Toon posts:

Voltage PSU 12V te laag?

Pagina: 1
Acties:

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 14:30
Tijdens het gamen van bv minecraft en AOE online ervaar ik crashes. Het varieert van flikkeren en crashen van de graka driver tot gewoon volledig zwart worden van mijn schermen en niks meer kunnen doen.
Ik heb slechts 1 maal een BSOD gehad, en die wees in de richting van het geheugen.

Mijn systeem:
MSI P55M-GD45
Intel Core i5 760
2 latten Geil DDR3 2GB
2 200GB harde schijven
1 500GB harde schijf
1 SSD
EVGA Geforce 8800GTS 320MB
PSU: Antec Truepower 430W

Ik heb diverse stress tests gedaan op men graka maar die deden niks. Alles was in orde. Daarom was mijn volgende verdachte het geheugen. Dus heb ik Memtest86+ een nacht laten draaien. Die gaf fouten op test 5 maar dit kan blijkbaar ook komen door andere redeen (ik had iets gelezen over fouten bij inschakelen van USB keyboard support in de BIOS maar ik vind het niet meer terug :( ), dus ik heb een andere memtest gedownload (die van Microsoft) en die gaf na 36 uur geen fouten.
Toen dacht ik dat de PSU misschien de oorzaak was. Dus ik heb even speedfan geinstalleerd en wat ziet mijn lodderig oog? 10.38 volt op de 12 volt lijn :s Dat leek me wel veel. Dus ik heb net voor het maken van deze post even 2 harde schijven en men DVD drive losgekoppeld, maar nog steeds 10.38 V

Kan dat de oorzaak zijn van mijn problemen?
Zou het voltage dan niet moeten normaal worden bij loskoppelen van diverse schijven??
Ik heb op een site van Antec mijn voedingseis berekend en ik kom op 330W, dat lijkt me toch in orde :s

EDIT
Net even gereboot en in de BIOS is het voltage 12.05, kan ik gewoon het voltage zelf meten als de comp opstaat met een multimeter tussen geel en zwart in een molex?

[Voor 5% gewijzigd door croontje op 26-05-2011 13:11]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
croontje schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:06:
Kan dat de oorzaak zijn van mijn problemen?
Nee, Speedfan zit er altijd naast, dus zie geen reden dat die het nu wel juist zal hebben. ;)
EDIT
Net even gereboot en in de BIOS is het voltage 12.05, kan ik gewoon het voltage zelf meten als de comp opstaat met een multimeter tussen geel en zwart in een molex?
Ja het kan, maar de enige conclusie waar je op gaat komen is dat de 12V stabiel is.

Je zult het waarschijnlijk in het werkgeheugen of de videokaart moeten zoeken. Videokaart omdat het normaal is voor dit type dat die 2/3/4 jaar kapot gaat bij normaal gebruik. Of geheugen omdat fouten in Memtest86+ niet horen, je zou ook eens Memtest86 (zonder + ) kunnen proberen. Memtest in Windows is iig niks.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• croontje
Ik heb niet de memtest van Windows 7 gebruikt maar deze: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
360 passes had ie gedaan toen ik terug thuiskwam :)
Memtest86 wilt niet booten, daarom dat ik de memtest86+ gedaan had.

Ik heb daarnet even USB legacy support uitgeschakeld en toen gaf memtest ook errors. Ik denk dat ge volgende stap is om de latjes geheugen apart te testen. En dat zal ik nu even gaan doen.

Alvast bedankt voor je reactie

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
Memtest86 is ook verouderd. Memtest86+ is nogsteeds in ontwikkeling. Memtest86 allang niet meer.

Tools van MS zelf failen vrijwel altijd om correcte metingen te doen, en ook speedfan zit er erg vaak naast.

Welke voltages geeft de BIOS je.

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2011 15:31]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• croontje
Bios gaf 12.05V maar ik heb even men latten apart getest en ik denk idd dat het geheugen kapot is.

Eerste lat gaf redelijk snel terug die errors op test 5, de andere niet. Dan heb ik de slechte even in het bankje van de goede gestoken en gaf terug fouten, en de goede in het bankje van de slechte en gaf weer geen fouten. Het ligt dus niet aan het bankje maar aan dat specifieke latje. Morgen ga ik ff langs de PC boer en dan hoop ik het meteen te kunnen wisselen (ik had daarstraks al even gebeld en ik denk niet dat het een probleem wordt om direct te wisselen.)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee