Toon posts:

HT lipsync problemen, advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 12:13
Hallo,

Ik zit met een aantal kleine problemen en ik zou graag jullie advies horen.

Vorig jaar, ten tijde van het WK, ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe TV, uiteindelijk is het de Samsung UE37C6000 geworden. Toen ik merkte dat het geluid niet denderend was, heb ik een stereoversterker en twee boxen gekocht, ik had de gedachte dat stereo meer dan voldoende zou zijn en dat ik geen zin had in boxen en kabels overal. De stereoversterker is een Yamaha RX-497 en de twee speakers zijn B&W CDM1 (2e hands).

Echter, naarmate ik meer met het systeem ging doen, kwam toch steeds meer de drang om een surround effect te creëren in huis. Ik heb een Synology NAS gekocht, de TV er op aangesloten en via het netwerk films kijken!

Veel mensen hebben mij uitgelegd dat een stereoversterker vele malen beter is in het afspelen van muziek, dan een HT versterker van ongeveer dezelfde prijs. Tenslotte moeten er toch veel meer kanalen aangestuurd worden en natuurlijk het beeld. Dus ik heb de beslissing genomen om de stereoversterker uit te breiden met een 3 kanaals versterker / processor voor de center- en achterkanalen en met de mogelijkheid voor optisch aansluiten van de TV. Dit is een tweedehands Yamaha DSP-E800 geworden, met ondersteuning van Dolby Digital en DTS. Natuurlijk ook twee kleine achterboxen gekocht en een grote centerspeaker. Alles aangesloten en na wat puzzelen met de instellingen werkt het goed. Hier begint de roep om advies!

Bij het afspelen van grote bestanden (1080p) krijg ik ontzettende lipsync problemen. Het probleem is dat de TV de grote formaten zo snel niet kan verwerken, dus het geluid komt eerder dan het beeld. Ontzettend irritant! Eerst dacht ik nog dat het aan de NAS lag, dat deze de data zo snel niet kon aanleveren, dus een blurayschijf gekocht als test: precies hetzelfde probleem. Ook als de bluray direct wordt aangelosten via optisch naar de processor en het beeld naar de TV via HDMI, altijd is het geluid eerder dan het beeld. Na zoeken op internet kwam ik er al snel achter dat meer mensen problemem hebben met deze TV, met name backlight bleeding en traagheid van beeld. Dus heb ik Samsung gebeld, aardig dat ze waren hebben ze een monteur gestuurd. Deze heeft alles aangehoord en bekeken. Hij heeft aangegeven dat het backlight bleeding probleem binnen de marges valt en dat het probleem met het beeld en geluid niet synchroon loopt, niet kan worden opgelost door aanpassingen aan de TV. Hij gaf aan dat het probleem in de combinatie tussen de TV en de versterker zit. Het advies van hem is dus om een andere versterker te kopen die dit probleem oplost (een versterker met lipsync correctie).

Vraag 1: is er een mogelijkheid om dit toch nog op te lossen met de huidige configuratie of met een kleine uitbreiding?

Vraag 2: indien dit niet het geval is, is het mogelijk om een soort van switchbox te kopen waarbij de stereoversterker en nieuwe HT versterker gescheiden worden, maar dat ze wel beide de frontspeakers kunnen aansturen?

Vraag 3: is er een HT versterker met (zeer) goede stereo kwaliteiten te koop? Hebben tegenwoordig al dit soort versterkers lipsync correctie?

Vraag 4: het is misschien beter om alles te scheiden en om met voor- en eindversterkers te gaan werken, maar voor mijn gevoel wordt dit een zeer kostbare operatie en daarnaast komen de kastjes dan vol met apparatuur. Hoe denken jullie hier over?

Op dit moment is de verdeling van gebruik ongeveer als volgt:

40% TV
10% Films (ivm deze problemen dus een laag percentage)
35% Radio
15% CD

Ik hoop dat het een duidelijke uitleg is geweest, mocht dit niet het geval zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag. Alvast bedankt voor reacties!

Groet,

Jan

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Lipsync komt veelal puur doordat de TV eerst nog wat software op het beeld loslaat alvoor het te vertonen. Met het geluid wordt dit niet gedaan en daarom loopt het beeld achter. Hoe veel dit is hangt van de TV en de software af. Sommige TV's hebben slechts een delay van enkele milliseconden, dat is haast niet merkbaar. Er zijn ook TV's met 200 ms delay wat gewoon irritant is. De oplossing die je dus meteen kan proberen is alle software op de TV uit te zetten welke het beeld traag kan maken. Dus de software welke het beeld verbeterd. Welke dat bij Samsung is durf ik niet te zeggen. Grote kans ook dat de TV een game-mode heeft. Deze schakelt met een druk op de knop dergelijke software voor je uit. Nadeel is wel dat sommige TV's zonder deze software echt schrikbarend slecht beeld gaan vertonen.

Andere optie die je hebt is een externe box te kopen welke het geluid kan vertragen. Wat zoiets kost zou ik zo niet durven zeggen. Weet alleen dat ze bestaan.

Wat je ook zou kunnen doen is een receiver kopen welke ook goede stereokwaliteiten heeft. Zodra een surroundreceiver opties als "Pure Direct" heeft dan maak je van het apparaat eigenlijk een stereoversterker door alle processing uit te schakelen. De Marantz SR7005 komt de laatste tijd toch behoorlijk goed uit de tests als receiver met goede stereokwaliteiten. Echter praat je dan wel over een receiver van zo'n 1300 euro. Ik weet niet of het dat waard is. Want moet zeggen dat ik voor die 15% het het geld niet waard zou vinden. Radio is ook wel muziek maar zo compressed dat het toch nooit zo goed klinkt als een CD of wat dan ook.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 12:13
Bedankt voor je reactie. De monteur van Samsung heeft inderdaad hetzelfde aangegeven voor wat betreft de software welke het beeld verbeterd. We hebben toen alle filters, motion LED plus, en andere software "verbeteringen" uitgeschakeld. Het bleek echter geen oplossing te zijn. Het is vast iets beter geworden, maar ik kan nog steeds niet met goed fatsoen een bluray opzetten.

Die externe box is inderdaad wel mogelijk, alleen daar betaal je zomaar 300 tot 400 euro voor. Dit gaat me eigenlijk een stapje te ver voor zo'n kleine uitbreiding.

Ik heb die Marantz even opgezocht en deze ziet er inderdaad goed uit. Misschien is het inderdaad zo dat radio de zaak op een minder hoog niveau speelt dan een cd, maar dat maakt qua stereo beleving toch niet zoveel uit? In feite krijg je dan wel een goede stereoweergave, maar een minder goede kwaliteit geluid qua tonen. Overigens zal ik op een later tijdstip (als ik een minder gehorig huis heb), wel meer CD gaan luisteren. De Marantz is wel duur, maar kan wel praktisch alles, zo heb ik begrepen.

Een alternatief is natuurlijk een multiple kanaals EV, een stereo VV, een surroundprocessor / surround VV met HDMI en lipsync etc. en een losse tuner. Dit wordt al met al wel een hele dikke investering denk ik... :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb hier het zelfde probleem met een samsung 37C650 TV met een rotel versterker en B&W boxen. (analoog aangesloten)

Bij de spdif uitgang is software matig de delay in te stellen. Van de analoge (koptelefoon en scart) aansluiting niet.

Mijn pa en ik hebben exact het zelfde probleem en beide hebben we contact opgenomen met samsung.
We kregen beide te horen dat het moederbord vervangen moet worden. Dus ik zeg: Dat lijkt me zinloos, het moederbord is niet defect, er mist gewoon softwarematig een instelling in het menu. De B serie kon dit tenslotte wel gewoon. Maar nee, samsung hield vol, het mobo is defect en stuurde een monteur.

Monteur: Nee, dit ligt niet aan de hardware, dit is software matig en hij bladerd het service menu door.
Nee, dit valt bij de C serie en alle nieuwe modellen niet meer in te stellen. Kon wel bij de oude.
Neem maar weer kontakt op met de helpdesk.

Mijn pa heeft zijn tv gelijk terug gebracht en een panasonic gekocht waarbij het beeld en geluid wel synchrone loopt. (hij had de tv net een week)
Ik heb samsung weer gebelt en ze vonden het maar een vaag probleem. Het wordt doorgestuurd naar een product expert en daar ligt het nu al weer 3 weken.

Ook ik heb alle software verbeteringen uit staan. Ik snap niet dat het zo moeilijk is voor samsung om deze basis behoefte in te stellen. (Overigens schijnt LG het zelfde probleem te hebben)

Ik zou zeggen: neem ook contact op met samsung, hoe meer klachten ze krijgen hoe groter de kans dat ze er ook wat aan gaan doen.

[Voor 11% gewijzigd door jhead22 op 29-05-2011 11:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

GoeiedagEem schreef op zondag 29 mei 2011 @ 10:43:
Ik heb die Marantz even opgezocht en deze ziet er inderdaad goed uit. Misschien is het inderdaad zo dat radio de zaak op een minder hoog niveau speelt dan een cd, maar dat maakt qua stereo beleving toch niet zoveel uit? In feite krijg je dan wel een goede stereoweergave, maar een minder goede kwaliteit geluid qua tonen. Overigens zal ik op een later tijdstip (als ik een minder gehorig huis heb), wel meer CD gaan luisteren. De Marantz is wel duur, maar kan wel praktisch alles, zo heb ik begrepen.
Die Marantz is maar een voorbeeld. Als je goedkoper wilt zijn er nog genoeg andere opties. Qua stereobeleving zit er tussen een goede CD en een radiozender wel zeer veel verschil. Radio kan je met elke set wel luisteren. Radio is zo gecomprimeerd en vertekend dat het eigenlijk op elke set ruk klinkt. Dan maakt een goede stereoweergave ook niet meer uit. Ik zou in ieder geval nooit dergelijke apparatuur kopen voor alleen of het grootste deel radio. Daar win je gewoon niets mee.

Ik denk dat de mooiste oplossing in dit geval een leuke meerkanaals receiver is. Je hebt dan instelbare delay zodat je geen lip-sync meer hebt. Je hebt dan één apparaat en geen losse twee- en driekanaals eindbak. En aangezien je een nieuw apparaat aanschaft heb je ook nog eens de nieuwe technieken die de huidige Yamaha's toch wel missen. En zoals gezegd is die SR7005 maar een voorbeeld. Er zijn ook wat oudere modellen (generatie of twee terug) welke het ook zeer goed doen en voor veel minder geld te verkrijgen zijn. Dan ga je meer richting de 800 euro. Maar beste manier om te testen is gewoon eens naar een winkel gaan en daar wat meerkanaals receivers beluisteren om te horen hoe die klinken. Wellicht zijn de Yamaha's die je hebt wel minder goed dan je denkt en kan je al met een receiver van een paar honderd euro een hele vooruitgang boeken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee