Toon posts:

Vraag: Windows 7 van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apenkont
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11-2022
Heej, ik heb een vraag. Ik heb een 1 TB HDD met win7 en een hoop data en programma's erop. Ik wil windows 7 naar een nieuwe SSD hebben. Klonen gaat hem niet worden omdat er te veel rotzooi op m'n HDD staat en omdat ik die rotzooi nergens anders kwijt kan.
Kan ik mijn HDD loskoppelen en windows 7 op de ssd installeren, en vervolgens de hdd aansluiten en windows 7 daar af gooien? Ik neem aan dat je alleen windows 7 niet kan overzetten..?

Ik heb de installatie cd nog, maar dus geen externe harde schijf (met voldoende capaciteit).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:33

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Je kan de data op je HDD gewoon houden, wat er zou gebeuren als je 2 win installs hebt is dat je kan kiezen welke windows er moet worden opgestart. Ik denk niet dat het mogelijk en verstandig is om dan de win7 install te verwijderen van je HDD, die paar gb op een tb merk je toch niet.

[Voor 31% gewijzigd door MrVegeta op 27-05-2011 17:03]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:50
Ontkoppel je HDD voor de zekerheid toch maar gewoon. Dan even Win7 installeren op de SSD. HDD weer aankopellen. In de BIOS/EFI ervoor zorgen dat de SSD als eerste opstart en dan in Windows handmatig de Win7 folders die overbodig zijn verwijderen van de HDD.
Dan heb je een geheel schone installatie zonder extra keuzescherm of wat dan ook.

[Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 27-05-2011 17:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:13
Je methode is prima, zolang je de hdd even loskoppelt dan weet je zeker dat je je data niet kwijt raakt. Vervolgens kun je na het installeren op de SSD altijd nog kiezen om de oude windows installatie te verwijden.. let wel op de bootvolgorde en schakel indien gewenst meteen AHCI in voodat je Windows op de SSD installeert.

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apenkont
Ok, bedankt. Maar hoe zit het met de naam/letters van de schijven? Ik kan me voorstellen dat, als ik win7 op de ssd installeer, hij deze C: noemt. Maar zo heet mijn HDD dus ook. Als hij de HDD een andere letter geeft, werkt alles dan nog wel? Kan ik dit voorkomen door de HDD juist NIET af te koppelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 344302

Als je die harde schijf na de installatie aankoppelt krijgt die gewoon een nieuwe letter, waarschijnlijk gewooon D.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wat je moet doen is alleen even de sata-kabel van je HDD loshalen. Dan installeer je Win7 op je SSD, zet je pc uit, zet je de sata kabel er weer in en zet je de ssd als eerste boot device. Dan krijgt de HDD als het goed is een andere letter en kan je file's kopiëren whatever u want

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:50
apenkont schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:14:
Ok, bedankt. Maar hoe zit het met de naam/letters van de schijven? Ik kan me voorstellen dat, als ik win7 op de ssd installeer, hij deze C: noemt. Maar zo heet mijn HDD dus ook. Als hij de HDD een andere letter geeft, werkt alles dan nog wel? Kan ik dit voorkomen door de HDD juist NIET af te koppelen?
Nee, je HDD wordt dan D: ofziets.
De naamgeving is iets van Windows zelf en wordt nergens anders dan in Windows zelf opgeslagen (of gebruikt).
Twee installaties kunnen dus elk een compleet andere naamgeving hebben voor dezelfde schijven. Mocht het toch nog verkeerd gaan dan kan je in Disk Management (intypen in het startmenu) de naamgeving veranderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apenkont
Ok heel erg bedankt allemaal. Maar kort nog: als ik nu de letter via Disk Management wil veranderen, geeft hij een foutmelding (parameter onjuist). Klopt dit of gaat het een probleem worden, als ik het nodig blijk te hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je kunt niet de drive-letter veranderen van je systeemschijf. Dan zou Windows tijdelijk eventjes geen systeemdisk meer hebben en dat werkt dus niet. Bij dataschijven zonder locked files werkt dat wel. Gewoon de adviezen bovenstaand opvolgen dus.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee