Toon posts:

eSATA als OS-disk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb een zelfbouw server met de volgende specificaties:

#Product
1Chenbro ES34069
4Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
1Intel Desktop Board DG45FC
1Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX
1Intel Core 2 Duo E7300
1Sharkoon System Fan - 60mm
2Sharkoon System Fan - 70mm

Het gebruikte moederbord heeft:
  • 4 interne SATA aansluitingen
  • 1 externe eSATA aansluiting
Op de 4 interne SATA poorten zitten 4x 2 TB schijven die in een RAID5 array zitten. Ik kan alleen niet van deze RAID5 array booten (OS: Ubuntu 11.04).

Ik moet dus een schijf erbij hebben waar het OS op staat. Nu is in de behuizing nog ruimte voor een 2,5" disk.

Mijn idee was daarom het volgende:
  • Ik koop een 2,5" SSD waar ik het OS op installeer.
  • Deze SSD installeer ik in mijn behuizing.
  • Ik koop een kabel waarmee ik de SSD (SATA) op mijn externe eSATA poort kan aansluiten.
  • Dit kabeltje gaat vanaf de connector achterop het moederbord naar in de behuizing naar de SSD.
  • Ik boot vanaf deze SSD (dit is mogelijk, gecheckt in BIOS).
De vragen hierbij:
  • Is dit plan überhaupt mogelijk?
  • Welke SSD is het meest geschikt voor enkel een OS?
  • Welke kabel moet ik hiervoor hebben?
  • Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

eSATA is normaal Serial ATA vanuit de software bekeken; het is alsof je de schijf intern hebt aangesloten. Wel kan het zijn dat eSATA op een aparte controller (JMicron/Silicon Image/Marvell) draait en dus speciale drivers nodig heeft.

Overigens kun je prima van RAID5 booten; maar jij hebt geen ICHxR southbridge met RAID functionaliteit vermoed ik. Simpel alternatief is om RAID5 als software op partities uit te voeren en je 1e partitie als boot partitie te gebruiken, in een 4-way mirror bijvoorbeeld. Dan heb je dus op elke schijf eerst 2GB als boot partitie en de 2e partitie is de RAID5 partitie. Dat hoort prima te werken met Ubuntu Linux.

Scheelt je weer een hoop duiten. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 17:32:
eSATA is normaal Serial ATA vanuit de software bekeken; het is alsof je de schijf intern hebt aangesloten. Wel kan het zijn dat eSATA op een aparte controller (JMicron/Silicon Image/Marvell) draait en dus speciale drivers nodig heeft.

Overigens kun je prima van RAID5 booten; maar jij hebt geen ICHxR southbridge met RAID functionaliteit vermoed ik. Simpel alternatief is om RAID5 als software op partities uit te voeren en je 1e partitie als boot partitie te gebruiken, in een 4-way mirror bijvoorbeeld. Dan heb je dus op elke schijf eerst 2GB als boot partitie en de 2e partitie is de RAID5 partitie. Dat hoort prima te werken met Ubuntu Linux.

Scheelt je weer een hoop duiten. :)
Als het goed is heeft mijn moederbord (Intel Desktop Board DG45FC) de ICH10R aan boord. Het lukt mij alleen niet om hiermee Ubuntu te installeren. Ik heb ook geprobeerd om zowel een Raid1 en een Raid 5 array met alle schijven te maken. Toch kan Ubuntu tijdens de installatie dan geen bootloader installeren.

Bij 1 Raid 5 array kreeg ik alles wel geïnstalleerd, maar dan was het systeem niet meer bootable. Boven de 2TB geeft de utility van Intel aan dat de schijf niet meer bootable is. Of kan ik hier ook op een andere manier omheen werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Door partities te gebruiken. Maar software RAID5 lijkt me makkelijker en dan stel je je controller in op AHCI ipv RAID. Dan maak je partities op alle 4 disks; daar eventueel een 4-way mirror van, daar installeer je op en dan na het booten van je disks kun je RAID5 software array maken op de 2e partities van alle disks.

Ik neem aan dat je met de shell kunt werken? Dat is namelijk wel een vereiste. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 20:27

Baggeraar

Wat een gebagger..

Waarom geen simpel IDE flash kaartje? is toch enkel om bij het booten het OS 1x te laden.
Tenzij je de NAS ook nog als normale computer gaat gebruiken natuurlijk.

of gewoon adhv een IDE naar CF adaptertje? kost haast niks op ebay.

pricewatch: Transcend IDE Flash Module 2GB
pricewatch: Addonics IDE to CF Adapter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

eSATA kun je prima gebruiken op die manier, dat doe ik ook regelmatig met testsystemen die ik hier heb liggen en dat gaat prima, zeker als die poort aangesloten zit op de ICH, wat bij veel G45 borden wel het geval is, dan is er helemaal 0,0 verschil met een interne poort

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 19:22:
Door partities te gebruiken. Maar software RAID5 lijkt me makkelijker en dan stel je je controller in op AHCI ipv RAID. Dan maak je partities op alle 4 disks; daar eventueel een 4-way mirror van, daar installeer je op en dan na het booten van je disks kun je RAID5 software array maken op de 2e partities van alle disks.

Ik neem aan dat je met de shell kunt werken? Dat is namelijk wel een vereiste. :)
Ik heb nu via de alternate installatie het volgende gedaan.

Met alle schijven per schijf de volgende partities aangemaakt:
  • 1 MB; Reserved BIOS
  • 50 GB; Partitie
  • 1.9 TB; Partitie
  • 4.2 GB; Swap file
Met deze de volgende 2 software RAID arrays aangemaakt:
  • RAID 1. 50 GB partitie. Schijf 1 + 2 + 3 + 4. Mount /
  • RAID 5. 1.9 TB partitie. Schijf 1 + 2 + 3 + 4. Mount /home
Volgens mij ben ik er zo ook toch? Of is dit niet een handige oplossing?

[Voor 9% gewijzigd door Rebunted op 31-05-2011 14:01. Reden: Kleine aanpassing in de arrays]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee