Toon posts:

Bi-amping

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 255763

Topicstarter
Ik heb op mijn receiver (onkyo tx-sr576) Bi amp mogelijkheid. de receiver levert 7 x 130watt.
nu is mijn vraag, ik wil de jamo 606 halen, die heeft Power (W, long/short term) 130 / 210
ik wil deze speakers dus bi amp aansluiten. betekent dat hij dan 130w voor de tweeter heeft en 130w voor de woofer.

Dus als je bi amp doet heb je eigenlijk 260 watt voor de linker en rechter voor speaker? of werkt dat niet zo.

met vriendelijke groet,

Ricardinho

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:47
Nou nee, not even close.

Verder is dit al werkelijk zó vaak besproken dat een kleine zoek-opdracht misschien wel handig is.

Nickname does not reflect reality

Topicstarter
hoezow not even close, wat is het dan,

daarom heb ik deze topic geopent, ik vindt wel met bi-wirring, maar moet bi amp hebben,

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De versterker gaat NOOIT 7*130 -> 910W aan outputvermogen leveren.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Als die Onkyo die 130 per kanaal èn dat ook terwijl je de andere kanalen tegelijkertijd belast zou halen, dan in theorie wel ja ;-) maar dat doet die niet, sterker nog waarschijnlijk lake die qua power output juist in omdat je meer kanalen belast.

[Voor 1% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 28-05-2011 00:27. Reden: onjuist vervangen door Onkyo fijn Android woord verbetering]

Topicstarter
oke, vreemd.

maar kan mijn receiver die jamo 606 aansturen. is de receiver sterk genoeg, als de bi amp wordt aangesloten.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 12:26
Hier staat wellicht ook nog nuttige info: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85564.0.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Die 130 Watt is het piekvermogen. Iets wat de receiver wel kan leveren, maar slechts voor een paar milliseconden. Makkelijkste manier om uit te rekenen wat een receiver gemiddeld doet is het opgenomen vermogen te nemen, daar het verbruik van de interne electronica van af te halen (zeg een 30 - 50 Watt). Die waarde die je dan overhoudt neem je 75% van (de efficiëntie van een Klasse B versterker) en die waarde deel je dan door het aantal kanalen. Echter is over de Onkyo TX-SRxx6 serie al meer dan genoeg geschreven en dat is niet best. De receiver uit de 500 serie van die reeks houdt zo'n 30 Watt per kanaal over als je vijf kanalen tegeljk aanstuurt. Dus in het beste geval heb je 5 x 30 Watt met die TX-SR576. Echter zakt dit vermogen verder in als je zeven kanalen aan gaat sturen (wat je doet met bi-amp in 5.1). Je hebt wel kans dat je iets meer vermogen hebt in bi-amp maar het zal zeker niet veel zijn.

Normaal is Bi-amp best te doen. Elke versterker kakt in onder zeven kanalen, dat kan je ook niet anders verwachten in deze prijsklasse. Qua theorie heb je gelijk: 130 Watt per kanaal is 260 Watt met Bi-amp aangezien je twee keer zo veel vermogen levert. Alleen gaat dat in dit geval dus niet op. Maar goed, stel (en dat is een algemeen voorbeeld) dat je maar 100 Watt per kanaal haalt met vijf kanalen aangesloten. En met zeven kanalen zakt de receiver in naar 60 Watt per kanaal. Dan is 2 x 60 nog steeds meer dan 1 x 100. Echter heb je ook receiver die verder inkakken waardoor bi-amp zelfs tot minder vermogen kan komen. Maar de TX-SRxx6 serie van Onkyo is één van de slechtste series ooit gemaakt met zeer slechte voedingen. Normaal zou ik zeggen dat je elke speaker wel op elke versterker kan zetten, maar met Onkyo's uit deze serie ga ik zelfs twijfelen. Ik zou gewoon lekker single-wire aansluiten en horen hoe dat klinkt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:47
Mfg wat een onzinnige antwoorden worden daar meestal gegeven. Aan dat topic heb je ook niets IMHO :X

Nickname does not reflect reality

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 12:26
Heb 't topic gelukkig ook niet doorgelezen, vandaar dat ik aangaf wellicht :).

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In mijn ogen schiet je nauwelijks wat op met 'passief bi-ampen' (dat is dat je het filter in de luidsprekers gebruikt, dus niet een actief filter). Het totale vermogen blijft gelijk. Je hebt wel 2x zo veel kanalen, maar van elk kanaal gebruik je maar de helft. Bijv. versterkerkanaal waar je de woofer(s) op aansluit zit zowel het signaal voor de woofers als het signaal voor de middentoners / tweeters te versterken, waarna de luidspreker alleen het signaal voor de woofers gebruikt.

De voeding van de versterker wordt met passief bi-ampen dus ook niet zwaarder belast, omdat je van elk kanaal maar de helft gebruikt.

[Voor 43% gewijzigd door TBTL op 28-05-2011 13:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee