Toon posts:

Mijn hardware heeft 'dipjes'; ligt dit aan de voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalikatief
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-03 00:13
Sinds een paar maanden merk ik dat mijn computer (die toch al 4 jaar goed draait) wat nukken begint te vertonen. Deze lijken niet aan een bepaalde OS installatie vast te zitten; alhoewel ik Windows 7 anderhalf jaar terug heb geinstalleerd is dit een symptoom van ongeveer 3 maanden oud. Wat bedoel ik met nukken / dipjes?
  1. eens in de paar dagen verdwijnt mijn netwerkverbinding voor een halve seconde, en krijg ik het riedeltje over een nieuwe kabel in mijn lan-verbinding. Al mijn lopende verbindingen zijn dan dus kapoet. (Ik heb nog andere problemen met mijn internet waar ik elders op GoT over gepost heb, maar die hebben hier niets mee te maken en beginnen/eindigen bij mijn modem.)
  2. tenminste eens per dag geven verschillende USB apparaten het 'removed' geluidje, en dan er daarna weer in (alhoewel dat laatste soms weer faalt en in het geval van een externe HD deze niet weer gebruiksklaar maakt totdat ik zelf het draadje eruit haal en er weer in stop). Het is meestal maar een USB device per incident, maar het wisselt wel. Dit geldt voor al mijn USB apparaten. Ik heb niet super-veel randapparatuur, maar om het lijstje even duidelijk neer te zetten voor het geval het relevant is:
    • Logitech M518 muis
    • Logitech G15 v1 ramplank
    • LaCie 500GB hd, staat meestal uit
    • WD MyBook 1TB, kan niet uit en staat dus altijd aan als mijn PC aan staat.
    • Canon printer, al een oudje maar doet het nog prima
    • iPod
  3. Ik heb mijn muis ook vaak in de PS/2 poort zitten (hoger op kast = meer draad voor mij + meer vrije usb poorten) en daar merk ik ook dat ik af en toe problemen heb met mijn muis. Problemen zijn in dit geval gedefinieerd als rood lichtje onder muis blijft branden, maar klikjes/bewegingen worden niet geregistreerd.
Ik ben geen electronica-persoon, maar heb wel een stel hersenen waardoor ik vermoed dat mijn voeding (Corsair HX 520W modular PSU) misschien aan het overlijden begint te gaan. In mijn BIOS (moederbord Asus P5K Pro) heb ik al naar de spanningen gekeken en die zagen er goed uit, elk binnen ~0.1V... maar dat zegt waarschijnlijk weinig omdat het van die kortstondige incidenten zijn. Wanneer deze dipjes gebeuren is mijn systeem niet onder noemenswaardige stress wat betreft CPU noch I/O op mijn (interne en externe) harde schijven.

Tot nu toe heb ik nog geen software voor zulke metingen geinstalleerd; met vorige computers kwam het er altijd op neer dat de waardes die ik kreeg niet klopten met het BIOS en dat ik werd geadviseerd dat ik maar moest luisteren naar mijn BIOS. Als ik inderdaad het probleem in deze richting moet zoeken sta ik natuurlijk open voor advies op dit vlak.

Mijn andere zorg is echter dat mijn moederbord misschien aan het overlijden komt te zijn. Alhoewel ik altijd het vermoeden had dat dit met confronterende BSODs en reboots te maken heeft, en die heb ik niet: mijn systeem is zo stabiel als een piramide en kan met gemak uptimes van 3+ maanden aan.

Dus mijn vragen: waar moet ik mijn problemen zoeken? Welke stappen kan ik nemen om zeker van de oorzaak te zijn? (En ach ja, ik neem aan met mijn kennis niveau dat een nieuwe [iets] aanschaffen de enige logische volgende stap is. Ik hoop dat ik dat alleen af kan. :)).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je aanname dat de problemen iets met stroomtoevoer te maken hebben lijken juist. Dan nog de vraag waar dat aan ligt...

Op zich moet de PSU overweg kunnen met dipjes in netspanning, maar het zou geen kwaad kunnen om dat uit te sluiten - zorg ervoor dat er een gloeilamp of halogeenlamp (geen spaarlamp/TL) in de buurt van je PC staat. Als dat tegelijk een dip vertoont weet je genoeg.

Als het niet de netspanning is, is het PSU of moederbord, aangezien alle apparaten die je noemt hun voeding via het moederbord ontvangen.

Beste manier om uit te sluiten is om tijdelijk een andere PSU te lenen en te kijken wat dat doet.

Alternatief is trouwens dat je de 5V-lijn overbelast met zoveel USB apparaten. Het is misschien makkelijker om tijdelijk even alles muv muis af te koppelen, of als dat onwenselijk is voor EUR 5 ofzo ergens een powered USB 2.0 hub op de kop te tikken.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
De genoemde problemen kunnen indirect inderdaad naar de voeding wijzen. Maar als je ieder incident apart bekijkt denk ik dat het moederbord niet lekker is. Maar dat het moederbord niet lekker is kan ook wijzen op de voeding die niet lekker is :P

Ik zeg of je voeding, of je moederbord, het makkelijkst testen is je voeding vervangen om te zien of het daar aan ligt, aangezien, als je het moederbord vervangt om te zien of het daar aan ligt, het meer tijd kost omdat je dan ook een herinstallatie van Windows moet doen.

Ik zou eerst de voeding maar eens proberen uit te sluiten, en test dat even een paar dagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalikatief
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-03 00:13
Allereerst, bedankt voor de antwoorden en andere gedachten. :)

Ik heb in het verleden wel eens netstroom-dipjes via lampen waargenomen, maar ik kan niet zeggen dat ik die consistent met mijn computerproblemen overeen heb zien komen. Een of twee keer wel denk ik, maar veel vaker niet. Desondanks zal ik er goed op letten de komende paar dagen.

Qua stroomgebruik ben ik eerder geneigd te zeggen dat mijn stroomverbruik is verminderd in de laatste 6 maanden. Ik heb een van mijn harde schijven bijna altijd uitgeschakeld omdat deze voor backups dient, en mijn printer heeft ook altijd het netsnoer er uit. De stekkerdoos waar mijn systeem aanhangt mist ook mijn tweede monitorset dankzij een gesneuvelde backlight, en tot nu toe heb ik geen vervanging voor die monitor gezocht. (Ik realiseer mij dat dat niet via het moederbord gaat; echter zal het mijn GPU toch de helft minder werk bezorgen en minder stroomtrekken via die stekkerdoos.)

Ik wil de voeding best als eerste uitsluiten en een nieuwe halen, echter zou ik het fijn vinden om toch wat meer te weten ipv lukraak onderdelen te vervangen. Het probleem gebeurt sporadisch genoeg dat Murphy me best een week zonder incidenten kan laten zitten (het zou niet de eerste keer zijn dat problemen verdwijnen zodra ik naar de oorzaak ga kijken) en ik vraag me af of software die voltages etc in de gaten houdt en logt de moeite van het uitproberen waard is, of dat deze dipjes te kort zijn en gewoon nooit zouden worden opgemerkt omdat die sensors te langzaam oid zijn met hun update-interval?

Om te beginnen koppel ik voorlopig mijn ramplank af en wissel ik deze af met een oud minimaal PS/2 ding van voor de eeuwwisseling. De MyBook afkoppelen wordt lastiger omdat daar een heleboel veelgebruikte gegevens opstaan die ik toch wel nodig heb (en die heeft toch zijn heel eigen adapter voor alle stroomslurperij die maar nodig is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals gezegd, leen even een andere voeding om uit te sluiten voor je iets koopt. En dan heb je nog m'n tip mbt powered USB hub, die kun je voor EUR 10 incl verzendkosten scoren bij DealExtreme oid.

Maar als je daadwerkelijk powerdips in netspanning hebt die zodanig zijn dat je lampen ziet dimmen, dan is er iets ernstig mis. Als het jouw eigen huis is, zou ik een electricien laten komen, is het huur, laat de verhuurder eentje regelen. En overweeg in beide gevallen sowieso een UPS...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:05
Wissel alle hardware uit die je hebt liggen, ook muis en toetsenbord.
Zoveel hardware mogelijk loskoppelen. Alles 1 voor 1 doen, anders weet je niet welke het is.

In de overclock gedeelte van dit forum vind je software om je pc zwaar te belasten.
Dus cpu op 100% en videokaart op 100%, wat doet de stroom 12 volt en 5 volt.
12 volt mag 5% naar boven en 5% naar beneden afwijken.
Let op je pc wordt zeer zwaar belast, meet bijv met een multimeter, en via software om te vergelijken of het goed is.

Kan natuurlijk ook andere hardware zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee