Toon posts:

Nas, TV Streamen en netwerkprinten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Wij zijn momenteel aan het verbouwen, en mijn vader was bij iemand geweest die gewoon filmpjes kon starten vanaf zijn netwerk, via een NAS. Dit wilde hij ook, of ik het kon uitzoeken. Zo gezegd zo gedaan. Wat deze moet kunnen is backups maken via het netwerk, elke x uur directory C:\users\blablabla en C:\blablabla van vijf verschillende computers. Als dit niet snel gaat maakt dat niet uit, het gaat vooral om E-mail (meestal niet heel veel), en mijn ouders die eigenlijk alleen maar Excel+Word gebruiken. Belangrijke files maar niet zwaar ofzo. Ik was dan ook niet van plan RAID te gebruiken aangezien het al een backup is van bestanden. Verder wil ik via USB een printer hierop aansluiten zodat we van overal in het huis via internet naar die plek kunnen printen. En nu komt het moeilijkste. We krijgen beneden 2 tv's. Eentje gaat aan de muur hangen tegenover de eettafel in de open keuken en de ander komt in de woonkamer. Wat we willen is films op de NAS zetten en die gewoon via afstandsbediening selecteren en afspelen. En in HD. Ook willen we instellen dat als we weg zijn een programma toch opnemen, en dat dan via de computer kunnen benaderen als .avi of een ander common videoformaat en ook kunnen afspelen op de TV. Zoiets als een harddisk recorder.

Ik maak het even duidelijk. Functie's:

[list]
• Backuppen
• Media HD streamen naar TV(in ieder geval die in de huiskamer)
• Video opnemen via schedule als we er niet zijn
• Mogelijkheid tot downloadserver (Usenet, torrent) en misschien ook webserver

Verder eisen

[list]
• Vanzelfsprekend maar zuinig is een pré
• Ook met films en backups zou (uitbreidbaar tot) 10GB geen overbodige luxe zijn
• Een standby modus zou handig zijn, hij hoeft niet hele nachten te draaien
• backuppen moet kunnen als laptop's toevallig aanstaan, en niet dat een laptop standaard op dag x om tijd x aan moet staan, ik ken mijn ouders en dat vergeten ze.
• Easy-to-use. Mijn niveau is hardware in elkaar knutselen(ik kan best een computer in elkaar zetten), en ik kan Wordpress installeren op een Ubuntumachine (Dus apache en mysql), en dat was het ook wel. HTML/CSS/PHP programmeren kan ik ook maar daar zal ik hier weinig aan hebben.

Ik kan een kant en klare NAS kopen, maar ook zelf met wat componenten iets in elkaar flansen.

Als kant en klare nas, zat ik aan zo iets te denken:

pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS

Qua harde schijf heb ik geen idee. Hier een vergelijking: http://bit.ly/lY7ueD . Het verschil is bijna een factor drie, maar in kwaliteit verschil? Ik heb namelijk geen zin in een harde schijf die er na 3 jaar uit klapt. Maar 4x € 150 valt denk ik gewoon niet over te praten dus het wordt die eerste.

Ik kan natuurlijk ook zelf een server in elkaar zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 180,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 32,69€ 32,69
1HP Proliant Microserver N36L€ 213,01€ 213,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,70

Hierop zou ik dan bijvoorbeeld Freenas kunnen installeren, of andere suggestie's?

(Schaamteloos gekopieerd uit de reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011 )

En dan met zo'n switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D en een printer: pricewatch: HP Officejet 6500A Plus (CN557A)

Streamen naar TV

Ik heb hier nog 0 ervaring mee, en nog nooit gedaan. Na wat googlen kwam ik hierop uit. Ik wil echter ook iets waarmee ik via boxen die erop aan worden gesloten muziek kan afspelen, zonder tussenkomst van TV. Dus muziek op nas -->Digital Media Receiver-->boxen-->oren
Van muziek weet ik dat logitech sqeezebox leuk is, maar dat werkt niet met video. Wat denken jullie van een apple TV?

Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik heb mijn best gedaan alles zo duidelijk mogelijk op te schrijven. Je mag ook alleen een advies geven over één deel, bijvoorbeeld alleen de HDD keuze, printer keuze oid. Elke reactie is mooi meegenomen! En vragen, laat maar weten!

EDIT: Ohja, ik vergeet het bijna. Ik heb vanmiddag al een leuk paint-plaatje in elkaar geflanst:D

EDIT2: De router wordt de standaard-bijgeleverde router van Ziggo bij een alles in 1 120Mbit pakket

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:43
Mbt streamen kijk eens naar de mediastreamers in de pricewatch zoals de ac ryan playon hd 2 (mini), de lg dp1b en de varianten van eminent.

[Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 29-05-2011 16:53]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NAS pakken die DLNA ondersteunt en torrents. Ik meet dat de netgears dat iig doen, de rest weet ik zo even niet. Routertje erbij waar je je USB printer aan kunt hangen (waarom geen draadloze netwerkprinter eigenlijk?) en gaan met die banaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik denk dat die Qnap een prima idee is. Doet bijna alles wat je wilt behalve video opnemen. Voor het stream gebeuren zou ik kijken naar een PopcornHour of een Dune mediaplayer. Maar dan zit je nog steeds met opnemen. Wil je dat moet je gaan kijken naar Mediacenter achtige oplossingen maar dat is volgens mij wel redelijk knutselgehalte.
Ik weet niet wat voor TV je gebruikt? Er zijn TV's met goede DLNA ondersteuning waardoor je eigenlijk al dat video afspelen voor elkaar hebt.
Wellicht een losse HD recorder voor opnemen, of deze eis laten vervallen, hoe vaak ga je het echt gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

St@m

@ Your Service

Wat ik zou doen:
Ik heb het volgende thuis:
Synology DS211J
Hiermee kun je downloaden (ik heb een aparte server hiervoor, maar het kan wel), streamen en printen.
Natuurlijk zijn er ook andere NASsen die dit kunnen.
Humax 5200C:
Dit is mijn harddisk recorder, je kunt ook voor de 5050C gaan, ik ben niet dolenthousiast over de 5200C
Playon HD mini 2:
Dit is mijn mediaspeler die alles streamt.

In principe werkt dit allemaal wel, een aantal nadelen:
De Synology download niet zo snel, vandaar dat ik een aparte "server" heb staan die het download werk doet. De Humax kan niet opslaan op de Synology. Opgenomen programma's moet ik dus met wat knutselwerk kopiëren naar de NAS waarna ik ze weer kan streamen op de pc boven.

Als ik het nog eens opnieuw ga inrichten:
Dan ga ik voor een aparte (file)server, met Windows en gaat de NAS weer de deur uit/ wordt niet meer mijn primaire opslag. (Zo heb ik het ook altijd gehad, maar had geen zin meer in het onderhoud) Met de Humax kan ik dan rechtstreeks opnemen naar de (file)server zodat ik de opgenomen programma's overal in het netwerk kan bekijken.
Ipv de mediaspeler kun je kijken naar een HTPC, dit vereist meer configuratie/onderhoud en zal niet direct out of de box werken. Misschien niet geheel handig voor je vader.

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee