Toon posts:

[Debian] ISPConfig, DNS en LAN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DimitryK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 11:44
Dag allemaal,

Ik ben afgelopen week een tijdje bezig geweest om mijn thuisserver op te zetten met ISPConfig 3. De server draait op Debian Squeeze en ISPConfig is succesvol geïnstalleerd. Echter wil ik deze server enkel binnen mijn eigen netwerk (bevat zo'n 6 pc's) gebruiken, er komt namelijk niet veel anders op te staan dan websites waar ik voor anderen aan bouw (geen zin om telkens backups te maken van de database en bestanden als ik mijn eigen pc weer eens opnieuw installeer), een fileserver en downloadserver.

Om de websites op deze server te benaderen wil ik gebruik maken van de fictieve ".box" tld. Echter, nu kamp ik met problemen omtrent het opzetten van een lokale DNS server. Ik ga natuurlijk niet per pc het host bestand aanpassen.

Ik heb in ISPConfig een DNS zone aangemaakt en het IP van mijn server in de DNS lijst van mijn router gezet. Mijn router reageerde hier helemaal niet op...Damn. Daarna ben ik gaan googlen naar andere guides, maar ook deze bleken niet te werken :(

Ik vroeg mij dus af of iemand mij kon helpen met het opzetten van de DNS zodat ik alleen van binnen mijn eigen netwerk de server kan benaderen.

Bij voorbaat dank.

[Voor 17% gewijzigd door DimitryK op 23-06-2011 22:25. Reden: Afbeeldingen verwijderd, niet relevant meer.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Een DNS server in een lijstje zetten is niet genoeg. Als de eerste server die geraadpleegd wordt een antwoord geeft (al is het maar dat het domein niet bestaat) gaat ie niet bij de tweede server nog eens proberen. Pas als de server die geraadpleegd wordt niet bereikbaar is, wordt een volgende DNS server geraadpleegd.

Tenzij de eerste server die geraadpleegd is, dus je eigen server is, zul je dit niet werkend krijgen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DimitryK
Ik heb mijn eigen server bovenaan de DNS lijst van mijn router gezet, omdat ik anders van mijn OpenDNS server al een melding krijg dat de domeinnaam niet bestaat. Echter lijkt deze geheel genegeerd te worden en krijg ik na een aantal seconden alsnog een "Does not exist" melding.

Buiten dit om heb ik ook nog eens naar de settings van BIND gekeken, en als ik "dig hestia.box" typ krijg ik een servfail melding...

Edit:
Blijkbaar zijn er meer mensen die problemen ondervinden bij het opzetten van een intern netwerk met ISPConfig en BIND. Ga nu maar eens proberen met MyDNS.

[Voor 16% gewijzigd door DimitryK op 27-05-2011 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 88711

Ik ga natuurlijk niet per pc het host bestand aanpassen.
Krijg het idee dat je DNS server ook in het ISPConfig domein hangt.
Dan zou je iedere server die je erbij hangt wel in het host betstand moeten zetten.
Zelf heb ik deze server werkend gehad in Vbox, los en draaiend in OpenVz, als ik het host bestand voor de DNS niet aanmaakte werkte het gewoon niet! zie ook...
Neem aan dat je je de tuto van howtoforge hebt gevolgd! :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DimitryK
Ik volgde inderdaad de tutorial van howtoforge.
Ik heb nu wel alles werkend gekregen met BIND9, alhoewel niet via ISPConfig. Ik heb handmatig een dns record voor het domein "dragon.box" gemaakt, inclusief de reverse dns.

# pri.dragon.box
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$TTL        86400
@       IN      SOA     ns1.dragon.box. admin.dragon.box. (
                        2011052705       ; serial, todays date + todays serial #
                        28800              ; refresh, seconds
                        7200              ; retry, seconds
                        604800              ; expire, seconds
                        86400 )            ; minimum, seconds
;

dragon.box.     IN      NS      ns1.dragon.box.
IN      A       192.168.1.100
mail.dragon.box.        IN      MX      10      mail.dragon.box.
dragon.box.     IN      MX      10      mail.dragon.box.
ns1     IN      A       192.168.1.100
ns2     IN      A       192.168.1.110
mail 86400 A        192.168.1.100
www 86400 A        192.168.1.100

# 1.168.192.in-addr.arpa
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
@ IN SOA dragox.box. admin.dragon.box. (
                        2011052705       ; serial, todays date + todays serial #
                        28800              ; refresh, seconds
                        7200              ; retry, seconds
                        604800              ; expire, seconds
                        86400 )            ; minimum, seconds

IN      NS ns1.dragon.box.
100     IN      PTR     dragon.box.

Ik vraag me nog steeds af hoe ik zoiets doe met ISPConfig, of is daar een makkelijkere manier voor. Heb namelijk geen zin om voor elke website zo'n omweg te gaan maken.

[Voor 71% gewijzigd door DimitryK op 27-05-2011 17:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

DimitryK schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:21:

Ik vraag me nog steeds af hoe ik zoiets doe met ISPConfig...
Dat deed ik in het host bestand, maar het zou zou ook moeten kunnen met de webinterface! Maar daar kan ik je niet mee helpen omdat ik dat niet heb geprobeerd.
Gebruik het ook niet meer omdat ik het een beetje omslachtig vind voor thuisgebruik, leuk om wat van te leren maar thats it!

[Voor 144% gewijzigd door Anoniem: 88711 op 27-05-2011 17:59. Reden: quote even netjes gemaakt!]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DimitryK
Anoniem: 88711 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:27:
[...]

Dat deed ik in het host bestand, maar het zou zou ook moeten kunnen met de webinterface! Maar daar kan ik je niet mee helpen omdat ik dat niet heb geprobeerd.
Gebruik het ook niet meer omdat ik het een beetje omslachtig vind voor thuisgebruik, leuk om wat van te leren maar thats it! :)
Wat raad je aan om thuis te gebruiken dan? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

Dat is een lastige vraag, wat is de reden dat je ISPConfig gebruikt?
Zelf heb ik een server met OpenVz draaien, homewiki, printserver,muziek en share/backup.
Voor mij is dat voldoende, in het begin heb ik ISPConfig zelfs in OpenVz gedraaid.
Heel leuk hoor om 1 en ander te kunnen lezen of er updates zijn bv. Aangezien ik geen heel park beheer is dat gewoon niet nodig! Je zou eens naar een combi Squeeze OpenVz OMD kunnen kijken, leuk speelgoed dat is het zeker.
Weet wel je bent gebonden bij OpenVz aan 1 kernel! >:)

Damn, ik maak er een puinzooi van met dat gequote :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DimitryK
Ik heb besloten het helemaal anders te doen. Ik ga morgen mijn serverbox helemaal opnieuw installeren met een verse installatie van Debian Squeeze. Krijg alles wat met ISPConfig mee geïnstalleerd is er maar niet helemaal af.

Daarna gewoon een simpele lamp installatie, dns server, fileserver/mediaserver etc. erop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Werkt
php -q uninstall.php
vanuit de installatie folder niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DimitryK
Anoniem: 88711 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 19:48:
Werkt
php -q uninstall.php
vanuit de installatie folder niet?
Die werkt wel, maar dan moet ik ook nog handmatig de hele postfix, courier, bind9, mysql en dergelijke uninstallen om de instellingen weer op default te krijgen. Deze heeft ISPConfig namelijk zo ingesteld dat ze met het programma zelf werken. Dus als ik dan toch een lamp server opzet, dan begin ik het liefst met een schone lei en instellingen waar ik zelf de controle over heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Niets werkt meer als je de uninstall hebt gedaan!!
Je hebt wel gelijk herinstallatie is ook niet zoveel werk en wel zo netjes inderdaad, suuk6. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 22:00
Hier draait dnsmasq als DNS en DHCP server. Simpel te configureren. Misschien een optie?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• DimitryK
Sosabowski schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:35:
Hier draait dnsmasq als DNS en DHCP server. Simpel te configureren. Misschien een optie?
Ik zat eraan te denken die te installeren bij mijn nieuwe setup, heb er namelijk veel goede dingen over gelezen en ook dat het qua gebruik een stuk gebruiksvriendelijker en makkelijker is dan BIND9. Een andere optie die het volgens velen wel goed zou doen in een thuis netwerk was djbdns.

In ieder geval bedankt voor de suggestie ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee