[HD4870] 'Ratelend' geluid en constante haperingen ingame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408088

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al sinds een lange tijd doet mijn videokaart het niet naar behoren.
Hij heeft een lange tijd goed gewerkt maar zomaar op een dag begon hij te haperen.
Het ratelend geluid doet hij al een tijdje, maar het haperen heeft hij in het begin niet gedaan.

Ik weet niet precies hoe ik het 'ratelend' geluid goed kan beschrijven maar het klinkt alsof er stroom naar de videokaart gaat en wanneer hij dus hapert in spellen dan stopt het even en gaat het weer door en zo gaat het elke 1/2 seconden.

Specs pc;
CPU: QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 965, 3416 MHz (17 x 201)
Moederbord: Gigabyte GA-MA790GP-UD4H
Videokaart: Radeon HD4870 1gb - 6.14.10.7193 - ATI Catalyst 11.5 Driver
Besturingssysteem: Windows XP SP3
Geheugen: Kingston HyperX DDR2 4gb 1066
Voeding: Be Quiet 450w

Spellen met problemen:
Natural Selection 2
Battlefield: Bad Company 2
GTA IV
The Sims 3
F1 2010

Ik had vandaag even een simpel spel gedownload genaamd "Super Meat Boy" en dat draaid dan weer wel goed. (Niet dat het een zwaar spel is ofzo)

Wat heb ik al geprobeerd
Windows XP opnieuw geinstalleerd (Verschillende versies)
Andere drivers geprobeerd.
Kast & Videokaart schoonmaken.
Vsync helemaal uitzetten of juist heel hoog.
Zorgen dat core snelheid de heletijd op z'n hoogst zit.
Spellen op zo'n laag mogelijke resolutie zetten.
Geluidskaart eruit halen.
Nieuwe HD gekocht (Dacht dat het eerst daar aan lag)
Andere CPU geprobeerd.

Ik zal zometeen even een filmpje maken dan kun je zien hoe erg het hapert als ik een spel aan het spelen ben. De spellen zijn onspeelbaar.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Welke temperaturen haal je onder stress? (Stressen met Furmark 1.8 en je temperaturen hier posten).

Is je ventilator verder ook stofvrij, en zit de ventilator goed aangesloten? Het enige wat geluid kan maken op je videokaart is de fan (Of spoelen. Maar dit is meer een piep).

Edit: Zeker omdat je aangeeft dat het bij lichte spellen niet gebeurt, denk ik dat de temps onder load (vrij) hoog uit gaan vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2011 17:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Hij word 96 graden haha hij werd meteen 96 graden dus het was niet dat die op liep van 30 naar 96..
Dat lijkt me niet echt een normale temperatuur..

EDIT: Trouwens, tijdens de test was hij ook aan het haperen..
De ventilator lijkt me goed vast te zitten, er zit wel een beetje stof op de fan zelf..

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2d9urns.jpg

[ Voor 144% gewijzigd door Anoniem: 408088 op 26-05-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je moet je plaatje even resizen... Hij is nogal klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Als je in de driver's bij 'OverDrive' de fan-speed op 100% zet, heb je er dan nog steeds last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ga ik even proberen, maar het grote nadeel is dat die dan een pokke herrie maakt daar word je echt niet vrolijk van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:57
Mischien loopt je fan aan waardoor hij niet op maximale snelheid kan draaien en je VRM's te warm worden.
Zet je PC eens op de zijkant en kijk of het nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De temp zit nu rond de 60 graden, maar hij hapert nog steeds.

Wat me net trouwens op viel is dat ik Natural Selection 2 in windowed mode aan deed, en toen deed ik alt+tab en kreeg ik mijn steam acc te zien. Toen zag ik op het achtergrond dat het spel niet meer haperde (liep niet heel soepel maar het haperde niet). Maar als ik dan weer naar NS ging haperde die weer.
Heel raar!

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 408088 op 26-05-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Anoniem: 408088 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:30:
De temp zit nu rond de 60 graden, maar hij hapert nog steeds.

Wat me net trouwens op viel is dat ik Natural Selection 2 in windowed mode aan deed, en toen deed ik alt+tab en kreeg ik mijn steam acc te zien. Toen zag ik op het achtergrond dat het spel niet meer haperde. Maar als ik dan weer naar NS ging haperde die weer.
Heel raar!
95c met auto en 60c met 100% is echt niet goed.
Mijn HD4870 (512MB) komt maar tot 87c op auto en dat terwijl het hier 27c is.

Weet je dat als de fan wordt geblokkeerd of tegengehouden wordt dat hij dan even uit gaan en opnieuw opspint?
Is dat het geluid wat je hoordt of hoor je echt iets anders?

Is het trouwens een reverence HD4870 of een met een custom pcb/koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toettoetdaan schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:43:
[...]

Weet je dat als de fan wordt geblokkeerd of tegengehouden wordt dat hij dan even uit gaan en opnieuw opspint?

Daar zal ik even naar kijken, het is een normale standaard HD4870 van Radeon.

EDIT: Nee het is niet de fan die af en toe stopt het lijkt net alsof de stroom toevoer er even mee stopt ofzo klinkt misschien heel raar. Misschien kan ik het even opnemen voor je?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 408088 op 26-05-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 09:44

M2M

medicijnman

richt er desnoods even een tafelventilator op. Als de temperatuur niet omlaag gaat is de thermal sensor stuk of zit je koelblok niet op de GPU.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Volgens mij mag de kaart wel iets van 100 graden worden max op de core, al is dat niet heel best... Met Furmark kom je daar nog wel eens aan. Mijn Radeon 4890 kwam volgens mij op 110 graden uit :P Zou eerder letten op andere temperatures, zoals de VDDC enz. Kan je zien in GPU-z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

[...]

HD6950 hier wordt auto in Furmark ook wel 94 graden hoor, in principe niets om je echt zorgen over te maken. Let indd even op je VRM temps en haal eens een busje perslucht / de stofzuiger door je koeler heen (let er wel op dat je de fan even tegenhoudt...) en dan moet het allemaal wel goedkomen. Als het een kwestie van brakke ventilator is zou je moeten kijken of je eventueel nog garantie kunt claimen of op zoek gaan naar een tka stock koeler voor jouw kaart. Moet wel lukken zo denk ik? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 17:54:
[...]

HD6950 hier wordt auto in Furmark ook wel 94 graden hoor, in principe niets om je echt zorgen over te maken. Let indd even op je VRM temps en haal eens een busje perslucht / de stofzuiger door je koeler heen (let er wel op dat je de fan even tegenhoudt...) en dan moet het allemaal wel goedkomen. Als het een kwestie van brakke ventilator is zou je moeten kijken of je eventueel nog garantie kunt claimen of op zoek gaan naar een tka stock koeler voor jouw kaart. Moet wel lukken zo denk ik? :Y
Het is ook niet de temperatuur waar ik me zorgen over maak, het gaat om het haperen en dat ligt waarschijnlijk niet aan de fan maar aan iets anders.
Maar goed als het niet op te lossen valt dan wacht ik nog een paar maandjes en dan koop ik een hele nieuwe pc voor Diablo 3 O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 408088 op 26-05-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:12
Is het misschien iets als huhuhuhuhuhuuhuu? :P Als dat zo is, is de lagering waarschijnlijk versleten. Ik heb hier ook last van op mijn oudere ATi kaart, maar dat gaat over wanneer ik een flinke klap op de zijkant van de pc geef. Dit moet je niet te vaak doen, dat zal de harddisk niet fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha ja daar mee kun je het een beetje mee vergelijken, soort vaan huuuh huuuh huhuh haper haper huuuuh.
Is het niet beter als ik een kleine tik geef op de videokaart? :P
Zal het zo even proberen, eerst even eten!

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 408088 op 26-05-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:12
Ik doe het altijd op de kast zelf. Mijn gewoonte is, als ik die pc opstart: Knop indrukken, fans gaan aan, klap op de kast. Als hij ongeveer vijf minuten uit staat en ik zet hem weer aan begint hij weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:38
Kan je er nog een geluidsopname van maken? Misschien dat dat iets verduidelijkt, en een foto van de kaart is misschien handig. (Voeding is wel goed?)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Biersteker schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:19:
Kan je er nog een geluidsopname van maken? Misschien dat dat iets verduidelijkt, en een foto van de kaart is misschien handig. (Voeding is wel goed?)
Ik heb net geprobeerd om een geluidsopname te maken, maar dit gaat nogal lastig omdat de stock koeler van m'n CPU nogal luidruchtig is. Dus het enige wat je dan hoort is die koeler maar kan het straks nog een keer proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Lol ik zeg ook niet dat het slecht is voor de kaart, maar het is slecht van de koeler ;)

De HD4870 auto fan settings zijn:
<50c = 0%
>50c <101c = Xc -50 *2% (dus bij 95c heb je 95c -50 *2% = 90%)
>101c? Boven de 101c zit de fan al op 100% dus zal de kaart zich terug moeten clocken.
Bij hem moet zijn kaart naar de 90% terwijl mijn kaart maar tot de 75% trekt en nog koeler blijft ook.

Echter zegt hij dat hij een ratelend geluid hoort, gezien er geen hardware is die dat kan veroorzaken buiten de fan is het dus de fan.
Doordat de fan slechter werkt is de temperatuur van zijn kaart relatief hoog. (Dat heeft al menig 8800GTX / 4870x2 vermoord)
Dat kan er weer voor zorgen dat de koelpasta uitdroog en dat maakt de kaart nog warmer.

Uiteindelijk is dus de fan niet meer toereikend voor de koeling en zal de kaart zich terug moeten clocken om koel te blijven. Een efect wat je wel vaker ziet bij stoffige laptop's, maar daar is het meestal de CPU die telkens terug clockt.
Ik weet niet of het voor dit geval geld, maar het kan wel heel goed de haperingen verklaren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toettoetdaan schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:29:
Lol ik zeg ook niet dat het slecht is voor de kaart, maar het is slecht van de koeler ;)

De HD4870 auto fan settings zijn:
<50c = 0%
>50c <101c = Xc -50 *2% (dus bij 95c heb je 95c -50 *2% = 90%)
>101c? Boven de 101c zit de fan al op 100% dus zal de kaart zich terug moeten clocken.
Bij hem moet zijn kaart naar de 90% terwijl mijn kaart maar tot de 75% trekt en nog koeler blijft ook.

Echter zegt hij dat hij een ratelend geluid hoort, gezien er geen hardware is die dat kan veroorzaken buiten de fan is het dus de fan.
Doordat de fan slechter werkt is de temperatuur van zijn kaart relatief hoog. (Dat heeft al menig 8800GTX / 4870x2 vermoord)
Dat kan er weer voor zorgen dat de koelpasta uitdroog en dat maakt de kaart nog warmer.

Uiteindelijk is dus de fan niet meer toereikend voor de koeling en zal de kaart zich terug moeten clocken om koel te blijven. Een efect wat je wel vaker ziet bij stoffige laptop's, maar daar is het meestal de CPU die telkens terug clockt.
Ik weet niet of het voor dit geval geld, maar het kan wel heel goed de haperingen verklaren :P
Oftwel mijn kaart is gewoon dood en het is tijd voor een nieuwe?

Over dat terug clocken had ik al iets gelezen, er was een tutorial die liet zien hoe je er voor zorgt dat hij niet terug clockt maar telkens op zn hoogst blijft draaien.
Dat heb ik gedaan maar ook dat werkte niet zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

marcop23 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:15:
Ik doe het altijd op de kast zelf. Mijn gewoonte is, als ik die pc opstart: Knop indrukken, fans gaan aan, klap op de kast. Als hij ongeveer vijf minuten uit staat en ik zet hem weer aan begint hij weer opnieuw.
Je PC slaan is nooit een goed idee, onder geen enkele omstandigheid.

offtopic:
Tenzij je PC plotseling veranderd in een vleesetend monster.. Dan moet je hem wel slaan ja O-)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Anoniem: 408088 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:35:
[...]

Oftwel mijn kaart is gewoon dood en het is tijd voor een nieuwe?
Nee, het lijkt een probleem met de koeler, als dat zo is kun je gewoon de koeler eraf schroeven, schoonmaken, en nieuwe koelpasta op je kaart doen. Mogelijk werkt hij dan weer als nieuw.
Over dat terug clocken had ik al iets gelezen, er was een tutorial die liet zien hoe je er voor zorgt dat hij niet terug clockt maar telkens op zn hoogst blijft draaien.
Dat heb ik gedaan maar ook dat werkte niet zucht...
Ik ben zeer geintereseert in die tutorial, want als het goed is staat dat vast in je bios van je GPU.
(er kunnen 16 power stage's in de bios, maar de HD4870 heeft er meestal maar vier)
Zelfs als je met OverDrive de clocks vast zet zal hij nog terug clocken als dat nodig is.

En zoals hierboven staat, op je pc slaan / schoppen is geen aanrader.
Zelfs schreeuwen niet: YouTube: ‪Don't scream at your computer‬‏ ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Toettoetdaan op 26-05-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toettoetdaan schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:03:
[...]

Nee, het lijkt een probleem met de koeler, als dat zo is kun je gewoon de koeler eraf schroeven, schoonmaken, en nieuwe koelpasta op je kaart doen. Mogelijk werkt hij dan weer als nieuw.

[...]

Ik ben zeer geintereseert in die tutorial, want als het goed is staat dat vast in je bios van je GPU.
(er kunnen 16 power stage's in de bios, maar de HD4870 heeft er meestal maar vier)
Zelfs als je met OverDrive de clocks vast zet zal hij nog terug clocken als dat nodig is.

En zoals hierboven staat, op je pc slaan / schoppen is geen aanrader.
Zelfs schreeuwen niet: YouTube: ‪Don't scream at your computer‬‏ ;)
Haha nee dat ga ik ook niet doen, ik zal even die tutorial zoeken voor je ;)

EDIT: Link: YouTube: ‪ATI Radeon Stutter fix 4870‬‏

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 408088 op 27-05-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 10:47
Hmm, ik zou die fan gewoon bekijken.
Haal die kaart eruit en maak de cooling schoon / zoals hier boven ook al gezegd is ff nieuwe koelpasta erop.

Anders maak foto ziet je pc er soms zo uit? :).
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/78/198887384_1ff20a2f30.jpg

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahah wow dat is wel heel erg, nee zo ziet mijn kast er niet uit.
Is dat van een WOW gamer die de hele dag door aan het gamen is ofzo?
Pagina: 1