Toon posts:

TV en PC combineren

Pagina: 1
Acties:

• Edinternet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Omdat ik weinig ruimte heb wil ik tv en pc gaan combineren. Dat betekent dus tv kijken op hetzelfde scherm als waar ik op internet.

Ik heb hierbij de volgende vragen:

• Waar moet ik op letten bij het kiezen van een scherm dat zowel voor tv als pc geschikt is? Wat is het verschil tussen een tv scherm en een pc monitor tegenwoordig? Huidige overweging

• Is een USB TV tuner een zinnige optie om kabel tv op je pc te kijken? Huidige overweging

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 20:48
Ik weet niet voor welke maat je wilt gaan, maar ik heb hier een 23" Samsung 2333HD, die perfect voor beide te gebruiken is...

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2022
Je zou eens hier naar kunnen kijken, dan heb je een tv en monitor, hoef je ook geen tuner te kopen :)
pricewatch: Samsung Syncmaster T24A350

• phAn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 12:46
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuw computerscherm dat kan dubbelen als TV. We hebben op de slaapkamer nu nog een oude beeldbuis TV staan, die gaat er uit en dan wil ik er een PC neerzetten met een scherm waarop ook TV gekeken kan worden. En dan liefst zonder gedoe met USB sticks; de TV moet werken zonder dat eerst de PC en software opgestart dient te worden.

Ik vind het best lastig om een goede keus te maken voor een dergelijke monitor. Ik ben geneigd een groot model aan te schaffen (27"), om vanuit bed goed van films te kunnen genieten.
Jammer is dat er bijna geen enkele monitor van 27" te krijgen is met een resolutie van 16:10 1920 * 1200, in elk geval niet wat ik heb kunnen vinden. Die extra pixels zijn voor de meeste video's overbodig, maar lijkt me voor PC gebruik weer ideaal, zeker bij zo'n groot scherm.

Samsung heeft een aantal modellen die interessant zijn, bijvoorbeeld de P2770 en de FX2490. Die laatste is iets nieuwer met LED backlight en PiP support, maar ik vind hem erg lelijk. De eerste heeft weer geen PiP (dus tv kijken terwijl je aan het computeren bent) en dat leek me nou juist weer handig - hoewel geen must.
Dan heeft LG er nog een, de LG M2762D-PM - hoewel die op hun site reeds 'discontinued' is. En Asus heeft ook een T1 serie met monitor/tv gecombineerd (bijvoorbeeld asus 24T1E) - en die is ook spuuglelijk als pc monitor imho.

Ik vind het een moeilijke materie. Er zijn maar weinig degelijke reviews van tv/monitor combi's te vinden, muv de samsung modellen. Jammer dat het recentste model van die malle zilveren pootjes heeft :(

Ik neig geloof ik het meest naar de Samsung P2470HD of de P2770HD. De 2470 lijkt prijstechnisch een uitstekende keuze.

De hierboven genoemde t24a350 was ik nog niet eens tegengekomen - die is ook alweer wat nieuwer dan de 2470. Eens kijken wat daar over te lezen valt...

[Voor 18% gewijzigd door phAn op 28-05-2011 12:55]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03
Edinternet schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:27:
• Is een USB TV tuner een zinnige optie om kabel tv op je pc te kijken? Huidige overweging
Als je alleen dvb-t (digitenne dus) wilt kijken, en wegens gebrek aan smartcard alleen nl1,2,3 wilt zien zou ik hem nemen. Oftewel, slechte keus.

Moet het tv kijken, en computeren tegelijk kunnen?
Zoja, analoge of digitale tv?
Zonee, koop een tv die je daarnaast als monitor misbruikt.

• Edinternet
Dank voor alle snelle reacties!

1: Ik wil graag analoge tv kijken
2: ik wil graag snel kunnen switchen tussen tv en pc
3: zo draadloos mogelijk!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:00

CeesKees

I rest my Kees

koop een netbook. de slimste optiie!

Of zoiets:
pricewatch: Asus EeeKeyboard PC EK1542

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Edinternet
En waar is mijn scherm dan? :D

• phAn
Cees' reactie snap ik ook niet helemaal geloof ik.

@Edinternet
Als je snel wilt kunnen switchen, zou ik een USB stick of pctv insteekkaart in elk geval vergeten. Als je dan TV wilt kijken, moet je eerst je PC opstarten en dat is niet zo praktisch.
Analoog zal sowieso een COAX verbinding naar je monitor vereisen, als je ook wilt computeren komt daar natuurlijk een monitorkabel (Vga of Dvi of HDMI) bij.

Dus dan worden het de volgende vragen:
- Ga je vooral TV kijken met de monitor en af en toe eens je pc eraan voor een film?
> Kijk dan het best voor een 'gewone' tv.

- Ga je vooral computeren en af en toe eens TV kijken?
> probeer een monitor te vinden die je als prettig ervaart voor computergebruik en zorg dat er een analoge tuner in zit (voorbeelden in mijn post hierboven)

Wat ook nog een optie zou zijn in het geval van digitale TV - hier twijfel ik zelf ook nog over - koop een goede PC monitor, zonder ingebouwde tuner maar mét HDMI ingang en hang daar een (tweede) ontvangerbox van Ziggo of UPC aan.

• mear1628
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-11-2022
Ben ook aan het kijken naar een TV dit ik als monitor kan gebruiken (via HDMI)
Zat eerste te kijken naar de KDL-24EX320 (edge LED backlight), maar vind het toch wel prijzig.
Zitten wel leuke features is, maar dit ga ik toch niet gebruiken.

Ik zag in de posts hiervoor de Samsung FX2490HD (full LED backlight). Vind het PIP verhaal wel leuk.
Zit er op het plaatje leuk uit, maar wil hem toch nog in het echt zien.

Ik neem aan dat er geen verschil zit of je een PC aansluit via een monitor of via eenTV via HDMI.

Andere mensen misschien nog een tip?
Ga hem voor 90% voor PC gebruiken.

mear1628

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jazeker, maar nieuws is het niet, het staat hier al jaren in:
**LET OP** Welke monitor moet ik kopen?
Een groot deel van de technische eigenschappen van een scherm worden bepaald door het gebruikte paneel- en paneeltype.
Het woord 'paneel' is hier nog niet gevallen, maar niets bepaalt meer de eigenschappen van een scherm dan het paneel :o

De goedkoopste schermen hebben allemaal een TN-paneel, en dat heeft twee grote nadelen voor TV kijken:
1) kleurweergave en contrast is slecht, zwart is niet echt zwart.
2) vertikale kijkhoek is minimaal, en zodra je er vertikaal niet recht voor zit gaat de kleurengamma verschuiven.

Het al dan niet hebben van LED-backlight verandert hier niets aan.

Voor TV kijken is een S-PVA scherm allicht het best, het heeft de helderste kleuren en de beste zwartweergave, een veel groter vertikaal kijkhoek en geen gammaverschuivingen als je onverhoopt buiten kijkhoek valt.
Enig nadeel van S-PVA is dat deze schermen doorgaans meer input lag hebben, ze zijn dus minder geschikt voor gaming (en de kleuren zijn iets te intens voor profi fotobewerking)

Als je wilt gamen zou ik kijken naar een (S-)IPS paneel. Helaas zijn ze wel het duurst, maar daar krijg je lage input lag en zeer goede kleurweergave voor terug. Behalve prijs is de enige nadeel dat zwart niet helemaal zwart is, maar dat is veel minder erg dan bij TN.

Je kunt in Pricewatch gewoon filteren op paneeltype als je naar de uitgebreide opties kijkt.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phAn
De hele panelenkwestie is leuk en aardig, maar moet je voor de grap eens het hokje 'tuner analoog' aankruisen bij je suggesties. 40" gaat me wat ver voor de slaapkamert en 43.000 euro is helaas net buiten het budget... ;-)

Wat je punt overigens niet minder waar maakt. Ik denk dat de hierboven besproken monitoren inderdaad beter zullen presteren als pc-monitor dan als TV - zeker qua kleurweergave. Then again is analoge TV sowieso buttkwaliteit, in elk geval vergelijken met m'n digitale HDTV beneden.
Het gaat er voor mij om dat ik effe het nieuws kan kijken 's ochtends vanuit bed; dat de stropdas van de nieuwslezer dan 10 grijstonen lichter is dan ie beneden zou zijn interesseert me niet zo heel veel. En zo moet je denk ik een beetje aankijken tegen deze betaalbare combi's.

Ik zit nu achter een TN scherm. Het zal best dat er mooiere panelen bestaan voor gaming, maar om eerlijk te zijn.. het ziet er allemaal best uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TN is geen foute keuze zolang je het maar bewust doet, en niet verwacht dat je voor een laag bedrag de beste scherm zult krijgen.

Analoge tuner kun je trouwens simpel en goedkoop zat extern doen, op DealExtreme zie ik PAL -> VGA tuners voor USD 32 incl verzendkosten. Ik zou niet je keuze van scherm daarvan af laten hangen. Voordeel van extern is ook dat - gezien PAL toch niet meer gaat veranderen - dezelfde tuner voor deze, de volgende en de daarop volgende monitor kunt gebruiken. Want reken maar dat met de tijd analoge tuners zeldzamer gaan worden.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mear1628
volgens mij zitten er in de nieuwe TV's (Samsung FX2490HD) ook een ingebouwde Digitaal decoder om digitaal TV te kijken.

Persoonlijk gebruik ik hem niet voor gamen, maar voor programmeren en foto/video bewerking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mear1628
Zit net een stukje op **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? te lezen en daar lees je dat Pixel Pitch een groot verschil is tussen een monitor en een TV en dat dit momenteel misschien wel het belangrijkste factor is.
Echter kan je bij de filtering bij pricewatch deze niet selecteren (tenmiste ik kan hem niet vinden) 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
mear1628 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 20:04:
Zit net een stukje op **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? te lezen en daar lees je dat Pixel Pitch een groot verschil is tussen een monitor en een TV en dat dit momenteel misschien wel het belangrijkste factor is.
Echter kan je bij de filtering bij pricewatch deze niet selecteren (tenmiste ik kan hem niet vinden) 8)7
Die is direct gelinkt aan je beeldgrootte en resolutie. Zorg gewoon voor een 24" monitor/tv-combinatie met een 1920x1080 resolutie, dan zit je goed. Aanradertje van mijn kant: Samsung P2470HD. Kost geen drol (174 euro momenteel in de pricewatch), redelijk goed beeld (zeker voor een TN paneel), switchen tussen tv/pc/ps3 gaat ook makkelijk, meer dan voldoende aansluitingen..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee