Toon posts:

Sata, Server disk á 485euro of conumenten disk van 120euro?

Pagina: 1
Acties:

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08-2021
via dell.nl

2TB, SATA, 3.5-in, 7.2K RPM Hard Drive (Cabled) [€ 485,00]
2TB, SATA, 3.5-in, 7.2K RPM Hard Drive (Hot-Swap) [€ 485,00]

dit zijn sata schijven voor in een server, via pricecheck:
pricewatch: Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB rond de 120euro.

Aangezien ik er toch een raidcontroller in laat zetten
PERC H700A RAID Controller, 512MB NV Cache, for Hot Plug HDD Chassis [meerprijs € 320,00]

vraag ik me af wat waarom ik
(4*485 = 1940) - (4 * 120 = 480 ) = 1460euro meer zou betalen voor deze disks.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Paar redenen voor:
- Desktop schijven ondersteunen geen TLER en zijn dus minder geschikt voor RAID:
Wikipedia: Time-Limited Error Recovery Zonder die functie kun je wegvallende volumes etc krijgen. Waar je mee moet vergelijken is een RE4 schijf:
pricewatch: Western Digital RE4 WD2003FYYS, 2TB
- Aangezien je voor hotswap gaat zul je op Ebay nog de HD doosjes moeten vinden.
- Dell garantie.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:09
Wanneer ze voor een dell server zijn grote kans dat er een custom firmware op de dell disks zit voor gebruik icm Dell controllers/Dell Servers
Tevens zal Dell ondersteuning bieden wanneer er Dell disks gebruikt worden, waarschijnlijk bij normale disks niet.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Anoniem: 15758

Je geeft geen enkele informatie waar de schijven voor gebruikt worden.

Consumentenschijven ondersteunen wel degelijk TLER/CCTL, alleen Western Digital heeft het grote geld geroken en laat je nu 40-100% meer betalen voor een softwarefeature die voorheen in alle consumentendisks zat. Bij Hitachi en Samsung kun je nog gewoon de consumentenversies gebruiken en CCTL - dit is echter wel iets wat je controller moet ondersteunen.

Aangezien de TS geen enkele informatie geeft over de noodzaak van een controller, wordt het moeilijk om advies te geven. Maar als je 500 euro wilt betalen voor een lullig 2TB diskje kun je net zogoed je hele bankrekening overmaken. Veel betere 2TB Samsung F4 krijg je namelijk voor 60 euro, ipv 500 euro. En die ondersteunt ook CCTL:

pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08-2021
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:31:
Je geeft geen enkele informatie waar de schijven voor gebruikt worden.

...

pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
het wordt een webserver waar ik een stukje archief software op wil installeren, veel data niet al te gek veel IO (anders had ik wel voor scsi of sas gekozen).

Sata volstaat hier prima voor, de samsung disk die je me geeft is maar 5400rpm, dat is wel wat aan de lage kant..... is die een bewuste keuze geweest?

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Ik heb hier op het moment 24 Hitachi HDS721010CLA332 1TB (consumenten) schijven op 3 hardwarematige 3Ware 9550SX8LP draaien. Heb nog nooit een schijf gehad die uit de Raidset viel. Over enkele weken komen er 12 Hitachi 5K3000 schijven van 2TB bij op een hardwarematige 3Ware 9550SXU12LP Raidcontroller, hier verwacht ik ook geen enkele problemen. Heb privé nog nooit speciale Raidschijven gehad en ben het ook niet van plan, aangezien ik het onzin vind.

nasdude schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:48:
het wordt een webserver waar ik een stukje archief software op wil installeren, veel data niet al te gek veel IO (anders had ik wel voor scsi of sas gekozen).
Voor een webserver met veel parallelle I/O is een SSD de enige juiste keuze. Eén SSD is sneller dan een 50-tal 15.000rpm schijven wat dit betreft. Betreft het vooral grote bestanden die je serveert dan kun je mechanische schijven overwegen, maar als er veel request parallel lopen zakt de snelheid enorm in en ben je weer aangewezen op SSDs.

Dus de belangrijkste vraag is: hoeveel opslag heb je nodig en hoeveel performance heb je nodig, hoeveel clients denk je tegelijkertijd te moeten serveren en wat is de gemiddelde grootte van de files die je serveert? Heb je I/O traces gedaan en weet je in wat voor klasse je webserver valt?
Sata volstaat hier prima voor, de samsung disk die je me geeft is maar 5400rpm, dat is wel wat aan de lage kant..... is die een bewuste keuze geweest?
Hoe lager rpm, des te beter, voor grote bestanden die sequentiëel worden uitgelezen of weggeschreven. Sequential I/O is het enige waar mechanische hardeschijven goed in zijn. Voor random I/O zijn alle hardeschijven in principe ongeschikt. 300 IOps voor een peperdure 15.000rpm schijf versus 35.000 IOps voor een simpel SSDtje. Meer dan een factor 100 verschil. Bovendien veel veiliger een Intel SSD met supercapacitor, zeker als de server enigszins belangrijk werk doet.

Als je grote bestanden gaat serveren is een lage rpm en hoge datadichtheid veel beter dan een hoge rpm en lage datadichtheid. Waarom denk je dat Samsung F4 met 5400rpm tegen de 140MB/s kan pushen terwijl 15.000rpm met moeite de 170MB/s kan halen? Qua IOps zit je wel met 60 versus 180-250 maar dat valt in het niets met SSDs die tot 35.000 IOps per stuk kunnen doen, laat staan in RAID0 of een slimme mirror.

500 euro betalen voor een simpele 2TB 7200rpm van de vorige generatie (500GB platters) die je ook nog actief moet koelen en mindere performance heeft dan een 5400rpm schijf van 60 euro; dat is gewoon diefstal van je eigen portemonnaie.

@KeDeShCh: kun je onzin vinden maar dat is echt niet zo. Je weet waarschijnlijk ook niet dat jouw Hitachi schijven CCTL ondersteunen en jouw controller kennelijk ook. Anders had je bij elke weak sector een uitvallende disk gehad. Dat komt hedendaags vooral voor bij WD schijven die TLER (tegenhanger van CCTL) als exclusieve feature voor RAID schijven hebben, om consumenten en klein-zakelijke gebruikers die RAID willen te forceren om extra centen uit te geven voor een simpele softwarematige feature.

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Van mijn schijven wist ik het wel (CCTL), van de controller weet ik het niet of deze dat ondersteunt. Deze schijven zijn mij ooit aangeraden door een kennis die ze zelf ook in Raid had staan. Ik had namelijk geen zin in het Samsung-debacle en waren mijn Samsung Spinpoints T166 schijven van 500GB aan vervanging toe. Met de T166 heb ik ook nooit last gehad van droppende schijven. Ik ben dus hier puur van mijn ervaring met de Hitachi's uit gegaan, welke zeer goed is.

Hitachi en Samsung ondersteunen CCTL
Seagate ondersteunt ERC
WD ondersteunt TLER

CCTL en ERC zijn volatile (setting verloren na elke stroomonderbreking) en moet dus door de controller elke keer worden verstuurd. TLER is een non-volatile setting die na stroomonderbreking zijn waarde behoud en is dus niet afhankelijk van controller-ondersteuning.

Voor professionele software RAID heb je TLER en CCTL/ERC niet nodig. Het gebruik van deze technieken brengt ook risico met zich mee; het verkort de tijd dat hardeschijven aan recovery mogen doen (7 seconden) en dus kun je corruptie krijgen die anders wel recoverable was geweest. Dit is met name een probleem voor non-redundante arrays (RAID0, JBOD) of redundante arrays die zijn bescherming hebben verloren (degraded RAID1/5, double degraded RAID6, triple degraded RAID7).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee