Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:41
Twee weken geleden kreeg ik de melding dat Windows niet kon starten. Na een reset gaf de Intel ICH10R controller bij een van mijn Spinpoint F3 1TB de volgende melding: Error occurred (0)
Ik dacht: kan gebeuren, RAID0 is niet altijd even betrouwbaar.
Dus ik ontbind de raid en stel alles opnieuw in, waarna hij geen error meer aangaf.
Vol vertrouwen herinstalleerde ik windows en begon ik met het installeren van programma's. Een uur later kreeg ik de error weer (op dezelfde schijf als voorheen).
Eenmaal in Windows aangekomen gaf de Intel Matrix Storage Manager aan dat er een probleem was met een van mijn harde schijven, en dat ik zo snel mogelijk moest proberen een backup te maken. Hierna liep hij vast.
Ik heb HUTIL gedownload en heb op beide schijven een SMART check uitgevoerd, welke ze allebij 10x hebben voltooid zonder errors. Hierna heb ik opnieuw geprobeerd windows te installeren en dit lukte. Nu, een week later, krijg ik de error weer (alweer op dezelfde schijf), en loopt de computer vast zodra ik in Windows zit. CHKDSK kan ik niet uitvoeren, de computer loopt vast voordat hij CHKDSK kan voltooien.

Ik heb geen flauw idee wat ik hier nu mee moet. Ik heb niet veel zin om de schijf naar Azerty te sturen om vervolgen te horen te krijgen dat er niets mis is met de schijf.
Wie biedt hulp?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Geen SMART check uitvoeren, maar de SMART data uitlezen. Nu heb je mogelijk het bewijs gewist. Probeer de schijven eens aan te sluiten op een andere pc op een non-RAID controller, of je controller in IDE/AHCI zetten en booten met een Ubuntu livecd, dan met Disk Utility de SMART uitlezen.

Waar moet je op letten:
- Current Pending Secotr: moet ALTIJD 0 zijn anders heb je actieve bad sectors en dus GROTE problemen
- UDMA CRC Error Count: non-zero betekent kabelproblemen, kan ook zijn dat zich dat maanden geleden heeft afgespeeld dus hoeft niet direct een groot probleem te zijn als de waarde constant blijft
- Reallocated Sector Count: passieve bad sectors die zijn omgewisseld met reservesectoren; mogelijk problemen in het verleden maar kunnen nu niet meer voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:41
Bij de desbetreffende harde schijf geeft hij bij UDMA CRC Errro Rate een waarde van 195 aan. Bij de andere schijf is deze waarde 0. De rest van de door jou genoemde waardes zijn voor beide schijven in orde. Betekent dit dat mijn SATA en SATA-power kabels moet gaan checken?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee