Toon posts:

Extra uitleg voeding testen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 21:43
De computer van mijn dochter start ineens niet meer op vandaag.
Hoe vaak je ook op het aan/uit knopje drukt, ding doet niets.

Ik heb de 'Hangen en Opstartproblemen troubleshooter' doorgelezen (gedeeltelijk) en die zegt:
Slaat het wel aan?
• Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).
• Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad. Zie verder ook dit topic voor meer details: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Vervolgens wordt verwezen naar een plaatje:

Mijn vraag: wat moet ik hiermee? Ik heb ook het topic over die voeding-tester een beetje bekeken, maar ik ben niet zo electrisch-technish aangelegd. Kan iemand me vertellen wat de foto weergeeft, wat ik er mee moet en wat het eventueel kan uitwijzen?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24

InFamous

excommunicado

Nou door pin 14 en 16 van de 24pins atx stekker kort te sluiten gaat de voeding aan, gebeurt dit niet dan is de voeding kapot. Heel simpel haal de voeding los van alles dat er niks meer op aangesloten zit, stekker in het stopcontact en pin 14 en 16 kort sluiten gaat de fan van de voeding draaien dan start de voeding op doet hij dit niet is de voeding kapot.

Formerly known as Ragdoll

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:56

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heel simpel: Het zet je voeding aan zonder dat er een moederbord aan hoeft te hangen ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• PaulZ
InFamous schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:49:
Nou door pin 14 en 16 van de 24pins atx stekker kort te sluiten gaat de voeding aan, gebeurt dit niet dan is de voeding kapot. Heel simpel haal de voeding los van alles dat er niks meer op aangesloten zit, stekker in het stopcontact en pin 14 en 16 kort sluiten gaat de fan van de voeding draaien dan start de voeding op doet hij dit niet is de voeding kapot.
Heel simpel dus. Ik kon dat van die fan helaas niet goed uit de artikelen halen, mijn fout.

k Ga half volgende week even testen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InFamous schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:49:
Doe dat nou niet!

Een voeding is niet ontworpen om zonder belasting te draaien. Doorgaans zit er ook beveiliging in tegen het opstarten als er geen weerstand aan hangt - netto resultaat is dat als TS doet wat je zegt hij mogelijk en prima werkende voeding weggooit :o

Zorg ervoor dat er minimaal één schijf oid aan een molexje hangt, dan start de voeding wel netjes op (tenzij het dood is).

Verder zijn voedingen geen Processors, Moederborden of Geheugen, dus ik verplaats dit topic naar Overige Hardware :)

Move PMG -> OH

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
En om te weten of je voeding defect is, moet je gewoon een andere voeding in je pc doen.
Dus wel een lenen, anders heb je er dadelijk twee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaulZ
dion_b schreef op zondag 29 mei 2011 @ 02:13:
[...]
Doe dat nou niet![...]
Betekent dat, dat je het niet eens bent met de inhoud van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter?
Volgens mij geeft ragdoll-csr juist extra informatie over de aanbevelingen daarin.
jan99999 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 08:56:
En om te weten of je voeding defect is, moet je gewoon een andere voeding in je pc doen.
Dus wel een lenen, anders heb je er dadelijk twee.
Ook een goed idee :) (ook van dat lenen trouwens).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24

InFamous

excommunicado

dion_b schreef op zondag 29 mei 2011 @ 02:13:
[...]

Doe dat nou niet!

Een voeding is niet ontworpen om zonder belasting te draaien. Doorgaans zit er ook beveiliging in tegen het opstarten als er geen weerstand aan hangt - netto resultaat is dat als TS doet wat je zegt hij mogelijk en prima werkende voeding weggooit :o

Zorg ervoor dat er minimaal één schijf oid aan een molexje hangt, dan start de voeding wel netjes op (tenzij het dood is).

Verder zijn voedingen geen Processors, Moederborden of Geheugen, dus ik verplaats dit topic naar Overige Hardware :)

Move PMG -> OH
Heb daar nog nooit last van gehad, maar wel dat ik een hardeschijf aangesloten had staan die dus mooi een stroompiek om zijn oren kreeg en het loodje legde( en ja was een a merk voeding die gewoon zijn werk deed). Om een voeding te testen kan je voor die 2 minuten echt wel zonder load de voeding aanzetten.
Hiervan zal hij echt geen schade oplopen maar je bent wel uren zoeken en een andere voeding kopen kwijt.

Formerly known as Ragdoll

• PaulZ
Gisteren even naar de computerboer geweest met de voeding, maar die kon het niet testen omdat er geen 24-pins aansluiting op zat...
Net zelf maar even pin 14 en 16 doorverbonden, maar helemaal geen reactie van de voeding. Ga ik toch maar eens kijken naar een andere voeding (een ATX-300GTF als die er nog zijn voor die ouwe pc) en anders wordt 't een andere computer.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 18:38

painkill

Pain(k)(ill)

PaulZ schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 14:46:
Gisteren even naar de computerboer geweest met de voeding, maar die kon het niet testen omdat er geen 24-pins aansluiting op zat...
Net zelf maar even pin 14 en 16 doorverbonden, maar helemaal geen reactie van de voeding. Ga ik toch maar eens kijken naar een andere voeding (een ATX-300GTF als die er nog zijn voor die ouwe pc) en anders wordt 't een andere computer.
Wel de groene draad en een zwarte draad doorverbonden?

Mijn SNES verzameling!

• PaulZ
Net nog ff voor de zekerheid nagekeken: ja, dat heb ik gedaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

InFamous schreef op zondag 29 mei 2011 @ 10:33:
Om een voeding te testen kan je voor die 2 minuten echt wel zonder load de voeding aanzetten.
Nee, dat kan dus lang niet altijd. Er zijn genoeg voedingen die zonder belasting gewoon niet aangaan, hang je er een fannetje of DVDspeler aan, dan loopt het verder prima.

• PaulZ
Dank je Terw_Dan. Ook al gedaan voordat ik de boel had doorverbonden. 'k Ga toch maar ff een andere voeding zoeken op internet (voor zover te zien alleen nog verkrijgbaar in het buitenland).
Die paar tientjes risico loop ik dan wel als 't blijkt niet aan de voeding te liggen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 20:13

SA007

Moderator Tweaking
Hou je er rekening mee dat 24 pins en 20 pins hetzelfde is, alleen met 4 pinnen meer?
Alsin, pak een mes (soms is het zo los te klikken overigens) an haal het extra blokje van 4 eraf en het werkt prima.

Tenzij je een echt oude pc hebt (zonder extra cpu power connector) zou dat prima moeten gaan.

Klok is stuk :(

• PaulZ
Ah, ik dacht dat ik specifiek naar een 20 pins versie moest zoeken, maar dat hoeft dus niet. Dat maakt de keuze al wat ruimer.

Edit later:
Inmiddels via Ebay exact dezelfde besteld in de UK voor een paar tientjes (dankzij de verzendkosten). Kijken wanneer die binnen is en of het dan is opgelost.

[Voor 41% gewijzigd door PaulZ op 04-06-2011 16:30]

• PaulZ
Vandaag de nieuwe voeding binnen van ebay-verkoper specola.
Even wat stekkertjes aan de computer gezet en jawel: de boel start op :) !

Achteraf dus toch de voeding die kapot was.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 08:56:
Als de voeding niet compatibel is met het mobo gooi je dan dus een goed werkende voeding weg. En ook zou er bijvoorbeeld per ongeluk kortsluiting kunnen zijn door iets en dan gaat een goede voeding ook niet aan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee