Toon posts:

PHPMyAdmin datetime

Pagina: 1
Acties:

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32
Hallo,

Ik ben bezig met gegevens in een database te zetten.
Dit gaat tot nu toe erg goed alleen met datetime gaat het lastig.
Ik heb daar het formaat dd-mm-yyyy
Maar in PHPMyadmin is het format yyyy-mm-dd
Dus mijn data kan niet in de database.
Hoe zal ik het formaat kunnen wijzigen in PHPMyAdmin?
Want 1000+ gegevens 1 voor 1 handmatig te wijzigen is net iets te veel van het goede.
Ik heb op internet gezocht en daar kwam ik niet veel verder dan mensen die zeggen dat je het formaat kan wijzigen in PHP of waar dan ook dat je het dus gewoon als yyyy-mm-dd moet opslaan.
Maar dat kan dus niet met al bestaande gegevens.
Dit zal toch gewoon moeten kunnen lijkt me!

Alvast bedankt.

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 10:23
Je zou natuurlijk een scriptje kunnen schrijven dat je gegevens inleest (ik heb geen idee waar deze vandaan komen) en vervolgens je datum omschrijft naar een sql-compatible datum. In PHP kan dat bijvoorbeeld met de date functie (eventueel met een strtotime op je origineel)

Icons are overrated

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 19:43

neliss

h00t h00t!

Ik denk dat dit:
http://dev.mysql.com/doc/...html#function_date-format
Meer is wat TS zoekt.

Maar wat ook zou kunnen:
code:
1
2
$some_date = time();
$sql = "INSERT INTO TABLE XX (date) VALUES ('" . date("Y-m-d", $some_date) . "')";

OID.
Zie: http://nl.php.net/manual/en/function.date.php

[Voor 24% gewijzigd door neliss op 26-05-2011 17:56]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:34

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Getallen en talstelsels FAQ >> Datums en Representatie en opslag even doorlezen ;)

offtopic:
Zou je niet
na elke paar woorden
op enter willen drukken?
Dat leest nogal irritant en ons forum kan prima zelf de tekstomloop regelen; daar hoef jij niet telkens voor op enter te rammen. Zie het als een service :P :Y)

[Voor 42% gewijzigd door RobIII op 26-05-2011 18:23]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thioz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2018
Makkelijker zou het zijn om met een ORM achtige scructuur te werken, deze is dan op de hoogte van het feit dat het om een datum veld gaat en zal zelf eventuele datum-formatting toepassen.

Indien dit niet mogelijk is zou ik een standaard formatter functie maken die je in je library opneemt. Ikzelf maak meestal gebruik van een standaard static formatter : Date::convertToDb( $date )

makkelijkste manier om meerdere date formats te ondersteunen is : date('d-m-Y', strttotime($orgdate));

I feel like i've been taking crazy pills

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Niet lullig bedoeld richting de topicstarter, maar ben je nou echt iemand die moeite heeft met het omzetten van één datumformaat naar het andere een ORM aan het praten? Ook daarmee zal hij diezelfde conversie moeten maken. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• thioz
@NMe ... ik ben niemand iets aan aan het praten ... zeg alleen dat het makkelijker is omdat die juist dingen voor je doet / kan doen ... is ook een beetje lazy natuurlijk en het is altijd goed, vooral voor noobs, om het lekker zelf te doen.

Het tweede deel van mijn post was iets meer op niveau ;) ... nog steeds iets boven volgens mij maar je kan me het niet kwalijk nemen om iets te willen doen aan het 'scriptkiddie' imago van PHP door PHP'ers minder 'scriptkiddie' te maken ? toch ? :P

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 10:13
thioz schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 00:32:
@NMe ... ik ben niemand iets aan aan het praten ... zeg alleen dat het makkelijker is omdat die juist dingen voor je doet / kan doen ... is ook een beetje lazy natuurlijk en het is altijd goed, vooral voor noobs, om het lekker zelf te doen.
Makkelijk en lazy? De php-functie date() bestaat uit 4 karakters, 2 haakjes en dan nog de input, veel korter dan dit gaat het niet worden. Dit is dus perfect voor iedereen die lui is en het lekker eenvoudig wil houden.

Of is jouw ORM bibliotheek nog korter dan dit handjevol tekens? Zo ja, ik ben benieuwd!

• Voutloos
  • Niet online
Bovendien haalt een ORM ook echt niet vanzelf alle datumnotatie problemen weg. :z

{signature}

• thioz
@Cariolive23 ... uiteraard is mijn ORM bibliotheek niet korter dan de date functie, maar doet wel iets meer ... ik betwijfel, door je opmerking, of je het concept wel snapt. Het is vooral lekker lui omdat het heel veel van die taken die je 1001 keer moet doen zoals insert/select queries schrijven van je overneemt.

@Voutloos ... eeeh... de ORM die ik gebruik formatteerd datums automatisch naar het juiste date of datetime format.

Maar okay .. ORM is niets voor n00bs ... gebruik dus lekker date of strtotime

• Voutloos
  • Niet online
Eh nee, topicstart noemt maar 1 specifieke conversie, maar je ORM pakketje doet gewoon niet vanzelf alle i18n en L10n voor je. ;) Je ontkomt er niet aan om er toch iets meer van te weten. En sowieso kom je ook gegarandeerd andere gebieden tegen waar kennis over opslag/conversie/representatie vereiste basiskennis is.

{signature}

• thioz
@Voutloos

Uiteraard is die basiskennis sowiezo wel vereist om echt iets te leren en ORM is geen heilige graal ... al kan het je altijd wat werk uit handen nemen, indien goed gebruikt ... maar dat is een heeeele andere discussie,

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee