Toon posts:

Kapot mobo/proc, hoe mijn RIAD 0 array terughalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pinooke2
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 19:07
Hallo allemaal,

een tijd geleden is mijn processor of moederbord (ASUS A8V Deluxe met AMD 64 3500+) er mee opgehouden. Mijn pc doet namelijk helemaal niks meer, dus in dit soort gevallen is het volgens mij onmogelijk te achterhalen welke van de 2 kapot is (mocht dit wel mogelijk zijn, tips zijn altijd welkom)

Nu ik toch een nieuw mobo en processor moet aanschaffen is het wel een goed idee voor een lichte upgrade dacht ik. Alleen ik heb op mijn moederbord 2 schijven in RAID0 zitten (op de Promise 20378-controller). Een vereiste is natuurlijk wel dat ik die data niet kwijt ben, dus ik vroeg mij af of ik die array nog wel aan de praat kan krijgen op een nieuw mobo (met behoud van data dus). Of zit ik vast aan een A8V moederbordje, waar je volgens mij ook geen nieuwere processor dan de 3500+ in kan zetten omdat dit afhankelijk is van de BIOS versie die erop staat...

Alle tips over wat de makkelijkste/goedkoopste manier is om dit euvel te verhelpen zijn welkom.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-03 13:23
Wat je nodig hebt is een controller die compatible is met de manier waarop de Promise 20378 een RAID0 maakt/aanspreekt. Dat wordt dus even googlen.

Edit: Overigens.... je draait RAID 0, maar nu er iets misgaat is het een vereiste dat je data niet weg is? RAID 0 draaien en er belangrijke data opzetten is de spreekwoordelijke kat op het spek binden. Het enige euvel hier is het feit dat je belangrijke data op een RAID 0 config hebt gezet.

Als de data als verloren beschouwd mag worden; mag ik dan de Intel ICHR controllers aanraden? Die zijn namelijke volledig backward-compatible. ;)

[Voor 62% gewijzigd door Rye op 29-05-2011 17:20]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of ga even op zoek naar een losse Promise controller met die chip erop. Dan kun je die gewoon in een PC prikken en gebruiken in een willekeurig moederbord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-03 13:23
pricewatch: Promise FastTrak S150 TX2plus (2x SATA150, ATA133, PCI32/66)

Die controller is je beste gok. Gebruikt dezelfde drivers als Promise 20378... Deze kaart werd ook op een ander forum aangeraden voor iemand met een soortgelijk probleem bij zijn raid 1 config.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Ik heb hier nog een Asus A8V-Deluxe draaien. Mocht het echt nodig zijn, kan je ze bij mij er wel aankoppelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Onzin om identieke hardware te kopen. Gewoon even booten met een Ubuntu cd-tje dan kun je je gegevens ook gewoon aanspreken. Of zelf onder Linux een software RAID0 maken met de juiste disk order en stripesize; liefst read-only. Als je daar zelf geen vertrouwen in hebt kun je het laten doen door iemand die er verstand van heeft.

Ubuntu methode kun je prima eerst zelf uitproberen. Gewoon kijken of je RAID volume klikbaar is in een folder (Places->Home) en zo ja zie je gelijk je data.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Wat CiPHER posste klopt. Gewoon niet moeilijk doen met windows of promise of andere rare closed source gare oplossingen; mdadm kan prima je data toegankelijk maken.

Wat je daarna doet is natuurlijk weer een ander verhaal :) Heb je ergens nog een bak ruimte om alles naartoe te backuppen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pinooke2
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 19:07
Rye schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:14:
Wat je nodig hebt is een controller die compatible is met de manier waarop de Promise 20378 een RAID0 maakt/aanspreekt. Dat wordt dus even googlen.

Edit: Overigens.... je draait RAID 0, maar nu er iets misgaat is het een vereiste dat je data niet weg is? RAID 0 draaien en er belangrijke data opzetten is de spreekwoordelijke kat op het spek binden. Het enige euvel hier is het feit dat je belangrijke data op een RAID 0 config hebt gezet.

Als de data als verloren beschouwd mag worden; mag ik dan de Intel ICHR controllers aanraden? Die zijn namelijke volledig backward-compatible. ;)
Nou het is niet zulke belangrijke data dat het op 2 redundant schijven wil hebben staan (zijn foto's, en film en muziek verzameling) maar het is toch zonde als het weg is...
Overigens is er geen schrijf defect geraakt dus zou ik hetzelfde probleem hebben met een RAID 1 of 5 config, dus zo veilig zit je ook weer niet daarmee...

Dat idee van CiPHER klinkt wel heel goed... daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ben zelf niet zo heel erg thuis met Linux maar m'n pa verdient zijn brood met het systeembeheer ervan, dus die moet daar wel uitkomen lijkt me. Maar ik weet alleen de instellingen niet meer, want het is ongeveer 5 jaar geleden dat ik hm heb aangemaakt >:) Staan die ook nog ergens op de schijf zodat je dat kan laten auto-detecten ofzo of heb ik nu alsnog pech :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Ubuntu livecd werkt automatisch, als dat niet werkt moet je handmatig een RAID layer opbouwen. Dat laatste kun je denk ik maar beter niet zelf doen, maar dat eerst valt prima te proberen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee