Toon posts:

intel SE440BX vind geen PATA/IDE drives?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 19:40
ik heb een oud moederboard maar weer eens aangesloten, een intel SE440BX.
dit board komt uit mijn eerste PC en wil ik graag weer in ere herstellen.

uiteraard, heeft deze een Pentium II en 265MB RAM dus sterk is hij niet, maar het is meer sentiment.
het probleem dat ik nu echter heb is dat hij geen IDE drives meer vind.

de drives die hij zou moeten vinden zijn een PATA/IDE HDD van maxtor (~20GB) en een DVD-ROM drive van "merk X" (geen idee welk merk dus)

de dingen die ik al geprobeerd heb zijn deze:
controleren 1x master 1x slave, maar deze stonden al goed
proberen met 1 device, jumpers als master
PATA/IDE kabel vervangen (om zeker te zijn dat het niet aan de kabel licht).

de computer start wel via een MS-DOS floppy (in Windows XP "formatteren -> MS-DOS opstart diskette maken")
het board functioneert dus op zich wel, maar verder dan DOS kom ik niet zonder minimaal CD-ROM. (USB boot kent hij nog niet, maar dat is niet verwonderlijk)

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:24
Heb je ook primair en secondair ide sloten op het moederbord? zo ja, gebruik dan het primaire slot. Of misschien kun je in het BIOS naar ide apparaten zoeken en vind hij zo in ieder geval je harde schijf. Je kunt dan in het BIOS aangeven dat je slave een cd/dvd legacy of iets dergelijks is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over drives en controllers horen in Opslagmedia & I/O Controllers

Move PMG -> OM

1) check of IDE überhaupt in BIOS aanstaat. Zo niet kan hij uiteraard geen drives detecteren via IDE ;)
2) check in een andere PC of de drives nog werken.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Worden beide devices in je BIOS niet herkend? Staat de IDE controller wel ingeschakeld? Gebruik je master op het uiteinde van de kabel en slave aan het midden? Heb je geprobeerd maar één device per kabel aan te sluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:23
Probeer ook even een cmos reset. Heb je het bord los liggen of al in een kast gebouwd? Check in het laatste geval even of je geen afstandsbusjes op de verkeerde plek onder je bord hebt ztten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Als hij gewoon kan booten dan lijkt me niet dat zijn moederbord kortsluiting maakt door verkeerd gemonteerde afstandsbusjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:23
O jawel hoor, als er net eentje teveel onder de p-ata aansluitingen zit dan kan dat heel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 19:40
Nielson schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:05:
O jawel hoor, als er net eentje teveel onder de p-ata aansluitingen zit dan kan dat heel goed.
heb ik inderdaad wel eens gezien, maar waar de p-ata aansluitingen op het board zitten zit geen schroef plek in de kast.

en ik heb verder ook alleen daar waar ze horen afstandsbusjes zitten.
hij zit dus wel ook in een kast.

IDE staat op "both" (andere opties zijn "disabled", "primary" en "secondary").
ik had eerst elk op eigen kabels, toen geprobeerd met enkel een, op de primary aansluiting.
slave inderdaad in het midden en master op het uiteinde.

zoeken naar apparaten kan ik niet specifiek forceren vanaf de BIOS, het detecteren regelt hij zelf in de POST.
(detecting primary master, etc. etc.).

ik heb zowel de HD als DVD drive zijn los getest en beiden werken netjes.

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee