programma GetDataBack van Runtime software. Daar kan je kiezen voor een fat of ntfs versie. Je hebt in het programma een optie om gepartitioneerde schijven te recoveren. Over het algemeen is mijn ervaring dat je hiermee toch minstens 95% van je fotos kan terugwinnen.
Op de site kost het programma 80 dollar maar via de juiste kanalen kan dit natuurlijk wel wat goedkoper =)
Je kan als je legaal wil doen de trial proberen, die zal je dan tonen wat ie terug gevonden heeft maar om het dan uiteindelijk te recoveren moet je wel een licentie hebben.
Een 2 terrabyte harde schijf kan wel een uur of 8 duren. Dus deze nacht zal het niet opgelost zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 21:58
redfoxert schreef op maandag 30 mei 2011 @ 01:32:
Als het je backup disk was, waarom dan niet gewoon een nieuwe backup maken van de originelen?

En daarnaast, heb geduld want met zulke dingen kan het alleen maar erger worden als je gaat zitten stressen.
Precies, bij hardeschijf recovery duurt het nu eenmaal lang. ik zou hem maar vanavond en de komende dag en nacht aan laten staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 23:50
Jdumeez schreef op maandag 30 mei 2011 @ 01:32:
Als je ergens nog windows hebt staan op een computer download dan het programma GetDataBack van Runtime software. Daar kan je kiezen voor een fat of ntfs versie. Je hebt in het programma een optie om gepartitioneerde schijven te recoveren. Over het algemeen is mijn ervaring dat je hiermee toch minstens 95% van je fotos kan terugwinnen.
Op de site kost het programma 80 dollar maar via de juiste kanalen kan dit natuurlijk wel wat goedkoper =)
Je kan als je legaal wil doen de trial proberen, die zal je dan tonen wat ie terug gevonden heeft maar om het dan uiteindelijk te recoveren moet je wel een licentie hebben.
Een 2 terrabyte harde schijf kan wel een uur of 8 duren. Dus deze nacht zal het niet opgelost zijn.
Het is alleen een macosx partitie en geen fat of ntfs dus dit gaat hem niet helpen.
Mijn advies: geduld toch maar opbrengen, je kan weinig anders doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jdumeez
Ow sorry daar had ik overgelezen.
Succes met de recovery.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac-er
Hallo,

Superbedankt voor jullie reacties, daar ontstress ik gelukkig wel wat van!

8 uur kan ik nog wel snappen, maar ik spreek hier over 48 uur wat ik toch wel extreem vindt! Verder was ik juist met deze schijf bezig om data terug te halen omdat de orginelen weg zijn. Dus orginelen pakken gaat helaas niet.

Ik gebruik overigens inderdaad een Mac en probeerde het programma Data Rescue 3 te gebruiken, dat heb ik ook voor iemand anders gebruikt en staat nog steeds op mijn mac. Dit is een betaalde versie dus een trial probleem heb ik niet.

Maar het probleem is dat ik dit nu probeer vanaf mijn werk laptop (die ik morgen dus mee moet nemen naar het werk) en dus geen 48 uur aan kan blijven.

Aangezien een probleem nooit alleen komt is hiernaast bier onder mijn eigen macbook door gegaan en van buiten heb ik alles schoon gemaakt. Volgens mij is er niks in gekomen, maar ik vertrouw het niet helemaal en wil dus eerst voor 100% zekerheid hem even openschroeven, maar heb hier geen passende schroevendraaiers bij de hand. Daarom wil ik deze niet voordat ik een complete backup heb laten draaien hiervoor wat dus zou betekenen dat ik ook deze voor die 48 uur niet kan gebruiken.

Maar is er niks wat sneller gaat? Ik vindt het gewoon erg lang die 48 uur, zeker als ik hier in dit topic tijden van 8 uur lees!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 20531

48 uur is alleen maar een schatting voordat de schijf helemaal onderzocht is daarna moet je vermoedelijk nog alles kopieren. Laptops en USB zijn traag dus het gaat gewoon lang duren vooral met zoveel data.

Ik ben wel eens voor klanten een week bezig geweest dus helemaal ongewoon is het niet.

Ps. als je helemaal safe wil zijn maak je zelfs eerst een image van de schijf zodat er helemaal niets fout kan gaan.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 30-05-2011 01:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

mac-er schreef op maandag 30 mei 2011 @ 01:41:
Maar is er niks wat sneller gaat? Ik vindt het gewoon erg lang die 48 uur, zeker als ik hier in dit topic tijden van 8 uur lees!
Wil je je files terug? Dan neem je zolang als nodig is, 8 uur, 48 uur of zelfs langer. Haastige spoed is zelden goed. Het is nu eenmaal veel werk voor de computer, dus geduld.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het helpt als je omschrijft wat je precies gedaan hebt. Hoe heb je de schijf geformatteerd? Waarmee? Welke opties? etc.

Losse vraag: waarom?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac-er
Hallo,

Ik ga kijken om mijn eigen mac morgen zo snel mogelijk na te kunnen kijken of er zoals ik denk inderdaad geen schade is (vrijwel zeker van niet). Daarna zal ik die gaan aanzetten om de data te gaan herstellen, maar dan loop ik wel tegen een ander probleem aan.

Hij moet dan een werkmap aanmaken voor de bestanden, maar die moet dan blijkbaar minimaal 1,8 TB zijn, maar ik heb alleen die schijf waar het probleem mee is wat groot genoeg is. Weet iemand of dit echt nodig is? Volgens mij stond er namelijk nog geen 100GB op het moment aan data op die schijf.

Verder als info, ik heb deze actie uitgevoerd met de standaard disk utility op de mac. Ik heb hierbij in alle stress een stomme fout gemaakt waardoor ik per ongeluk heb gekozen voor het maken van 1 partitie bij het partitie tabblad. De reden hiervan is dat ik dacht dat ik op een andere externe schijf bezig was waar een van de partities verwijderd kon worden (had ik tijdelijk gebruikt om wat data op te zetten die moest worden overgezet naar een windows pc, daar had ik dus tijdelijk een ntfs partitie voor nodig)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ok. Dan is niet alleen de partitietabel overschreven maar is er ook een nieuw filesystem in gemaakt. Echter als je belangrijke data op de 2e partitie stond (niet aan het begin, dus) en je hebt daarna niets met die disk gedaan is er een heel redelijke kans dat je alles terug kunt krijgen.

Kijk even met testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Dat is een programma dat op zoek kan gaan naar partities die 'kwijt' zijn omdat de partitietabel niet meer klopt. Om te kijken of die wat vindt, open 'm in de terminal, kies of je een log wilt, kies de disk (je krijg meerdere opties), kies 'proceed', je krijgt gezeur over niet kunnen schrijven (is nu even goed), kies continue, kies de goede partitietabeltype (Mac waarschijnlijk, anders intel of EFI) daarna laat 'ie de huidige partities zien (trekt 'ie gewoon uit de partitietabel), daarna kun je Quick Search zeggen. Dan kijkt 'ie je hdd door op zoek naar waar een partitie zou beginnen.

[Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 30-05-2011 02:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac-er
CyBeR schreef op maandag 30 mei 2011 @ 02:31:
Ok. Dan is niet alleen de partitietabel overschreven maar is er ook een nieuw filesystem in gemaakt. Echter als je belangrijke data op de 2e partitie stond (niet aan het begin, dus) en je hebt daarna niets met die disk gedaan is er een heel redelijke kans dat je alles terug kunt krijgen.

Kijk even met testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Dat is een programma dat op zoek kan gaan naar partities die 'kwijt' zijn omdat de partitietabel niet meer klopt. Om te kijken of die wat vindt, open 'm in de terminal, kies of je een log wilt, kies de disk (je krijg meerdere opties), kies 'proceed', je krijgt gezeur over niet kunnen schrijven (is nu even goed), kies continue, kies de goede partitietabeltype (Mac waarschijnlijk, anders intel of EFI) daarna laat 'ie de huidige partities zien (trekt 'ie gewoon uit de partitietabel), daarna kun je Quick Search zeggen. Dan kijkt 'ie je hdd door op zoek naar waar een partitie zou beginnen.
Het gaat om de 1e partitie die op de schijf stond, de andere partities waren leeg. Ik neem aan dat Testdisk daarvoor niet werkt? Of valt het zonder risico wel te proberen...

Verder nog even de 2e vraag, ik heb ook het programma Data Rescue 3 waarmee ik een poging wil doen. Alleen is het probleem dat deze een tijdelijk bestand ergens moet kunnen opslaan van minimaal dezelfde grootte als van de oorspronkelijke schijf. Het probleem is nu dat de oorspronkelijke schijf 2TB is en de meestgroote schijf die ik daarnaast heb is slechts 500GB. Ik kan die melding "dismissen" waarna die toch begint, maar kan hij dan wel een succesvolle recover uitvoeren? De data die er op stond is waarschijnlijk tussen de 100 en 200GB groot (iig. maximaal 250GB wat nog steeds kleiner is dan die 500GB van mijn andere externe HD) Hopelijk heeft iemand ervaring met dat pakket en kan die mij hier een goed antwoord op geven. Het gaat iig. over dit pakket: http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mac-er schreef op maandag 30 mei 2011 @ 03:00:
[...]

Het gaat om de 1e partitie die op de schijf stond, de andere partities waren leeg. Ik neem aan dat Testdisk daarvoor niet werkt? Of valt het zonder risico wel te proberen...
Oh, dat maakt 't lastiger want dan is het filesysteem waar de bestanden in stonden overschreven. Dan ben je afhankelijk van tools als data rescue die zoeken op bestanden ipv hele filesystems. Testdisk kan dat geloof ik niet voor HFS filesystems.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
mac-er schreef op maandag 30 mei 2011 @ 03:00:
Alleen is het probleem dat deze een tijdelijk bestand ergens moet kunnen opslaan van minimaal dezelfde grootte als van de oorspronkelijke schijf. Het probleem is nu dat de oorspronkelijke schijf 2TB is en de meestgroote schijf die ik daarnaast heb is slechts 500GB. Ik kan die melding "dismissen" waarna die toch begint, maar kan hij dan wel een succesvolle recover uitvoeren? De data die er op stond is waarschijnlijk tussen de 100 en 200GB groot (iig. maximaal 250GB wat nog steeds kleiner is dan die 500GB van mijn andere externe HD) Hopelijk heeft iemand ervaring met dat pakket en kan die mij hier een goed antwoord op geven. Het gaat iig. over dit pakket: http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php
Kan je niet over 5 uur een andere 2TB schijf kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac-er
alwinuzz schreef op maandag 30 mei 2011 @ 03:51:
[...]

Kan je niet over 5 uur een andere 2TB schijf kopen?
Ja, ik kan natuurlijk alles gaan kopen, maar als het niet nodig is dan doe ik het uiteraard liever niet. Daarom de vraag of iemand ervaring heeft met het pakket en weet of dit echt nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jdumeez
Ik heb geen ervaring met het pakket van jou maar de 2 paketten die ik gebruik kan je op het einde gewoon kiezen welke bestanden je wil recoveren en heb je dus maar zoveel plaats nodig als je aan bestanden hebt geselecteerd.

edit: De 8uur bij mij was over een sata verbinding.

[Voor 30% gewijzigd door Jdumeez op 30-05-2011 21:58. Reden: toevoeging tijdsduur]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mac-er
Jdumeez schreef op maandag 30 mei 2011 @ 21:42:
Ik heb geen ervaring met het pakket van jou maar de 2 paketten die ik gebruik kan je op het einde gewoon kiezen welke bestanden je wil recoveren en heb je dus maar zoveel plaats nodig als je aan bestanden hebt geselecteerd.

edit: De 8uur bij mij was over een sata verbinding.
Dat klopt, maar dat is zover ik zie een programma voor windows partities. In mijn geval gaat het om een Mac OSX Journaled partitie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

redfoxert schreef op maandag 30 mei 2011 @ 01:32:

Begrijp ik nu dat de backup dus geen backup was, maar een origineel?

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:36

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Begrijp ik dat jij aan jumping conclusions doet?
Camacha schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 03:16:
[...]

Begrijp ik nu dat de backup dus geen backup was, maar een origineel?
en
Verder was ik juist met deze schijf bezig om data terug te halen omdat de orginelen weg zijn. Dus orginelen pakken gaat helaas niet.

[Voor 10% gewijzigd door Seesar op 31-05-2011 03:59]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Seesar schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 03:59:
Begrijp ik dat jij aan jumping conclusions doet?
Ik lees alleen maar wat ik al zei: de enige data die aanwezig was is een origineel, want er is geen duplicaat. Dat je het één het ander noemt en het ander het één maakt dan niet heel veel uit.

Persuader of bytes.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee