Ik probeer om mijn systeem zo zuinig mogelijk te krijgen en dus ook zo weinig mogelijk te belasten. Laatst merkte ik op dat explorer.exe circa 40MB in beslag neemt. Als ik dit proces uitschakel wordt mijn systeem er niet mee belast, maar aangezien het een systeemproces is vroeg ik me af of het geen schade kon leveren. Zoeken achter info rond dit euvel leverde helaas nagenoeg allemaal sites om Windows te gebruiken zonder Internet Explorer.
Je hebt dan geen startbalk en geen bureaublad meer... dus als je verder niets met je pc wilt gaan doen kan je het wel uitschakelen hoor
Maar ik denk niet dat je het merkt als je dat proces uitzet. Windows wordt er heus niet zuiniger van. Als je gewoon browsed bijvoorbeeld is je systeem al superzuinig (met de juiste onderdelen die kunnen terugclocken).

[Voor 44% gewijzigd door maarud op 28-05-2011 14:55]
Internet explorer is iets anders dan explorerKS1987 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:52:
Zoeken achter info rond dit euvel leverde helaas nagenoeg allemaal sites om Windows te gebruiken zonder Internet Explorer.
internet explorer = iexplore.exe (je browser)
explorer = explorer.exe (hetgeen wat zorgt voor je bureablad, taakbalk, windowsknop e.d.)
[Voor 10% gewijzigd door job op 28-05-2011 14:59]
Dan kun zoeken op explorer -internet.
Maar ik denk niet dat explorer killen veel nut gaat hebben. Geen idee of je ook met andere explorers e.d. kan gaan werken (die zijn er wel), maar ik vermoed dat toch niet alles even lekker zal werken in Windows zonder Microsofts explorer.
Maar ik denk niet dat explorer killen veel nut gaat hebben. Geen idee of je ook met andere explorers e.d. kan gaan werken (die zijn er wel), maar ik vermoed dat toch niet alles even lekker zal werken in Windows zonder Microsofts explorer.

[Voor 4% gewijzigd door crizyz op 28-05-2011 14:59]
Crizyz op Steam
Explorer.exe = zowel je taakbalk als je default bestandsbeheer. Je kan het uitschakelen manueel, maar ik betwijfel sterk dat je dit wil 

[Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 28-05-2011 14:59]
Ik weet wat het verschil is tussen explorer.exe & iexplore.exe, ik wilde er louter mee illustreren dat ik weinig informatie vond over het uitschakelen van explorer.exe en des te meer over iexplore.exe. De windows task manager is tot op heden een volwaardige vervanging van hetgeen die niet beschikbaar is zonder explorer.exe. Ik maakte me eerder zorgen wat het kon geven op termijn voor mijn systeem.
Kwestie van testen.KS1987 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 15:12:
Ik maakte me eerder zorgen wat het kon geven op termijn voor mijn systeem.

Maar ik zou lekker van explorer.exe afblijven.
Ben ook wel benieuwd naar je pc specs ivm de gewenste dingen.
Kan me namelijk niet voorstellen dat je op een 386 met 64mb ram ofzo zit te werken, dus waarom de hinder (van explorer.exe killen) op je hals halen?
Misery and hate will kill us all.
Explorer is in desktop versies van Windows nogal essentieel voor het gebruik, maar je kan altijd een alternatieve Shell opgeven (daar zijn group policies voor te vinden).
Dat het wel degelijk kan ligt voor de hand als je naar de Server Core varianten gaat kijken van 2008.
Dat het wel degelijk kan ligt voor de hand als je naar de Server Core varianten gaat kijken van 2008.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ik heb een 32-bit systeem met 2GHz dual core & 3GB werkgeheugen, laatst het stroomverbruik gecontroleerd en kwam op 23W verbruik. Tot dusver werkt internetbrowser en tekstverwerker aardig zonder explorer, komt gemiddeld neer op 600MB totale belasting van het systeem. Het werd aangehaald dat explorer enkele belangrijke taken vervuld, maar wat zijn deze buiten die van een window manager & bestandsbeheer.
Hoeveel geheugen een proces gebruikt maakt niks uit op het stroomverbruik van het geheugen. Als je fysiek minder geheugen in je pc stopt zal het wat uitmaken. Daarnaast werken programma´s sneller als ze meer geheugen gebruiken.
Je hebt een dual core processor en 3GB RAM, en je maakt je zorgen over die 40MB die je shell gebruikt?
Explorer is gewoon hetgeen waar je naar kijkt, zoals al aangehaald is: startmenu, bestandsbeheer, al die dingen vallen daar onder. Sluit het maar eens af met je taakbeheer, dan zie je het snel genoeg.
Als je echt zo zuinig mogelijk wilt zijn moet je gewoon een moederbord en processor regelen die daarop afgestemd zijn. Minder geheugen betekent misschien meer swappen. Dan duurt niet alleen alles veel langer, maar dan wordt je HD nog eens extra belast. En die verbruikt ook stroom. Sowieso is het weghalen van reepjes geheugen om stroom te besparen echt gelul in de marge. Dat ga je niet merken. Koop een zuinigere videokaart dan, een zuinigere processor en een zuiniger moederbord.Cobalt schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:04:
Hoeveel geheugen een proces gebruikt maakt niks uit op het stroomverbruik van het geheugen. Als je fysiek minder geheugen in je pc stopt zal het wat uitmaken. Daarnaast werken programma´s sneller als ze meer geheugen gebruiken.
23W, netjes hoor. Wat voor processor en mobo heb je?KS1987 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 18:00:
Ik heb een 32-bit systeem met 2GHz dual core & 3GB werkgeheugen, laatst het stroomverbruik gecontroleerd en kwam op 23W verbruik. Tot dusver werkt internetbrowser en tekstverwerker aardig zonder explorer, komt gemiddeld neer op 600MB totale belasting van het systeem. Het werd aangehaald dat explorer enkele belangrijke taken vervuld, maar wat zijn deze buiten die van een window manager & bestandsbeheer.
Explorer is gewoon hetgeen waar je naar kijkt, zoals al aangehaald is: startmenu, bestandsbeheer, al die dingen vallen daar onder. Sluit het maar eens af met je taakbeheer, dan zie je het snel genoeg.
[Voor 109% gewijzigd door Cyphax op 28-05-2011 18:10]
Saved by the buoyancy of citrus
koop een tablet?
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Pagina: 1