Als je een schaalbare 2TB-10TB storage oplossing kan bieden die goed performed met tussen de 5-10 analisten die tegelijkertijd queries draaien in SQL Server en Analytical services voor onder de EUR 10k, dan hoor ik het graag. Met SSD haal je dat nooit qua budget / grootte en met langzame schijven werkt het alleen goed met sequential i/o en dat doen we niet.
Als je zowel veel storage als random IOps nodig hebt is iets als ZFS met L2ARC + SLOG een goede oplossing, waarbij je SSDs gebruikt om het leeuwendeel van je storage te versnellen.
Mechanische hardeschijven zijn gewoon slecht in IOps; welke je ook neemt. Vandaar dat hoge rpm schijven aan het uitsterven zijn en dat heeft weer het extra effect van een hogere prijs door lagere afzet. Servers zijn nu eindelijk in staat hun grootste bottleneck - hardeschijven - te dumpen en in te ruilen voor solid state storage.
Ook al doe je 90% reads op een RAID5; de 10% writes zullen een onevenredig groot deel van de tijd innemen en HDDs zijn half-duplex dus kunnen geen reads doen terwijl ze aan het schrijven zijn. Een read-modify-write duurt erg lang en al die tijd kun je geen reads doen. Voor jouw doel zijn hardeschijven dus in principe ongeschikt. Als je persé IOps met mechanische storage wilt combineren waar tenminste 5% ook writes is, dan kies je voor RAID0+1 of 1+0 en niet RAID5.
Als jij een 10TB SQL database hebt dan zal je ook wel een budget daarvoor hebben, en zijn SSDs nog steeds een goedkope (ja goedkope!) oplossing om je performancetarget te halen. Voor elke SSD kun je een batterij van 50 hoge rpm disks in een RAID config verruilen; dat scheelt qua stroom, qua ruimte, qua hitte en in de portemonnaie.
En als je bereid bent 500 euro te betalen voor 600GB 15k rpm met hooguit 300 IOps, dan zit je voor een SSD op 780 euro voor dezelfde capaciteit met een heleboel meer IOps. Ik vraag me dan ook af of je überhaupt al wel research hebt gedaan. Dat lijkt me toch wel een vereiste, voordat je iemand die je goede adviezen geeft zomaar dist. Of wil je alleen reacties die je ondersteunen in je keuze ipv kritische en constructieve feedback waar je mogelijk veel meer aan hebt?
Ik blijf dus bij mijn advies: de combinatie hardeschijven en RAID5 zijn voor jouw situatie de minst geschikte optie.