• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 07:33
Ik heb een nieuwe Samsung UE46D8000 LED TV gekocht. Mijn oude tv had maar 1 HDMI ingang. Vandaar dat ik mijn Apple TV2, HTPC en PS3 altijd via de receiver van mijn home cinema op mijn tv had aangesloten. De nieuwe tv heeft nu echter 4 HDMI ingangen. Ik zou dus nu alles rechtstreeks op mijn tv kunnen aansluiten en via de optical audio out het geluid naar mijn homecinema kunnen leiden. Wat is nu de beste optie van deze 2:

Optie 1:

Ik heb er een CI+ module bij van Ziggo. Wil ook graag de audio van de digitale tv over mijn home cinema laten gaan. Moet dus zowiezo een optisch draadje van TV naar home cinema.

Optie 2:

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-04 12:18
Kijk eerst maar eens of die optical-out van je TV wel 5.1 doet. Vaak doen TV's alleen maar 2.0 uit, en als dat het geval is, dan zou je veel beter voor optie 1 kunnen kiezen.

Los hiervan zou ik zelf kiezen om alles aan te sluiten op de versterker, dat maakt (in mijn geval iig) de kabelbende wat makkelijker te beheersen, aangezien je maar 2 kabels naar de TV hebt lopen.

[Voor 36% gewijzigd door TrekDude101 op 28-05-2011 14:51]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:26

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Als je een interne CI+ hebt zal je inderdaad altijd nog een extra kabel naar de receiver moeten leggen. Dus die kabel moet er sowieso komen. Aangezien die kabel er toch al ligt zal je snel willen kiezen voor alles met HDMI naar de TV en dan slechts één optische kabel naar de Sony. Maar dat is zeker niet altijd aan te raden. Dit omdat veel TV's niet zomaar Dolby Digital doorgeven, zeker niet de 5.1 versie. Genoeg TV's die de output eerst terugzetten naar 2.0 alvorens het door te sturen. TV's welke DTS doorsturen zijn al helemaal zeldzaam. Die optie is dus zeker niet de beste: je PS3 en andere apparatuur kunnen DTS doorsturen, maar met een beetje pech komt er dus maar 2.0 uit je TV.

Als je dus alles met HDMI naar de TV aansluit zou ik dus altijd kiezen om de apparaten welke DTS en DD uit kunnen sturen direct met de receiver te verbinden met optisch of digitale coax. Dan ben je zeker van deze geluidsformaten.

Alleen... als ik zo snel kijk dan heeft die HT-SF1000 maar twee HDMI-ingangen. Alles op de home cinema gaat dus niet werken aangezien er niet genoeg HDMI ingangen zijn. Verder staat er dat de HT-SF1000 een HDMI Schakelaar/Switcher heeft. Normaal houdt dit in dat je naast de HDMI kabel ook nog eens een extra audiokabel moet trekken voor het geluid. Oftewel: de HDMI ingangen van de Sony HT-SF1000 kunnen niet het geluid van het totale signaal afhalen.

Alles bij elkaar heb je hier weer het probleem wat je veel ziet met dit soort kant en klare setjes: het is het net niet qua functies en ingangen. Je zal of alles naar de TV moeten doen of twee apparaten naar de HT-SF1000 en dan ééntje naar de TV. Want hoe jij drie apparaten naar de HT-SF1000 wilt doen is me een raadsel aangezien die set volgens Sony zelf maar twee HDMI ingangen heeft en één uitgang.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
Probleem van optie 1 is de video lag die je ongetwijfeld hebt met een lcd tv.
Dus kijk of je receiver een lip sync functie heeft.

[Voor 11% gewijzigd door job op 28-05-2011 16:01]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Delay zou je op kunnen lossen door de beeldverbeterende software op de TV uit te zetten. Maar goed, dat is niet de mooiste optie. Overigens zijn er ook TV's waarbij de audio out niet is gesynched met het beeld. Dus zelfs dan kan je nog lip sync hebben. Al met al kan het dus best lastig worden...

• jams
FeaR schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:54:
Alleen... als ik zo snel kijk dan heeft die HT-SF1000 maar twee HDMI-ingangen. Alles op de home cinema gaat dus niet werken aangezien er niet genoeg HDMI ingangen zijn. Verder staat er dat de HT-SF1000 een HDMI Schakelaar/Switcher heeft. Normaal houdt dit in dat je naast de HDMI kabel ook nog eens een extra audiokabel moet trekken voor het geluid. Oftewel: de HDMI ingangen van de Sony HT-SF1000 kunnen niet het geluid van het totale signaal afhalen.

Alles bij elkaar heb je hier weer het probleem wat je veel ziet met dit soort kant en klare setjes: het is het net niet qua functies en ingangen. Je zal of alles naar de TV moeten doen of twee apparaten naar de HT-SF1000 en dan ééntje naar de TV. Want hoe jij drie apparaten naar de HT-SF1000 wilt doen is me een raadsel aangezien die set volgens Sony zelf maar twee HDMI ingangen heeft en één uitgang.
Het gaat hier om een HT-SF100 ipv HT-SF1000 die heeft wel meer ingangen. Ik ben het er mee eens dat een losse receiver beter is, alleen na de aanschaf van de TV is het budget daarvoor voorlopig even op. Dat komt later nog een keer. Moet het hier dus wel even mee doen.

Ik denk dat ik voor optie 1 moet gaan. Vraag me alleen nog even af of het geen probleem is dat er dus zowel een HDMI van de cinema set naar de TV gaat als een optical van TV naar cinema set. Kan dat zomaar of krijg je dan uiteindelijk alsnog de audio van de HDMI apparatuur via de optical terug van de tv? Is toch een soort van loop.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zo, dat één nulletje zo'n verschil kan maken. Zo te zien heeft de HT-SF100 wel HDMI Processing aangezien deze LPCM over HDMI aan kan. Alleen geen DTS HD of Dolby TrueHD, maar daar moet de bron dan maar LPCM van maken. In het geval van de HT-SF100 is de eerste optie inderdaad het mooiste. Is alleen nog wel de vraag hoe je het gaat doen met de eventuele lipsync.

Je zou eventueel een loop kunnen creëren. Dit kan gebeuren als je de optische kabel aansluit op een ingang met een zelfde naam/bron als een HDMI input. Echter zal HDMI voorrang krijgen op optisch waardoor je geen loop zal hebben.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 09:49
Je TV heeft een Audio Return Channel, wat betekent dat je TV geluid via de hdmi-kabel kan terugsturen en je geen S/PDIF nodig hebt. Je receiver moet echter ook compatible zijn en dat is wellicht niet het geval. Als hij geen TrueHD en DTS-HD MA ondersteunt is die kans in ieder geval erg klein.

Optie 1 lijkt me verder hoe dan ook het beste, tenzij je lipsync-problemen krijgt, maar daar heb ik met mijn Onkyo in ieder geval helemaal geen last van. Ik heb ook een dergelijke opstelling. Bij mij is het de TV die geen ARC ondersteunt. Deze optie stelt je verder ook in staat HD audio te beluisteren, omdat anders de bottleneck bij S/PDIF ligt.

[Voor 17% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-05-2011 15:38]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Die HT-SF100 heeft een maximaal instelbare delay van 200 ms. Dit moet meer dan voldoende zijn om eventuele lip-sync op te lossen. Naar mijn weten is Digital Natural Motion van Philips nog altijd de meest grote vertrager en daar is de delay ook 200 ms. Dus denk dat je daar mee wel goed zit.

Alles naar de Sony HT-SF100 en één HDMI en optische kabel naar de TV zouden het moeten doen in dit geval.

• jams
Ok, bedankt. Ik ga optie 1 proberen. Klopt, had de optie ARC van de TV gezien. Kan alleen nergens terug vinden of de cinemaset dat ook ondersteunt. Waarschijnlijk helaas niet dan...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De HT-SF100 komt al uit 2009 en ARC is iets van de laatste tijd, dus ARC zit er inderdaad niet op. Maar die ene optische kabel is zo erg toch niet?

• jams
Nee hoor dat is het zeker niet. Nu ik CI+ heb kan ik het hele Ziggo kastje weghalen, dus dat is al super veel winst. Zit zelfs PVR op. Daar heb ik graag een optisch kabeltje voor in de plaats.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee