• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:49
Mijn opa en oma gaan verhuizen naar een aanleunwoning. Dus vond mijn familie het een goede tijd om ze met een andere tv op te zadelen. Zo kwam deze opdracht via de mail binnen en kan ik opzoek gaan.
Maar heb eigenlijk geen idee of ik nog ergens op moet letten ivm leeftijd en dus slechtere ogen van opa en oma.
Op dit moment kijken ze via de schotel op een philips beeldbuis van ongeveer 10 jaar oud.
Nieuwe situatie zal een all in (tv, internet en bellen) abonnement van UPC worden. Waarschijnlijk met een recorder erbij.

Opa kijkt graag sport, sport en sport en het meeste daarvan is voetbal.
Oma kijkt graag spelletjes en het nieuws.
Samen kijken ze graag naar foto's en filmpjes van de kleinkinderen.

Nu heb ik sinds de aanschaf van een TV 3,5 jaar geleden het niet allemaal meer gevolgd dus ga ik hier even om raad vragen.
- Kan ik LCD of Plasma al laten vallen bij een keuze?
- Reactietijd van het scherm is dat belangrijk bij bv voetbal ivm ghosting (zeg ik dat goed?)
- Grootte? Ze willen graag rond een meter diagonaal. Is dat ok of misschien niet?
- Kunnen de tv's al foto's en filmpjes vanaf usb stick afspelen (bepaalde merken of types)
- Zijn er televisies met simpele afstands bedieningen en menu's?

Graag een reactie,

Michiel Arndts

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-06 19:09

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
is die opname funtie belangrijk en hoe handig zijn ze ermee?

Leuk om zo'n ding neer te zetten, maar gaan ze dat allemaal snappen

ik zou denk ik gaan kijken naar een TV met CI+ slot, en daar een smartcard in. Dan hebben ze 1 AB, en niet diverse losse kastjes enz. Dan is het ook begrijpelijk te gebruiken.

Houd ook rekening met de toekomst als ze bv dement gaan worden. Dan gaan ze zo'n settopbox al helemaal niet meer snappen. Hoe simpeler, hoe minder kans op dat ze teveel (moeilijke) handelingen hoeven te doen die ze kunnen vergeten.

Zoek wel een model met een GROTE afstandsbediening, of koop bij de action oid een universeel ding met grote knoppen. volume en zappen is voldoende, en een klein ding met 200000 knopjes wordt vaak een frustratie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michieas
Opname functie weet ik niet. Zal dat eens even gaan navragen.
Een CI slot voor UPC werkt dat? Is het hetzelfde als Ziggo en Digitenne?

Uni afstandsbediening is een goede. Zal daar eens even naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 16:58
Michiel Arndts schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:57:
Opname functie weet ik niet. Zal dat eens even gaan navragen.
Een CI slot voor UPC werkt dat? Is het hetzelfde als Ziggo en Digitenne?

Uni afstandsbediening is een goede. Zal daar eens even naar kijken.
CI slot gaat inderdaad niet werken met UPC

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-05 21:12
ci slot gaat sinds een week of twee wel werken met upc, moet je alleen wel even kijken of de desbetreffende tv gecertificeerd is door upc.

een tv met ci slot lijkt mij voor oudere mensen wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 00:41
Dat is CI+
Ik zou vooral kijken naar het bedieningsgemak.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michieas
Zit het net even allemaal te bekijken. De optie is al wel aanwezig bij UPC dus zou moeten werken. Nu nog een TV uitzoeken die UPC ook nog ondersteund.
Ook kan ik nog niet het voordeelpakket met CI module kiezen dus dat wordt weer een duur belletje naar UPC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 08:18

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

TV's worden steeds ingewikkelder. Maar misschien is het ook een idee om naast de ingewikkelde afstandsbediening die er normaal bij de moderne tv zit, eens te kijken naar een universele die werkt met de tv en die minder functies heeft en grotere knoppen.

Bijvoorbeeld zoiets:

[Voor 28% gewijzigd door majoh op 30-05-2011 11:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 13:06
Michiel Arndts schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 13:59:
[...]
[...]
Ga je ze dan terug een beeldbuis kopen of zo, want iets anders dan die 2 keuzes is er niet echt :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 00:58
Fire69 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:15:
[...]

Ga je ze dan terug een beeldbuis kopen of zo, want iets anders dan die 2 keuzes is er niet echt :P
LED?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-05 17:16

Lulukai

God's gift to women

Ik snap trouwens niet dat fabrikanten zich niet meer richten op het maken van gemakkelijk bruikbare toestellen. Daar is écht een enorme markt voor als ik in mijn omgeving kijk.

.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 17:01
ruyckske schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:19:
Ik snap trouwens niet dat fabrikanten zich niet meer richten op het maken van gemakkelijk bruikbare toestellen. Daar is écht een enorme markt voor als ik in mijn omgeving kijk.
Er is bij mijn weten ook maar één bedrijf die dat doet en er ook in continu in slaagt in mijn ogen: Bang & Olufsen, maar helaas ook boven mijn budget.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

bij de wat nieuwere LG's zitten soms deze 2 afstandsbedieningen:

Die linker is ideaal voor oudere mensen (lijkt me)
Je kan sinds kort met upc wel een ci+ module gebruiken.. (mits deze door UPC ondersteund wordt)
ik zou zeggen loop eens een mediamarkt of saturn of wat dan ook binnen en kijk eens rond..
vervolgens kan je op internet prijzen vergelijken.

[Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 30-05-2011 12:15. Reden: CI+]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
dat is LCD met een andere achtergrondverlichting waarbij de CCFL tubes vervangen zijn door LEDS. Vrijwel alle tvs die ik ken met USB aansluiting kunnen foto's afspelen via een USBstick of vergelijkbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:07
ApC_IcE schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:23:
Je kan sinds kort met upc wel een ci module gebruiken..
Let nou even bij het posten op dat kleine detail. Het moet een CI+ module zijn en dan bij voorkeur 1 die ook door UPC gecertificeert is. Dan kun je er ook nog ondersteuning op krijgen. Een gewone CI module zal nooit gaan werken. Klein dingetje, maar wel enorm belangrijk als je iemand advies wilt geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 17:01
consolefreak schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:26:
[...]

dat is LCD met een andere achtergrondverlichting waarbij de CCFL tubes vervangen zijn door LEDS. Vrijwel alle tvs die ik ken met USB aansluiting kunnen foto's afspelen via een USBstick of vergelijkbaar.
Ik zou dit alleen wel in de winkel uitproberen ivm met bedieningsgemak. Als je hiervoor 6 menus moet doorlopen gaat het nog niet echt werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michieas
Ben ik gesprek met de UPC klantenservice en gaat het even uitzoeken of ik een combinatiepakket kan nemen met CI module.

@Fire69
Ik bedoel daarmee of ik met de voglende voorwaarden al iets kan laten vallen:
Opa kijkt graag sport, sport en sport en het meeste daarvan is voetbal.
Oma kijkt graag spelletjes en het nieuws.
Samen kijken ze graag naar foto's en filmpjes van de kleinkinderen.

@ APC-Ice,
Als ik LG toestellen ga bekijken ga ik dit zeker even navragen. Bednakt voor de tip!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LED is ook gewoon LCD, alleen met LEDjes als lichtbron in plaats van een CCFL. Maar de techniek (vloeibare kristallen die wel of niet licht doorlaten) is precies hetzelfde.
Kan ja. Maar beide zijn in principe gewoon geschikt om tv te kijken :P
Wordt er vooral overdag gekeken met eventueel zon op het scherm: LCD heeft de voorkeur.
Wordt er vooral 's avonds gekeken en ga je dan voor de beste zwartwaarde: plasma.
- Reactietijd van het scherm is dat belangrijk bij bv voetbal ivm ghosting (zeg ik dat goed?)
Zit tegenwoordig meestal wel goed bij de moderne modellen. Maar meten is weten (of een review lezen)
- Grootte? Ze willen graag rond een meter diagonaal. Is dat ok of misschien niet?
Wij weten niet hoe dicht je opa en oma op de tv zitten, hoeveel ruimte er is etc., hoe slechtziend ze zijn, wat het budget is. Geen zinnig antwoord op te geven dus ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
Voor oudere mensen is 100Hz beeldverversing wel ideaal voor de ogen. Kwa menu-bediening kan je sharp laten afvallen; te ingewikkeld. Ook denk ik dat een plasma aangenamer kijkt voor oudere mensen, daar het een zelfde kijkcomfort bied als de ouderwetse beeldbuis (beeld is organischer etc., i.p.v. het statische van lcd) Nadeeltje is wel dat oudere mensen meestal veel tv kijken, en dan is een plasma niet zo goed voor de electriciteitsrekening als een led backlight lcd. Ook philips kun je laten vallen wat betreft menu's enz, heel irritant om een extern apparaat (dvd-speler/videorecorder ofzo) aan te sluiten (dat was iig zo bij de 2010 modellen), is niet gewoon plug-and-play.... Merken die het gebruiksvriendelijkst zijn: Sony (laatst voor m'n oma eentje uitgezocht, ze kan er prima mee overweg, grote knoppen op de AB ook), LG, Panasonic, en in mindere mate Samsung.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

The Realone schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:28:
[...]

Let nou even bij het posten op dat kleine detail. Het moet een CI+ module zijn en dan bij voorkeur 1 die ook door UPC gecertificeert is. Dan kun je er ook nog ondersteuning op krijgen. Een gewone CI module zal nooit gaan werken. Klein dingetje, maar wel enorm belangrijk als je iemand advies wilt geven.
zeker, aangepast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LCD en plasma zullen ze allebei wel prima vinden, lijkt me. Dat zou ik laten afhangen van de lichtsituatie waarbij ze kijken. Qua AB inderdaad een model uitzoeken dat makkelijk af te lezen en te bedienen is. Ik vind dat Panasonic (heb er zelf een) dat goed voor elkaar heeft:

De belangrijke knoppen zijn groot uitgevoerd (cijfers, volume +/- en programma +/-). AB's van andere merken ken ik niet zo, dus daar kan ik niet veel over zeggen :)

Mijn oma heeft trouwens een Sony televisie, LCD, die bevalt haar prima en ik heb haar nooit horen klagen over gebrek aan gebruiksgemak.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Michieas
nog een vraagje:

Als ik via CI+ tv signaal krijg kan je dan het geluid wel via een receiver laten lopen? Kan dat bijvoorbeeld via HDMI of moet de tv perse een Optical out hebben?

Bedankt

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 30 mei 2011 @ 13:37:
LCD en plasma zullen ze allebei wel prima vinden, lijkt me. Dat zou ik laten afhangen van de lichtsituatie waarbij ze kijken. Qua AB inderdaad een model uitzoeken dat makkelijk af te lezen en te bedienen is. Ik vind dat Panasonic (heb er zelf een) dat goed voor elkaar heeft:

[afbeelding]

De belangrijke knoppen zijn groot uitgevoerd (cijfers, volume +/- en programma +/-). AB's van andere merken ken ik niet zo, dus daar kan ik niet veel over zeggen :)

Mijn oma heeft trouwens een Sony televisie, LCD, die bevalt haar prima en ik heb haar nooit horen klagen over gebrek aan gebruiksgemak.
Mijn oma (88) heeft er zo één, en die kan er prima mee overweg :P Het enige nadeel is dat je lang op de powerknop moet duwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

Michiel Arndts schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 21:08:
nog een vraagje:

Als ik via CI+ tv signaal krijg kan je dan het geluid wel via een receiver laten lopen? Kan dat bijvoorbeeld via HDMI of moet de tv perse een Optical out hebben?

Bedankt
Kan ook via HDMI, de input met het Audio Return Channel, als je een HDMI 1.4 receiver hebt. Dan ga je het ze wel wat lastig maken : p

Panasonic heeft idd duidelijke remotes, en de ..20 series hadden een erg clean menu voor als ze toch willen prutsen. De ..30 is wat moderner dus ziet er wat overweldigender uit, maar functioneert praktisch hetzelfde.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee