Toon posts:

RAM in Best buy guide, heb ik het begrepen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onkelbobo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05 00:05
GEVAL 1: Best buy budget game pc 05/2001

Moederbord:
1A: http://www.asrock.com/mb/...treme3&cat=Specifications
1B: http://www.asrock.com/mb/...treme3&cat=Specifications

RAM:
1A/B: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Processor:
1A/B: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Klopt wat ik zeg?:
OPM 1: De bussnelheid van de processor is 2000MHz het is dus zinvol om of snellere ram te gebruiken of de ram te overklokken tot 2000MHz, waar ze nu standaard maar aan 1333MHz werkt.
In het geval van 770 tot 1600, want het moederbord ondersteund niet meer.
In het geval van 870 tot 2000.
OPM 2: In het geval van de 870 zal er in principe een prestatie verbetering zijn, met iedere snap dat de ram sneller is (door overklokken(zolang stabiel) of met snellere ram) Dus 2000<1866<1800<1600<1333
OPM 3: Als dit allemaal klopt en ik geen flater sla, waarom dan toch voor 1333 ram gaan? En bijvoorbeeld niet dit: pricewatch: GeIL Value PLUS GVP34GB1600C9SC

GEVAL 2: Best buy game pc 05/2001

Moederbord: http://www.asrock.com/mb/...20Pro3&cat=Specifications

RAM: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Processor: http://ark.intel.com/Prod...ssor=i5-2500K&spec-codes=

Klopt wat ik zeg?:
OPM 4: Hier heeft overclocken van ram geen zin, ookal laat het moederbord snellere ram toe, want de processor bus snelheid is 1333MHz

Ik weet dat hier mogelijk domme opmerkingen maak, maar ik heb zoveel over ram gelezen als ik kon vinden, en probeer nu te kijken of ik het eindelijk door heb.

Ik hoop dat dat er mensen zijn die constructief kunnen antwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
OPM 1: De HT-bus werkt inderdaad op 2000MHz, maar dit is niet de bus die gebruikt wordt door de processor om met het geheugen te praten. Daarom werken ze op verschillende snelheden, je haalt dus wat door elkaar. Het overclocken van het RAM kan trouwens nog steeds zinvol zijn, ik weet helaas niet hoe zinvol (ben geen ervaringsdeskundige).

OPM 2: Ik weet helaas niet zeker of de opgegeven maximum RAM snelheid gewoon de maximum ondersteunde is (deze snelheid haalt het bord zeker, sneller garanderen we niet) of echt het maximum, sneller gaat gewoon niet. Ik kan je dus niet helpen met deze vraag/opmerking.

OPM 3: De 1333MHz chips werken gegarandeerd op 1333MHz, maar dat wil niet zeggen dan ze niet op 1600MHz of hoger kunnen draaien. 't Zou kunnen, maar die chips zouden het ook niet aan kunnen. Daarom bestaan er dus geheugen reepjes met hogere snelheden dan er support voor is door processors, om overclockers beter te kunnen faciliteren. Als je niet van plan bent over te clocken kun je beter de 1333MHz reepjes kopen, sneller zullen ze dan toch niet draaien. Als je wel van plan bent over te clocken kun je de gok nemen dat je 1333MHz reepjes het ook op 1600/2000MHz doen, of reepjes kopen die hogere snelheden wel gegarandeerd ondersteunen.

OPM 4: Alweer een verschil tussen ondersteund en maximum. De processor zal standaard op 1066MHz of 1333MHz draaien, hangt ervan af welke reepjes je gebruikt, echter, je kan de geheugen frequentie ook overclocken, alhoewel ik niet precies weet hoe dat gaat met SB CPU's. Het is alleen niet gegarandeerd dat dit werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onkelbobo
Dit vond ik over de HT-bus op wikipedia.. dus zoals ik het begrijp, lijkt het toch de interface te zijn waarlangs met de ram wordt gecommuniceerd.

Wikipedia: Northbridge

Het lijkt echt niet evident om een deftige uiteenzetting te vinden over hoe de moderne ram functioneert, en wat de prestaties beïnvloeden, en wat de relaties met processor en moederbord juist is.

(Waar ontstaan de bottlenecks? En is een verdere upgrade dus niet zinvol... (Binnen hetzelfde systeem.))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
Even twee zinnen uit dat artikel:
De communicatie met de processor gebeurt nu via de Hyper Transport Technology (HTT)
Ook heeft de processor 2 directe verbindingen gekregen met het geheugen (er zit geen northbridge meer tussen)
Hieruit haal ik toch echt dat de processor niet de HT-link gebruikt om met het geheugen te praten. Probleem met Wikipedia is dat ze nog oude plaatjes gebruiken (FSB en AGP verbinding, anyone?), die niet meer kloppen met de hedendaagse realiteit.

Dan nu naar bottlenecks: wat je kan doen is een zware game draaien of iets dergelijks, in elk geval iets dat een beetje representatief is voor datgene, waarvoor je de PC gebruikt en kijken welk onderdeel van je PC (bijna) 100% doet. Is het je RAM, zal een upgrade van je RAM (meer RAM, mogelijk een overclock) helpen, is het de processor, zal een upgrade daarin zeker helpen. 't Zelfde geldt voor de GPU en andere onderdelen. Als (bijna) alles 100% draait, is het tijd voor een nieuwe PC. Dat is hoe ik het zou aanpakken. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben, zo niet: vraag gerust.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

onkelbobo schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:21:
Dit vond ik over de HT-bus op wikipedia.. dus zoals ik het begrijp, lijkt het toch de interface te zijn waarlangs met de ram wordt gecommuniceerd.

Wikipedia: Northbridge

Het lijkt echt niet evident om een deftige uiteenzetting te vinden over hoe de moderne ram functioneert, en wat de prestaties beïnvloeden, en wat de relaties met processor en moederbord juist is.

(Waar ontstaan de bottlenecks? En is een verdere upgrade dus niet zinvol... (Binnen hetzelfde systeem.))
Dat was in het verleden het geval, maar is bij AMD al 8 jaar (sinds de introductie van de Athlon64) niet meer het geval, en bij Intel sinds de introductie van de Nehalem 2.5 jaar terug ook niet meer.

Zoals Korot aangeeft staat het al expliciet in dat artikel - misschien eens herlezen...?

Voor een basic introductie van hoe een AMD CPU met geheugen omgaat kun je dit lezen:
http://www.anandtech.com/show/1494
- 7 jaar oud, maar legt de basics wel haarfijn uit.

Hier een artikel over geheugenscaling bij AM3 CPUs:
http://www.anandtech.com/show/3501
- ook al 2 jaar oud, maar aangezien de CPUs en RAM nog gelijk zijn volledig relevant.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onkelbobo
@Korot Met welk programma kan ik nagaan of 1 (of meerdere) van mijn hardware stukken plots aan 100% begint te draaien?

@dion_b Ik ga ook nog even kijken op de site van AMD of ik daar nog wat meer informatie kan vinden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee