Sinds een paar maanden merk ik dat mijn computer (die toch al 4 jaar goed draait) wat nukken begint te vertonen. Deze lijken niet aan een bepaalde OS installatie vast te zitten; alhoewel ik Windows 7 anderhalf jaar terug heb geinstalleerd is dit een symptoom van ongeveer 3 maanden oud. Wat bedoel ik met nukken / dipjes?
Tot nu toe heb ik nog geen software voor zulke metingen geinstalleerd; met vorige computers kwam het er altijd op neer dat de waardes die ik kreeg niet klopten met het BIOS en dat ik werd geadviseerd dat ik maar moest luisteren naar mijn BIOS. Als ik inderdaad het probleem in deze richting moet zoeken sta ik natuurlijk open voor advies op dit vlak.
Mijn andere zorg is echter dat mijn moederbord misschien aan het overlijden komt te zijn. Alhoewel ik altijd het vermoeden had dat dit met confronterende BSODs en reboots te maken heeft, en die heb ik niet: mijn systeem is zo stabiel als een piramide en kan met gemak uptimes van 3+ maanden aan.
Dus mijn vragen: waar moet ik mijn problemen zoeken? Welke stappen kan ik nemen om zeker van de oorzaak te zijn? (En ach ja, ik neem aan met mijn kennis niveau dat een nieuwe [iets] aanschaffen de enige logische volgende stap is. Ik hoop dat ik dat alleen af kan.
).
- eens in de paar dagen verdwijnt mijn netwerkverbinding voor een halve seconde, en krijg ik het riedeltje over een nieuwe kabel in mijn lan-verbinding. Al mijn lopende verbindingen zijn dan dus kapoet. (Ik heb nog andere problemen met mijn internet waar ik elders op GoT over gepost heb, maar die hebben hier niets mee te maken en beginnen/eindigen bij mijn modem.)
- tenminste eens per dag geven verschillende USB apparaten het 'removed' geluidje, en dan er daarna weer in (alhoewel dat laatste soms weer faalt en in het geval van een externe HD deze niet weer gebruiksklaar maakt totdat ik zelf het draadje eruit haal en er weer in stop). Het is meestal maar een USB device per incident, maar het wisselt wel. Dit geldt voor al mijn USB apparaten. Ik heb niet super-veel randapparatuur, maar om het lijstje even duidelijk neer te zetten voor het geval het relevant is:
- Logitech M518 muis
- Logitech G15 v1 ramplank
- LaCie 500GB hd, staat meestal uit
- WD MyBook 1TB, kan niet uit en staat dus altijd aan als mijn PC aan staat.
- Canon printer, al een oudje maar doet het nog prima
- iPod
- Ik heb mijn muis ook vaak in de PS/2 poort zitten (hoger op kast = meer draad voor mij + meer vrije usb poorten) en daar merk ik ook dat ik af en toe problemen heb met mijn muis. Problemen zijn in dit geval gedefinieerd als rood lichtje onder muis blijft branden, maar klikjes/bewegingen worden niet geregistreerd.
Tot nu toe heb ik nog geen software voor zulke metingen geinstalleerd; met vorige computers kwam het er altijd op neer dat de waardes die ik kreeg niet klopten met het BIOS en dat ik werd geadviseerd dat ik maar moest luisteren naar mijn BIOS. Als ik inderdaad het probleem in deze richting moet zoeken sta ik natuurlijk open voor advies op dit vlak.
Mijn andere zorg is echter dat mijn moederbord misschien aan het overlijden komt te zijn. Alhoewel ik altijd het vermoeden had dat dit met confronterende BSODs en reboots te maken heeft, en die heb ik niet: mijn systeem is zo stabiel als een piramide en kan met gemak uptimes van 3+ maanden aan.
Dus mijn vragen: waar moet ik mijn problemen zoeken? Welke stappen kan ik nemen om zeker van de oorzaak te zijn? (En ach ja, ik neem aan met mijn kennis niveau dat een nieuwe [iets] aanschaffen de enige logische volgende stap is. Ik hoop dat ik dat alleen af kan.