Toon posts:

Printplaatje (PCB) vervangen van 320GB Dekstar HD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 355860

Topicstarter
Als gevolg van een brak ASUS P5KPL-C MoBo (SATA deel is corrupt) is de processor en dergelijke op het printplaatje van mijn SATA Dekstar HD defect geraakt. Het modelnummer van de printplaat is : 0A29550

1. Ben ik nu aangewezen op een printplaatje, dat alleen op een 320GB Hitachi Dekstar is gemonteerd, of kan ik ook prinplaatjes van andere schijven (bijvoorbeeld 250GB en/of van een ander merk HD) gebruiken.

2. Indien ja, welke printplaatjes van welke schijven komen daarvoor in mijn geval dan in aanmerking. Ik vraag dit, omdat ik heb vastgesteld, dat een en dezelfde printplaat lijkt te zijn gebruikt voor een 250GB en een 500GB van WD.

3. Hoe kom ik aan een vervangende printplaat voor mijn 320GB Hitachi Dekstar. M.a.w. Wie heeft nog een oud printje liggen, waarmee ik de schijf zou kunnen repareren.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 355860 op 27-05-2011 16:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als de SATA controller defect is werkt de schijf toch gewoon in een andere pc?
( als je de logica van de schijf wilt vervangen, weet je zeker dat de rest van de schijf nog werkt en heb je de beschikking over een cleanroom. )

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Geplaatst op vrijdag 27 mei 2011 16:54
Acties:

--------------------------------------------------------------------------------

@Coach4All

Bedankt voor je reactie : Ik had het ASUS MoBo overgenomen, zonder te weten, dat het SATA deel kortsluiting veroorzaakte,

Dus toen ik mijn schijf voor de eerste keer aansloot op het nieuwe MoBo, brandde de controller direct door, want er kwam zwarte rook uit de aansluiting.

Het PATA deel op het MoBo functioneert wel normaal (maar ik heb het bord toch maar gedemonteerd.) De HD printplaat ruikt zeer penetrant naar een chemische brandreactie....

De schijf doet het ook niet meer in een andere machine, dus wil ik het printplaatje van de controller vervangen : Vandaar mijn vragen over vervangende printplaatjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
P.S. Ik hoef geen data-recovery operatie uit te voeren, want de data op de 320 GB zijn allemaal vervangbaar, dus als bijvoorbeeld een controller van een 250 GB ook werkt, dan formateer ik de schijf gewoon opnieuw en gebruik desnoods maar 250 GB van de 320GB (als het zo makkelijk is tenminste)

en

Wat is een cleanroom?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:45
Een ruimte waarin geen stof e.d komt, zodat er geen rommel op je printplaten komt. Als dit op een van je schijfplatters komt, heb je een heel groot probleem. Je kan het er niet met je handen afhalen, dan beschadig je de schijf. Dus daarom, heb je een cleanroom. Echter heeft niemand die behalve grote bedrijven (Intel, AMD, MSI, Gigabyte...)

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@BeefHazard

Ok, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 21:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Joh voor de moeite die je er in wil steken kun je net zo goed voor 2 a 3 tientjes een nieuwe schijf kopen. Zeker als de data vervangbaar is.

Je kunt als je je data terug wilt hebben proberen van een exact dezelfde schijf de print over te zetten (dit gaat prima zonder cleanroom, je maakt de schijf niet open, maar je hebt wel anti-ESD (antistatische) maatregelen nodig. Maar dikke kans dat dat niet gaat werken.

Mijn advies is dus: kun je de data missen? Kiep dat ding in de kliko en koop wat nieuws.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Voor 60 euro een nieuwe 2TB schijf; dat maakt een 320GB schijf hedendaags 9,60 euro waard; ga je daar moeite voor doen? Dat is drie kopjes koffie op een terras.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 21:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou klopt die rekensom niet helemaal natuurlijk he? Maar idd, een harddisk kost geen knikker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Nee inderdaad; hij is 2e hands dus nog door de helft doen hou je 4,30 euro over. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
sebastius schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:32:
Je kunt als je je data terug wilt hebben proberen van een exact dezelfde schijf de print over te zetten (dit gaat prima zonder cleanroom, je maakt de schijf niet open, maar je hebt wel anti-ESD (antistatische) maatregelen nodig. Maar dikke kans dat dat niet gaat werken.
Klopt, ook al zou je exact dezelfde schijf kunnen vinden, dan zijn de printplaten nog niet 100% uitwisselbaar. Dit heeft te maken met het feit dat series schijven tijdens productie andere firmware/componenten meekrijgen, en dus niet meer werken met oudere/nieuwere versies. Ook kan het voorkomen dat 2 of meer fabrieken die harde schijf maken, en ze ieder een ander PCB op de schijf plaatsen. Er staan over dit onderwerp interesante filmpjes op youtube.

Doe jezelf een plezier, voor een paar tientjes heb je 500Gb en hoef je je niet meer druk te maken om die schijf. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 405470

Hoi

Als je de data echt niet nodig heb hou dan je centen in je zak. Een nieuwe PCB kan altijd. Maar wat men al zegt je met moet veel dingen rekening houden
De printplaat moet namelijk identiek zijn in type en serienummer / firmware. Een verkeerde printplaat op de harde schijf kan de schade erger maken dan dat het is.

Gr
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee