Toon posts:

[FreeNAS] could not determine Filesystem type?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 19:40
ik heb nogal een probleem met de primare data schijf in mijn NAS.

de upgrade van FreeNAS (8.0 RC5 naar 8.0-REL) ging niet goed, sins die gefaalde upgrade werkt de data schijf niet meer.
ik heb geprobeerd de HD aan mijn eMac aan te sluiten via een USB->SATA adapter, welke de schijf wel kon vinden, maar de melding gaf dat die nog "geinitializeerd" moest worden.

wat raar is, want Mac OS X 10.5 heeft wel een (read-only) FS-driver voor ZFS.

het lijkt er dus op dat het bestandsysteem beschadigd is.

ook fsck werkt niet, het commando "fsck /dev/ada0" resulteerde enkel in de melding "fsck: Could not determine filesystem type".
ook met "fsck /dev/ada0 zfs" krijg ik de zelfde fout.

gezien het FS beschadigd is ga ik zoiezo niet alles terug krijgen, maar dat hoeft ook niet gelijk, ik heb wel een backup, maar die is helaas wat verouderd, en ik was vergeten een nieuwe backup te maken voor ik de upgrade deed (stom, ik weet het, maar ja, komt voor...helaas).
echter wil ik wel graag zo veel mogelijk terug halen, alles wat ik nog kan terug halen scheelt.

de vraag is nu, kan ik nog iets terug halen, en zo ja hoe doe ik dat?

ik ken wel Hirens' Boot CD, waar wel tools op staan om de schijf te herstellen, zommige commercieel die je dus niet mag gebruiken zonder key, en zommigen freeware, zoals HDAT2 (freeware) maar, die is om bad-sectors te herstellen, gaat dat wel helpen in dit geval?
en zo niet, welke tool moet ik dan hebben?

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 88711

Ben niet zo heel erg thuis in ZFS en heb zelf ook geen oplossing voor je.
Aangezien ik mij er wel eens in verdiep, wil het in de toekomst wel gaan gebruiken namelijk kwam ik dit tegen, en deze troubleshoot guide van Oracle,misschien heb je er iets aan!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee