Toon posts:

Laptop geeft niet goed beeld

Pagina: 1
Acties:

• TheOneAndOnly
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-05 19:28
Ik heb een PB laptop van een kennis binnenkregen. Het beeld ervan gaat niet helemaal goed meer. De POST krijg je bvb 4 keer te zien, boven elkaar. Beeld is dus verticaal behoorlijk samengedrukt.

Bios kon ik nog net lezen, en dus heb ik even de settings gereset, bracht niet op.

De laptop gaf aanvankelijk zelf problemen aan in Windows, en gaf de mogelijkheid Windows / programma's / drivers / weet-ik-het te herstellen. De eigenares heeft dit geprobeerd, maar dit is niet goed gekomen. Hierdoor is de huidige Windows installatie niet meer opstartbaar, wat uiteraard niet leuk is. Anders had ik kunnen proberen Windows te booten en via een externe monitor te werken, maar dat kan dus niet.

Ikzelf heb de laptop zo ver mogelijk open gemaakt, maar geen rare dingen te zien. GPU zit vast op het mobo, dus vervangen is niet mogelijk.

Nu is mijn vraag, is er nog iets dat ik kan proberen?
Mobo (incl graka dus) proberen uit te krijgen en bakken? Maar de kans op succes lijkt me niet groot?
Iets anders?

Data is reeds gebackupped, dus in feite valt er weinig te verliezen...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:08

Nemesizz

Untouchable

Misschien kun je nog de specs neerzetten? Want er zijn heel veel PB's met uiteenlopende specs.

Videochip bakken is over het algemeen alleen aan te raden in het geval van nVidia chips (kan natuurlijk ook bij andere, maar meestal word dan het probleem door iets anders veroorzaakt, en bakken van een chip/mobo is niet geheel zonder risico's voor de hardware zelf).
Daarnaast (stel dat het een nVidia chip is en het was daadwerkelijk het probleem) werkt bakken maar tijdelijk, vroeg of laat gaat ie weer kapot.

Straks is het iets anders, kabel van het scherm beschadigt/los of geheugen dat brak is (meeste laptops hebben shared geheugen, dus corrupt ram kan dan ook corrupt beeld geven).

• TheOneAndOnly
Nemesizz schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:36:
Misschien kun je nog de specs neerzetten? Want er zijn heel veel PB's met uiteenlopende specs.
[...]
Straks is het iets anders, kabel van het scherm beschadigt/los of geheugen dat brak is (meeste laptops hebben shared geheugen, dus corrupt ram kan dan ook corrupt beeld geven).
Packard Bell MGP00 (Minos GP)
Verder bijzonder weinig over te vinden. Heb de specs niet kunnen vinden, dus het is voor mij even goed een raadsel wat er in zit. :)

Het enige dat ik kon vinden zijn een hoopje replacement parts, en mensen met die laptop met kapotte graka... :X

Maar je aangehaalde punten zijn wel ideeën, ik test nog even uit!
Edit: Geheugen is het alvast niet (of beide modules moeten defect zijn, dat blijft mogelijk, heb geen reserve om te testen). Rest is helaas moeilijker te testen...

[Voor 13% gewijzigd door TheOneAndOnly op 28-05-2011 19:21]

• TheOneAndOnly
Zonet de koelconstructie verwijderd:

Intel T7500
Geforce 8600M GS
(3GB ram, dat wist ik al)

nVidia GPU dus... Hmm....

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 23:42

BrammT

The one and only!

kaalstrippen en oventruc? :)

Suzuki SJ413 1.3 GTI - Suzuki King Quad 700cc - Mazda MX5 NA 1990 1.8 Turbo(TD04)

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 12:01
Ik zou even een nieuwe inverter bestellen bij Twindis ofzo en kijken of hij het doet...

• TheOneAndOnly
Dat was dus wat ik al aanhaalde, en wat Nemesizz ook al suggereerde.

Als ik een service manual kan vinden, kan ik 'm strippen en de oven in zetten ja. m'n moeder moet straks toch bakken, dus dat zou net goed uitkomen.
AcidBanger schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:39:
Ik zou even een nieuwe inverter bestellen bij Twindis ofzo en kijken of hij het doet...
Inverter bestellen kan ook, maar wat doet zo'n ding? Beeld staat er dus 4 keer op, kan dat daardoor komen?
Edit: Kan het model niet vinden bij die Twindis...

[Voor 36% gewijzigd door TheOneAndOnly op 28-05-2011 19:45]

• TheOneAndOnly
Zo, over 5 minuutjes kan ie de oven in.

Wat doe ik? 200°, minuutjes of 10?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
AcidBanger schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:39:
Inverter is voor je schermverlichting, niet voor de invulling die de videokaart aan de pixels van je scherm geeft. Er zijn een aantal problemen waarbij een inverter vervangen de oplossing is, dit is er geen van.

• TheOneAndOnly
Zo, dat ruikt niet fris (lees: stinkt behoorlijk). :+

Even tijd geven om af te koelen, straks weer inbouwen :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je hebt toch niet de complete laptop in de oven gedaan? :+

• TheOneAndOnly
NICE!

Ding werkt weer. Voorlopig nog niet verder getest dan een bios / POST, omdat hij nog half open ligt en de HD's er nog niet inzitten, maar zeg zelf, het klinkt erg goed. :)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je hebt zo wel je garantie verprutst. Had je hem niet beter kunnen opsturen naar PB?

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hé dat vind ik wel een goeie, maar wat heb je nu precies in de oven gezet en hoe lang bij welke temp?
Dat is iets dat ik moet onthouden voor dergelijke gevallen!

• TheOneAndOnly
Trommelrem schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:47:
Je hebt zo wel je garantie verprutst. Had je hem niet beter kunnen opsturen naar PB?
Voor een laptop van 4 jaar oud is dat niet meer van toepassing. ;)
Peatsmoke schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:49:
Hé dat vind ik wel een goeie, maar wat heb je nu precies in de oven gezet en hoe lang bij welke temp?
Dat is iets dat ik moet onthouden voor dergelijke gevallen!
Enkel het mobo (met graka op), zo veel mogelijk af gedaan.
200°, 9 min.

[Voor 5% gewijzigd door TheOneAndOnly op 28-05-2011 21:55]

• Trommelrem
TheOneAndOnly schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:54:
[...]

Voor een laptop van 4 jaar oud is dat niet meer van toepassing. ;)
Neehoor, voor nVidia problemen kun je gewoon bij je winkel aankloppen. Inmiddels is algemeen bekend dat deze chips defect zijn, dus ook jaren na het verlopen van je garantie is de winkel verplicht dit specifieke probleem voor je op te lossen.

• TheOneAndOnly
Trommelrem schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:04:
[...]
Neehoor, voor nVidia problemen kun je gewoon bij je winkel aankloppen. Inmiddels is algemeen bekend dat deze chips defect zijn, dus ook jaren na het verlopen van je garantie is de winkel verplicht dit specifieke probleem voor je op te lossen.
Dat heb ik idd achteraf ook vernomen.
Echter, ik wist het type wel, maar kon geen specs vinden. Wist dus niet eens dat er een 8600M GS in zat. Koelconstructie moest er af om dat te ontdekken. Daar ging de garantie...

• Trommelrem
Dan nog zijn ze verplicht om te repareren. Bovendien vervalt de garantie niet als je een computer of laptop openschroeft. Vooral Acer plakt overal garantiestickertjes, maar dat betekent niet dat de garantie vervalt als je de behuizing opent.

[Voor 41% gewijzigd door Trommelrem op 28-05-2011 22:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:31

Dennis1812

Amateur prutser

Bij mij stond er wel zoon leuk stickertje hoor dat mn garantie vervalt als ik de kast open. maarja hoe moet je je PC anders schoonmaken....

OT: Je zei dat je zoveel mogelijk van je MOBO af had gehaald, wat moet ik hieronder opvatten?
Wil dit binnenkort ook gaan doen met een oude videokaart namelijk. (hoop hem weer aan de praat te krijgen ^^)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hier bestaat een heel topic over (het doodgaan van nvidia 8000 series kaarten ofzoiets) waar alles goed is uitgelegd en je terecht kan met je vragen...

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheOneAndOnly
Trommelrem schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:10:
Dan nog zijn ze verplicht om te repareren.
Dat kan. Maar de desbetreffende eigenares heeft zodra examens, en dan kan ze haar studie laptop wel best gebruiken. ;) In garantie geven duurt al snel 2 - 3 weken...
denikids schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:32:
OT: Je zei dat je zoveel mogelijk van je MOBO af had gehaald, wat moet ik hieronder opvatten?
Zo veel mogelijk eraf, ook de plastic beschermfolies van over diverse componenten. CPU had ik in z'n socket laten zitten, uit schrik dat de plastic van het socket mss zou smelten en vervormen.
Mavamaarten schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:39:
Hier bestaat een heel topic over (het doodgaan van nvidia 8000 series kaarten ofzoiets) waar alles goed is uitgelegd en je terecht kan met je vragen...
Klopt. De desbetreffende laptop is hersteld. Andere geïnteresseerden vinden allicht hun info in dat topic. :)
Edit: Hier: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

[Voor 6% gewijzigd door TheOneAndOnly op 29-05-2011 13:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee