Toon posts:

bootable raid10, multiple raid sets op dezelfde drives?

Pagina: 1
Acties:

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 05:30
Ik heb 4x2TB die ik in raid10 (Intel matrix) wil zetten zodat ik een raid array krijg van 4TB, maar deze is niet bootable. Ik merk dat de Raid onder de 2TB moet zijn om bootable te zijn.

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Is het mogelijk om een raid10 configuratie te maken van ~3TB en een bootable Raid0 van 1 TB? is het dan nog mogelijk om de raid10 te recoveren als er een schijf uitvalt?

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:08

InFamous

excommunicado

Waarom hang je er niet een kleine schijf van 250gb of een ssd van 60 ~ 90gb aan? Ben je van het probleem af, daarbij komt nog dat een ssd ook snel zat is.

Formerly known as Ragdoll

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

paularts

Paulux !!!!!!

Of je maakt een partitie aan op je array of wil je een grote schijf van 4TB?

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• El_Hefe
paularts schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:41:
Of je maakt een partitie aan op je array of wil je een grote schijf van 4TB?
Is dat mogelijk?
Ik had even snel met ubuntu gekeken of ik em kon partitioneren maar deze zag geen raid configuratie, dus had de hoop al opgegeven,( maar dat komt waarschijnlijk door een driver probleem ?)
in de Raid bios staat ook dat de raid array niet bootable is.

[Voor 6% gewijzigd door El_Hefe op 26-05-2011 21:45]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je het boekje van je moederbord al eens doorgekeken? Je kan gewoon meerdere RAID-arrays aanmaken op dezelfde schijven met die Intel controller.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Anoniem: 15758

Van een RAID volume > 2TiB kun je gewoon booten mits je boot files op LBA staan onder de 2TiB. In de praktijk betekent dat een aparte RAID set of partitie zodat tijdens het booten nooit naar LBA >2TiB (32-bit) hoeft worden gezocht. Zodra je in je OS bent kun je hogere LBA wel weer aanspreken.

Je BIOS hoeft dus geen 64-bit LBA of EFI ondersteuning te hebben om van grote volumes te kunnen booten.

• El_Hefe
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:51:
Van een RAID volume > 2TiB kun je gewoon booten mits je boot files op LBA staan onder de 2TiB. In de praktijk betekent dat een aparte RAID set of partitie zodat tijdens het booten nooit naar LBA >2TiB (32-bit) hoeft worden gezocht. Zodra je in je OS bent kun je hogere LBA wel weer aanspreken.

Je BIOS hoeft dus geen 64-bit LBA of EFI ondersteuning te hebben om van grote volumes te kunnen booten.
ok bedankt het was een beetje verwarrend voor mij. de raid10 set partitioneren lijkt mij dan de beste optie.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

paularts

Paulux !!!!!!

Ziet de Bios de raid array wel? anders in de bios ook de raid optie instellen.

verder ook even dit PDF-je door lezen.

verder met CiPHER eens

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• El_Hefe
paularts schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:54:
Ziet de Bios de raid array wel? anders in de bios ook de raid optie instellen.

verder ook even dit PDF-je door lezen.

verder met CiPHER eens
ja de bios ziet de raid array wel, en als ik windows installatie bijv draai dan wil die niks installeren of partitioneren omdat het een te grote schijf is.... en met ubuntu live zie ik de raid niet om het te partitioneren
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee