Toon posts:

Verbinding valt weg bij aansluiten switch

Pagina: 1
Acties:

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 23:27
Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb hier een Ziggo ModemRouter Ubee EVW3200. Er is 1 pc aangesloten op de uitgang LAN1 van de router waarmee ik toegang tot het internet heb. Tevens heb ik ook via het draadloze netwerk gewoon toegang tot het internet. Geen problemen dus.

Nu heb ik vervolgens op uitgang LAN2 een FTP kabel aangesloten die loopt naar het gebouw hiernaast (bedrijf). Deze kabel is ongeveer 30 meter lang schat ik. Deze kabel is weer aangesloten op een HP procurve Switch 408 (type b) andere nog een pc en een NAS verbindt. Ook hier werkt het internet gewoon goed.

Alleen nu komt het rare, het internet in huis werkt nu niet meer. Dus op LAN1 of via het draadloos netwerk kan ik niet meer op het internet en zelfs met de router kan ik niet verbinden. Het internet in het bedrijf werkt echter zoals gezegd wel gewoon.

Ontkoppel ik vervolgens LAN2 (dus de kabel die naar het bedrijf toeloopt) dan werkt alles gewoon weer naar behoren in huis (dus via uitgang LAN1 en het draadloos netwerk) 8)7

Zie hier voor een schematische weergave:

Weet iemand wat hier aan de hand is???

Bedankt voor de suggesties.

edit: overview netwerk toegvoegd

[Voor 18% gewijzigd door Oliesjeik1 op 28-05-2011 14:26]

d'n oliesjeik

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:15
Ik volg niet precies waarom je het in de titel hebt over een hub en dat in je post niet meer voorkomt, bedoel je de HP switch?

[Voor 72% gewijzigd door moppentappers op 28-05-2011 12:17]

• Oliesjeik1
moppentappers schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 12:16:
Weet je zeker dat het een HUB betreft? Wat is precies het typenummer van dat apparaatje?
Hey moppentappers. Ik had net de post veranderd :) Nee het is geen hub maar een switch, het betreft een HP procurve switch 408.

ps. Ik heb trouwens in de modemrouter ook IP flood detection en de firewall uitgezet om te kijken of het daar aan lag (schijnen problemen te kunnen veroorzaken). Echter het probleem blijft gewoon bestaan :(

[Voor 29% gewijzigd door Oliesjeik1 op 28-05-2011 12:19]

d'n oliesjeik

• Oliesjeik1
moppentappers schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 12:16:
Ik volg niet precies waarom je het in de titel hebt over een hub en dat in je post niet meer voorkomt, bedoel je de HP switch?
Sorry, dacht dat het een HUB was. Heb al een report gestuurd om te vragen of de titel veranderd kan worden.

[Voor 7% gewijzigd door Oliesjeik1 op 28-05-2011 12:22]

d'n oliesjeik

• moppentappers
Ah, nadat ik op submit drukte dacht ik al heb ik het nou totaal verkeerd gelezen, waarop ik m'n post weer aanpaste.
Maar goed, ik ga even een tekening maken van hoe ik denk dat het eruit ziet, want zo op het eerste gezicht zou het gewoon moeten werken.

• moppentappers
http://i51.tinypic.com/rsqv7o.png

Klopt die tekening zo?

• Oliesjeik1
haha upload ook net een overzicht (zie openingspost). Maar plaatje klopt inderdaad.

d'n oliesjeik

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je de A of B versie van dat ding (zie specifieke typenummer)? Dat maakt namelijk verschil, zie ook http://www.hp.com/rnd/support/faqs/sw_408.htm

Zit het met name in het gebruik van normale of crosscables.
Er wordt ook melding gemaakt van problemen met auto negotiation van link speed, daar moet je ook even naar kijken :)
Het zou trouwens ook zomaar kunnen zijn dat die 2e LAN poort uitgezet is door Ziggo. Wat gebeurt er als je de switch op de 1e LAN poort hangt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Aangezien het bedrijf (blijkbaar) ook werkt zonder jouw modem, vermoed ik dat er ergens in dat bedrijf ook een DHCP (ip nummer uitdeel) service staat.

Als dat zo is (??) zou het goed kunnen dat jouw deel daardoor van slag raakt.

Simpel vast te stellen of dit het probleem is door "ipconfig /all" voor en na het aansluiten van de kabel te draaien.
-Veranderd je ip nummer? (of krijg je een 169.* adres, geen ip nummer)
-Veranderd je default gateway (hoort naar jouw ziggo modem te wijzen)
-Veranderd je dhcp server?

als dit eht geval is
Goede oplossing: zorg voor 1 dhcp server in je netwerk.
Worarround: stel ip nummers vast in.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Oliesjeik1
leuk_he schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 13:01:
Aangezien het bedrijf (blijkbaar) ook werkt zonder jouw modem, vermoed ik dat er ergens in dat bedrijf ook een DHCP (ip nummer uitdeel) service staat.

Als dat zo is (??) zou het goed kunnen dat jouw deel daardoor van slag raakt.

Simpel vast te stellen of dit het probleem is door "ipconfig /all" voor en na het aansluiten van de kabel te draaien.
-Veranderd je ip nummer? (of krijg je een 169.* adres, geen ip nummer)
-Veranderd je default gateway (hoort naar jouw ziggo modem te wijzen)
-Veranderd je dhcp server?

als dit eht geval is
Goede oplossing: zorg voor 1 dhcp server in je netwerk.
Worarround: stel ip nummers vast in.
hmm.

Het enige wat er in het bedrijf staat is weergegeven op de schematische weergave (openingspost), oftewel alleen de HP switch, de nas en 1 pc. Echter de pc en nas hebben wel een statisch ip adres nu ik erover nadenk. Maar dit zou in principe toch niet ineens internet voor de rest onmogelijk moeten maken?

d'n oliesjeik

• Oliesjeik1
The Eagle schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 12:47:
Heb je de A of B versie van dat ding (zie specifieke typenummer)? Dat maakt namelijk verschil, zie ook http://www.hp.com/rnd/support/faqs/sw_408.htm

Zit het met name in het gebruik van normale of crosscables.
Er wordt ook melding gemaakt van problemen met auto negotiation van link speed, daar moet je ook even naar kijken :)
Het zou trouwens ook zomaar kunnen zijn dat die 2e LAN poort uitgezet is door Ziggo. Wat gebeurt er als je de switch op de 1e LAN poort hangt?
over 2e vraag. Wanneer ik switch op de 1e LAN poort hang gebeurt hetzelfde. Alle LAN poorten werken overigens gewoon.

Edit:

De switch is J4097B HP ProCurve Switch 408 (type B ). Overigens is de kabel die naar het bedrijf toeloopt een FTP kabel. In huis ligt een UTP kabel maar dit zou in principe toch niets uit moeten maken?

[Voor 20% gewijzigd door Oliesjeik1 op 28-05-2011 14:01]

d'n oliesjeik

• Oliesjeik1
Ok,

ik denk dat het opgelost is.

Blijkbaar zat er toch nog ergens een soort van switch tussen de pc in het bedrijf en de switch. (ja, er lopen hier tig kabels waarvan niemand meer weet hoe het nu precies in elkaar zit |:( )

Maar goed, nu werkt alles naar behoren dus ik denk idd dat "leuk_he" gelijk had en dat er ergens een conflict optrad.

Iig bedankt voor de hulp!

d'n oliesjeik

• moppentappers
Het is natuurlijk wel "levensgevaarlijk" dat er bij een bedrijfsomgeving niet 100% duidelijk is hoe alles zit/loopt, op het moment dat de kant van het bedrijf met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen is kan ik me zo voorstellen dat je met een enorm probleem zit. Als dan niet 100% duidelijk is hoe alles in elkaar steekt loop je natuurlijk het risico dat wanneer het niet 123 lukt om een probleem op te lossen dat je eerst een inventarisatie moet gaan doen voordat je erachter zou kunnen komen wat het probleem is.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Oliesjeik1 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 13:33:
[...]
Maar dit zou in principe toch niet ineens internet voor de rest onmogelijk moeten maken?
Tenzij het statische ip adres toevallig precies gekozen is als het adres van de router.... maar ook dan heeft het meer zin de output van ipconfig/all te posten om op die manier uit te pluizen hoe het precies in elkaar zit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Oliesjeik1
moppentappers schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:32:
Het is natuurlijk wel "levensgevaarlijk" dat er bij een bedrijfsomgeving niet 100% duidelijk is hoe alles zit/loopt, op het moment dat de kant van het bedrijf met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen is kan ik me zo voorstellen dat je met een enorm probleem zit. Als dan niet 100% duidelijk is hoe alles in elkaar steekt loop je natuurlijk het risico dat wanneer het niet 123 lukt om een probleem op te lossen dat je eerst een inventarisatie moet gaan doen voordat je erachter zou kunnen komen wat het probleem is.
Hey Moppentappers, je hebt idd gelijk gekregen, levensgevaarlijk. Namelijk paar dagen zonder transactie verkeer kunnen werken.

Probleem is dat er in het verleden verschillende bedrijven aan het netwerk hebben lopen klooien waardoor niemand meer wist hoe het zit/zat.

Anyway, dit is hoe het netwerk er nu uitziet >>>
Echter, dit levert problemen op met het "huis netwerk". De ip instellingen van de pc shop zijn ook weergegeven. Deze kunnen niet veranderd worden aangezien deze moet connecten met de "tokheim pc". (In de tokheim pc kan ik trouwens niet, deze wordt vanaf afstand bediend). Het internet van de "shoppc" loopt via de ubee router.

Nu denk ik dat deze situatie beter is >>>
Alleen de "pc shop" moet nog steeds kunnen verbinden met de "pc tokheim". Echter moet de PC shop ook nog op het thuisnetwerk kunnen.

Ik vroeg me af kan ik dit realiseren door in de "pc shop" 2 netwerkkaarten te hangen? Of weet iemand een andere oplossing. Nogmaals, ik kan niets veranderen aan de "PC tokheim" of de "adsl modemrouter".

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Kan morgen pas reageren overigens :)

Bedankt voor jullie antwoorden.

d'n oliesjeik

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:25

Grvy

Bot

Kan het niet vaak genoeg zeggen in topics zoals dit.. maar.. huur een expert in...

Dit is een account.

• moppentappers
Ik hou me wat dat betreft aanbevolen.

Overigens is het bedrijfsnetwerk afhankelijk laten zijn van een computer niet prettig, computers moeten opnieuw opstarten, crashen, vervelend doen en alles, daar wil je je bedrijfsnetwerk niet van afhankelijk laten zijn.
Als ik het zo bekijk, zonder dan te gedetailleerd te zijn en gekke factoren mee te rekenen is op de modem een router aansluiten waarbij je elke poort een eigen subnet kan geven. Pfsense, monowall of andere commerciële producten lenen zich hier uitstekend voor, dan kun je met firewall regels uitstekend je privé en thuisnetwerk scheiden en je hebt ineens een stuk meer mogelijkheden erbij.
Wat overigens ook een optie is, is om 2 routers te kopen, waarbij de ene tussen de ubee en de switch locatie thuis zit en de andere tussen de ubee en de procurve switch. Stuk minder netjes maar wel goedkoper en het thuisnetwerk en bedrijfsnetwerk zijn dan gewoon gescheiden, zoals het hoort.

Overigens zie ik dat je met 1 PC zowel bij het thuisnetwerk als bij het bedrijfsnetwerk moet kunnen? Dan zou de optie met 2 routers alleen kunnen als je in de PC die op beide netwerken moet kunnen dus 2 netwerkkaarten krijgt, als dat klopt lijkt me dat een extra rede om voor een oplossing te gaan zoals ik die beschreef met bijv. Pfsense, dan kan je in de firewall die PC de mogelijkheid geven om bronnen in het andere (thuis) netwerk te raadplegen, dat is dan ook weer een stuk beter voor de overzichtelijkheid e.d.

[Voor 24% gewijzigd door moppentappers op 10-06-2011 20:43]

• Oliesjeik1
moppentappers schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 20:36:
Ik hou me wat dat betreft aanbevolen.

Overigens is het bedrijfsnetwerk afhankelijk laten zijn van een computer niet prettig, computers moeten opnieuw opstarten, crashen, vervelend doen en alles, daar wil je je bedrijfsnetwerk niet van afhankelijk laten zijn.
Als ik het zo bekijk, zonder dan te gedetailleerd te zijn en gekke factoren mee te rekenen is op de modem een router aansluiten waarbij je elke poort een eigen subnet kan geven. Pfsense, monowall of andere commerciële producten lenen zich hier uitstekend voor, dan kun je met firewall regels uitstekend je privé en thuisnetwerk scheiden en je hebt ineens een stuk meer mogelijkheden erbij.
Wat overigens ook een optie is, is om 2 routers te kopen, waarbij de ene tussen de ubee en de switch locatie thuis zit en de andere tussen de ubee en de procurve switch. Stuk minder netjes maar wel goedkoper en het thuisnetwerk en bedrijfsnetwerk zijn dan gewoon gescheiden, zoals het hoort.

Overigens zie ik dat je met 1 PC zowel bij het thuisnetwerk als bij het bedrijfsnetwerk moet kunnen? Dan zou de optie met 2 routers alleen kunnen als je in de PC die op beide netwerken moet kunnen dus 2 netwerkkaarten krijgt, als dat klopt lijkt me dat een extra rede om voor een oplossing te gaan zoals ik die beschreef met bijv. Pfsense, dan kan je in de firewall die PC de mogelijkheid geven om bronnen in het andere (thuis) netwerk te raadplegen, dat is dan ook weer een stuk beter voor de overzichtelijkheid e.d.
sidenote: Het bedrijfsnetwerk werkt wel zonder de "pc shop". De "pc shop" moet alleen 1x in de 2 weken wat gegevens van de "pc tokheim" uitlezen.

d'n oliesjeik

• moppentappers
Hoe bedoel je dat precies? In de getekende nieuwe situatie lijkt het alsof wanneer de computer PC shop uitgaat het bedrijfsnetwerk ook "uit" gaat, ik kan het fout zien maar ik kan echt niets anders opmaken uit je tekening.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 22:24

painkill

Pain(k)(ill)

Even een korte zijvraag aan de tweakers, is het mogelijk om de switchen met elkaar te verbinden dmv van een utp kabel. Dus Lan poort op Lan poort, en dat de verschillende computers op deze netwerken elkaar kunnen zien?

Dat is dan hier ook wel mogelijk, toch?

Mijn SNES verzameling!

• Oliesjeik1
moppentappers schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 20:48:
Hoe bedoel je dat precies? In de getekende nieuwe situatie lijkt het alsof wanneer de computer PC shop uitgaat het bedrijfsnetwerk ook "uit" gaat, ik kan het fout zien maar ik kan echt niets anders opmaken uit je tekening.
hmm.

In het 1e plaatje. PC tokheim, pin en ADSL modem router (alle rode lijnen) die verbonden zijn via de switch werken gewoon. Ook als de "PC shop" uitstaat of iets dergelijks. Echter, "PC shop" leest 1x per 2 weken wat data uit met de PC tokheim.

Maar ik moet nu uit de trein dus ik laat morgen wat meer weten :D

[Voor 5% gewijzigd door Oliesjeik1 op 10-06-2011 20:52]

d'n oliesjeik

• moppentappers
Ja, in de 1e afbeelding zal die verbinding gewoon werken als PC shop uit is, maar in de situatie die jij gewenste situatie noemt niet, maar goed, of PC shop continue van PC tokheim wil lezen of eens in de x aantal weken, aangenomen dat je niet elke week stekkertjes wil gaan wisselen en dat het belachelijk is om dat te gaan doen maakt dat niet heel veel uit, de situatie is imho gewoon dat die 2 computers elkaar altijd moeten kunnen bereiken.
@painkill
De 2 switches aan elkaar hangen met een utp kabel (als auto MDI/MDX wordt ondersteunt) is geen probleem, ik zie alleen niet waarom je dat zou willen in deze situatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee