Toon posts:

Q6600 fan versnelt niet onder load

Pagina: 1
Acties:

• ev1ltje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04-2018

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
Ik zit met een probleem inzake de koeling van m'n Q6600, in een computer die nu ongeveer een viertal jaar oud is. De specs staan hierzo lekker op: http://specs.tweak.to/17112

Ik heb nooit problemen gehad met oververhitting oid, enkel met de grafische kaart die wel eens in de week een BSOD of twee geeft. Formatteren of eender wat hielp hier niet tegen, dus heb ik er maar genoegen mee genomen.

Echter heb ik sinds eergisteren last van sudden shutdowns tijdens het stressen van m'n pc (onlangs DIRT3 gekocht, en hierbij vaak last). Ik vermoedde dat de shutdowns ook veroorzaakt werden door m'n graka, maar toen ik zag (of liever hoorde) dat m'n fans bijna niet draaien tijdens het gamen, heb ik maar eens de temps gecheckt van m'n cpu. Met als gevolg:

(Alles is stock, niets OC'd.)

Zoals te zien wordt m'n cpu dus veel te warm, en wordt die tijdens het stressen ook niet afgekoeld door de fan erop (slaat namelijk niet aan en blijft rondom de 2000 rpm draaien).

Ik lees hier en daar dat koelpasta vervangen misschien een oplossing is, maar aangezien ik hier nul ervaring mee heb, ligt dit niet echt binnen bereik voor mij. Is de CPU temp sensor of fan "kapot", of moet ik het ergens anders gaan zoeken?

Alvast bedankt :)

[Voor 4% gewijzigd door ev1ltje op 28-05-2011 21:52]

Specsels ♦♦♦ 5D Mark II + wat mooi glaswerk en lichtjes

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wacht. Je CPU Fan draait rond de 2000RPM? En je plaatje werkt niet

• ev1ltje

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
Beatboxx schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:48:
Wacht. Je CPU Fan draait rond de 2000RPM? En je plaatje werkt niet
Fan1 is bij Speedfan de enigste die af te lezen valt, en die staat rondom 2000 rpm (iets erboven), dus veronderstelde ik dat die de cpu fan was :>

en plaatje fixed

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dat plaatje zie ik niet, dat geeft een 403.

Verder regelt je bios meestal je (SMART FAN) settings. dus duik vooral je bios in.

en zit je cpu fan op je cpu fan aansluiting...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ev1ltje

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:54:
[...]

dat plaatje zie ik niet, dat geeft een 403.

Verder regelt je bios meestal je (SMART FAN) settings. dus duik vooral je bios in.

en zit je cpu fan op je cpu fan aansluiting...
Plaatsje is ondertussen vervangen, over de aansluitingen van de fan heb ik geen idee van. Heb er nooit eerder last van gehad.

Even snel in m'n bios smart fan uit zetten, had ik nog niet direct aan gedacht :)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

In bios idd, en ontstoffen buiten je computer met een stofzuiger kan ook. Dan wat nieuwe thermal paste (€ 5 bij de lokale computerboer) en het zou weer moeten werken:)

• ev1ltje

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
Hmm, behalve smart fan (die reeds uit stond) vond ik in m'n bios niet echt iets terug om de fans op performance te zetten. Stof heb ik reeds mooi verwijderd een eindje geleden.

Net bij de verse boot nog steeds een cpu temp van ongeveer 60 graden, die gaat echt niet lager.. (Nu toch wel al 30 minuten idle)

edit:

Net van een vriend vernomen dat een tijdelijke oplossing is één van de vier kabeltjes, die van m'n fan naar het mobo gaan, uit te trekken. En dan wel net dat kabeltje dat zorgt voor de regeling. Echter weet ik niet juist welke, iemand? :p

Overigens gaat het om deze (stock) fan:

[Voor 39% gewijzigd door ev1ltje op 28-05-2011 22:50]

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 05:27
The 4-pin fan headers are for PWM (pulse width modulation) fans. The speed of PWM fans can be controlled by software (usually the motherboard BIOS).

The pin layout for the 4-pin PWM headers are:

Pin 1 = +12V
Pin 2 = GND
Pin 3 = Speed sensor
Pin 4 = PWM pulse
Pin 3 uittrekken? Vraag is van waar moet je beginnen tellen... Nu wellicht kan je het gewoon proberen, als je een verkeerde draad uittrekt zal hij in het slechtste geval gewoon niet draaien. Kortsluiting ofzo is niet mogelijk veronderstel ik?

Ondertussen ontdekt dat het op die Intel fan de groene draad zou moeten zijn :) Meer kans met pin 4 blijkbaar, had niet goed gelezen :+

[Voor 11% gewijzigd door Frigolamptje op 28-05-2011 23:26]

• ev1ltje

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
De groene blauwe uittrekken verhoogt de fansnelheid helaas niet.

Overigens is de topic titel misschien wat misleidend, aangezien de fan wel nog draait constant, maar niet _sneller_ gaat draaien onder load.

[Voor 17% gewijzigd door ev1ltje op 28-05-2011 23:31]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 06:27
Maar hij draait toch constant op 2000 rpm? Wil je dat hij nog harder gaat draaien?

Is 2000 rpm niet gewoon het maximale toerental van die stockkoeler? Blijkbaar vindt het ding nodig om maximaal te blijven draaien. Op zich vind ik 60 graden idle nogal hoog, vandaar dat die fan mss ook zo hard blijft draaien en ook niet meer harder kan?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de koelpasta hard en oud is, of dat de sensor kapot is. Waarom niet gewoon even nieuwe pasta ertussen, MX3 ofzo, wie niet waagt wie niet wint .... ;)

• ev1ltje

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
marcel87 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 23:37:
Maar hij draait toch constant op 2000 rpm? Wil je dat hij nog harder gaat draaien?

Is 2000 rpm niet gewoon het maximale toerental van die stockkoeler? Blijkbaar vindt het ding nodig om maximaal te blijven draaien. Op zich vind ik 60 graden idle nogal hoog, vandaar dat die fan mss ook zo hard blijft draaien en ook niet meer harder kan?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de koelpasta hard en oud is, of dat de sensor kapot is. Waarom niet gewoon even nieuwe pasta ertussen, MX3 ofzo, wie niet waagt wie niet wint .... ;)
2000 rpm het maximale? Klinkt alleszins heel erg stil (precies zo'n klein handventilatortje)

Denk gewoon dat de fan op de een of andere manier kapot zal zijn, nieuwe bestellen en wat nieuwe pasta derop zal idd de enigste optie zijn me dunkt.

• Aardwolf
ev1ltje schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 23:41:
[...]
2000 rpm het maximale? Klinkt alleszins heel erg stil (precies zo'n klein handventilatortje)
Ik weet niet of dat het maximale is... was slechts een suggestie. :9
Denk gewoon dat de fan op de een of andere manier kapot zal zijn, nieuwe bestellen en wat nieuwe pasta derop zal idd de enigste optie zijn me dunkt.
Proberen kan je natuurlijk, hier nog een stockkoeler voor een tientje gevonden. Natuurlijk kan je er ook een andere third party koeler opzetten, die waarschijnlijk een stuk beter zal koelen, deze of zo (scheelt nogal tov nieuwprijs).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 19:34
Zo'n stockcooler kan makkelijk 3000 rpm halen. Die 2000 is gewoon van een casefan denk?
Bovendien is er sowieso iets goed mis omdat idle 60 graden is.

Voel eens of dat koelblok wel warm word? voor het zelfde geld zijn het gewoon kapotte sensors

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 318843

Plaats eens een foto'tje van de biosinstellingen betreffende de temp?
De kast openmaken kan ook geen kwaad, het kabeltje moet in het socketje waarbij staat cpu.
edit: die zit linksonder de processor en heet cpufan1 als ik het goed zie.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 29-05-2011 00:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ev1ltje

ev1ltje

euh.. proper?

Topicstarter
marcel87 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 23:50:
[...]

Ik weet niet of dat het maximale is... was slechts een suggestie. :9

[...]

Proberen kan je natuurlijk, hier nog een stockkoeler voor een tientje gevonden. Natuurlijk kan je er ook een andere third party koeler opzetten, die waarschijnlijk een stuk beter zal koelen, deze of zo (scheelt nogal tov nieuwprijs).
Ik zie net dat ik nog een NorthQ 3310-BLA cpu cooler heb liggen, maar ik zie dat die moet worden verbonden met een drie pins connector, terwijl de stock koeler nu met een 4pins is verbonden. Ik neem aan dat ik die gewoon zal kunnen gebruiken, en 1 pin "leeg" laten?

Het gaat overigens over deze koeler:

Dan moet ik enkel nog wat koelpasta zien te bemachtigen, volgende week eens naar de pcboer gaan.
.Sjoerd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 00:10:
Zo'n stockcooler kan makkelijk 3000 rpm halen. Die 2000 is gewoon van een casefan denk?
Bovendien is er sowieso iets goed mis omdat idle 60 graden is.

Voel eens of dat koelblok wel warm word? voor het zelfde geld zijn het gewoon kapotte sensors
De koelblok wordt wel degelijk warm, de warmte straalt er schoonst gezegd vanaf :p
En die 2000 rpm is wel degelijk van de cpu fan, aangezien die meting wegviel toen ik de groene draad van de fan heb verwijderd (fan sensor).
Anoniem: 318843 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 00:22:
Plaats eens een foto'tje van de biosinstellingen betreffende de temp?
De kast openmaken kan ook geen kwaad, het kabeltje moet in het socketje waarbij staat cpu.
edit: die zit linksonder de processor en heet cpufan1 als ik het goed zie.
Kast staat reeds een eindje open, en in de bios staat ook degelijk dat de cpu 60 graden was (pc ligt nu reeds een nacht uit dus zal die terug rond de 20-30 zijn wss).

edit:

Net m'n pc nog eens opgestart, met een grote ventilator gericht naar de binnenkant van de kast, en 10 minuutjes Dirt gespeeld, maar dat geeft blijkbaar weinig effect :p :

[Voor 5% gewijzigd door ev1ltje op 29-05-2011 16:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aardwolf
ev1ltje schreef op zondag 29 mei 2011 @ 12:52:
[...]
Ik zie net dat ik nog een NorthQ 3310-BLA cpu cooler heb liggen, maar ik zie dat die moet worden verbonden met een drie pins connector, terwijl de stock koeler nu met een 4pins is verbonden. Ik neem aan dat ik die gewoon zal kunnen gebruiken, en 1 pin "leeg" laten?

Het gaat overigens over deze koeler:
[afbeelding]

Dan moet ik enkel nog wat koelpasta zien te bemachtigen, volgende week eens naar de pcboer gaan.
Dat kan op zich prima, je laat dan gewoon de PWM functie achterwege, dat maakt niets uit verder. Je computer zal dan alleen niet meer automatisch de toeren aan kunnen passen. Wellicht dat het nog wel softwarematig kan via Speedfan of fysiek met een dergelijke controller als op jou plaatje.
[...]
De koelblok wordt wel degelijk warm, de warmte straalt er schoonst gezegd vanaf :p
En die 2000 rpm is wel degelijk van de cpu fan, aangezien die meting wegviel toen ik de groene draad van de fan heb verwijderd (fan sensor).
Groene is slechts rpm meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 09:34
Als je gewoon die fan en koelblok er eens afhaalt, ontstoft en weer opnieuw installeert zal dit weer veel beter draaien.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:50
Iets met stof en uitgedroogde koelpasta na 4 jaar tijd...

• amsterdam-ali
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08-2019
Hallo E,

Goed nieuws, je hebt optijd door dat je koelpasta niet meer werkt. Deze moet je vervangen, aangezien je temps te hoog zijn.

Het makkelijkste is om de koeler te verwijderen als hij warm is, dan is het restant van de koelpasta namelijk soepel. Dus zet de comp eerste even aan voor je gaat beginnen. De koeler zit vast met push pins, dus die kan je verwijderen zonder dat je alles uit de kast moet halen, alweer goed nieuws dus.

Verwijder de koeler en maak alles schoon, er mag geen oude koelpasta overblijven en plaats dan de nieuwe koelpasta op de cpu. Er zijn duizenden youtubjes over koelpasta, dus dat mag je zelf uitzoeken. Monteer de koeler en voila. Verwacht geen wonder middel, maar idle temps rond de 50 moet kunnen.

Veel plezier en vrees niet, een kind van 12 kan het ook
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee