Toon posts:

Oude OSX nieuwe software?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 273465

Topicstarter
Hallo,

Mijn iMac G4 draait nog steeds als een zonnetje. Natuurlijk kan ik er niet het zware grafische werk op doen, maar hij weigert nooit dienst.

De laatste tijd loop ik echter steeds tegen hetzelfde probleem aan: ik kan geen programmas meer installeren omdat ik elke keer dezelfde melding krijg: HIERVOOR DIENT U 10.5 TE HEBBEN. Helaas heb ik nog 10.4.11

Balen want mijn 512 MB geheugen gaat dat niet trekken. Omdat hij inmiddels wel al het gele strepen syndroom begint te vertonen vraag ik mij af wat het nut is van het upgraden van het ding zodat deze de nieuwe Mac OS aankan. Geld voor een nieuwe heb ik niet.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Het gaat mij op dit moment voornamelijk om iTunes. Ik heb Apple TV gekocht om mijn library over mijn speakers in de huiskamer te streamen, maar hiervoor blijk ik iTunes 10.2 nodig te hebben. Ik heb 9. De update zegt voor OSX te zijn maar bij installeren krijg ik weer de melding alleen voor 10.5

Zijn er ergens updates te vinden voor oudere OS versies?

Bedankt!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Er zijn vast updates; maar zoals je zelf denk ik ook al verwacht zal de OSX 10.5 eis van applicaties niet opeens verdwijnen als je een 10.4 update doet.

Hoe je het ook went of keert: je zal 10.5 moeten hebben voor applicaties die 10.5 vragen.
Dit wist je natuurlijk zelf ook al.

Spaar een paar centen bij elkaar een koop een oude iMac of oude macbook pro van 2007 of later en je kan lekker 10.5 (of zelfs 10.6) draaien.

Hoeft allemaal niet zoveel geld te kosten.
Ik ben zelf een Mac developer, ik kan je zeggen: zodra Lion komt zullen veel applicaties minimaal Snow Leopard eisen. Veel (niet alle!) ontwikkelaars hebben de regel: huidige versie en een lager. Dus Zodra 10.7 (Lion) komt zuller er applicaties Snow Leopard en nieuwe eisen.

Topicstarter
En als ik mijn G4 belsuit vol te proppen met bijvoorbeeld 4 GB geheugen. Kan ik dan wel naar een hogere versie upgraden?

Het liefst formateer ik mijn computer niet ivm wat creatief verkregen software :). Is dit wel nodig als je extra geheugen er in wil doen? (sorry als het domme vragen zijn hoor )

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij moet 10.5.8 wel lukken, dat heb ik ook op een oude Mac Mini G4 geinstalleerd gekregen :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Topicstarter
ook zonder geheugen upgrade?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
10.5 heeft 512mb nodig... dus ja dat moet werken :)

A wise man's life is based around fuck you

Topicstarter
Dan de meest stomme vraag: Waar kan ik hem vandaan halen? Ik kan alleen 10.6 vinden. :S

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Anoniem: 273465 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:43:
Dan de meest stomme vraag: Waar kan ik hem vandaan halen? Ik kan alleen 10.6 vinden. :S
Misschien op marktplaats? Of misschien verkoopt iemand het op tweedehandsmac.nl?
FTL schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:24:

Hoeft allemaal niet zoveel geld te kosten.
Ik ben zelf een Mac developer, ik kan je zeggen: zodra Lion komt zullen veel applicaties minimaal Snow Leopard eisen. Veel (niet alle!) ontwikkelaars hebben de regel: huidige versie en een lager. Dus Zodra 10.7 (Lion) komt zuller er applicaties Snow Leopard en nieuwe eisen.
Misschien niet helemaal ontopic, maar is dit een switch die je ergens instelt of kost het veel moeite om backwards compatibility te houden?
Voor veel mensen zoals Deadstar is het niet zo logisch om elke keer het OS te updaten. Ik heb zelf geen mac, maar ik ben op mijn laptop met Windows XP nog weinig programma's tegen gekomen die het niet doen omdat het OS te oud is. Werkt het uitvoeren van programma's anders op een Mac bij verschillende versies van OSX?

[Voor 27% gewijzigd door gwystyl op 28-05-2011 11:52]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

Houd trouwens rekening met de CPU; met de G4 kun je alleen PowerPC applicaties draaien.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:02
Ik heb mijn oude PowerMac G4 met 1GB nog staan, daarop draait 10.5.8 als een zonnetje. 10.6 gaat hem niet worden door de PPC helaas.

Geheugen voor een iMac G4 moet je wel voor een paar tientjes op de kop kunnen tikken toch?

Trouwens, er gaan op http://www.tweedehandsmac.nl/ al Intel iMac's weg voor € 395,00, misschien dat je daar iets kan vinden.

[Voor 28% gewijzigd door Fusajiro_x op 28-05-2011 14:43]

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:58
je kan kijken naar andere ppc's.
heb hier nog wel een powermac g4 met 10.6 die je kan overkopen.
en er bestaat nog hackintosh.
gewoon een goedkoop laptopje(of desktop) en er osx opzetten
heb het hier werken op zoweenmisschien te repareren met deze
mar er zijn nog goedkopere hackintoshes.
kijk eens op hackintosh.nl of het osx86 topic hier op Got

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:13

Osxy

Holy crap on a cracker

@Erik23, grappig dat je 10.6 op een PPC draait aangezien dat niet kan...

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:58
kijk het ff na, lang niet gebruikt:P
zal bij nader inzien wel 10.5 zijn:P
EDIT: was idd 10.5.6

[Voor 12% gewijzigd door erik23 op 28-05-2011 16:20]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoe leuk die iMac G4 machines ook zijn, is zou er niet meer teveel geld in pompen om nieuwere software te kunnen draaien. Zoek dan een leuke Intel iMac, dan kan je weer een hele tijd vooruit.

10.5 kan wel met 512MB, maar het is wel heel krap hoor. Mijn iBook G4 heeft 1 GB en dat draait prima op 10.5.8, maar ook hier kom ik software tegen die niet wil op een G4. De laatste versie van Skype draait niet, de laatste versie van Flash niet en er komt steeds meer Intel only software.

[Voor 43% gewijzigd door Frietsaus op 28-05-2011 16:14]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:46
Er gaan voor <600 euro tweedehands Macbooks weg met nog een C2D, daar kun je gemakkelijk OSX 10.6 op draaien. Verkoop die G4 voor een leuk bedrag (100 euro haal je denk ik nog gemakkelijk) En spaar wat centen bij elkaar voor zo'n ding.

Edit: voorbeeld: klik

[Voor 19% gewijzigd door naarden 4ever op 28-05-2011 16:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Mensen, Ik kom er tot mijn grote schande achter dat mijn g4 in het verhaal natuurlijk een g5 met intell moet zijn. :S Mijn excuus. Verandert dat de opties een beetje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 273465 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:27:
Mensen, Ik kom er tot mijn grote schande achter dat mijn g4 in het verhaal natuurlijk een g5 met intell moet zijn. :S Mijn excuus. Verandert dat de opties een beetje?
Een G5 met Intel?
Dat moet je uitleggen.

Als je bedoeld dat je een iMac met Intel CPU hebt dan kan je gewoon 10.6 installeren.
http://apple-history.com/...te&performa=off&order=ASC
Als je een G5 iMac hebt dan kan het niet.
http://apple-history.com/...te&performa=off&order=ASC

[Voor 16% gewijzigd door Osxy op 29-05-2011 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Deze amateur snapt er niks meer van. Sorry.

Dit zijn de specs

Modelnaam: iMac
Modelaanduiding: iMac4,1
Processornaam: Intel Core Duo
Processorsnelheid: 1.83 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache (per processor): 2 MB
Geheugen: 512 MB
Bussnelheid: 667 MHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Die kan 10.6 draaien maar zou wel geheugen een upgrade geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Sorry voor de verwarring.

Kan ik geheugen er in pompen en 10.6 aanschaffen zonder mijn gegevens en software te verliezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik zou zeggen ga even langs bij de dichtbijzijnde dealer en laat je gewoon helpen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:53
Deze iMac kan helemaal geen 10.6 draaien, daar is 1GB RAM voor nodig. Je kan voor een upgrade gaan, dan zou het wel moeten lukken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja uiteraard doe ik een upgrade.

Ik ga naar de dealer. Bedankt! Ik weet nu dat het wel kan en hoef me dus niet met een nieuwe Mac op te laten zadelen. Niet dat ik dat niet zou willen, maar de ING zegt helaas dat dat niet kan :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 11:37
Je draait Tiger en volgens Apple kan je upgraden naar Snow Leopard. Dat kost (uit het hoofd) nog geen drie tientjes. Wat ik nog weet van destijds bij introductie dat de verkoper nadrukkelijk zei dat alle applicaties en gegevens op het systeem bewaard blijven en zo heb ik dat ook ervaren. Een extra backup maken is natuurlijk nooit verkeerd :+ Zorg wel voor wat lege schijfruimte op je systeempartitie, minimaal 5GB.

Verder moet je minimaal 1GB werkgeheugen hebben, maar ik denk dat een upgrade van 512MB naar 2GB (2 x 1 GB ipv de vermoedelijk 2 x 256MB die je er nu in hebt zitten) een enorme boost is dat zelfs de ING niet kan dwarsbomen 8) Een willekeurige computerzaak die ook onderdelen verkoopt kan je daar vast voordelig aan helpen.

Suc6 met je upgrade

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 13:43
BellySM schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:45:
Je draait Tiger en volgens Apple kan je upgraden naar Snow Leopard. Dat kost (uit het hoofd) nog geen drie tientjes. Wat ik nog weet van destijds bij introductie dat de verkoper nadrukkelijk zei dat alle applicaties en gegevens op het systeem bewaard blijven en zo heb ik dat ook ervaren. Een extra backup maken is natuurlijk nooit verkeerd :+ Zorg wel voor wat lege schijfruimte op je systeempartitie, minimaal 5GB.

Verder moet je minimaal 1GB werkgeheugen hebben, maar ik denk dat een upgrade van 512MB naar 2GB (2 x 1 GB ipv de vermoedelijk 2 x 256MB die je er nu in hebt zitten) een enorme boost is dat zelfs de ING niet kan dwarsbomen 8) Een willekeurige computerzaak die ook onderdelen verkoopt kan je daar vast voordelig aan helpen.

Suc6 met je upgrade
Nee, vanaf 10.4 upgraden heb je sowieso de Mac Box Set nodig. Deze kost 129 geloof ik, heb je echter wel meteen iWork & iLife erbij ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nee hoor, je kunt gewoon de 29 euro Snow Leopard doos kopen :) Werkt uitstekend. Mocht je ook iWork/iLife willen, dan is die Mac Box set idd het meest interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloemstukje
Vanaf 10.4 heb je bijna altijd de Mac Box Set nodig! Ik werk bij een APR en heb al zoveel mensen gehad die daar mee op de koffie komen. Je kan het proberen, maar als het niet lukt moet je alsnog de mac box set kopen en ben je 30 euro extra kwijt ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Dat is niet waar.
Je kan met de upgrade box zelfs schone installaties doen op een compleet lege HD. Enige verschil is dat officieel de upgrade alleen geldig is als je 10.5 bezit en de Box Set een volledige licentie is.

Maar het werkt gewoon.
http://www.automatisering...staat-ook-voor-tiger.aspx
http://lifehacker.com/5345690/prep-your-mac-for-snow-leopard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloemstukje
Osxy schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:26:
Dat is niet waar.
Je kan met de upgrade box zelfs schone installaties doen op een compleet lege HD. Enige verschil is dat officieel de upgrade alleen geldig is als je 10.5 bezit en de Box Set een volledige licentie is.

Maar het werkt gewoon.
http://www.automatisering...staat-ook-voor-tiger.aspx
http://lifehacker.com/5345690/prep-your-mac-for-snow-leopard
We hebben het hier toch ook om een upgrade ? Voor zover ik gelezen heb wil de TS zijn data en software niet wijzigen. Dus gewoon upgraden. 'Illegaal' upgraden met een goedkope SL dvd lijkt me niet helemaal de bedoeling. Een upgrade is alleen geldig van 10.4 naar 10.6 met een Mac Box Set !

gewoon nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik zeg ook nergens dat het volgens de regels is maar jij beweerd dat het pertinent niet KAN. Dat is wat anders dan niet MOGEN.

@hieronder, nou dan is het helemaal duidelijk.

Als je de omschrijving van de Box Set erbij pakt zie je waarom bij de APR men altijd probeert de Box Set te verkopen.
Beter werken met de Mac.

De Mac Box Set, met Snow Leopard, iLife '11 en iWork bij elkaar in één doos, is de beste manier om alles op de Mac nog beter te laten werken, met name als u nog Mac OS X Tiger gebruik
Er is wat voor te zeggen maar maakt het niet legaler dus.

[Voor 64% gewijzigd door Osxy op 29-05-2011 14:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb even gekeken op mijn Snow Leopard 29 euro upgrade doosje: de enig eis die er op staat is dat je een Intel Mac hebt met 1gb RAM en 5gb schijfruimte. Geen 10.5 eis! Je mag dus prima upgraden met een goedkoop Snow Leopard pakketje.

[Voor 13% gewijzigd door sebastius op 29-05-2011 14:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor beste performance zou ik die 512MB eruit halen en 2x 1GB er in zetten, dat is gelijk het maximale wat er in kan. 1 GB blijft vrij krap als je serieus bezig wilt. En dan voor 29 euro Snow Leopard kopen en je kunt weer een hele tijd vooruit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Bedenk je wel dat het een CoreDuo Mac is en dus eigenlijk alweer een flink aantal jaartjes oud (5 jaar alweer, wat vliegt de tijd). Je kunt alle basisdingen natuurlijk nog doen er mee, maar ga nou geen HD video in iMovie editen ;)

2GB is inderdaad wel van groot belang als je lekker wilt werken met je Mac.

Je kunt bijvoorbeeld deze aanschaffen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S6/1G , en dan 2 keer.

En zo doe je het:

Je kunt dus voor ongeveer 60 euro (incl verzendkosten van het geheugen) je iMac een flinke upgrade geven. Ik zeg: DOEN!

[Voor 9% gewijzigd door sebastius op 29-05-2011 16:23]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee