ik heb een oud moederboard maar weer eens aangesloten, een intel SE440BX.
dit board komt uit mijn eerste PC en wil ik graag weer in ere herstellen.
uiteraard, heeft deze een Pentium II en 265MB RAM dus sterk is hij niet, maar het is meer sentiment.
het probleem dat ik nu echter heb is dat hij geen IDE drives meer vind.
de drives die hij zou moeten vinden zijn een PATA/IDE HDD van maxtor (~20GB) en een DVD-ROM drive van "merk X" (geen idee welk merk dus)
de dingen die ik al geprobeerd heb zijn deze:
controleren 1x master 1x slave, maar deze stonden al goed
proberen met 1 device, jumpers als master
PATA/IDE kabel vervangen (om zeker te zijn dat het niet aan de kabel licht).
de computer start wel via een MS-DOS floppy (in Windows XP "formatteren -> MS-DOS opstart diskette maken")
het board functioneert dus op zich wel, maar verder dan DOS kom ik niet zonder minimaal CD-ROM. (USB boot kent hij nog niet, maar dat is niet verwonderlijk)
dit board komt uit mijn eerste PC en wil ik graag weer in ere herstellen.
uiteraard, heeft deze een Pentium II en 265MB RAM dus sterk is hij niet, maar het is meer sentiment.
het probleem dat ik nu echter heb is dat hij geen IDE drives meer vind.
de drives die hij zou moeten vinden zijn een PATA/IDE HDD van maxtor (~20GB) en een DVD-ROM drive van "merk X" (geen idee welk merk dus)
de dingen die ik al geprobeerd heb zijn deze:
controleren 1x master 1x slave, maar deze stonden al goed
proberen met 1 device, jumpers als master
PATA/IDE kabel vervangen (om zeker te zijn dat het niet aan de kabel licht).
de computer start wel via een MS-DOS floppy (in Windows XP "formatteren -> MS-DOS opstart diskette maken")
het board functioneert dus op zich wel, maar verder dan DOS kom ik niet zonder minimaal CD-ROM. (USB boot kent hij nog niet, maar dat is niet verwonderlijk)
Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.